brandstoftank

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Schroten

brandstoftank

Bericht door Schroten »

Ik zit met een dilemma.
Ik heb een brandstoftank (diesel) van een 109 forward control die behandeld moet worden.
Er is een poging gedaan om de tank aan de binnenkant met tanksealer te behandelen, maar dit is mislukt, de vellen hangen erbij... Tank aan de binnenkant schoonmaken is een hels karwei (of iemand moet nog een goeie tip hebben?) dus zat te denken aan misschien thermisch reinigen en eventueel galvaniseren.
Nou heb ik wel eens gehoord dat galvaniseren van een dieseltank niet goed is, dit zou oplossen door de diesel en eventueel weer neerslaan in bijvoorbeeld de inspuitpomp. (ik weet niet precies of dit waar is?)
Wie weet hier meer van en heeft eventueel tips?

Alvast bedankt
groet
Hans
JanTD5

Re: brandstoftank

Bericht door JanTD5 »

Hoi Hans,

Aller eerst weet niets van een 109FC wel wat van gewone 109's Aller eerst waar om hebben ze een poging gedaan om de binnen kant te sealen? Roest of lekkage? Al zo'n tank het zelfde is als een "gewone" 109 Onder de zitting of achter tussen de balken dan zou ik een nieuwe kopen ipv van te klooien om die troep er uit te krijgen. Ze hebben het tenslotte niet voor niets gedaan. Als het een speciale voor de 109FC gemaakte tank is, ik denk dan lastig te verkrijgen? Dan is thermisch reinigen misschien wel een optie. Zou dan de binnen kant blank laten, dat zijn ze tenslotte normaal ook en de buiten kant goed in de verf zetten. Kijk dan wel eerst of ie goed dicht is en anders dicht lassen, schoon is ie dan toch al van het thermisch reinigen dus dat kan, lijkt me, zonder gevaar.

Mvg Jan
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij is een tank vertint. Ook aan de binnenzijde. Dat soldeert ook makkelijker. Als dat inderdaad het geval is zou je eventuele lekkage met solderen kunnen verhelpen. Ik weet niet of het mogelijk is om de binnenkant weer opnieuw te vertinnen. Wel de moeite waard om uit te zoeken denk ik.

Arnold.
tank

Bericht door tank »

dat was vroeger zo toen er zwavel in de diesel zat maar nu kan je rustig een verzinkte tank gebruiken.
er worden ook alu tanken gebruikt en dat lost ook makkelijk op met zwavel
ik zou gewoon een groot gat in de tank slijpen met een mm schijfje, schoonmaken en dichtlassen, je kan dan gelijk de rotte stukken vervangen
wel raadzaam is om de tank na het lassen af te persen 0.2bar om lekken te vinden
co2 en oud staal geeft soms gaatjes
Schroten

Bericht door Schroten »

Bedankt voor de reacties
Ik denk dat ik eerst maar een groot gat ga slijpen om de boel schoon te maken.

groet
Hans
Plaats reactie