membraam carbs. wisselen 3.5 ?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Paul Kampeerrover

membraam carbs. wisselen 3.5 ?

Bericht door Paul Kampeerrover »

Ik heb sinds begin dit jaar een prachtige RRC uit begin 74 en rij daar af en toe met veel plezier mee.
Het probleem is het volgende; Het starten gaat beroerd, zowel op gas als op benzine.
Het starten gaat echter veel beter als ik de oliepotjes van de carburateurs bijvul. Kennelijk zijn de mebramen lek.

Dus tijd voor onderhoud aan de carborateurs. Overigens is de "lekkage " aan de membraam bij de ene carb. meer dan de andere.

Ik heb uiteraard via de zoekfunctie hier op het forum gezocht, maar krijg zoveel hits dat ik leesvoer heb t/m de kerst.

Dus, waar is e.e.a. te krijgen en wat te doen?

Groet! Paul
Benno

Re: membraam carbs. wisselen 3.5 ?

Bericht door Benno »

Oliepotjes hebben niet direct met membranen te maken. Sterker nog. Dat olie helpt betekend eigenlijk dat je mebranen nog iets doen. Ik weet niet precies welke carbs je hebt. (ik denk stromberg Cd175 )

In dwarsdoorsnede zit het membraan bovenaan tussen het deksel geklemd van de carb. In het midden zit het vast aan de gasschuif waaraan een gasnaald hangt.. In de de gasschuif zit een demper gemonteerd (aan het deksel van de carb) en de ruimte ertussen is gevuld met olie. De functie hiervan is simpel. Zodra je gas geeft zal de luchtstroom (en het vacuum boven het membraan) de schuif willen optillen. hierdoor kan meer mengsel de carbs in en loopt de motor harder. Echter, als de schuif in een keer omhoog zou vliegen komt er zoveel lucht door dat er bijna geen vacuum meer is en geen mengsel wordt opgezogen, motor loopt veel te arm. De olie in de demper zorgt ervoor dat er een vertraging optreedt van de gasschuif. Hierdoor wordt met meer vacuum onder de schuif door het mengsel aangezogen waardoor de motor wat rijker loopt. hoe dikker de olie hoe groter de verrijking. Ik gebruik over het algemeen 10w40 motorolie hiervoor of 20w50 in de zomer als de olie wat dunner wordt. anderen zweren bij speciale olie ervoor.

Membranen zijn zo te koop bij budget of paddocks, kostten niet zoveel. Paar euro per stuk. Ik zou zeggen. draai de vier schroeven van het deksel los en trek voorzichtig het deksel omhoog. Er zit een veer tussen deksel en gasschuif en daarna kun je de gasschuif met membraan zo eruit pakken. Je kunt nu zien of er iets lekt. Let op, het mebraan heeft uitstulpingen die in uitsparingen in de carb passen. Zorg dat deze weer goed liggen om de positie van de gasschuif in de carb te zekeren.

Succes,

Benno

ps. als je de olie erg vaak moet bijvullen dan heb je toch echt ergens een lekje. Ik vul ze twee -drie keer per jaar bij.
sjeroens

Bericht door sjeroens »

En je hebt volgens mij 2 verschillende soorten membranen, hoge en lage. Afhankelijk van de carburateur
Jeroen
Jan-Wijbrand Kolman

Bericht door Jan-Wijbrand Kolman »

Inderdaad heeft een kapot membraan geen olie-verlies tot gevolg. Als je erg regelmatig olie in de demper moet bijvullen, dan is waarschijnlijk het rubberen o-ringtje van de naaldstel-schroef niet lekker meer.

Deze stelschroef bevind zich onderin de demper, en de o-ring is opzich redelijk eenvoudig te vervangen.

Als je het bovenste, omgekeerd-kelkvormige, deel van de carburateur verwijdert, de veer en het membraan - ook wel diafragma - wegneemt, kun je zo de demper + naald uit de carburateur halen - voorzichtig, niet de naald beschadigen!!

De naald zit in een houdertje dat op zijn beurt in de demper zit. Aan de zijkant zit een verzonken schroefje dat het houdertje zodanig fixeert dat het nog wel een beetje op-en-neer kan bewegen, maar er niet uit kan vallen en niet kan ronddraaien. Door dit schroefje te lossen, kun je voorzichtig, zonder kracht te moeten zetten, de naald+houdertje uit de demper halen.

Zie ook: adjustable%20needle-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6ebd66f4339d69331e5070739a0caf46', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fadjustable%2520needle-1.jpg', 'http://jw.n--tree.net/stacey/adjustable%20needle-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fadjustable%2520needle-1.jpg', '', 14805103, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Om daarna het stelschroefje te verwijderen heb ik het volgende gedaan:

Ik heb de demper op z'n kop op een stukje vlak zacht hout gezet. Vervolgens heb ik met een drevel en een lichte kunststof hamer de stelschroef uit de demper kunnen drijven. Dat kostte iets meer kracht dan ik in eerste instantie durfde, maar geen enorm geweld. De stelschroef komt met een stervormige veerring uit de demper. Om de stelschroef zit de betreffende rubber o-ring. Na het vervangen heb ik wederom met een dreveltje de stelschroef met nieuwe o-ring en de veerring terug in de demper gedreven. Hierbij moet je goed opletten dat de stelschroef goed rechtstandig de demper in gaat.

Na deze vervanging, verlies ik nauwelijks, eigenlijk geen olie meer. Starten gaat weer prima en ze heeft ook geen last meer van inhouden bij het gasgeven (dat dus veroorzaakt werd door het te snel omhoog schieten van de naald, zoals Benno al vertelde).

De o-ringen heb ik bij [www.bccp.nl] besteld. Daar ben ik prima geholpen. Ik heb ook veel gehad aan de Haynes manual, waarin deze carbs beschreven worden: [www.haynes.com] . En dit artikel is ook heel gedetaileerd: [www.buckeyetriumphs.org]

Succes!!

Succes
Paul Kampeerrover

Bericht door Paul Kampeerrover »

Heren,

dank voor jullie informatie. Weer wat geleerd en ik ga er mee aan de slag.

Groet! Paul
Plaats reactie