Vacuüm unit RRC 3,5 V8
-
Kai Wissink
Vacuüm unit RRC 3,5 V8
Prikkers,
Mijn RRC (1984) houdt in op zowel benzine als lpg.
Nu heb ik vandaag een slangetje die kwam vanaf de vacuüm unit op de ontsteking en ging naar een "blokje"
midden op mijn blok losgetrokken waarna hij in een keer niet meer inhield.
Kan iemand mij vertellen hoe dit kan en waar het "blokje" voor dient??? (is dit een zogenoemde flame of fuel trap en kan het kwaad deze te omzeilen? (weghalen dus))
Help mij!!!!
Groet kai Wissink
Mijn RRC (1984) houdt in op zowel benzine als lpg.
Nu heb ik vandaag een slangetje die kwam vanaf de vacuüm unit op de ontsteking en ging naar een "blokje"
midden op mijn blok losgetrokken waarna hij in een keer niet meer inhield.
Kan iemand mij vertellen hoe dit kan en waar het "blokje" voor dient??? (is dit een zogenoemde flame of fuel trap en kan het kwaad deze te omzeilen? (weghalen dus))
Help mij!!!!
Groet kai Wissink
-
Exfietser
Re: Vacuüm unit RRC 3,5 V8
Mischien is het verstandiger om het gewoon te vervangen door een nieuwe. Als het stuk is en niet een ander probleem natuurlijk.
Landrover zal het heus niet voor lol gemonteerd hebben lijkt me.
Arnold.
Landrover zal het heus niet voor lol gemonteerd hebben lijkt me.
Arnold.
-
Kai Wissink
Dat ben ik helemaal met je eens en gebeurt ook zeker.
Weet je misschien ook wat het voor een ding is!??
Groet
Weet je misschien ook wat het voor een ding is!??
Groet
-
Wim Janssen
Zeer waarschijnlijk bedoel je een flametrap. Deze zit in de vacuumslang tussen de vacuumaansluiting op de motor (of carburateur) en de vacuumunit op de ontsteking. Feitelijk is hij niet nodig voor de werking van de motor. Ik begrijp uit jouw verhaal echter niet wat je losgetrokken hebt. Heb je de slang gewoon geheel losgetrokken of heb je de flametrap ertussenuit genomen en nu een directe verbinding tussen vacuumaansluiting en ontsteking?
Verder is het interessant in welk toerengebied de motor inhoudt. Is dat bij volgas accelereren of bij halfgas?
groeten
Wim Janssen
Verder is het interessant in welk toerengebied de motor inhoudt. Is dat bij volgas accelereren of bij halfgas?
groeten
Wim Janssen
-
Kai Wissink
Heb de slang losgetrokken van de flametrap, en heb dus geen verbinding tussen carburateur en vacuum unit op de ontsteking dan loopt hij "mooi" en houdt niet in en ploft niet in de uitlaat!
Zet ik hem er echter weer op, dus een verbinding tussen vacuum unit op de ontsteking en carburateur loopt hij slecht, houdt hij in en ploft in de uitlaat!
Wanneer ik aan het slangetje zuig dat achterop de vacuum unit zit (ontstekingszijde) dan draait de plaat binnenin iets.
Het slangetje dat van de carburateur komt zuigt vacuum (als ik mijn vinger erop houdt zuigt ie zich aan mijn vinger).
Alles op een rij:
-Vacuum vanaf carburateur werkt en zuigt.
-vacuum unit op de ontsteking werkt.
Wat doet de vacuum unit precies? En werkt de motor niet optimaal wanneer de slangen niet zijn aangesloten?
Kan het slecht lopen van de motor gewoon de oorzaak zijn van een erg slecht afgestelde ontsteking? (aangezien deze zonder slangen gemonteerd goed loopt en met slangen erg slecht)
HELP HELP HELP HELP HELP HELP
Zet ik hem er echter weer op, dus een verbinding tussen vacuum unit op de ontsteking en carburateur loopt hij slecht, houdt hij in en ploft in de uitlaat!
Wanneer ik aan het slangetje zuig dat achterop de vacuum unit zit (ontstekingszijde) dan draait de plaat binnenin iets.
Het slangetje dat van de carburateur komt zuigt vacuum (als ik mijn vinger erop houdt zuigt ie zich aan mijn vinger).
Alles op een rij:
-Vacuum vanaf carburateur werkt en zuigt.
-vacuum unit op de ontsteking werkt.
Wat doet de vacuum unit precies? En werkt de motor niet optimaal wanneer de slangen niet zijn aangesloten?
Kan het slecht lopen van de motor gewoon de oorzaak zijn van een erg slecht afgestelde ontsteking? (aangezien deze zonder slangen gemonteerd goed loopt en met slangen erg slecht)
HELP HELP HELP HELP HELP HELP
-
Wim Janssen
QuoteWat doet de vacuum unit precies?
De vacuumunit geeft je in het halfgasgebied extra ontstekingsvervroeging. Dat zie je aan die draaiende plaat met contactpunten die je in de verdeler ziet. Deze extra vervroeging zorgt ervoor dat je motor in het halfgasgebied zuiniger is, maar ook mooier loopt. Je totale vervroeging is een optelsom van je statische vervroeging, je centrifugaalvervroeging en je vacuumvervroeging.
Statische vervroeging is het gene dat de meeste mensen als ontsteking afstellen zien, dus met een lamp en merktekens op de krukaspouly. Meestal 6-10 graden.
Centrifugaal vervroeging wordt bepaald door veertjes en armpjes in je verdeler en deze neemt toe met het toerental. Hier kun je normaal gesproken niets aan veranderen of je moet met die armpjes en veertjes aan de gang.
Vacuumvervroeging wordt bepaald door de stand van de gasklep, dus van gas dicht tot een bepaalde halfopenstand. Daarboven is er geen vacuum meer achter de gasklep en werkt dit dus niet meer.
Als jouw auto nu goed loopt zonder vacuumvervroeging en slecht met vacuumvervroeging, dan heb je dus waarschijnlijk met die vacuumvervroeging veel te veel totale vervroeging. Er van uit gaande dat de vacuum en centrifugaalvervroeging normaal werken staat dus je statische vervroeging veel te vroeg. Deze kun je voor LPG op ca. 10 graden voorontsteking zetten. Af te stellen met een stroboscooplamp.
Let erop dat je nu bij volgas, waar je alleen maar statische en centrifugaalvervroeging hebt, veel te veel totale vervroeging hebt en je kans loopt op pingelen. Dit kan ernstige motorschade opleveren.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
De vacuumunit geeft je in het halfgasgebied extra ontstekingsvervroeging. Dat zie je aan die draaiende plaat met contactpunten die je in de verdeler ziet. Deze extra vervroeging zorgt ervoor dat je motor in het halfgasgebied zuiniger is, maar ook mooier loopt. Je totale vervroeging is een optelsom van je statische vervroeging, je centrifugaalvervroeging en je vacuumvervroeging.
Statische vervroeging is het gene dat de meeste mensen als ontsteking afstellen zien, dus met een lamp en merktekens op de krukaspouly. Meestal 6-10 graden.
Centrifugaal vervroeging wordt bepaald door veertjes en armpjes in je verdeler en deze neemt toe met het toerental. Hier kun je normaal gesproken niets aan veranderen of je moet met die armpjes en veertjes aan de gang.
Vacuumvervroeging wordt bepaald door de stand van de gasklep, dus van gas dicht tot een bepaalde halfopenstand. Daarboven is er geen vacuum meer achter de gasklep en werkt dit dus niet meer.
Als jouw auto nu goed loopt zonder vacuumvervroeging en slecht met vacuumvervroeging, dan heb je dus waarschijnlijk met die vacuumvervroeging veel te veel totale vervroeging. Er van uit gaande dat de vacuum en centrifugaalvervroeging normaal werken staat dus je statische vervroeging veel te vroeg. Deze kun je voor LPG op ca. 10 graden voorontsteking zetten. Af te stellen met een stroboscooplamp.
Let erop dat je nu bij volgas, waar je alleen maar statische en centrifugaalvervroeging hebt, veel te veel totale vervroeging hebt en je kans loopt op pingelen. Dit kan ernstige motorschade opleveren.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
[picasaweb.google.com]
-
Kai
Beste Wim,
Dit is informatie waar men wat aan heeft,
Duidelijk en geen moeilijk verhaal eromheen.
Hartelijk bedankt, hier gaan we mee aan het werk.
Groet kai.
Dit is informatie waar men wat aan heeft,
Duidelijk en geen moeilijk verhaal eromheen.
Hartelijk bedankt, hier gaan we mee aan het werk.
Groet kai.
-
G-men (Gargamel)
Check ook nog even of de slangetjes wel goedom zitten..... Je zult niet de eerste zijn waar ze fout zitten.
Als ze verkeerd om zitten, werkt ook de vervroeger precies verkeerd om en ontsteekt hij later naarmate het vacuum groter wordt. Gevolg is dus dat hij bij meer vermogen later gaat ontsteken. Met exact deze verschijnselen.
De vacuumzijde hoort op de aansluiting aan de buitenkant. (die afgekeerd is van de verdeler)
De aansluiting gericht naar de stroomverdeler is open. (atmosferisch)
Je merkt het verschil snel geonoeg !!
Gerrit
Als ze verkeerd om zitten, werkt ook de vervroeger precies verkeerd om en ontsteekt hij later naarmate het vacuum groter wordt. Gevolg is dus dat hij bij meer vermogen later gaat ontsteken. Met exact deze verschijnselen.
De vacuumzijde hoort op de aansluiting aan de buitenkant. (die afgekeerd is van de verdeler)
De aansluiting gericht naar de stroomverdeler is open. (atmosferisch)
Je merkt het verschil snel geonoeg !!
Gerrit
-
Wim Janssen
Ja Gerrit, goed punt,
QuoteWanneer ik aan het slangetje zuig dat achterop de vacuum unit zit (ontstekingszijde) dan draait de plaat binnenin iets. Hier had ik overheen gelezen.
groeten
Wim Janssen
QuoteWanneer ik aan het slangetje zuig dat achterop de vacuum unit zit (ontstekingszijde) dan draait de plaat binnenin iets. Hier had ik overheen gelezen.
groeten
Wim Janssen
-
Kai
DUS:
Het slangetje dat vanaf De carburateur komt en zuigt (aan m'n vinger blijft zitten) moet dus aan de buitenzijde?
Het slangetje dat vanaf De carburateur komt en zuigt (aan m'n vinger blijft zitten) moet dus aan de buitenzijde?
-
Wim Janssen
Ja, en als dat niet het geval was, dan is het probleem waarschijnlijk opgelost. Maar ik zou toch nog even het aanbod van Rick aannemen en de statische afstelling controleren.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
[picasaweb.google.com]
-
Jan-Wijbrand Kolman
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zeer waarschijnlijk bedoel je een flametrap. Deze
> zit in de vacuumslang tussen de vacuumaansluiting
> op de motor (of carburateur) en de vacuumunit op
> de ontsteking.
De "flame-traps" zit toch in de vrij dikke slangen die van de kleppendeksel naar de carburateurs lopen? In de (dunnere) vacuumslang die van carburateur naar verdeler loopt, zit bij mij geen extra "ding", maar ik heb begrepen dat deze er wel *kan* zitten. Dit zou dan een soort van vacuum-vertraging (vacuum delay valve) moeten zijn. Die lijkt inderdaad erg op een flame-trap kwa model.
Is dit het onderdeel dat jullie bedoelen en dat dus "verkeerd om" geplaatst kan zijn?
groeten,
Jan-Wijbrand
--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
-------------------------------------------------------
> Zeer waarschijnlijk bedoel je een flametrap. Deze
> zit in de vacuumslang tussen de vacuumaansluiting
> op de motor (of carburateur) en de vacuumunit op
> de ontsteking.
De "flame-traps" zit toch in de vrij dikke slangen die van de kleppendeksel naar de carburateurs lopen? In de (dunnere) vacuumslang die van carburateur naar verdeler loopt, zit bij mij geen extra "ding", maar ik heb begrepen dat deze er wel *kan* zitten. Dit zou dan een soort van vacuum-vertraging (vacuum delay valve) moeten zijn. Die lijkt inderdaad erg op een flame-trap kwa model.
Is dit het onderdeel dat jullie bedoelen en dat dus "verkeerd om" geplaatst kan zijn?
groeten,
Jan-Wijbrand
--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
-
Kai
Bedankt voor alle uitleg.
Ga het testen.
Kan het kwaad om tijdelijk zonder het slangetje te rijden naar de vacuumbekrachtiger?
Groet kai
Ga het testen.
Kan het kwaad om tijdelijk zonder het slangetje te rijden naar de vacuumbekrachtiger?
Groet kai
-
Rickske
Een keer gedaan, vergeten slang terug te zetten na het afstellen.. Knalt wel hard
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d47ac6b54e773e994fecc95b5f8065ba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14807205, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d47ac6b54e773e994fecc95b5f8065ba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14807205, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
G-men (Gargamel)
Als je heel voorzichtig gas geeft ...... dan moet het wel kunnen. maar ik zou het niet aanraden. Pingelen is erg slecht voor je blok.