Kabelboom vernieuwen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
pieter k

Kabelboom vernieuwen

Bericht door pieter k »

Gisteravond is mijn kabelboom gaan barbecuen en nou moet ik dus aan de bak.....

Hij is gaan smeulen bij mijn:
- militaire lichtschakelaar (schakelaar lijkt ongeschonden)
- onder de motorkap in de boom die het schutbord ingaat en
- onder de motorkap vlak voor en achter een knoop waar de boom naar voren en naar onderen gaat
- en ... achter in de bak bij mijn achterlicht
Een zooitje dus

Ik denk dat ik zelf ga proberen een boom te maken en moet dus flink na gaan denken wat ik er 'bij' wil hebben.

Ik ga op een A2 alle kleuren uittekenen van de draden naar de verschillende electrische onderdelen. Lengte gokken en dan draden bestellen bij autosparks of bij Donkers. Kabeltang bij Conrad en dan een boom maken.

Ik heb een boel gelezen hier intussen, maar zit nog met wat vragen...
- hoe krijg ik al die draden in mijn dashbord straks weer goed terug?
- moet ik de kabelboom naar 'voren' ook vervangen, omdat die afspiltst van de grote boom?
- ik weet intussen wat een relais doet, maar heb ik ook zulke dingen nodig?
- waar kan ik het beste mee beginnen? Domweg alles (eerst) beschrijven en dan alles ineens los halen?
- moet ik extra draden maken voor een evt. Stekkerdoos voor een aanhanger, of kan dat makkelijker?

Alle tips welkom! Ik vraag als verjaardag kado maar een multimeter (welke raden jullie aan?)

Mzzls pieter

@toch nog Havelte gedaan, maar dan als bijrijder in een takelwagen)

---0oo--- 109 ex defensie rhd 1979 benzine ---oo0---
note.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2a7096c082cd7da743749889124f1a19', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fbrutus.kuivenhoven.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F08%2Fnote.jpg', 'http://brutus.kuivenhoven.net/wp-content/uploads/2011/08/note.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fbrutus.kuivenhoven.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F08%2Fnote.jpg', '', 14770073, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/11/2011 22:50 door pieter k.
Paul Rasch

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door Paul Rasch »

Beste Pieter,

Er zijn ook kabelbomen te koop. Zie Voorbeeld kabelboom leverancier

Voor mijn S1 heb ik bij deze mensen besteld: prima, extra draden ten opzichte van origineel is geen probleem.

Groet Paul Rasch

80" 1950
109" 1982, Stage One
Gerard

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door Gerard »

Ik heb een paar jaar geleden zelf de complete bedrading aangelegd in een 88 SIII.
Mbv een tekening op schaal heb ik uitgerekend hoeveel (van elke kleur) kabel ik nodig had.
Het is haast ondoenlijk om echte elke draden met exact dezelfde kleurcode te nemen, ik heb het goed mogelijk aangehouden, maar ook een aantal draden gelabeld.
Het is ook belangrijk vooraf na te denken over zekeringen e.d. Waarschijnlijk zal je meer zekeringen willen opnemen dan origineel (en steek- ipv glaszekeringen). Ik heb ook gelijk een aantal relais toegepast voor de verlichting en de Kenlowfan (had de org fan. vervangen).

Daarna ben ik stap voor stap begonnen; eerst alle kabels globaal op z'n plaats getrokken (met extra lengte). Daarna de motor aangesloten en draaiend gemaakt, toen richting aanwijzers een voor een enz. Als laatste alles gebundeld. Het kostte wel wat tijd, maar eigenlijk ging het probleemloos.

Ik had het geluk dat ik nogal wat materiaal via/via kon bemachtigen, want als je alles moet kopen en bij elkaar optelt, is de overweging om een complete boom te kopen (Autosparks) zo gek nog niet. Het voordeel daarvan is dat je wel echt elke kabel in de originele kleur hebt en dat je de originele stekkerverbindingen blijft gebruiken.

ombouw46.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7bad834cb194e7acdcd6f45552dc3cf4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.gerardlist.com%2Ffiles%2Fombouw46.jpg', 'http://www.gerardlist.com/files/ombouw46.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.gerardlist.com%2Ffiles%2Fombouw46.jpg', '', 14770712, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Gerard

logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('f032fc9685ceb06e3d28c365893441f5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 14770712, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013
Gerard

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door Gerard »

Ik heb later voor mijn ninety ook een kabelboom bij Autosparks besteld en was inderdaad prima.

Gerard

logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('ac1e9611fe14455355a1b37edce1f87d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 14770714, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013
Exfietser

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door Exfietser »

Goed plan.Het is een zeer goed idee om het schema eerst op papier te zetten op een voor jouw begrijpelijke manier. Dat kun je doen aan de hand van het oorspronkelijke schema. Dat gaat waarschijnlijk het makkelijkste en het snelste. J e hebt niet verteld wat voor landrover je hebt. Is het een 12 of een 24 volt, een engelse of een nederlandse wagen. Een nederlandse exleger 24 volt wijkt namlijk op alle fronten af van de engelse of de ex-rijnleger wagens. Omdat je een benzine uitvoering hebt vermoed ik het laatste.

Ik heb een nederlandse ex-leger. Hoe het bij zo'n ex-rijnleger zit weet ik niet dus vergeef me als ik iets verkeerd zeg.

De draden naar achter die ik er zelf bij zou maken zijn die voor een achtermistlamp, een achteruitrijlicht en een achter wis/wasinstalatie voor op de achterruit. Totaal dus vier draden. Draden naar de voorkant die ik er bij zoumaken zijn een draad voor een parkeerlichtje in de koplamp en voor mistlampen op de bumper. Als je geen vuurtorentjes bovenop je wings meer hebt en dus alleen die bolletjes aan de voorkant, zou ik ook een draad maken voor een knipperlampje op de zijkant van je wing. Niemand heeft het er ooit over maar bij wagens waar je alleen aan de voorzijde de knippers kunt zien, ook op oude wagens, dan zijn deze zijknippers verplicht. Voor de zijknippers kun je echter ook een aftakking maken op het knipperlampje aan de voorzijde.

Het maken van een kabelboom doe je op een z.g. spijkerplank. Op een plank zet je spijkers neer op zo'n manier dat je de draden er langs kunt trekken. Bij elke aftakking waar een draad uit de boom moet komen zet je een spijker neer. Als je alle draden langs de spijkers hebt gelegt bind je de draden tegen elkaar aan met een touwtje dat met parafine o.i.d. was ingesmeerd. Dat gebeurde met een speciale knoop. Tegenwoordig wordt dat niet meer gedaan. De aders worden gewoon gewoon gebundelt met een ty-rap of los in een gootje gestopt. De laatste methode heeft het voordeel dat er makelijk nog een draadje bij geprutst kan worden als er is vergeten ofzo.
Gootjes hebben we niet in een landrover en het nadeel van ty-raps is dat je allemaal uitstekende hakerige plastic blokjes langs je kabelboom krijgt. Als je de boom ergens door moet trekken bemoeilijkt dat het erdoor trekken. Landrover zelf "en ik denk in autoindustrie algemeen" omzwachtelen de boom gewoon met stevig isolatie tape.

Als je dit doet met de boom in je dash kun je je bedrading in je dash heel netjes maken. Ook het doorvoeren door het gat in je schutbord zou zo geen problemen hoeven geven. In mijn landrover zitten eigenlijk drie losse kabelbomen. De lange die van achter naar voor gaat. De boom in het dashboard en een kabelboom die in de motorruimte zit. Deze drie zitten met stekers (Die tegen het schutbord aan de pasagierskant zitten aan elkaar.)

Als je een 12 volt militaire wagen hebt zit daar waarschijnlijk al een nato aansluiting op voor een aanhanger. Die kun je gewoon gaan gebruiken. Wil je wel een 7 of tegenwoordig 13 polige aanhanger aansluiting dan kun je daar de bedrading van je nato aansluiting voor gebruiken of als je de nato aansluiting wilt houden gewoon een aftakking maken. Ik heb de aansluiting behouden en omdat ik 24 volt heb nog iets bedacht om ook dat om te kunnen schakelen.

Een relais zou ik alleen maar gebruiken voor het dim. grootlicht, mistlampen, bermlichten en verstralers. Als je een (hele) grote werklamp (>> 60 watt o.i.d.) hebt zou je ook die mischien met een relais kunnen schakelen. Anders hoeft het echt niet. Probeer voor de stekerverbindingen de oorspronkelijke bullet stekers en bussen te bemachtigen. Die zijn een stuk degelijker dan dat ampspul en nog waterdicht ook. Monteer die stekers dan ook met de juiste tang. Probeer anders de bestaande stekers opnieuw te gebruiken door de contacten te vervangen door nieuwe bullet contacten.

Dit is dan het netwerk met alle om de auto te laten rijden noodzakelijke verbindingen. Ik heb nog een netwerk voor alle extra's die ik in de wagen heb van energie te voor zien. Stopcontactjes voor 12, 24 en 220 volt. Bedrading voor koelkastjes, zendapparatuur, kachels, omvormers enz. Dit met een eigen zekeringen kastje.
Hier nog een paar linkjes over het maken van kabelbomen:

Kabelboom 1

Kabelboom 2

Het is wat lastig te zien op het plaatje. Maar achteraan zie je de spijkerplank waar de boom op is gemaakt. De gemaakt boom ligt klaar om aangesloten te worden op de onderdelen van het bedieningspaneel met het luidspeakertje en de schakelaars..
--> mod_embed_images_loadimage('7f09d2969cd479acb796e44a4a5cbbda', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ft1.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcR8juzCduPizFA458oeLjP-mQvHbsRvdehXZXEIzpGtQlv6euPkKiox_J7a', 'http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR8juzCduPizFA458oeLjP-mQvHbsRvdehXZXEIzpGtQlv6euPkKiox_J7a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ft1.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcR8juzCduPizFA458oeLjP-mQvHbsRvdehXZXEIzpGtQlv6euPkKiox_J7a', '', 14770718, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Detail van een kabelboompje met de bewuste knoopjes in het wastouwtje. Voor automotive is tape echter denk ik meer gebruikelijk.
--> mod_embed_images_loadimage('7ab17a6d531bf2829fbfdbcf2545c2df', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ft2.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcQhlBwJGqQgM0nhOzQUJtn7SDqnvvbE_Z2Fzm96yJx-J_2468_q', 'http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQhlBwJGqQgM0nhOzQUJtn7SDqnvvbE_Z2Fzm96yJx-J_2468_q', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ft2.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcQhlBwJGqQgM0nhOzQUJtn7SDqnvvbE_Z2Fzm96yJx-J_2468_q', '', 14770718, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Voor een multimeter is een hele eenvoudig ( 5 euro bij de action) al weer zat. Die kun je dan gewoon permanent in de wagen laten. Als hij dan stuk is koop je gewoon een andere. Als je iets meer geld uit wilt geven is dit mischien een leuke:

Meter 1
product_03-I-VA40-a_s.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4a36759c7abdb6116922a8a1d10e6236', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.eleshop.nl%2Fimages%2Fproduct_03-I-VA40-a_s.jpg', 'http://www.eleshop.nl/images/product_03-I-VA40-a_s.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.eleshop.nl%2Fimages%2Fproduct_03-I-VA40-a_s.jpg', '', 14770718, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Deze heeft als voordeel dat er ook een thermocouple temperatuurmeter op zit. Kan handig zig zijn als je de temperatuur van je spruitstuk of koelwater wilt weten.

Als je meer geld wilt uitgeven is dit wel iets:
Meter 2
1d9d4fb684f5726de3020ddae38739e3.jpg --> mod_embed_images_loadimage('064ab174b9782d7bebc853d52100227c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.multimeterspecialist.nl%2F%2Fmakethumb.php%3Fw%3D450%26amp%3Bfile%3Dcats%2F1d9d4fb684f5726de3020ddae38739e3.jpg', 'http://www.multimeterspecialist.nl//makethumb.php?w=450&file=cats/1d9d4fb684f5726de3020ddae38739e3.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.multimeterspecialist.nl%2F%2Fmakethumb.php%3Fw%3D450%26amp%3Bfile%3Dcats%2F1d9d4fb684f5726de3020ddae38739e3.jpg', '', 14770718, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Met deze meter kun je ook de startstroom van de startmotor meten.

Er zijn nog vele malen duurdere te vinden maar dat ding met die thermocouple opnemer kan heel handig zijn denk ik. Ik heb hem zelf niet dus hoe goed en degelijk hij is weet ik ook niet.

Succes,

Arnold.
AadG

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door AadG »

Gewoon nieuwe boom kopen.
Wat Gerard al aan geeft is dat je orginele kleuren haast niet kan vinden.
Ook financieel gezien zou ik gaan voor een complete kabelboom.
Zelf maken gaat echt flink in de papieren lopen.
Exfietser

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door Exfietser »

Als het een nederlandse militaire wagen is zijn die er niet Aad.

Arnold.
pieter k

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door pieter k »

Wat veel bruikbare tips en aanwijzingen! Geweldig bedankt allemaal! Zo'n spijkerplank? Was ik nooit opgekomen...
Maar ook een multimeter bij de action... Super.

Op de vraag wat ik precies voor ex-def ik heb: het is een redelijk originele 24v wagen van de Irish rangers. Welliswaar geen antennes, maar nog wel overal de voedingskabels en antennekabels en vage kastjes en superdikke kabels. Er zijn dus geen nieuwe kabelbomen voor nederlandse ex-def. Heb ik dus hiermee geluk. Als ik wil kan ik die dus gewoon nog bestellen.

Ik merk ook in dit draadje (...) dat de meningen uiteen lopen of het zinvol is het zelf te doen. Eerst zal ik met het oorspronkelijke schema als basis de boel maar eens op schaal gaan tekeken. Google skechup lijkt me wel een aardige tool daarvoor. Daarna kan ik besluiten of ik voor een nieuwe boom ga. Maar waar zitten dan die kosten nou precies in? Is dat nou vooral het draad, of de stekkertjes enzo?

Een nieuwe of zelf gemaakte boom wil ik ook opnieuw zekeren met steekzekeringen. De plek voor dat kastje weet ik nog niet, maar wordt zoiets niet lastig met een standaard nieuwe boom bij autosparks bv? Als ik ergens een omvormer en een stopcontact wil hebben, geldt denk ik hetzelfde?
Gerard

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door Gerard »

pieter k Schreef:
-------------------------------------------------------

> Een nieuwe of zelf gemaakte boom wil ik ook
> opnieuw zekeren met steekzekeringen. De plek voor
> dat kastje weet ik nog niet, maar wordt zoiets
> niet lastig met een standaard nieuwe boom bij
> autosparks bv? Als ik ergens een omvormer en een
> stopcontact wil hebben, geldt denk ik hetzelfde?

Je kan bij Autosparks je eigen wensen en extra's aangeven, dus bijvoorbeeld gelijk bedrading voor een aanhanger, mistlampen of andere extra's en natuurlijk (desgewenst al in de boom opgenomen) steekzekeringhouders.
westfries.

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door westfries. »

Ik heb als echte baggerboer gewoon een verlengkabel bij de praxis gekocht (40mtr)
Een handvol relais en knopen maar er zit immers niet zoveel op een serries
Ja als ik storing heb dan is het lastig maar dat houd me scherp en de meeste keren dat er iets het niet doet heb je toch het schema niet bij de hand
Wel groot voordeel ven zelf maken is dat ik eindelijk genoeg zekeringen heb
Mijn advies luid dan ook NIET doen zo als ik het doe koop een kabelboom

vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e919d2d27aafa1cd6b7cc925e58202a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 14771011, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door Exfietser »

Ik kan de website van sparks niet zien maar ik dacht dat je het kon opgeven als je er een draad bij wilt hebben. Als je de bestaande zekeringen vervangt door steek exemplaren hoeft de kabelboom niet te veranderen hoor. Alleen de aansluitstekers kloppen dan mischien niet meer. Daar zul je dan mischien andere stekers aan moeten maken.

Of er voor jouw Irish rangers wagen een kabelboom te koop is weet ik niet. Ik weet alleen dat de boom van de nederlandse legerwagen er niet is. Dat zul je even moeten vragen aan de kabelbomenboer. Als het schakel schema klopt met een bekend schema uit de boeken (Kompleet met vage kastjes en radio bedrading en oorlog bedrading.) kun je dat mischien opsturen naar de kabelbomen boer en vragen of hij er een boom voor leveren kan.

De kosten die je moet maken zitten in de materiaal en gereedschapskosten. De stekers en de tangen die je nodig hebt om de de stekers te monteren zijn best duur. Het draad zelf als je het met de juiste kleuren koopt is ook duur. Als je alles van zwart draad maakt scheelt dat aanmerkelijk in de kosten. En dan praten we nog niet over de uren die je moet maken om het te realiseren en het eventuele risico op fouten en vergeten dingetjes.

Voor het inbouwen van extra optionele dingetjes kun je alles in de kabelboom mee laten komen. Waarschijnlijk tegen meerprijs. Maar je kunt ook zelf een tweede boom met naar keuze eigen kleuren in elkaar knutselen en die naast de standaard gekochte boom leggen. Dat heeft het voordeel dat de gekochte boom waarschijnlijk goedkoper is. En dat je twee gescheiden netwerken in de wagen hebt. De wagen blijft dan ook wat bedrading betreft orgineel. De extra boom haal je er zo weer uit en dan heb je een orginele wagen terug. En een storing in het ene netwerk heeft geen invloed op het andere netwerk.

Als je zelf iets gaat fabrieken gebruik dan geen installatiemateriaal voor woningen. Dat is zondermeer ongeschikt voor autmotive gebruik. Dus kroonsteentjes, lasdoppen, lasdozen e.d. van de gamma ofzo? Niet doen. Stijf draad met een massieve kern is ook uit den boze.

En kijk uit met 220 volt. Zorg dat het uitgeschakeld is als je het niet gebruikt en houd het volledig gescheiden van alle andere electrische netwerken in de wagen. Het is niet voor niets dat alle wagens op 12, 24 of soms 48 volt werken. 220 volt is eigenlijk ook ongeschikt voor automotive gebruik. Er bestaat speciaal (duur) water en trillings bestendig schakelmateriaal dat hier voor gemaakt is. Het is niet onverstandig om dat te gebruiken.

Omvormers moet je op een koele geventileerde plaats monteren. Dus niet in een afgesloten ruimte onder de stoel (naast de uitlaat) ofzo. Dan gaan ze snel stuk en in het ergste geval brand.

Zorg dat in die metertjes van de aldi enzo een goede batterij zit. Deze metertjes maken grote meetfouten als de batterij wat aan de zwakke kant is. Als de batterij goed is doen deze metertjes het wel goed.



Arnold.
AadG

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door AadG »

Da`s waar maar ik zou het toch wel werkend krijgen .... jij ook vast wel
Gert

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door Gert »

Ik begrijp niet zo goed wat nu het voordeel is van steekzekeringen, behalve dat ze iets compacter zijn. Ik ben eigenlijk wel erg fan van torpedo of glaszekeringen; je kunt ze er makkelijk uit halen, als ze stuk gaan en je hebt geen nieuwe kun je makkelijker een noodbruggetje aanleggen, ik vind (vooral bij torpedo) veel beter te zien of hij stuk is of niet etc etc.
Exfietser

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door Exfietser »

Het werkend krijgen is geen probleem. Dat lukt ook met mijn oude bedrading waar vreselijk in gebeund was. Gewoon alles weer origineel maken dan krijg je eht wel weer een betrouwbaar systeem. Een ding blijft wel met oude draden en dat is dat de isolatie een beetje bros wordt. Daarom ga ik dus alles vervangen.

Arnold.
pieter k

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door pieter k »

Ik heb nog eens rustig alle antwoorden van jullie bekeken. Wat een hoop zinvolle info. Nogmaals bedankt!!

Als ik het nu zo allemaal nalees, ga ik het zelf doen denk ik. Het zal wel erg veel tijd kosten om alle details helder te krijgen, maar wel erg gaaf als ik dit allemaal zelf kan. Als ik een boom bestel zou ik sneller en misschien goedkoper uit zijn, maar ik ga voor de hard way.

Als eerst maar eens de bedradings schema's opzoeken.... en dan met een touw geknoopt aan de achterste boom, de boel er proberen uit te krijgen. Als het tijd is voor relais, trek ik hier weer even aan de bel. Want ik heb nog geen flauw idee wat voor relais ik zou moeten hebben en waar ik die moet gaan halen.
Stage-2

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door Stage-2 »

pieter k Schreef:
-------------------------------------------------------
> ...., maar ik ga voor de hard way.
>

Ziehier, Pieter, die nu waarschijnlijk 2-3 x zoveel geld gaat uitgeven dan een nieuwe kabelboom kost.
Waarmee is bewezen dat de homo economicus helemaal niet bestaat.

Been there, en het is niet gemakkelijk, wel bevredigend. Je kent tenminste de elektriek in je eigen auto.
Succes!!

cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]

181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f3411f4bccf41f9a37777e4b207aca9a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 14774414, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c9e4a05c1151a099d7c4a35be936dc13', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 14774414, 600, 600, 'Loading image ...', false);
pieter k

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door pieter k »

Tja .... Zoveel mensen zoveel meningen. Soms heel handig, soms ook niet.
Eerst maar eens de electriek doorgronden, dan zie ik wel verder.
AadG

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door AadG »

Ga nou eerst eens "even" uitrekenen hoeveel meter kabel er in gaat zitten.

Kijk dan wat je kwijt bent aan draad en besluit dan zelf te maken of compleet te kopen.

Ik denk dat je gaat schrikken.
pieter k

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door pieter k »

Tja.... Wat overpeinzingen later...

- Ziehier, Pieter, die nu waarschijnlijk 2-3 x zoveel geld gaat uitgeven dan een nieuwe kabelboom kost. EN
- Mijn advies luid dan ook NIET doen zo als ik het doe koop een kabelboom EN
- Ik had het geluk dat ik nogal wat materiaal via/via kon bemachtigen... EN
- Ik denk dat je gaat schrikken.

Dan is dat advies genoeg toch maar bestellen bij autosparks ?..

Tis dan wel handig om ook te bedenken wat ik extra zou willen. Ik kom al snel op:

Achter
mistlamp, werklamp, achteruitrijlicht, aanhangerverlichting

Voorkant
verstralers (of bovenop)

Cabine
binnenverlichting of misschien iets anders, uitgebreide zekeringkast, bovenop verstralers

Dan die zekeringen... Ik heb er nu de originele (twee of drie?) onder de stuurkolom. Dat wil ik wel anders. Ik ben er nog niet uit of dit onder de motorkap moet (of later als ik de accus verplaatst heb in de cubbybox). Wat is dan wijsheid?
Crazymud

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door Crazymud »

Hoi Pieter,

Ik ben op dit moment een lightweight aan het bekabelen, veel origineels zit er niet meer aan met een 200tdi in het vooronder en de accu in de achterbak. Zelf een boom maken is goed te doen, als je alles origineel wilt heb je inderdaad heel veel kleurtjes nodig, zelf doe ik veel met aanhangerkabel. voor alles achter is dat in ieder geval genoeg en degelijk. In het dashboard kom je daar niet mee weg en heb je meer kleurtjes nodig. Alles uittekenen is wel een goede raad en bezuinig niet op een paar relais voor de verlichting het eerste wat het anders begeeft zijn de schakelaartjes.
De stekkers die in de normale boom zitten heb ik zoveel mogelijk verwijderd en vervangen door gesoldeerde verbindingen met krimpkous, we rijden nogals eens zwaar terrein en stekkers houden niet van bagger is mijn ervaring.
Succes met het uitwerken.

Groeten, Peter
Exfietser

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door Exfietser »

Enig idee waarom er in een auto nooit gesoldeert wordt?

Arnold.
Crazymud

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door Crazymud »

nee

Groeten, Peter
Roelie

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door Roelie »

Hard en breekt daarom snel met alle trillingen.

Roelie


395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b125ed3d58e226f2f3206714a7edfc46', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 14778932, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Exfietser

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door Exfietser »

Lees dit draadje maar eens van een paar jaar geleden:

Link

Arnold.
pieter k

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door pieter k »

Heeel fijne link! Ik had al best wat gelezen en gezochthier, maar deze was ik nog niet tegen gekomen.
Daar kan ik zeker verder mee!
Thnx Arnold!
pieter k

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door pieter k »

Ook hier weer heel zinvolle informatie! Bedankt!
Het is te echt wel zelf doen en dus (als je de kleuren niet zo nauw neemt) ook geen rib uit je lijf.


Nu ik zelf nog eens wat verder heb gegoogled, begin ik ook een beetje thuis te raken in de materie.
Dus intussen snap ik het 'handje relais' en het hoe en wat ook!
Hans 109

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door Hans 109 »

je begint al met een krimptangetje van rond de 5 tientjes......Montagesnoer is ook niet echt goedkoop. Paar doosjes kabelschoenen, en een hoop gezijk omdat alles niet in één keer werkt. Voor die 151 GBP heb je een zorg minder en alles origineel.

Maar da's mijn optiek.


mvg Hans
Exfietser

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door Exfietser »

Het is altijd verstandig om te kijken hoe iets proffessioneel is uitgevoerd. Vaak is daar door generaties ingenieurs over nagedacht, getest en geexperimenteerd. Je kunt ook zien dat de installaties van woningen, schepen, vliegtuigen, auto's en in de (zware) industrie duidelijk anders zijn uitgevoerd. Met ander schakelmateriaal, ander soort bekabeling, isolatie enz. Daar zijn echt goede redenen voor. Huisinstallatie materiaal in een auto gaat echt niet goed werken. En een grote lompe dikke explosieveilige aan/uitschakelaar die in zone nul op een olieplatform gebruikt kan worden doet het thuis aan de muur voor een schemerlamp echt heel goed. Maar is natuurlijk geen gezicht.

Zo heeft bijna alles een (goede reden)

Arnold.
AadG

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door AadG »

Als je ergens niet uitkomt kan je me altijd mailen

info@agys.nl

grt

Aad
Frank 110V8

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door Frank 110V8 »

Ik denk trouwne sdat er vanuit kostenoogpunt niet gesoldeerd wordt. Mercedes deed het vroeger wel, en als ik de beide draadbomen vergelijk...... Maar het is natuurlijk wel veel bewerkelijker.

Groet frank
pieter k

Re: Kabelboom vernieuwen

Bericht door pieter k »

Een verbouwing verder, heb ik dan toch weer een beetje tijd mijn laro!!!! De bedrading ligt eindelijk los en wil nu weer meters gaan maken.

Nou kan ik een kabelboom kopen van een ex-defensie 24v 109 uit het nederlandse leger.
Mij werd verteld dat ik die (los van extra zekeringen) ook in mijn engelse zou kunnen stoppen.
Dat klinkt als muziek in de oren, maar ....

Gaat dit zonder al teveel geknutsel passen?
Plaats reactie