Achterruitewisser aansluiting Defender 110

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
sanderovich

Achterruitewisser aansluiting Defender 110

Bericht door sanderovich »

Na mij al een tijdje geërgerd te hebben dat de achter ruitenwisser van mijn 110 (bj. '91) het niet deed (bij aankoop al het geval), toch maar besloten te zoeken naar de oorzaak hiervan. Bij het verwijderen van de kap bleek de motor erg warm te zijn dus ik nam aan dat ik blijkbaar de schakelaar op "aan" had staan.
Schakelaar om gezet en even iets tussendoor gedaan. Kom weer terug en nu was de motor niet meer om aan te raken zo warm! Stond de schakelaar dus toch gewoon op uit om te beginnen... Maar waarom wordt die motor dan zo warm?

Inmiddels heb ik een nieuwe achter ruitenwisser assembly gekocht bij Paddock, maar voor die ook per ongeluk naar de klote geholpen wordt wil ik graag even checken of de aansluiting bij de stekker klopt.

Dus:
Het is een 4 polige, ronde stekker met:
1 keer constant +
1 keer + die over de schakelaar op het dashboard loopt
2 keer -

Klopt dit?
VeeTee

Re: Achterruitewisser aansluiting Defender 110

Bericht door VeeTee »

Volgens mij niet ...

1 x -, de andere 3 gaan naar de schakelaar voor de achterruitwisser op het dashboard, zie schema

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
sanderovich

Dank voor het schema, ik zie trouwens wel dat het voor een 300 TDi is, zit er wezenlijk verschil tussen die en de 3,5 Liter V8 Benzine die ik er in heb zitten? Ik bedoel ik snap dat er bij mij geen turbo op zit etc. en wel een ontsteking enzo maar los van de motor regelateerde delen is alles hetzelfde neem ik aan?

Waar ik vooral verbaasd over was bij de aansluiting, is dat er dus een constante plus op staat ongeacht de stand van de schakelaar. Kan dat kloppen? Als ik het schema bekijk zou dat dan de groene draad vanuit het contactslot moeten zijn...

Groet,

Sander
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Kwist niet wat voor 'n 110 je had, stond er niet bij. Ik vermoedt dat er wel e.e.a. hetzelfde is in het schema, maar ik heb geen ervaring met de 3.5 V8 (helaas - wel lekker geluidje )
Die constante plus zou voor de parkeerstand kunnen zijn (dat de wisser altijd in de goede - onderste - stand terugkomt, ongeacht op welk punt je de schakelaar uitzet).

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
sanderovich

Zeker een lekker geluidje inderdaad Ik neem ook aan dat de rest wel redelijk hetzelfde is ja.

Ok, de parkeerstand klinkt wel logisch ja, dan zal ik morgen de boel eens nalopen en aansluiten.

Sander
Plaats reactie