Diverse temperaturen onderdelen
-
Frank
Diverse temperaturen onderdelen
Beste allen,
Vandaag een blokje om gereden. Van den Bosch naar Eindhoven en weer terug met mijn 6 cil 109 serie IIA en eens de diverse onderdelen op temperatuur gemeten met zo'n infrarood thermometer. (weet ik is niet heel erg nauwkeurig maar goed voor een indicatie, wel behoorlijk dichtbij gemeten) Nu was ik eens benieuwd of jullie dat ook weleens doen en welke temperaturen jullie meten. En ik ben ook eens benieuwd als dit vaker gemeten wordt of je aan ziet komen wanneer iets aan het verslijten is. (bij slijtage onderdelen uiteraard) Een paar voorbeelden.
Carterpan ca 60 graden
Radiateur ca 70 graden
Remschijven voor ca 68 graden
Voor diff ca 10 graden (met vrijloopnaven...)
Achter diff ca 40 graden (die vind ik al redelijk hoog)
Wielnaaf achter en voor ca 25 graden
Ik hoor graag jullie ervaringen..
Mvg Frank
Vandaag een blokje om gereden. Van den Bosch naar Eindhoven en weer terug met mijn 6 cil 109 serie IIA en eens de diverse onderdelen op temperatuur gemeten met zo'n infrarood thermometer. (weet ik is niet heel erg nauwkeurig maar goed voor een indicatie, wel behoorlijk dichtbij gemeten) Nu was ik eens benieuwd of jullie dat ook weleens doen en welke temperaturen jullie meten. En ik ben ook eens benieuwd als dit vaker gemeten wordt of je aan ziet komen wanneer iets aan het verslijten is. (bij slijtage onderdelen uiteraard) Een paar voorbeelden.
Carterpan ca 60 graden
Radiateur ca 70 graden
Remschijven voor ca 68 graden
Voor diff ca 10 graden (met vrijloopnaven...)
Achter diff ca 40 graden (die vind ik al redelijk hoog)
Wielnaaf achter en voor ca 25 graden
Ik hoor graag jullie ervaringen..
Mvg Frank
-
Gert
Re: Diverse temperaturen onderdelen
Frank,
De temperaturen hierboven zijn keurig, niks om je zorgen om te maken.
De 40 graden voor het diff valt mij eigenlijk nog wel mee, vooral als je nagaat hoeveel draaiende onderdelen er in zitten.
Temperatuur is bij auto's geen goede maatstaf om je slijtage te bepalen, behalve bij bijvoorbeeld wiellagers die koken.
De temperaturen hierboven zijn keurig, niks om je zorgen om te maken.
De 40 graden voor het diff valt mij eigenlijk nog wel mee, vooral als je nagaat hoeveel draaiende onderdelen er in zitten.
Temperatuur is bij auto's geen goede maatstaf om je slijtage te bepalen, behalve bij bijvoorbeeld wiellagers die koken.
-
Henk Krijnen
Re: Diverse temperaturen onderdelen
Vroeger ooit gewerkt in Borselle (kerncentrale). Preventief onderhoud werd daar (oa) verricht op basis van geluidsmetingen. Versleten lagers kun je horen.
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: Diverse temperaturen onderdelen
versleten lagers in een kerncentrale...... ??
back to the future met een LR ipv DeLorean
back to the future met een LR ipv DeLorean
-
sjeroens
Re: Diverse temperaturen onderdelen
He, henk, Ik heb ooit nog 3mnd stage gelopen in borselle (kolen centrale, operators)
Wat ik heb meegekregen is dat het (preventief) onderhoud voornamelijk werd verzorgd door koffie, overleg, koffie, opdracht brief schrijven,zeuren over thuissituatie, koffie, wachten en in de nachtdienst slapen op het keteldak (lekker warm, mooi uitzicht)
Temp vind ik ok, alleen remschijven: meet eens zonder geremd te hebben?
Jeroen
Wat ik heb meegekregen is dat het (preventief) onderhoud voornamelijk werd verzorgd door koffie, overleg, koffie, opdracht brief schrijven,zeuren over thuissituatie, koffie, wachten en in de nachtdienst slapen op het keteldak (lekker warm, mooi uitzicht)
Temp vind ik ok, alleen remschijven: meet eens zonder geremd te hebben?
Jeroen
-
Puffino
Re: Diverse temperaturen onderdelen
Jeroen, hoe wou jij in vredesnaam een eind touren en dan zo snel mogelijk de temperatuur van je remschijven meten ZONDER te remmen? Zoveel hellingen waar tegenop je dat kunt doen hebben we hier niet.
Ik kom liever met mijn rem tot stilstand.
Grappig, ook ik heb zijdelings wel wat met kerncentrales te maken gehad, vooral die in Petten en San Diego. IJkmetingen gedaan van de hoeveelheid flux.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Ik kom liever met mijn rem tot stilstand.
Grappig, ook ik heb zijdelings wel wat met kerncentrales te maken gehad, vooral die in Petten en San Diego. IJkmetingen gedaan van de hoeveelheid flux.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
Frank
Re: Diverse temperaturen onderdelen
Bedankt voor jullie reacties.
En met mijn enige kennis die ik heb van techniek weet ik ook dat lagers het beste gemeten kunnen worden met trillingen. (lagers die boven een bepaald toerental draaien). Of olie analyses uit laten voeren. Maar ik was eens benieuwd of er een peil/pijl op te trekken is en of anderen deze exercitie ook weleens doen. Nu hoeft mijn Laro niet zo betrouwbaar te zijn als een kerncentrale... (tenminste ik hoop dat ze een kerncentrale wel iets anders benaderen qua onderhoud in vergelijk met mijn Land Rover... En dat zegt iets over het onderhoud van een kerncentrale en niet zozeer over mijn onderhoud...)
De remschijven is op zich toch wel een goeie van Sjeroens want ik ben vlak voordat ik thuis was een paar flink op de rem gaan staan omdat hij daarvoor toch weer even stil gestaan had. Dus ik verwonderde me niet zozeer van de temperatuur. En ik heb ze zojuist gemeten zonder geremd te hebben. Ze waren even koud als de rest van de auto, oprit, huis....
Voor mij is het ook meer als ik ergens wel een probleem,of denk te hebben dat ik iets van de temperaturen af weet en misschien makkelijker het probleem op kan sporen. En ook omdat ik op mijn werk ook iets over onderhoud mag roepen.
mvg Frank
En met mijn enige kennis die ik heb van techniek weet ik ook dat lagers het beste gemeten kunnen worden met trillingen. (lagers die boven een bepaald toerental draaien). Of olie analyses uit laten voeren. Maar ik was eens benieuwd of er een peil/pijl op te trekken is en of anderen deze exercitie ook weleens doen. Nu hoeft mijn Laro niet zo betrouwbaar te zijn als een kerncentrale... (tenminste ik hoop dat ze een kerncentrale wel iets anders benaderen qua onderhoud in vergelijk met mijn Land Rover... En dat zegt iets over het onderhoud van een kerncentrale en niet zozeer over mijn onderhoud...)
De remschijven is op zich toch wel een goeie van Sjeroens want ik ben vlak voordat ik thuis was een paar flink op de rem gaan staan omdat hij daarvoor toch weer even stil gestaan had. Dus ik verwonderde me niet zozeer van de temperatuur. En ik heb ze zojuist gemeten zonder geremd te hebben. Ze waren even koud als de rest van de auto, oprit, huis....
Voor mij is het ook meer als ik ergens wel een probleem,of denk te hebben dat ik iets van de temperaturen af weet en misschien makkelijker het probleem op kan sporen. En ook omdat ik op mijn werk ook iets over onderhoud mag roepen.
mvg Frank
-
sjeroens
Re: Diverse temperaturen onderdelen
@ sander: Toen ik met de remmen van de 101 bezig was en na het afstellen nog wilde weten of ze toch nog aanliepen heb ik hier in het mooie Brabantse polderlandschap een tijdje rondgereden zonder te hoeven remmen. Afremmen op de motor (v8) + de grote van de banden (255*100r16) lukt heel goed. Door de temp van de trommels te meten wist ik dat ze niet aanliepen. (soort van extra-extra controle om alle onzekerheden uit te sluiten)
Natuurlijk had ik ze eerst gesteld zoals het hoort.
Jeroen
Natuurlijk had ik ze eerst gesteld zoals het hoort.
Jeroen
-
Puffino
Re: Diverse temperaturen onderdelen
tijdens het rijden snap ik dat maar hoe wou je tot stilstand komen zonder remmen. Je meet toch bij stilstand, neem ik aan.
-
Eric&Betty Boop
Re: Diverse temperaturen onderdelen
Ik heb al jaren zo'n infrarood temp metertje in de auto en gebruik hem precies voor dit soort dingen.
Tot voor kort had ik ook geen werkende temperatuurmeter in Betty en ik hield de motortemperatuur in de gaten door regelmatig met het infraroodmetertje ff op de kachelmatrix bij mijn voeten te meten. Daar zit bij mij geen kraan tussen dus die doet konstant mee.
Als ik net de remmen gesteld heb meet ik bij de eerste rit ook ff alle naven of er niets te strak staat.
25 graden is precies de goede temperatuur voor een naaf weet ik uit ervaring.
Wielagers kun je inderdaad beter voelen en horen. Tegen de tijd dat je naaf echt te heet wordt van een slecht wiellager had je hem allang moeten horen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5513700903a39879a984fe467f5b8209', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14790495, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('b882dd7819f99d019224b2310ef9c4cd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14790495, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Tot voor kort had ik ook geen werkende temperatuurmeter in Betty en ik hield de motortemperatuur in de gaten door regelmatig met het infraroodmetertje ff op de kachelmatrix bij mijn voeten te meten. Daar zit bij mij geen kraan tussen dus die doet konstant mee.
Als ik net de remmen gesteld heb meet ik bij de eerste rit ook ff alle naven of er niets te strak staat.
25 graden is precies de goede temperatuur voor een naaf weet ik uit ervaring.
Wielagers kun je inderdaad beter voelen en horen. Tegen de tijd dat je naaf echt te heet wordt van een slecht wiellager had je hem allang moeten horen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5513700903a39879a984fe467f5b8209', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14790495, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('b882dd7819f99d019224b2310ef9c4cd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14790495, 600, 600, 'Loading image ...', false);