27MCbakkieaansluiten
-
Frans Wit
27MCbakkieaansluiten
Net m.b.v deskundige een nieuw 27MC bak en nioeuwe antenne op de LR90 gemonteerd.Vraag is hoe het kan dat er niet mee te werken valt.Geen ontvangst en geen mogelijkheid te "kletsen" met andere weg/terrein gebruikers.
Wie kan mij in deze van goed advies voorzien. Voor a.s. zaterdag in Havelte zou ik hem graag gebruiken. Met dank.Frans Wit
Wie kan mij in deze van goed advies voorzien. Voor a.s. zaterdag in Havelte zou ik hem graag gebruiken. Met dank.Frans Wit
-
Apke
Re: 27MCbakkieaansluiten
Geen ontvangst klinkt bijna als een niet aangesloten antenne.
Wat ook zou kunnen is dat je de squelch knop helemaal dicht heb staan. Deze zorgt ervoor dat je alleen dingen ontvangt met een bepaalde hoeveelheid signaal. Te dicht, je hoort alleen mensen die naast je staan, te ver open en je hoort de hele tijd ruis.
Zenden zou je kunnen controleren met een staandegolf meter. Met diezelfde meter kan je ook de antenne aansluiten. Als de antenne goed staat afgesteld (bij een auto meestal zo goed mogelijk), dan zou het zenden moeten lukken.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eabe0e96bfcc0fb74163dfd19ca8248f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14759960, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Wat ook zou kunnen is dat je de squelch knop helemaal dicht heb staan. Deze zorgt ervoor dat je alleen dingen ontvangt met een bepaalde hoeveelheid signaal. Te dicht, je hoort alleen mensen die naast je staan, te ver open en je hoort de hele tijd ruis.
Zenden zou je kunnen controleren met een staandegolf meter. Met diezelfde meter kan je ook de antenne aansluiten. Als de antenne goed staat afgesteld (bij een auto meestal zo goed mogelijk), dan zou het zenden moeten lukken.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eabe0e96bfcc0fb74163dfd19ca8248f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14759960, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
Joost88
ik vraag me af welke rol die deskundige dan gespeeld heeft.
Het zijn 2 draadjes en een antenne die je aan moet sluiten.
Je moet wel iemand in de buurt hebben met een 27mc om te kunnen testen natuurlijk.Of op de snelweg proberen of je vrachtwagenchauffeurs ontvangt. Ik ontvang thuis ook niks.
Het zijn 2 draadjes en een antenne die je aan moet sluiten.
Je moet wel iemand in de buurt hebben met een 27mc om te kunnen testen natuurlijk.Of op de snelweg proberen of je vrachtwagenchauffeurs ontvangt. Ik ontvang thuis ook niks.
-
Davy
Met heel helder weer heb ik wel eens de weerberichten van Cyprus kunnen beluisteren. Met een SWR-meter (hoop dat ik de afkorting goed heb) kan je de lengte van de antenne nog wat bijstellen voor optimaal resultaat. Maar als jij hier al een deskundige bij hebt gehad zou hij dit al gemeten moeten hebben. Draai je squelchknop eens helemaal open en probeer alle kanalen. Als er wat zendamateurs in je regio zitten zou je toch wel iets moeten ontvangen. En anders is Havelte een uitgelezen moment om je bakkie eens uit te testen.
Davy
SIII 109 2,25D 1981 ex mil.
SIIA 88 2,25B 1968
Foto-EH84LNQ8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b2269787fcbcb6c8b1e712537c7b4700', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EH84LNQ8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', '', 14760876, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Davy
SIII 109 2,25D 1981 ex mil.
SIIA 88 2,25B 1968
Foto-EH84LNQ8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b2269787fcbcb6c8b1e712537c7b4700', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EH84LNQ8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', '', 14760876, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Puffino
en doe van te voren effe een oproepje of er iemand heengaat die een swr meter en bijbehorend antenne draadje mee kan nemen....
Dan weet je iets zekerder dat er nog wat te stellen valt aan jouw bakkebeestje.
Zulke fijne dingen als die het doen. Kun je ver mee komen, inderdaad, als ie goed is afgesteld. Cyprus IS wat overdreven, trouwens
Daar kwamen die signalen niet vandaan, en zo ja maag Arnold mij eens uitleggen hoe dat kan.
Dan weet je iets zekerder dat er nog wat te stellen valt aan jouw bakkebeestje.
Zulke fijne dingen als die het doen. Kun je ver mee komen, inderdaad, als ie goed is afgesteld. Cyprus IS wat overdreven, trouwens
-
Lute
Cyprus horen op de 27 mc is helemaal niet raar.... de 10 en dus ook de 11m band zijn zeker nu regelmatig "open".
Tijdens de JOTA (jamboree on the air) heb ik nog vanuit Beilen via een repeater in New York gewerkt...
Ik wil je best een keer assisteren met het afstellen van je antenne, als ik het wel heb woon je in Havelte... en heb ik ooit een 2,5NA bij je gekocht.
Groeten Lute,
PA2LB
Tijdens de JOTA (jamboree on the air) heb ik nog vanuit Beilen via een repeater in New York gewerkt...
Ik wil je best een keer assisteren met het afstellen van je antenne, als ik het wel heb woon je in Havelte... en heb ik ooit een 2,5NA bij je gekocht.
Groeten Lute,
PA2LB
-
landrover500
Ik heb wel een SWR meter indien je die nodig hebt
locatie Weesp.
locatie Weesp.
-
Reinoud W
Hoi
dit is wel een duure antenne maar wel de allerbeste heeft geen meter nodig en geen massa
Wat wil je nog meer
[www.jacobsbredaelectronics.nl]
Groet Reinoud W
dit is wel een duure antenne maar wel de allerbeste heeft geen meter nodig en geen massa
Wat wil je nog meer
[www.jacobsbredaelectronics.nl]
Groet Reinoud W
-
D'daîp
Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Geinig.... Dank dan maar, ik sta versteld.
Het toverwoord is Propagatie. De zendfrequenties op die we op de cb radio's gebruiken kunnen onderhevig zijn aan dit verschijnsel.
[www.pi4fld.nl]
of
[nl.wikipedia.org]
Het is van veel factoren afhankelijk wanneer het ook van toepassing is op de CB band.
Maar als er een goede propagatie mogelijk is voor de CB band dan kun je verbindingen maken over (zeer) grote afstanden gewoon met goedgekeurd Cb aparatuur.
Afgelopen weken was het bijvoorbeeld mogelijk om verbindingen te maken op grote afstanden. Sta niet gek te kijken dat je op één van de 40 kanalen opeens "stemmen uit het buitenland" te horen zijn. Je kunt ze horen vanuit alle windrichtingen en het is mogelijk dat ze jou ook kunnen horen als jij uitzend! De signaal sterktes kunnen heel groot zijn.
Veel buitenlandse station werken in AM modulatie i.p.v. ons gebruikelijke FM modulatie. Bij sommige CB radio's kun je dit schakelen.
Soms kan Propagatie ook hinderlijk zijn voor de direkte verbindingen op de korte afstand. De gereflecteerde signalen uit het buitenland kunnen zo sterk zijn dat ze de direkte verbindingen storen.
In het extreme geval kan het ook de radio verbindingen tussen een colonne vrolijke rijdende prikkers behoorlijk storen. Dit verschijnsel is op de CB band de afgelopen jaaaaren (nog) niet veel is voor gekomen. Maar de komende jaren neemt de kans op propagatie op de CB band alleen maar toe.
Zendamateurs maken hier dankbaar gebruikt van. De amateurbanden iets onder en boven de CB band zijn ook bij uitstek zeer geschikt om zeer grote afstanden te overbruggen met zelfs minimaal vermogen als de propagatie dit toelaat.
Afgelopen weekend was het bevoorbeeld raak. Amerikaanse zendamateurs spraken over 60 jaren propagatie op 10 en 11 meterband 11 meter =CB band). En hier, vanuit Nederland, kon je alle continenten "werken" met minimale middelen!
Dus (Puffino) schik niet als je op kanaal 16 van je cb radio ineens iets vreemds hoort uit de speaker. Het kunnen een paar pratende huisvrouwen uit italie zijn die zelf 800 meter uit elkaar wonen of een stel pratende taxirijders uit oost europa.
wie weet kom je nog een buitenlandse medehobbyist tegen.
Groet, Johan
-------------------------------------------------------
> Geinig.... Dank dan maar, ik sta versteld.
Het toverwoord is Propagatie. De zendfrequenties op die we op de cb radio's gebruiken kunnen onderhevig zijn aan dit verschijnsel.
[www.pi4fld.nl]
of
[nl.wikipedia.org]
Het is van veel factoren afhankelijk wanneer het ook van toepassing is op de CB band.
Maar als er een goede propagatie mogelijk is voor de CB band dan kun je verbindingen maken over (zeer) grote afstanden gewoon met goedgekeurd Cb aparatuur.
Afgelopen weken was het bijvoorbeeld mogelijk om verbindingen te maken op grote afstanden. Sta niet gek te kijken dat je op één van de 40 kanalen opeens "stemmen uit het buitenland" te horen zijn. Je kunt ze horen vanuit alle windrichtingen en het is mogelijk dat ze jou ook kunnen horen als jij uitzend! De signaal sterktes kunnen heel groot zijn.
Veel buitenlandse station werken in AM modulatie i.p.v. ons gebruikelijke FM modulatie. Bij sommige CB radio's kun je dit schakelen.
Soms kan Propagatie ook hinderlijk zijn voor de direkte verbindingen op de korte afstand. De gereflecteerde signalen uit het buitenland kunnen zo sterk zijn dat ze de direkte verbindingen storen.
In het extreme geval kan het ook de radio verbindingen tussen een colonne vrolijke rijdende prikkers behoorlijk storen. Dit verschijnsel is op de CB band de afgelopen jaaaaren (nog) niet veel is voor gekomen. Maar de komende jaren neemt de kans op propagatie op de CB band alleen maar toe.
Zendamateurs maken hier dankbaar gebruikt van. De amateurbanden iets onder en boven de CB band zijn ook bij uitstek zeer geschikt om zeer grote afstanden te overbruggen met zelfs minimaal vermogen als de propagatie dit toelaat.
Afgelopen weekend was het bevoorbeeld raak. Amerikaanse zendamateurs spraken over 60 jaren propagatie op 10 en 11 meterband 11 meter =CB band). En hier, vanuit Nederland, kon je alle continenten "werken" met minimale middelen!
Dus (Puffino) schik niet als je op kanaal 16 van je cb radio ineens iets vreemds hoort uit de speaker. Het kunnen een paar pratende huisvrouwen uit italie zijn die zelf 800 meter uit elkaar wonen of een stel pratende taxirijders uit oost europa.
wie weet kom je nog een buitenlandse medehobbyist tegen.
Groet, Johan
-
Davy
Groot gelijk hoor Sander, ikzelf geloof ook niet alles wat ik zeg
-
Puffino
ik wel, op het moment dat ik het zeg of schrijf nog wel althans 
-
Hans 109
Italia. no problemo. Maar wel met een lerp van een GP antenne. ( wordt wat lastig op je Land Rover)
voorbeeldje, niet bij mij.....[www.atlantic101.nl]
mvg Hans
voorbeeldje, niet bij mij.....[www.atlantic101.nl]
mvg Hans
-
Puffino
Kijk, dat is leuk om te lezen, dank dank dank.
Ik zal proberen niet versteld te staan. Ik weet niet meter dan dat ik een goed gesprek had met iemand 30 km verderop en dat dat heel uitznderlijk was. OK, dat was dus ook zendend vanaf mijn kant....
Maar goed, ontvangen is inderdaad een ander verhaal, ja.
Thanks, kon ik je post maar een waardering geven "+1".
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Ik zal proberen niet versteld te staan. Ik weet niet meter dan dat ik een goed gesprek had met iemand 30 km verderop en dat dat heel uitznderlijk was. OK, dat was dus ook zendend vanaf mijn kant....
Maar goed, ontvangen is inderdaad een ander verhaal, ja.
Thanks, kon ik je post maar een waardering geven "+1".
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
-
sjeroens
Ik ben trouwens benieuwd wat voor bakkie jullie hebben. Ik ben op zoek naar een nieuwe, oude is kapot.
Onder de 100 euro, gebruik hem af en toe tijdens het rijden met een maat. En het belangrijkste: moet verstaanbaar zijn in de cabine van mijn 101ambu met de v8...
Groet,
Jeroen
Onder de 100 euro, gebruik hem af en toe tijdens het rijden met een maat. En het belangrijkste: moet verstaanbaar zijn in de cabine van mijn 101ambu met de v8...
Groet,
Jeroen
-
Davy
Ik weet niet hoe het geluid van een V8 in een 101 zich verhoudt tot het geluid van een 2,25 diesel in een 109, maar mijn ervaring is dat in het terrein of bij ritten met een relatief lage snelheid alles nog wel redelijk verstaanbaar is, maar dat je op de snelweg met 80km+ echt helemaal niks meer kan verstaan. Hangt ook heel erg van de plek van het bakkie/speaker af. Ik ben van plan deze nog eens wat strategischer te plaatsen.
Davy
Davy
-
Davy
Was wel heel erg geinig, op een hele heldere zomerse dag op de oprit alle kanalen wat bij langs en opeens een wat blikkerige radiostem: 'It's a beautiful day on the island of Malta' etc. etc. (nu ik er aan terug denk heb je helemaal gelijk en kwam het signaal inderdaad niet van Cyprus maar van Malta ). Ik heb op dat soort dagen wel vaker niet nederlandse talen kunnen ontvangen. Nooit geprobeerd terug te praten omdat ik er van uit ging dat m'n 2watt zendertje dit toch niet ging halen.
Davy
Davy
-
sjeroens
@ davey, geluid van een v8 bij 90km/u in een 101. Ik kan nog met mijn vrouw praten en radio luisteren (staat wel wat harder (radio en Annemieke))
Ik ben nog een goede plek aan het zoeken voor mijn toekomstige 27mc, daarom kijk ik ook naar een frontspeaker, ev externe aansluiting speaker (wat bij mijn oude netto niet veel op leverde...)
Ook kijk ik naar hoeveel knopjes er wel en niet op moeten zitten, voorkeur geluidsknop gaat uit naar een ronde knop, dan heb je net wat meer grip (101 is blad geveerd....)
Groet,
Jeroen
Ik ben nog een goede plek aan het zoeken voor mijn toekomstige 27mc, daarom kijk ik ook naar een frontspeaker, ev externe aansluiting speaker (wat bij mijn oude netto niet veel op leverde...)
Ook kijk ik naar hoeveel knopjes er wel en niet op moeten zitten, voorkeur geluidsknop gaat uit naar een ronde knop, dan heb je net wat meer grip (101 is blad geveerd....)
Groet,
Jeroen
-
Puffino
ik ga voortaan ook mensen foppen en op mijn bakkie een radio uitzending doorzetten....
Hahahahaha (sorry, moest effe)
Hahahahaha (sorry, moest effe)
-
Puffino
dan is het verstandig er een koptelefoontje op te gebruiken. dat kan ook.
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
-
Exfietser
Midden op het dak. Gewoon een gaatje boren en daar de antenne door. Dat is de beste plek. Op de voorbumper en de achterbumper is zo-ongeveer de slechtste plek. Dan kun je hem net zo goed aan de onderzijde van de wagen maken.
Als je geen gat wilt maken kun je de antenne ook op een dakdrager zetten. Zorg wel dat de moer waarmee je de antenne vast zet een goed electrisch contact maakt met het metaal van de auto.
Arnold.
Als je geen gat wilt maken kun je de antenne ook op een dakdrager zetten. Zorg wel dat de moer waarmee je de antenne vast zet een goed electrisch contact maakt met het metaal van de auto.
Arnold.
-
Puffino
of trek een aardedraad. Dat lijkt niemand te doen. Een draadje terug kan toch ook prima. Of is dat weer eens een domme gedachte?
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
-
Exfietser
Nope. Aardedraad gaat niet werken. Voor een antenne moet je een vlak hebben. Wat wel gaat is drie of vijf aarde draden van een meter of 10, 11 in stervorm uitrollen over de grond. Is alleen wat minder mobiel.
Arnold.
Arnold.
-
Davy
Die van mij staat op de wing. Volgens mij door het gat waar vroeger het vuurtorentje heeft gestaan (ex-mil). Samen met een goeie antenne van zo'n 40 euri heb ik daar goeie ervaring mee.
Davy
Davy
-
Puffino
Haha, dus toch
Dank je Arnold, ik vermoedde al zoiets.
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
Dank je Arnold, ik vermoedde al zoiets.
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
-
menno lieuwens
Beste prikkers
Het lijkt erop dat er allerlei vragen en "problemen" voorkomen aangaande de radiocommunicatie vanuit onze landrovers.
Is het een idee om samen met een aantal radioamateurs een sleuteldagje te organiseren specifiek voor de "bakkies" ?
Vanuit de verschillende larorijders / zendamateurs hebben we samen allerlei kennis, meet en afregel mogelijkheden ter beschikking.
Groet,
Menno Lieuwens
PD1ML
Het lijkt erop dat er allerlei vragen en "problemen" voorkomen aangaande de radiocommunicatie vanuit onze landrovers.
Is het een idee om samen met een aantal radioamateurs een sleuteldagje te organiseren specifiek voor de "bakkies" ?
Vanuit de verschillende larorijders / zendamateurs hebben we samen allerlei kennis, meet en afregel mogelijkheden ter beschikking.
Groet,
Menno Lieuwens
PD1ML
-
Exfietser
Wing is een redelijk goede plaats. Voorbumper is echt een heel slechte plaats. Een antenne moet zo vij mogelijk staan. Dus op de laadbak langs de zijkant van een truck-cap is ook een heel slechte plaats. Ook op de wing vlak bij het voorruit is slecht. Wat bij mij redelijk werkte als noodoplossing is met een kleefvoet op de stalen velg van het reserve wiel op de motorkap. Antenne is dan nog goed af te stemmen en doet het in elk geval. Al zal het rendement niet veel zijn.
Op plaatsen waar de antenne niet vrij staat is hij vaak niet af te stemmen ook.
Arnold.
Op plaatsen waar de antenne niet vrij staat is hij vaak niet af te stemmen ook.
Arnold.
-
D'daîp
Eén draad aan de massa bij de antenne voet van +/- 2.75 meter werkt! Meeste 27 mc mobiele antennes zijn verkorte 1/4 golf antennes dus het wordt dan een simpele halve golflengte dipool (2x2.75 meter).
Het is alleen niet de slimste en praktische oplossing voor een antenne opbouw op een landrover.
" Voor een antenne moet je een vlak hebben" dit is zeker geen voorwaarde voor een antenne systeem.
"Wat wel gaat is drie of vijf aarde draden van een meter of 10, 11 in stervorm uitrollen over de grond." Met die lengtes kun je een goede afgestemde 1/4 golf verticale antenne voor de 40 meterband maken. Voor de 11 meterband is +/- 2.75 meter voldoende.
Groet, Johan
Het is alleen niet de slimste en praktische oplossing voor een antenne opbouw op een landrover.
" Voor een antenne moet je een vlak hebben" dit is zeker geen voorwaarde voor een antenne systeem.
"Wat wel gaat is drie of vijf aarde draden van een meter of 10, 11 in stervorm uitrollen over de grond." Met die lengtes kun je een goede afgestemde 1/4 golf verticale antenne voor de 40 meterband maken. Voor de 11 meterband is +/- 2.75 meter voldoende.
Groet, Johan
-
henk krijnen
Samen is altijd beter dan alleen. Ga wel eens proberen met een dakdrager op het dak zodat ik niet gelijk gaten hoef te boren.
Groet, Henk
Groet, Henk