200tdi en versnelingsbak in een defender
-
dirk ambu
200tdi en versnelingsbak in een defender
hoi
ik ben bezig met het verzamelen van de onderdelen die ik denk nodig te hebben om een 200tdi in een defender van 1986 te bouwen
wat ik me nu afvroeg is wel beldhuis ik nodig heb is dit de zelfde als van een 2,5 na
daarnaast wil ik graag weten of ik de zelfde versnellingsbak kan gebruiken
de bak die er nu in zit heeft namelijk een zeer korte 1e versnelling
is het ook mogelijk om alleen de eerste versnelling te vervangen
de bak die ik nu heb begint met serie nummer 51
ik hoor het graag
groet dirk ambu
ik ben bezig met het verzamelen van de onderdelen die ik denk nodig te hebben om een 200tdi in een defender van 1986 te bouwen
wat ik me nu afvroeg is wel beldhuis ik nodig heb is dit de zelfde als van een 2,5 na
daarnaast wil ik graag weten of ik de zelfde versnellingsbak kan gebruiken
de bak die er nu in zit heeft namelijk een zeer korte 1e versnelling
is het ook mogelijk om alleen de eerste versnelling te vervangen
de bak die ik nu heb begint met serie nummer 51
ik hoor het graag
groet dirk ambu
-
disco1992
Re: 200tdi en versnelingsbak in een defender
zo ver ik weet wat ik onder mijn defender 110 heb zitten met een discovery 200 tdi motor is dat je belhouse een kort type moet zijn !
ik dacht dat het een lt77 bak was.
disco1992
ik dacht dat het een lt77 bak was.
disco1992
-
Roy Bruurs
Re: 200tdi en versnelingsbak in een defender
lt77 bak inderdaad disco1992 maar die heeft hij nu waarschijnlijk ook al
de suffix van de bakken van 200tdi is hoger en deze zijn dan ook sterker zou die wel mee overnemen.
Bellhouse moet je inderdaad de korte hebben die van een 90 110 of defender lt77. Van een disco en rrc past de bak en bellhouse zeker niet dan zit je pook in de derde stoel
als tussenbak kun je een lt230 gebruiken met de overbrenging van 1 op 4 of 1 op 2 waarschijnlijk heb je nu een 1 op 6 maar dan ga je heel erg in de toeren rijden en de top ligt lager.
Vervang ook meteen de motorsteunen zowel van de motor als van de bak (zijn dezelfde)
Ook je radiateur moet je vervangen, oliekoelleidingen van een disco 200tdi zijn te kort dus die moeten langer worden (bijv van een defender)
Bij een rhd is het bijna plug and play wat je wel even moet doen is je klok van de turbo verdraaien en nieuwe gaten erin tappen (bij een disco blok) anders moet je de helft van je scherm verwijderen bij een defender
Bij een LHD moet je even kijken dat je goed uitkomt met de turbo en stuurstang.
en zo kom je nog wel een aantal kleine problemen tegen (noem ik liever uitdagingen)
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1aafc71601ec9767b625109cec8ceaaa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 14768837, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
de suffix van de bakken van 200tdi is hoger en deze zijn dan ook sterker zou die wel mee overnemen.
Bellhouse moet je inderdaad de korte hebben die van een 90 110 of defender lt77. Van een disco en rrc past de bak en bellhouse zeker niet dan zit je pook in de derde stoel
als tussenbak kun je een lt230 gebruiken met de overbrenging van 1 op 4 of 1 op 2 waarschijnlijk heb je nu een 1 op 6 maar dan ga je heel erg in de toeren rijden en de top ligt lager.
Vervang ook meteen de motorsteunen zowel van de motor als van de bak (zijn dezelfde)
Ook je radiateur moet je vervangen, oliekoelleidingen van een disco 200tdi zijn te kort dus die moeten langer worden (bijv van een defender)
Bij een rhd is het bijna plug and play wat je wel even moet doen is je klok van de turbo verdraaien en nieuwe gaten erin tappen (bij een disco blok) anders moet je de helft van je scherm verwijderen bij een defender
Bij een LHD moet je even kijken dat je goed uitkomt met de turbo en stuurstang.
en zo kom je nog wel een aantal kleine problemen tegen (noem ik liever uitdagingen)
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1aafc71601ec9767b625109cec8ceaaa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 14768837, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
-
Bart van Dessel
Re: 200tdi en versnelingsbak in een defender
In een 200 tdi hoort een LT77 met serienummer 56A te hangen, de bak van een 2.5 Niet Aangedreven De originele bak is te licht en kan op den duur slecht worden. Achte de 2.5 NA hangt de 50A die lichter (minder sterk) is uitgevoerd.
Gr, bart
Gr, bart
-
Roy Bruurs
Re: 200tdi en versnelingsbak in een defender
ik heb het gevoel dat we dit vanmiddag besproken hebben bart
-
Puffino
Re: 200tdi en versnelingsbak in een defender
Dirk, mocht bovenstaande praat je iets te ver gaan:
- je kunt de motor op je huidige bellhouse zetten
- Daarbij wel de motorsteunen van je oude blok gebruiken, de rubbers zou ik even vernieuwen. (die rubber schijven)
- Je kUNT je bak vernieuwen naar een ander type, je hebt nu een militaire bak met verlaagde 1ste en 2de versnelling. Dat is ERG leuk in het terrein, dat wel. Ook zijn de lagers minder sterk van de 50 en 51 bakken, voor zover ik weet echter verder identiek aan de 56. Die 56 is de bak van de 200tdi origineel.
- JA je kunt ook die versnellingen vervangen maar ikz ou in jouw geval als je dat niet wilt houden zo, naar een 56A bak gaan.
- je TUSSENbak is waarschijnlijk nog een LT230 met 1.6 reductie, welke een enorme reductie geeft. Dat is bij een 2.5D handig en goed passend, bij een 200tdi kan er beter een 1.4 reductiebak in. Als je dan toch die hoofdbak vervangt, neem deze gelijk mee. Opsturen van de oude bakken naar Ashcroft, en nieuwe laten komen. Gereviseerde, sorry, geen nieuwe natuurlijk.
Hoe denk je het verder allemaal te doen? Let effe op dat er verschillende aansluitingstypen bestaan voor je oliekoelerleidingen. Je hebt de bolle ouderwetse en de nieuwe rechte. Die bolle zijn geleverd op de vroege 200tdi blokken. Nu is dat op zich niet erg interessant, maar als je bolle hebt, moet je ook de bolle leiding hebben, EN een radiator met bolle aansluiting. Als je de rechte heb, kun je net zo goed een radiatorset (dus IC+radiator) van een 300tdi kopen, die is namelijk ook prima bruikbaar, past perfect na inkorten van je radiatorsteun op het chassis. Ik weet niet of je de steun ook moet inkorten bij het gebruik van een 200tdi radiatorset.
Verder zoals al genoemd hierboven: in een LHD is het krap aan de bestuurderskant. Je hebt een luchtfilter, waarvandaan je naar de ingang van de turbo moet. Dat is een krap stukkie. Je kunt OFWEL de dynamo iets opdraaien (schijnt) waardoor daar meer ruimte onder ontstaat, je kunt ook met een zeer flexibele slang onder of bovenlangs je stuurpomp. Die zit aardig in de weg. Sowieso bij een LHD de stuurstang tussen de twee kruisjes omdraaien (opzijn kop zetten dus), dan komt de verdikking er in beter uit). Moet je alleen een deuk zien te meppen in je zijscherm, kan wel maar dat ding geeft niet echt mee hoor....
Die turbo moet je ook iets verdraaien, de ingaande huls op de voorzijde kun je een 50 graden verdraaien ongeveer, geloof ik, en dan effe daarin nieuwe gaatjes tappen voor de beugel van de actuator.
Nu kap ik, de rest van de vragen horen we wel
Het is goed te doen hoor, echt. Zelfs ik bleek het te kunnen.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
- je kunt de motor op je huidige bellhouse zetten
- Daarbij wel de motorsteunen van je oude blok gebruiken, de rubbers zou ik even vernieuwen. (die rubber schijven)
- Je kUNT je bak vernieuwen naar een ander type, je hebt nu een militaire bak met verlaagde 1ste en 2de versnelling. Dat is ERG leuk in het terrein, dat wel. Ook zijn de lagers minder sterk van de 50 en 51 bakken, voor zover ik weet echter verder identiek aan de 56. Die 56 is de bak van de 200tdi origineel.
- JA je kunt ook die versnellingen vervangen maar ikz ou in jouw geval als je dat niet wilt houden zo, naar een 56A bak gaan.
- je TUSSENbak is waarschijnlijk nog een LT230 met 1.6 reductie, welke een enorme reductie geeft. Dat is bij een 2.5D handig en goed passend, bij een 200tdi kan er beter een 1.4 reductiebak in. Als je dan toch die hoofdbak vervangt, neem deze gelijk mee. Opsturen van de oude bakken naar Ashcroft, en nieuwe laten komen. Gereviseerde, sorry, geen nieuwe natuurlijk.
Hoe denk je het verder allemaal te doen? Let effe op dat er verschillende aansluitingstypen bestaan voor je oliekoelerleidingen. Je hebt de bolle ouderwetse en de nieuwe rechte. Die bolle zijn geleverd op de vroege 200tdi blokken. Nu is dat op zich niet erg interessant, maar als je bolle hebt, moet je ook de bolle leiding hebben, EN een radiator met bolle aansluiting. Als je de rechte heb, kun je net zo goed een radiatorset (dus IC+radiator) van een 300tdi kopen, die is namelijk ook prima bruikbaar, past perfect na inkorten van je radiatorsteun op het chassis. Ik weet niet of je de steun ook moet inkorten bij het gebruik van een 200tdi radiatorset.
Verder zoals al genoemd hierboven: in een LHD is het krap aan de bestuurderskant. Je hebt een luchtfilter, waarvandaan je naar de ingang van de turbo moet. Dat is een krap stukkie. Je kunt OFWEL de dynamo iets opdraaien (schijnt) waardoor daar meer ruimte onder ontstaat, je kunt ook met een zeer flexibele slang onder of bovenlangs je stuurpomp. Die zit aardig in de weg. Sowieso bij een LHD de stuurstang tussen de twee kruisjes omdraaien (opzijn kop zetten dus), dan komt de verdikking er in beter uit). Moet je alleen een deuk zien te meppen in je zijscherm, kan wel maar dat ding geeft niet echt mee hoor....
Die turbo moet je ook iets verdraaien, de ingaande huls op de voorzijde kun je een 50 graden verdraaien ongeveer, geloof ik, en dan effe daarin nieuwe gaatjes tappen voor de beugel van de actuator.
Nu kap ik, de rest van de vragen horen we wel
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
dirk ambu
Re: 200tdi en versnelingsbak in een defender
iedereen bedankt voor de informatie
het is alltijd leuk om te zien dat er zoveel informatie bekent is onder de land rover rijders
maar even terug naar de versnelingsbak eigenlijk zou ik de oude bak kunnen gebruiken
alleen maak ik dan onnodig veel toeren en is deze eigenlijk te zwak dus zal hij niet lang mee gaan
nu heb ik wel een andere bak liggen alleen daarvan is de as die de bak in gaat vanaf de koppeling te lang
is de uitwisselbaar met de originele bak
voor de turbo ben ik nog opzoek naar een defender spruitstuk wat een bijna onmogelijkheid uitdaging lijkt te zijn
maar ik heb geen haast anders wilde ik er een zelf maken waardoor ik de turbo kan plaatsen waar het uitkomt dit geldt ook voor het inlaat spruitstuk wat ik alleen zou willen weten is waarom de inlaat eerst een soort druk vat
hiermee bedoel ik de vorm van het spruitstuk zelf is dit om er voor te zorgen dat er minder weerstand is bij het aanzuigen van lucht of heeft dit te maken met de hoeveelheid lucht vanaf de turbo
ik zelf dacht er namelijk aan om een soort uitlaat spruitstuk te maken maar dan voor de inlaat dus van vier pijpjes naar 1 pijp die naar de turbo gaat
hoor het graag
groet dirk ambu
het is alltijd leuk om te zien dat er zoveel informatie bekent is onder de land rover rijders
maar even terug naar de versnelingsbak eigenlijk zou ik de oude bak kunnen gebruiken
alleen maak ik dan onnodig veel toeren en is deze eigenlijk te zwak dus zal hij niet lang mee gaan
nu heb ik wel een andere bak liggen alleen daarvan is de as die de bak in gaat vanaf de koppeling te lang
is de uitwisselbaar met de originele bak
voor de turbo ben ik nog opzoek naar een defender spruitstuk wat een bijna onmogelijkheid uitdaging lijkt te zijn
maar ik heb geen haast anders wilde ik er een zelf maken waardoor ik de turbo kan plaatsen waar het uitkomt dit geldt ook voor het inlaat spruitstuk wat ik alleen zou willen weten is waarom de inlaat eerst een soort druk vat
hiermee bedoel ik de vorm van het spruitstuk zelf is dit om er voor te zorgen dat er minder weerstand is bij het aanzuigen van lucht of heeft dit te maken met de hoeveelheid lucht vanaf de turbo
ik zelf dacht er namelijk aan om een soort uitlaat spruitstuk te maken maar dan voor de inlaat dus van vier pijpjes naar 1 pijp die naar de turbo gaat
hoor het graag
groet dirk ambu
-
Puffino
Re: 200tdi en versnelingsbak in een defender
die bak met lange as is van de disco, vermoedelijk. Nee, die past niet, of je moet ook bellhouse er bij hebben, en een trucje bedenken om je blok verder naar voren te monteren in de motorruimte. Op zch wel fijn, iets afstand tot het schutbord maar levert weer extra werk op.
Die onnodig veel toeren hangt af van je tussenbak, niet van de hoofdbak. Wil je dat niet: andere tussenbak plaatsen. OF je moet bedoelen in 1 en 2, dan inderdaad wel extra veel toeren, die los je alleen op door andere 1ste en 2de versnelling te plaatsen (door andeer tandwielen OF andere bak).
zelf een in- of uitlaatspruitstuk maken, optimist.
Waarom zou je, met de disco spullen kom je er toch ook? Ieder ander wel althans... Waarom jij dan niet?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Die onnodig veel toeren hangt af van je tussenbak, niet van de hoofdbak. Wil je dat niet: andere tussenbak plaatsen. OF je moet bedoelen in 1 en 2, dan inderdaad wel extra veel toeren, die los je alleen op door andere 1ste en 2de versnelling te plaatsen (door andeer tandwielen OF andere bak).
zelf een in- of uitlaatspruitstuk maken, optimist.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
dirk ambu
Re: 200tdi en versnelingsbak in een defender
hoi sander
mijn buurman bouwt boten van +/- 15 meter als hobby hiervoor maakt hij ook spruitstukken die water gekoeld zijn
ik had hem gevraagd of hij voor een spruitstuk kan maken
hij zij dat hij dat best kan doen alleen vind hij dat ik het zelf moet doen met hem erbij zodat ik het zelf leert
ik vind het geen slechte aanbieding van hem als ik ervoor zorg dat ik weet hoe hij er uit moet zien en ik alles op maat maak
help hij met het lassen en de laatste stukjes pas maken
nu klopt het wel dat het meerder mensen lukt om een discovery 200 tdi in te bouwen alleen wat ik tot nu toe heb gezien vond ik niet echt de beste manier bij de meeste zit de turbo ongeveer tegen het schutbord
het lijkt mij dan ook onnodig warm worden op die plek heb jij geen foto voor me hoe het bij jou zit
groet dirk ambu
mijn buurman bouwt boten van +/- 15 meter als hobby hiervoor maakt hij ook spruitstukken die water gekoeld zijn
ik had hem gevraagd of hij voor een spruitstuk kan maken
hij zij dat hij dat best kan doen alleen vind hij dat ik het zelf moet doen met hem erbij zodat ik het zelf leert
ik vind het geen slechte aanbieding van hem als ik ervoor zorg dat ik weet hoe hij er uit moet zien en ik alles op maat maak
help hij met het lassen en de laatste stukjes pas maken
nu klopt het wel dat het meerder mensen lukt om een discovery 200 tdi in te bouwen alleen wat ik tot nu toe heb gezien vond ik niet echt de beste manier bij de meeste zit de turbo ongeveer tegen het schutbord
het lijkt mij dan ook onnodig warm worden op die plek heb jij geen foto voor me hoe het bij jou zit
groet dirk ambu
-
Frank 110V8
Re: 200tdi en versnelingsbak in een defender
Hoi
Gewoon de disco bak plaatsen, motor iets naat voren heb je meer ruimte voor je turbo, passen de slangen etc. Verder redelijk bolt on.
Succes frank
Gewoon de disco bak plaatsen, motor iets naat voren heb je meer ruimte voor je turbo, passen de slangen etc. Verder redelijk bolt on.
Succes frank
-
Puffino
Re: 200tdi en versnelingsbak in een defender
plenty foto's. Alleen door het ter ziele gaan van fotopic waar ze gehost waren niet meer vindbaar.
Ik moet ooit nog eens een nieuw album maken.
Ooit, je kent het wel.Is wel vraag naar ja.
Ik moet ooit nog eens een nieuw album maken.
Ooit, je kent het wel.Is wel vraag naar ja.
-
Marchel
Re: 200tdi en versnelingsbak in een defender
Hoi dirk,
Sind januari heb ik een 200tdi met lt 77 50a bak.dit loopt zonder problemen. Hiernaast is er een borg warner back aangebracht van een range rover. De auto loopt makkelijk 130/140. Kortom als je veel op de weg rijdt zou ik kiezen voor een redectiebak met een 1.2??? Overbrenging.
Groeten
Marchel
Sind januari heb ik een 200tdi met lt 77 50a bak.dit loopt zonder problemen. Hiernaast is er een borg warner back aangebracht van een range rover. De auto loopt makkelijk 130/140. Kortom als je veel op de weg rijdt zou ik kiezen voor een redectiebak met een 1.2??? Overbrenging.
Groeten
Marchel