achteruit problemen bij autootje(SIII 109 2.25 benzine)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Edwin

achteruit problemen bij autootje(SIII 109 2.25 benzine)

Bericht door Edwin »

Goedendag allemaal,

sinds aanschaft maak de achteruitversnelling een hoop lawaai,alsof er twee tandwielen langs elkaar heen schrapen.
Ook komt de pook tegen het dashboard bij het inschakelen van de achteruit.
Afgelopen vrijdag even het dekseltje gelicht om naar de selecteur assen te kijken en de schakelvorken maar dit ziet er allemaal goed uit.
Wel mis ik de stelbout achter de achteruit selecteur as,zit er wel 1 maar die komt niet door het huis(kan dit kwaad? zo,ja heeft iemand nog z'n bout?)
Ondanks het feit dat de bak gister in Havelte best op z'n donder kreeg werkt alles nog het zelfde en zijn we zonder problemen weer in Hengelo gekomen.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn en moet ik mij veel zorgen maken.Goed is het geluid natuurlijk niet maar de bak werkt verder wel goed.

Gr Edwin
WillemJ

Re: achteruit problemen bij autootje(SIII 109 2.25 benzine)

Bericht door WillemJ »

Beste Edwin,

Tja, altijd lastig om geluid via het forum te beoordelen . De bak van mijn lightweight (2.25 diesel) maakt ook een erg rauw geluid wanneer ik achteruit rijd. Dit rauwe geluid heb ik al bij meer bij vergelijkbare bakken waargenomen. In mijn geval wijt ik het aan het ontbreken van één van de tanden van de 'achteruit-tandwielset'. Ik heb ooit een tandje gevonden toen ik de v-bakolie ververst heb. Of dat die tand daadwerkelijk afkomstig is van de achteruittandwielen weet ik niet zeker.
Ik neem niet de moeite om de bak daarvoor open te maken en ik rijd door totdat de bak er mee ophoudt. Risico is dat ik dan misschien meer aan barrels rijd. We zien wel!

Groet,
Willem
Edwin

Re: achteruit problemen bij autootje(SIII 109 2.25 benzine)

Bericht door Edwin »

Beste Willem,

vriendelijk dank voor je reactie.
Is het misschien mogelijk dat de schakelvork verkeerd gemonteerd zit,ten opzichte van de assen, te ver naar voren of naar achteren of kan dit maar op 1 manier?
Waar precies haakt de vork op de onderliggende as?
In mijn handboek(Land Rover Serie III reparatiehandboek van Land Rover Ltd, geen haynes)is dit niet zichtbaar.

Ik heb op verschillende foto's op dit forum gezien dat de stelbout voor de achteruit selecteur as toch zeker een centimeter zichtbaar is als je het deksel hebt gelicht.Volgens mijn handboek moet je deze bout met een spelling van 0,05 mm afstellen.Bij mij is deze bout veel te kort.(Komt niet eens door het huis dus ook niet te stellen)
Voordat ik de versnellingsbak er onder wegtrek en de boel openmaak,klopt mijn theorie dat de schakelvork de as nu te ver naar achteren drukt waardoor de tandwielen
niet goed in lijn komen.
Mogelijk doordat er dus te veel speling is of omdat de schakelvork bij montage te ver naar voren gemonteerd is ten opzichte van de onderliggende as?
Als mijn theorie klopt dan hoeft de bak er niet onder vandaan.

Groeten Edwin
Plaats reactie