RRC vermogen te weinig

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Richard R

RRC vermogen te weinig

Bericht door Richard R »

Hoi allemaal,

Ik heb een RRC met een 3.9 efi motor op lpg.
Nu heeft de auto bijna geen vermogen meer zowel op lpg als benzine.
De koude start is perfect loopt hij na 2a3 seconden direct mooi.
De warme start is een drama,vandaag de topsnelheid even geprobeerd na ongeveer 10 min zat ik op de 120kmh das volgens mij niet de bedoeling van een 3.9.
Het optrekken loopt heel geleidelijk en langzaam maar hij trekt wel naar de 3000 rpm.
Het volgende is al vernieuwd verdelerkap rotor onstekingsmodule bougies bougiekabels.

Heeft dit mischien te maken met de afstelling.
Ik heb deze auto gekocht toen de motor het niet deed en vervolgens door een garage weer laren maken.

Groet Richard
Tom_RRC

Re: RRC vermogen te weinig

Bericht door Tom_RRC »

Dit is idd niet normaal. Moet probleemloos 160+ lopen. Zelfs op gas. Staat de ontsteking goed? Lopen de remmen niet aan? Stotterd de auto?
Zelfs bij een koude start moet een 3.9 netjes lopen. Hoe is de compressie?
Richard R

Re: RRC vermogen te weinig

Bericht door Richard R »

Hoi ,

De auto stottert ook niet en de koude start is perfect slaat direct aan maar loopt na 2a3 seconden mooi.
Compresie heb ik geen idee van zou dit een kwestie van goed afstellen zijn?
Geert Oude Luttighuis

Re: RRC vermogen te weinig

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Klinkt een beetje als een nokkenas-probleem. Hoeveel km's heeft de auto gelopen? En ken je de onderhoudshistorie?
Richard R

Re: RRC vermogen te weinig

Bericht door Richard R »

Op de teller staat 371.000 km of dit klopt met de de motor weet ik niet ik heb de auto zo gekocht toen hij het niet deed.
Maar hij loopt stationair prima hij stotterd ook niet als de nokkenas versleten is zou die toch ook niet zo fijn lopen of heb ik dat verkeerd.
Benno

Re: RRC vermogen te weinig

Bericht door Benno »

Helemaal verkeerd. Er zijn genoeg versleten v8-en die nog heerlijk lijken te lopen. Probeer als test maar eens een bougiekabeltje los te trekken. Pak eerst de voorkant links of rechts. als het goed is merk je verschil. Trek er nu achter maar een af. als je dan bijna niets merkt dan weet je al bijna zeker met een versleten nokkenas te maken te hebben. Bij 370000 km zit een Rrc tegen zijn 2e nokkenas aan te kijken (als hij onderhoud gehad heeft ca. 2 ton per nokkenas). Als dit geen soelaas biedt controleren op compressie en ontstekingsstijdstip.

Een rover V8 blijft heel lang redelijk goed lopen ook als hij eigenlijk versleten is.

groet,

Benno
Richard R

Re: RRC vermogen te weinig

Bericht door Richard R »

Oké,

Ik zal deze test deze week even uitproberen!
Een nokkenas vernieuwen is dat een hele uitgebreide klus of kan ik dat beter aan de specialist overlaten?
Richard R

Re: RRC vermogen te weinig

Bericht door Richard R »

Ik heb de test even gedaan met de bougies,de eerste bougie kabel losmaken en de auto gaat langzamer lopen doe ik dit met de achtste cilinder loopt hij ook zachter.
Dus zal het de nokkenas ook niet zijn denk ik.
Benno

Re: RRC vermogen te weinig

Bericht door Benno »

weet je nog niet zeker maar het is in ieder geval niet meteen duidelijk. verder met de tests en eventueel je compressie laten meten.
Richard R

Re: RRC vermogen te weinig

Bericht door Richard R »

Ik zal binenkort even een compressie test laten doen!
Gisteravond heb ik hem even 5 min laten lopen daarna uitgedaan 10 min later wilde ik hem weer starten na vele pogingen sloeg hij aan op maar een paar cilinders een paar tellen later nam hij alled cilinders keurig mee.
Franc

Re: RRC vermogen te weinig

Bericht door Franc »

Richard,

Heb ook dergelijke klachten gehad. Kwam er pas met compressiemeten achter dat 2 cylinders niet/nauwelijks meededen vanwege gebroken zuigerveren.
Slecht starten met een warme motor was mijn voornaamste klacht. Vermogen was ook slechter, maar kon nog wel 110+ rijden.

Bedriegelijk hoe mooi een V8 dan nog kan lopen.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Geert Oude Luttighuis

Re: RRC vermogen te weinig

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Ook gezien de laatste effecten die je beschrijft ga ik nog steeds voor de versleten nokkenas/nokvolgers/tuimelaars...
hvdf

Re: RRC vermogen te weinig

Bericht door hvdf »

En kijk eens onder het kleppendeksel. Allemaal zwarte koek? Dan is de timing niet goed en de nokkenas versleten.
Richard R

Re: RRC vermogen te weinig

Bericht door Richard R »

Een andere nokkenas monteren is dat een beetje te doen of moet ik dat overlaten aan de specialist!
hein de kort

Re: RRC vermogen te weinig

Bericht door hein de kort »

Nokkenas vervangen is voor een beetje DHZ-er prima te doen. Zou alleen voor je hier aan begint de compressie laten meten.
Zou jammer zijn als je blok met een nieuwe nokkenas nog K loopt omdat er veel meer aan de hand is.
Met deze kilometerstand kan het uiteindelijk veel goedkoper,maar vooral beter zijn om een ander blok in te bouwen.
Zal niet het eerste blok zijn waar veel aan versleuteld is en dan uiteindelijk toch vervangen wordt.
Staat vd nokkenas kun je ook controleren door dmv een klok de uitslag vd klepstoters te controleren, hiervoor hoeven alleen de klepdeksels eraf.
Mijn advies: laat voor je gaat sleutelen eerst een kenner erna kijken en voorkom dat dit een bodemloze put wordt!!!!
Mijn ervaring is dat je een ding wil vervangen en terwijl je dan toch bezig bent, aan het einde veel meer vervangen hebt omdat het dan toch open ligt.
Niets mis mee als het eindresultaat erna is, zeer frustrerend als je aan het eind voor de sprint naar 120 km/u 9 minuten nodig hebt.
Richard R

Re: RRC vermogen te weinig

Bericht door Richard R »

volgende week gaat hij voor een compressietest ,dan kan ik meer zeggen over de staat van de motor.
Wat zijn de waarden voor deze test?

Kun je deze classic ook uitlezen zo ja waar zit dan de stekker?
Plaats reactie