123 ignition
-
Crazymud
123 ignition
Hallo,
Ik heb een RRC 3.9 efi en regelmatig ontstekingsproblemen. In een eerdere discussie las ik over het systeem van 123-ignition. zou dat een oplossing van mijn problemen kunnen zijn en waar kan ik dat in laten bouwen?
Groeten, Peter
Ik heb een RRC 3.9 efi en regelmatig ontstekingsproblemen. In een eerdere discussie las ik over het systeem van 123-ignition. zou dat een oplossing van mijn problemen kunnen zijn en waar kan ik dat in laten bouwen?
Groeten, Peter
-
Phillip
Re: 123 ignition
Geen ervaring met een 3,9 maar in mijn 3,5 in de stage doet hij het bijzonder goed. Je kunt de curve en het ontstekingstijdstip softwarematig instellen en proberen de ideale curve te vinden.
Groet Phillip
www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiële kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)
Groet Phillip
www.stage-one.nl
stage-one '81, (officiële kampeerauto)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto)
-
luc.b
Re: 123 ignition
Als je dan toch bezig bent zou je ook eens kinnen kijken voor een kdfi of megasquirt of iets in die geest.
Dan ben je echt onderweg
Vriendelijke groet
Luc
def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b
[www.finaldrive.nl]
Dan ben je echt onderweg
Vriendelijke groet
Luc
def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b
[www.finaldrive.nl]
-
Eric&Betty Boop
Re: 123 ignition
Phillip Schreef:
-------------------------------------------------------
> Geen ervaring met een 3,9 maar in mijn 3,5 in de
> stage doet hij het bijzonder goed. Je kunt de
> curve en het ontstekingstijdstip softwarematig
> instellen en proberen de ideale curve te vinden.
Dat softwarematig de curve instellen is alleen bij de 123Tune. Bij de gewone electronische verdeler van 123ignition kan je kiezen uit 16 voorgeprogammeerde curves.
Ik heb de "gewone" 123 nu een jaartje in mijn serie IIa en ik kan maar 1 ding er over zeggen.
Helemaal top
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e17368343f6c0be187fa317909a6b97e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14753084, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('085eaa8a4cf0df440a21b9386097ac07', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14753084, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Geen ervaring met een 3,9 maar in mijn 3,5 in de
> stage doet hij het bijzonder goed. Je kunt de
> curve en het ontstekingstijdstip softwarematig
> instellen en proberen de ideale curve te vinden.
Dat softwarematig de curve instellen is alleen bij de 123Tune. Bij de gewone electronische verdeler van 123ignition kan je kiezen uit 16 voorgeprogammeerde curves.
Ik heb de "gewone" 123 nu een jaartje in mijn serie IIa en ik kan maar 1 ding er over zeggen.
Helemaal top
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e17368343f6c0be187fa317909a6b97e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14753084, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('085eaa8a4cf0df440a21b9386097ac07', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14753084, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
luc.b
Re: 123 ignition
Een goed afgestelde ontsteking scheelt heel veel, waaronder ook pk's.
Vriendelijke groet
Luc
def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b
[www.finaldrive.nl]
Vriendelijke groet
Luc
def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b
[www.finaldrive.nl]
-
Raoul Winckels
Re: 123 ignition
nee het levert pk ^^
ik heb de goedkopere variant elektronische ontsteking(geen problemen mee gehad en zeer tevreden)
en ik moet zeggen het is wel te merken. vooral onderin pakt hij veel beter op en toerenrange wordt ook hoger
naar mijn idee dus over algemeen toch wat meer power. verbruik is er niet minder op geworden maar dat ligt waarschijnlijk eerder aan de rijstijl. een auto die zich wat pittiger laat rijden zal ook over algemeen genomen wat pittiger bereden worden. dus daar kan ik eigenlijk geen antwoord op geven.
ik heb de goedkopere variant elektronische ontsteking(geen problemen mee gehad en zeer tevreden)
en ik moet zeggen het is wel te merken. vooral onderin pakt hij veel beter op en toerenrange wordt ook hoger
naar mijn idee dus over algemeen toch wat meer power. verbruik is er niet minder op geworden maar dat ligt waarschijnlijk eerder aan de rijstijl. een auto die zich wat pittiger laat rijden zal ook over algemeen genomen wat pittiger bereden worden. dus daar kan ik eigenlijk geen antwoord op geven.
-
Eric
Re: 123 ignition
Dat is sowieso waar! Als ik nou mijn gewone range rover ontsteking goed afstel of ik zou er een 123 inzetten en die goed afstellen scheelt het dan ook pk's?
-
Wim Janssen
Re: 123 ignition
De hamvraag is hier "wat is goed afstellen?".
Afstellen beperkt zich over het algemeen tot de statische vervroeging. Maar wat doet de mechanische vervroeging en werkt de vacuumvervroeging nog goed? Als je bekijkt hoeveel verschillende verdelers er op de markt zijn gebracht voor de V8, welke praktisch allemaal uitwisselbaar zijn, maar wel verschillende mechanische vervroegingen hebben, aangepast op het specifieke type motor met die specifieke compressieverhouding. Zie [www.v8register.net] Hoe weet je of er in je 25 jaar oude blok nog de originele verdeler zit?
Verder vereist het ook wel wat studie om de werking van ontsteking goed te begrijpen bij verschillende brandstoffen. Wat doe je met omschakeling van benzine naar LPG? Als je over GOED afstellen praat is hier maar een oplossing en dat zijn 2 curves.
Feitelijk kun je een ontsteking alleen maar GOED afstellen op een vermogensbank, maar dat gaat ons budget, logischerwijs, vaak te boven.
Ik ben zelf al een hele tijd bezig met een MegaJolt ontsteking en hierop liep mijn auto de eerste keer al veel perfecter dan met mijn oude mechanische ontsteking. De gebruikte curve was willekeurig van het net geplukt. Omdat het hierbij gewoon mogelijk is om rijdend je curves aan te passen, heb ik hier al heel wat mee geexperimenteerd. Inmiddels ben ik vele curves verder en nog steeds voel ik verbetering in het rijgedrag.
Dus wat is GOED afstellen?
groeten
Wim Janssen
Afstellen beperkt zich over het algemeen tot de statische vervroeging. Maar wat doet de mechanische vervroeging en werkt de vacuumvervroeging nog goed? Als je bekijkt hoeveel verschillende verdelers er op de markt zijn gebracht voor de V8, welke praktisch allemaal uitwisselbaar zijn, maar wel verschillende mechanische vervroegingen hebben, aangepast op het specifieke type motor met die specifieke compressieverhouding. Zie [www.v8register.net] Hoe weet je of er in je 25 jaar oude blok nog de originele verdeler zit?
Verder vereist het ook wel wat studie om de werking van ontsteking goed te begrijpen bij verschillende brandstoffen. Wat doe je met omschakeling van benzine naar LPG? Als je over GOED afstellen praat is hier maar een oplossing en dat zijn 2 curves.
Feitelijk kun je een ontsteking alleen maar GOED afstellen op een vermogensbank, maar dat gaat ons budget, logischerwijs, vaak te boven.
Ik ben zelf al een hele tijd bezig met een MegaJolt ontsteking en hierop liep mijn auto de eerste keer al veel perfecter dan met mijn oude mechanische ontsteking. De gebruikte curve was willekeurig van het net geplukt. Omdat het hierbij gewoon mogelijk is om rijdend je curves aan te passen, heb ik hier al heel wat mee geexperimenteerd. Inmiddels ben ik vele curves verder en nog steeds voel ik verbetering in het rijgedrag.
Dus wat is GOED afstellen?
groeten
Wim Janssen
-
luc.b
Re: 123 ignition
Helemaal waar Wim,
vandaar ook mijn advies voor een megasquirt of kdfi ( of megajolt in jou w geval) .
Het fijne vind ik dat je meteen alle bewegende delen van de oude ontsteking overboord kan gooien en gewoon fris opnieuw begint.
Mijn ervaring is ook dat de standaard mappen van jlt kdfi of squirt etc al vele malen beter zijn als de standaard ontsteking ( zelfs als deze goed afgesteld is ).
Je zou ook verschillende mappen kunnen maken en schakelen voor bijvoorbeeld gas , vermogen of zuinig rijden
Vriendelijke groet
Luc
def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b
[www.finaldrive.nl]
vandaar ook mijn advies voor een megasquirt of kdfi ( of megajolt in jou w geval) .
Het fijne vind ik dat je meteen alle bewegende delen van de oude ontsteking overboord kan gooien en gewoon fris opnieuw begint.
Mijn ervaring is ook dat de standaard mappen van jlt kdfi of squirt etc al vele malen beter zijn als de standaard ontsteking ( zelfs als deze goed afgesteld is ).
Je zou ook verschillende mappen kunnen maken en schakelen voor bijvoorbeeld gas , vermogen of zuinig rijden
Vriendelijke groet
Luc
def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b
[www.finaldrive.nl]
-
Crazymud
Re: 123 ignition
Bedankt voor alle informatie, ik heb inmiddels info over de megasquirt opgevraagd. Heeft iemand een idee wat dat ongeveer gaat kosten en waar ze dat inbouwen?
-
Crazymud
Re: 123 ignition
Bedankt voor alle info, ik heb inmiddels informatie aangevraagd voor Megasquirt.
Maar weet iemand waar ze dat inbouwen en wat dat ongeveer gaat kosten?
Maar weet iemand waar ze dat inbouwen en wat dat ongeveer gaat kosten?
-
luc.b
Re: 123 ignition
Ik ken wel een adresje in het zuiden van het land waarom megasquirt en geen kdfi ?
Vriendelijke groet
Luc
def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b
[www.finaldrive.nl]
Vriendelijke groet
Luc
def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b
[www.finaldrive.nl]
-
Crazymud
Re: 123 ignition
Het maakt mij niet uit welke van de 2, kdfi is ook prima denk ik.
Het zuiden van het land is niet echt handig, ik woon in de randstad.
Groeten, Peter
Het zuiden van het land is niet echt handig, ik woon in de randstad.
Groeten, Peter
-
Art van Blondie
Re: 123 ignition
Peter,
Ik heb echt de indruk dat de megasquirt en megajolt en al dat spul echt voor de hobbyist is die het leuk vind om daar vele uren aan studie en testen aan te spenderen. Dus als je vraagt wie dat in kan bouwen dan denk ik dat je beter de 'normale' in de handel zijnde systemen kunt nemen. Dat is toch meer plug & play. Het voordeel van de mega-dingetjes is dat je het tot in het perfecte kunt af stellen, maar als je dat moet gaan uitbesteden dan loop je daar helemaal op leeg.
Ik heb verder geen ervaring met het spul, alleen hier op de prik het een en ander erover gelezen, dus als de Wimmen onder ons het niet met me eens zijn, shoot me!
Groet, Art
Ik heb echt de indruk dat de megasquirt en megajolt en al dat spul echt voor de hobbyist is die het leuk vind om daar vele uren aan studie en testen aan te spenderen. Dus als je vraagt wie dat in kan bouwen dan denk ik dat je beter de 'normale' in de handel zijnde systemen kunt nemen. Dat is toch meer plug & play. Het voordeel van de mega-dingetjes is dat je het tot in het perfecte kunt af stellen, maar als je dat moet gaan uitbesteden dan loop je daar helemaal op leeg.
Ik heb verder geen ervaring met het spul, alleen hier op de prik het een en ander erover gelezen, dus als de Wimmen onder ons het niet met me eens zijn, shoot me!
Groet, Art
-
Wim Janssen
Re: 123 ignition
Art,
Je hebt volkomen gelijk. In mijn ogen is MegaJolt het beste spul dat je als hobbyist in handen kunt krijgen. Maar anderzijds moet je in 123 ook een curve kiezen en als je daar niet de optimale curve voor jouw motor kiest is het ook weggegooid geld.
Als je problemen met je ontsteking hebt en je monteert iets nieuws is het al snel beter dan voorheen. Er wordt dan ook al gauw geroepen dat het perfect spul is, maar weet je zeker dat je het echt goed voor elkaar hebt en die 500,- Euro, die 123 kost, ook volledig benut. Begrijp me goed, ik wil hier niets kwaads over 123 zeggen, want ik denk ook dat het goed spul is. Maar zoals ik hierboven al schreef "wat is goed afstellen?"
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Je hebt volkomen gelijk. In mijn ogen is MegaJolt het beste spul dat je als hobbyist in handen kunt krijgen. Maar anderzijds moet je in 123 ook een curve kiezen en als je daar niet de optimale curve voor jouw motor kiest is het ook weggegooid geld.
Als je problemen met je ontsteking hebt en je monteert iets nieuws is het al snel beter dan voorheen. Er wordt dan ook al gauw geroepen dat het perfect spul is, maar weet je zeker dat je het echt goed voor elkaar hebt en die 500,- Euro, die 123 kost, ook volledig benut. Begrijp me goed, ik wil hier niets kwaads over 123 zeggen, want ik denk ook dat het goed spul is. Maar zoals ik hierboven al schreef "wat is goed afstellen?"
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
Bart van Dessel
Re: 123 ignition
Grote voordeel van de 123 lijkt me de montage, oude d'r uit en nieuwe verdeler d'r in. De goede curve vinden lijkt me het leukste van het hele avontuur. Ik heb een 4.2i al langere tijd stil staan (in een 2 drs met 5 bak, lekkerrrr) en daar wil ik een keer wat met ontsteking gaan doen.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Crazymud
Re: 123 ignition
Jullie verhaal is duidelijk, een beetje hobien is wel leuk, maar het gaat er om dat het gewoon goed werkt.
Weet iemand een verkooppunt van 123 in de randstad?
Groeten, Peter
Weet iemand een verkooppunt van 123 in de randstad?
Groeten, Peter
-
Eric&Betty Boop
Re: 123 ignition
Leen APK in Gouda is 123ignition dealer.
Je kan hem ook via internet bestellen bij BCCP
Alle Nederlandse dealers op een rijtje:
Leen APK webshop
Graaf Florisweg 90
2805 AN Gouda
tel: +31-182-678740
info@leenapk.nl
www.leenapk.nl/123ignition
Imparts BV
Badhuisstraat 13
6827 AD Arnhem
tel: 026-4429937
info@imparts.nl
www.imparts.nl
ONIXX Starcraft BV
Mercatorstraat 13.03
7131 PW Lichtenvoorde
tel: 0544 371280
fax: 0544 374286
info@onixx.nl
www.onixx.nl
BCCP Fuelsystems
Doorbraakweg 18
Postbus 3, 7783 ZG
7783 CB Gramsbergen
tel: +31 524 562507
fax: +31 524 562772
www.bccp.nl
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('39cf7e7c91ddcf20bb92eefd3dd83f80', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14760926, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('d62d5cce66dfd294255ecfae3e3170ce', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14760926, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/11/2011 03:05 door Eric&Betty Boop.
Je kan hem ook via internet bestellen bij BCCP
Alle Nederlandse dealers op een rijtje:
Leen APK webshop
Graaf Florisweg 90
2805 AN Gouda
tel: +31-182-678740
info@leenapk.nl
www.leenapk.nl/123ignition
Imparts BV
Badhuisstraat 13
6827 AD Arnhem
tel: 026-4429937
info@imparts.nl
www.imparts.nl
ONIXX Starcraft BV
Mercatorstraat 13.03
7131 PW Lichtenvoorde
tel: 0544 371280
fax: 0544 374286
info@onixx.nl
www.onixx.nl
BCCP Fuelsystems
Doorbraakweg 18
Postbus 3, 7783 ZG
7783 CB Gramsbergen
tel: +31 524 562507
fax: +31 524 562772
www.bccp.nl
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('39cf7e7c91ddcf20bb92eefd3dd83f80', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14760926, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('d62d5cce66dfd294255ecfae3e3170ce', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14760926, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/11/2011 03:05 door Eric&Betty Boop.