gegalvaniseerd chassis ja of nee ?
-
Widewa
gegalvaniseerd chassis ja of nee ?
Is een gegalvaniseerd chassis minder sterk als een originele omdat het niet bij Land Rover gemaakt is?
Wat is jullie mening daar over, mij lijkt het beter schoon te maken (geen plak-tectyl) na terrein.
Willem.
Wat is jullie mening daar over, mij lijkt het beter schoon te maken (geen plak-tectyl) na terrein.
Willem.
-
bowy
Re: gegalvaniseerd chassis ja of nee ?
Sterker, aangezien het van 2,5 mm staal word gemaakt en een standaard chassis van 2 mm is gemaakt. Eventueel kun je ook een HD versie van 3 mm bestellen.
GR Bowy
GR Bowy
-
Apke
Re: gegalvaniseerd chassis ja of nee ?
Gegalvaniseerd heeft voordelen, maar ook nadelen.
Het chassis bevat meer metaal en zal daardoor waarschijnlijk sterker zijn.
Onder de juiste omstandigheden is het chassis goed bestand tegen roest.
Geen gedoe meer met verf, tectyl, enz.
Voor wat betreft het gewicht kijken we bij een Landrover gelukkig niet zo nou. Het chassis zal zwaarder zijn.
Het grootste nadeel is de overgang tussen twee metalen. Bij een staal chassis en stalen bouten gebeurd er weinig, een gegalvaniceerd chassis met stalen bouten is een groter probleem. Door het potentiaal verschil zullen er spanningen ontstaan die corosie tot gevolg hebben (hetzelfde bij alluminium en staal).
Als je een gat boord in je gegalvaniceerde chassis doe je het galvaniceren teniet en kan er zelfs roest ontstaan tussen waarbij alleen het staal roest (en het buiten beeld blijft).
Hetzelfde geld voor lassen ..... maar er zijn maar weinig lassers die niet eerst het chassis kaal zullen halen tot op het blanke staal.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('93ec432688d1df41feb32e9342a8280b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14747981, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Het chassis bevat meer metaal en zal daardoor waarschijnlijk sterker zijn.
Onder de juiste omstandigheden is het chassis goed bestand tegen roest.
Geen gedoe meer met verf, tectyl, enz.
Voor wat betreft het gewicht kijken we bij een Landrover gelukkig niet zo nou. Het chassis zal zwaarder zijn.
Het grootste nadeel is de overgang tussen twee metalen. Bij een staal chassis en stalen bouten gebeurd er weinig, een gegalvaniceerd chassis met stalen bouten is een groter probleem. Door het potentiaal verschil zullen er spanningen ontstaan die corosie tot gevolg hebben (hetzelfde bij alluminium en staal).
Als je een gat boord in je gegalvaniceerde chassis doe je het galvaniceren teniet en kan er zelfs roest ontstaan tussen waarbij alleen het staal roest (en het buiten beeld blijft).
Hetzelfde geld voor lassen ..... maar er zijn maar weinig lassers die niet eerst het chassis kaal zullen halen tot op het blanke staal.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('93ec432688d1df41feb32e9342a8280b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14747981, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
Gerard
Re: gegalvaniseerd chassis ja of nee ?
Hoeveel mensen ken jij met problemen, nadat ze een nieuw gegalvaniseerd chassis hebben gebruikt?
Gerard
logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('47433f33d184bc776660ad3b49bca76f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 14748339, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013
Gerard
logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('47433f33d184bc776660ad3b49bca76f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 14748339, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013
-
Apke
Re: gegalvaniseerd chassis ja of nee ?
Ik heb helaas genoeg problemen gezien met gegalvaniseerd materiaal wat verkeerd gebruikt werd.
Even een gaatje in de achterbalk van een boottrailer boren ..... 6 jaar later kom je er achter dat het na het boren niet behandeld was.
Hetzelfde verhaal voor het gebruik van niet gegalvaniseerde bouten en moeren.
Willem vroeg om ja of nee en door alleen de positieve punten uit te lichten krijg je een vertekend beeld.
Verder, als je je Landrover standaard wil houden (en niet aanpassingen voor extreme offroaden) zou ik gaan voor een gegalvaniseerd chassis (met gegalvaniseerde bouten).
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c1ce875b9995441e7e0297731152b666', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14748427, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Even een gaatje in de achterbalk van een boottrailer boren ..... 6 jaar later kom je er achter dat het na het boren niet behandeld was.
Hetzelfde verhaal voor het gebruik van niet gegalvaniseerde bouten en moeren.
Willem vroeg om ja of nee en door alleen de positieve punten uit te lichten krijg je een vertekend beeld.
Verder, als je je Landrover standaard wil houden (en niet aanpassingen voor extreme offroaden) zou ik gaan voor een gegalvaniseerd chassis (met gegalvaniseerde bouten).
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c1ce875b9995441e7e0297731152b666', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 14748427, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
Gert
Re: gegalvaniseerd chassis ja of nee ?
Sterker nog, hoeveel mensen ken jij met problemen met een origineel chassis? Een beetje schoonhouden, en onderhouden is het halve werk. De meeste roest komt immers doordat je er te weinig naar omkijkt.
-
Widewa
Re: gegalvaniseerd chassis ja of nee ?
Allen,
Bedankt, ik ben niet (meer) bang dat ik er fout aan zal doen, en als er iets geboord of gelast moet worden . . . . extra aandacht en gegalvaniseerde bout(en) gebruiken.
Ik heb goeie ervaringen met ZinkSpray op blank (en schoongemaakt) metaal dat (opnieuw) in de verf gezet moet worden, dus dat zal ik ook beslist blijven gebruiken.
Willem.
Bedankt, ik ben niet (meer) bang dat ik er fout aan zal doen, en als er iets geboord of gelast moet worden . . . . extra aandacht en gegalvaniseerde bout(en) gebruiken.
Ik heb goeie ervaringen met ZinkSpray op blank (en schoongemaakt) metaal dat (opnieuw) in de verf gezet moet worden, dus dat zal ik ook beslist blijven gebruiken.
Willem.
-
Lucas van Lierop
Re: gegalvaniseerd chassis ja of nee ?
Da's allemaal leuk dat er regelmatig naar kijken maar dat gaat natuurlijk alleen op voor (bijna) nieuwe auto's. Bij tweedehands auto's heb je alleen de keus tussen of niet kopen of vervangen als het al slecht is.
Groet
Lucas
Groet
Lucas
-
Justus Christus
Re: gegalvaniseerd chassis ja of nee ?
Hoi,
Je hebt alleen problemen door galvanische corrosie bij aluminium; zink is namelijk onedeler dan staal.
Je stalen bouten zullen eerder minder corroderen doordat het zink op je chassis als opoffer anode gaat functioneren.
Een gat boren in je chassis en niet behandelen is natuurlijk dom. Het is geen rvs.
Overigens is het potentiaal verschil en de galvanische corrosie daardoor niet zo groot. Anders had een magnesium anode wel nut.
Dit heeft een of andere engelse kerel al eens geprobeerd bij zijn LaRo.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/10/2011 14:58 door Justus Christus.
Je hebt alleen problemen door galvanische corrosie bij aluminium; zink is namelijk onedeler dan staal.
Je stalen bouten zullen eerder minder corroderen doordat het zink op je chassis als opoffer anode gaat functioneren.
Een gat boren in je chassis en niet behandelen is natuurlijk dom. Het is geen rvs.
Overigens is het potentiaal verschil en de galvanische corrosie daardoor niet zo groot. Anders had een magnesium anode wel nut.
Dit heeft een of andere engelse kerel al eens geprobeerd bij zijn LaRo.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/10/2011 14:58 door Justus Christus.
-
Gerard
Re: gegalvaniseerd chassis ja of nee ?
Gert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sterker nog, hoeveel mensen ken jij met problemen
> met een origineel chassis? Een beetje
> schoonhouden, en onderhouden is het halve werk. De
> meeste roest komt immers doordat je er te weinig
> naar omkijkt.
Daarvan ken ik waarschijnlijk tientallen, maar ik heb ze nooit geteld ...
3 weken geleden nog bij een 110 van ca. 10 jaar oud gestaan met een volledig weggerotte achterbalk.
- ja, die was indertijd door LR 'volledig beschermd' afgeleverd.
- nee, het is niet normaal dat je met angst om het hart vanaf de dag van levering onder je auto moet kruipen om te checken of er misschien een roestprobleem ontstaat!
Ik wilde er maar mee zeggen dat als je nu met een gegalvaniseerd chassis begint en e.a.a. een beetje fatsoenlijk opbouwt, je zelf eerder achter een rollator loopt dan ernstige problemen met je chassis ondervind ...
Gerard
logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('519aabca4a4b7f937859460a76bc962a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 14749167, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/10/2011 07:07 door Gerard.
-------------------------------------------------------
> Sterker nog, hoeveel mensen ken jij met problemen
> met een origineel chassis? Een beetje
> schoonhouden, en onderhouden is het halve werk. De
> meeste roest komt immers doordat je er te weinig
> naar omkijkt.
Daarvan ken ik waarschijnlijk tientallen, maar ik heb ze nooit geteld ...
3 weken geleden nog bij een 110 van ca. 10 jaar oud gestaan met een volledig weggerotte achterbalk.
- ja, die was indertijd door LR 'volledig beschermd' afgeleverd.
- nee, het is niet normaal dat je met angst om het hart vanaf de dag van levering onder je auto moet kruipen om te checken of er misschien een roestprobleem ontstaat!
Ik wilde er maar mee zeggen dat als je nu met een gegalvaniseerd chassis begint en e.a.a. een beetje fatsoenlijk opbouwt, je zelf eerder achter een rollator loopt dan ernstige problemen met je chassis ondervind ...
Gerard
logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('519aabca4a4b7f937859460a76bc962a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 14749167, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/10/2011 07:07 door Gerard.
-
sander "one10"
Re: gegalvaniseerd chassis ja of nee ? verschillende chassistype
doorborduren op dit verhaal.....
ik zie dat je verschil hebt van motors bij chassis ! (paddocks zink chassis)
ik heb nu een 2.5 chassis maar wil uiteindelijk naar een 300tdi
is het dan wijs om gelijk een 300tdi chassis te nemen
dan zitten de motorsteunen ook gelijk goed toch ?
of zijn er dan meer dingen om op te letten ?
groetjes
sander
110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd
ik zie dat je verschil hebt van motors bij chassis ! (paddocks zink chassis)
ik heb nu een 2.5 chassis maar wil uiteindelijk naar een 300tdi
is het dan wijs om gelijk een 300tdi chassis te nemen
dan zitten de motorsteunen ook gelijk goed toch ?
of zijn er dan meer dingen om op te letten ?
groetjes
sander
110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd