koelvloeistof
-
Henk Krijnen
koelvloeistof
Ben al langer aan het zoeken naar de oorzaak van 'verlies koelvloeistof'. Te regelmatig raak ik, zonder een spoor aan de buitenkant van radiateur, motorblok, slangen, kachel, etc. koelvloeistof kwijt. Al van alles getest, geprobeerd, niets gevonden. Koelsysteemdruktest en het testen van de koelvloeistof zelf op brandstofresten (chemisch) geven geen uitslag. Overloopreservoir ok, dop van reservoir en radiateur nieuw. Overigens is mij niet duidelijk of er in de radiateurdop een rubberring moet zitten of niet. Nu de vierde dop weer mét rubber erin. Alles lijkt in orde en toch raak ik ergens water kwijt...
Wie kan mij helpen?
Wie kan mij helpen?
-
Hans
Re: koelvloeistof
Lekke kachel? krijg je wel een vochtig interieur, zeker met de aanjager aan.
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: koelvloeistof
wat voor blok?orginneel of aangepast qua radiator/expansievat?( ik heb een 200tdi, duurde even voordat ik doorhad dat ik nog een 2.5NA koperen expansievat had... en dus andere druk had in systeem, met als gevolg verlies van koelvloeistof)
temp. ok?
slangen hard als motor warm is?
aansteker/pijlstok test gedaan?
walm uit pijlstokgat als motor loopt?
sludge in oliedop?
waterpomp/thermostaat ok?( miniscule lekkage zie je niet omdat het verdampt)
temp. ok?
slangen hard als motor warm is?
aansteker/pijlstok test gedaan?
walm uit pijlstokgat als motor loopt?
sludge in oliedop?
waterpomp/thermostaat ok?( miniscule lekkage zie je niet omdat het verdampt)
-
henk
Re: koelvloeistof
Lekke koppakking is getest: chemicalientest koelvloeistof. Als hij lek zou zijn had dit uit deze test moeten komen; geen resultaat.
Zal een keer een vlammetje houden bij de pijlstok om te checken of er water bij de olie zit.
Zal een keer een vlammetje houden bij de pijlstok om te checken of er water bij de olie zit.
-
henk
Re: koelvloeistof
Hans Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lekke kachel? krijg je wel een vochtig interieur,
> zeker met de aanjager aan.
Geen water binnen, alleen bij regen maar dat is 'normaal'. Vochtig interieur....? Condens zat, maar ok dat lijkt mij normaal.
-------------------------------------------------------
> Lekke kachel? krijg je wel een vochtig interieur,
> zeker met de aanjager aan.
Geen water binnen, alleen bij regen maar dat is 'normaal'. Vochtig interieur....? Condens zat, maar ok dat lijkt mij normaal.
-
Roy Bruurs
Re: koelvloeistof
ik ga met sjors mee. Sommige motoren incl reservoir staan er om bekend dat ze maar een klein laagje koelvloeistof in het reservoir laten staan. Bij een conversie naar Tdi waar het originele koperen vaatje blijft zitten is de druk verkeerd in het systeem, dan moet er een kunststof reservoir in
-
henk
Re: koelvloeistof
sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
-------------------------------------------------------
> wat voor blok?orginneel of aangepast qua
> radiator/expansievat?( ik heb een 200tdi, duurde
> even voordat ik doorhad dat ik nog een 2.5NA
> koperen expansievat had... en dus andere druk had
> in systeem, met als gevolg verlies van
> koelvloeistof)
> temp. ok?
> slangen hard als motor warm is?
> aansteker/pijlstok test gedaan?
> walm uit pijlstokgat als motor loopt?
> sludge in oliedop?
> waterpomp/thermostaat ok?( miniscule lekkage zie
> je niet omdat het verdampt)
Motor is een 2,5 benzine/LPG, originele (2,25 benzine) radiateur, expansievat, leidingen, temperatuur is ok alleen op lange ritten van de zomer moets ik hem goed in de gaten houden...vanwege hoge temp en waterlekkage, harde slangen...tja lijkt mij wel. Als ik de radiateurdop losdraai na een flinke rit zie/hoor je de drukafbouw, dus er zit overdruk op het systeem..zou ok moeten zijn. Wel hoor ik hem nog even 'nasissen' gedurende een minuut of zo en de motor uit. Geen sludge in systeem. Waterpomp...?.. kun je dat goed testen zonder alles los te hoefen halen? Verwarming doet het normaal, dus hij zou moeten pompen anders komt er toch geen warm water in de kachelradiateur. Verwacht dat de pomp ook ok is, aangezien het er anders na een lange druktestperiode (half uur) wel uit zou zijn gekomen.
Ga m'n aansteker is inschakelen voor de olie.
-------------------------------------------------------
> wat voor blok?orginneel of aangepast qua
> radiator/expansievat?( ik heb een 200tdi, duurde
> even voordat ik doorhad dat ik nog een 2.5NA
> koperen expansievat had... en dus andere druk had
> in systeem, met als gevolg verlies van
> koelvloeistof)
> temp. ok?
> slangen hard als motor warm is?
> aansteker/pijlstok test gedaan?
> walm uit pijlstokgat als motor loopt?
> sludge in oliedop?
> waterpomp/thermostaat ok?( miniscule lekkage zie
> je niet omdat het verdampt)
Motor is een 2,5 benzine/LPG, originele (2,25 benzine) radiateur, expansievat, leidingen, temperatuur is ok alleen op lange ritten van de zomer moets ik hem goed in de gaten houden...vanwege hoge temp en waterlekkage, harde slangen...tja lijkt mij wel. Als ik de radiateurdop losdraai na een flinke rit zie/hoor je de drukafbouw, dus er zit overdruk op het systeem..zou ok moeten zijn. Wel hoor ik hem nog even 'nasissen' gedurende een minuut of zo en de motor uit. Geen sludge in systeem. Waterpomp...?.. kun je dat goed testen zonder alles los te hoefen halen? Verwarming doet het normaal, dus hij zou moeten pompen anders komt er toch geen warm water in de kachelradiateur. Verwacht dat de pomp ook ok is, aangezien het er anders na een lange druktestperiode (half uur) wel uit zou zijn gekomen.
Ga m'n aansteker is inschakelen voor de olie.
-
henk
Re: koelvloeistof
Roy B Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik ga met sjors mee. Sommige motoren incl
> reservoir staan er om bekend dat ze maar een klein
> laagje koelvloeistof in het reservoir laten staan.
> Bij een conversie naar Tdi waar het originele
> koperen vaatje blijft zitten is de druk verkeerd
> in het systeem, dan moet er een kunststof
> reservoir in
Het is een kunststof reservoir, met nieuwe dop (zonder gaatje) er op.
-------------------------------------------------------
> ik ga met sjors mee. Sommige motoren incl
> reservoir staan er om bekend dat ze maar een klein
> laagje koelvloeistof in het reservoir laten staan.
> Bij een conversie naar Tdi waar het originele
> koperen vaatje blijft zitten is de druk verkeerd
> in het systeem, dan moet er een kunststof
> reservoir in
Het is een kunststof reservoir, met nieuwe dop (zonder gaatje) er op.
-
henk
Re: koelvloeistof
henk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lekke koppakking is getest: chemicalientest
> koelvloeistof. Als hij lek zou zijn had dit uit
> deze test moeten komen; geen resultaat.
> Zal een keer een vlammetje houden bij de pijlstok
> om te checken of er water bij de olie zit.
Geen water bij m'n olie. Net de vlam eronder er hoor/zie niets knetteren.
-------------------------------------------------------
> Lekke koppakking is getest: chemicalientest
> koelvloeistof. Als hij lek zou zijn had dit uit
> deze test moeten komen; geen resultaat.
> Zal een keer een vlammetje houden bij de pijlstok
> om te checken of er water bij de olie zit.
Geen water bij m'n olie. Net de vlam eronder er hoor/zie niets knetteren.
-
sjeroens
Re: koelvloeistof
Als je tijdens het rijden koelwater verliest dan zie je ook niks... Zo heb ik ooit een lekke kachelkraan gehad en daar zag ik in de winter bij een hoge luchtvochtigheid een beetje stoom uit komen (zit in de cabine bij een 101ambu). Misschien toch ergens een lek die een beetje druppelt tijdens opwarmen systeem.
Heb je een beetje indicatie hoeveel je verliest per km / onder welke omstandigheden (lange of korte ritten?)
Ook was er bij mij een koelwaterslang aansluiting die toch niet helemaal dicht was....
sccs
jeroen
Heb je een beetje indicatie hoeveel je verliest per km / onder welke omstandigheden (lange of korte ritten?)
Ook was er bij mij een koelwaterslang aansluiting die toch niet helemaal dicht was....
sccs
jeroen
-
henk
Re: koelvloeistof
sjeroens Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je tijdens het rijden koelwater verliest dan
> zie je ook niks... Zo heb ik ooit een lekke
> kachelkraan gehad en daar zag ik in de winter bij
> een hoge luchtvochtigheid een beetje stoom uit
> komen (zit in de cabine bij een 101ambu).
> Misschien toch ergens een lek die een beetje
> druppelt tijdens opwarmen systeem.
> Heb je een beetje indicatie hoeveel je verliest
> per km / onder welke omstandigheden (lange of
> korte ritten?)
> Ook was er bij mij een koelwaterslang aansluiting
> die toch niet helemaal dicht was....
> sccs
> jeroen
Ook bij korte ritten verlies ik water. Vanmorgen 1/4 liter erbij, vanmiddag na een korte rit (30 km) weer onder niveau. Lekke kachelkraan heb ik ook ooit gehad maar deze is dus inmiddels nieuw.
-------------------------------------------------------
> Als je tijdens het rijden koelwater verliest dan
> zie je ook niks... Zo heb ik ooit een lekke
> kachelkraan gehad en daar zag ik in de winter bij
> een hoge luchtvochtigheid een beetje stoom uit
> komen (zit in de cabine bij een 101ambu).
> Misschien toch ergens een lek die een beetje
> druppelt tijdens opwarmen systeem.
> Heb je een beetje indicatie hoeveel je verliest
> per km / onder welke omstandigheden (lange of
> korte ritten?)
> Ook was er bij mij een koelwaterslang aansluiting
> die toch niet helemaal dicht was....
> sccs
> jeroen
Ook bij korte ritten verlies ik water. Vanmorgen 1/4 liter erbij, vanmiddag na een korte rit (30 km) weer onder niveau. Lekke kachelkraan heb ik ook ooit gehad maar deze is dus inmiddels nieuw.
-
paul
Re: koelvloeistof
heb ik ook bij 2.25 b er is me op het form verteld dat het ook een friesplug kan zijn en er zit er ook een aan de achterkant
van het blok en daar kan je niet bij
hij kan dus lekken en dan verdampen ,op een vies met olie besmeurd blok " zeg het maar "
groet paul
van het blok en daar kan je niet bij
hij kan dus lekken en dan verdampen ,op een vies met olie besmeurd blok " zeg het maar "
groet paul
-
Rogier 88 SIII
Re: koelvloeistof
als je het systeem op druk zet met een koude motor zie je dan ook niets druppen?
-
larojan
Re: koelvloeistof
Henk,
Bij mij was het toch de koperen radiateur die de druk niet meer aankon.Nieuw bij paddock voor 110 euro thuis gestuurd.
Dit zou toch na de rit moeten zien.Of wanneer je optrekt met veel toeren, bv. in zijn 3 moet je iemand anders naar je koelsysteem laten kijken. Misschien dat het lek zich dan laat zien, door stoom , waterstraal etc.
Succes
Larojan
Bij mij was het toch de koperen radiateur die de druk niet meer aankon.Nieuw bij paddock voor 110 euro thuis gestuurd.
Dit zou toch na de rit moeten zien.Of wanneer je optrekt met veel toeren, bv. in zijn 3 moet je iemand anders naar je koelsysteem laten kijken. Misschien dat het lek zich dan laat zien, door stoom , waterstraal etc.
Succes
Larojan
-
Ruben Hummel
Re: koelvloeistof
Henk,
Heb je de LPG verdamper al uitgesloten? Die kan immers ook inwendig lekken.
Groeten,
Ruben
Foto-XH7M6C83.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f67e11bf82ed6fe71e0622e6d74ff5e4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-XH7M6C83.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', '', 14745893, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Heb je de LPG verdamper al uitgesloten? Die kan immers ook inwendig lekken.
Groeten,
Ruben
Foto-XH7M6C83.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f67e11bf82ed6fe71e0622e6d74ff5e4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-XH7M6C83.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XH7M6C83.jpg', '', 14745893, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Ploertje
Re: koelvloeistof
De verdamper was bij ons ook de oorzaak van een soortgelijk probleem.
Door lekkage van het mebraan kwam de LPG druk op het koel systeem, met erg harde slangen als gevolg. Ook werd er veel vloeistof geloost.
Op een gegeven moment, na even op gas gereden te hebben kan je dit ook ruiken als je voorzichtig (hoge druk) de dop van het koel vloestof reservoir los deed.
Nieuwe verdamper en over was het.
Het schijn dat je de verdampers in enkele gevallen ook zelf kan reviseren.
Richard
Door lekkage van het mebraan kwam de LPG druk op het koel systeem, met erg harde slangen als gevolg. Ook werd er veel vloeistof geloost.
Op een gegeven moment, na even op gas gereden te hebben kan je dit ook ruiken als je voorzichtig (hoge druk) de dop van het koel vloestof reservoir los deed.
Nieuwe verdamper en over was het.
Het schijn dat je de verdampers in enkele gevallen ook zelf kan reviseren.
Richard
-
henk
Re: koelvloeistof
larojan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Henk,
>
> Bij mij was het toch de koperen radiateur die de
> druk niet meer aankon.Nieuw bij paddock voor 110
> euro thuis gestuurd.
> Dit zou toch na de rit moeten zien.Of wanneer je
> optrekt met veel toeren, bv. in zijn 3 moet je
> iemand anders naar je koelsysteem laten kijken.
> Misschien dat het lek zich dan laat zien, door
> stoom , waterstraal etc.
>
> Succes
>
> Larojan
Weet niet goed of ik dit iemand wil aandoen; rijdend in z'n drie en dan onder de motorkap kijken of er iets aan kokende vloeistof te zien is. Misschien begrijp ik het verkeerd. Heb wel al vele malen onder de motorkap gesnuffeld/gekeken met verhoogd toerental. Zal nog eens met een lampje gaan zoeken, las iets overd e vriesplug en kachelradiateur.
Groet, Henk
-------------------------------------------------------
> Henk,
>
> Bij mij was het toch de koperen radiateur die de
> druk niet meer aankon.Nieuw bij paddock voor 110
> euro thuis gestuurd.
> Dit zou toch na de rit moeten zien.Of wanneer je
> optrekt met veel toeren, bv. in zijn 3 moet je
> iemand anders naar je koelsysteem laten kijken.
> Misschien dat het lek zich dan laat zien, door
> stoom , waterstraal etc.
>
> Succes
>
> Larojan
Weet niet goed of ik dit iemand wil aandoen; rijdend in z'n drie en dan onder de motorkap kijken of er iets aan kokende vloeistof te zien is. Misschien begrijp ik het verkeerd. Heb wel al vele malen onder de motorkap gesnuffeld/gekeken met verhoogd toerental. Zal nog eens met een lampje gaan zoeken, las iets overd e vriesplug en kachelradiateur.
Groet, Henk
-
henk
Re: koelvloeistof
Ploertje Schreef:
-------------------------------------------------------
> De verdamper was bij ons ook de oorzaak van een
> soortgelijk probleem.
> Door lekkage van het mebraan kwam de LPG druk op
> het koel systeem, met erg harde slangen als
> gevolg. Ook werd er veel vloeistof geloost.
> Op een gegeven moment, na even op gas gereden te
> hebben kan je dit ook ruiken als je voorzichtig
> (hoge druk) de dop van het koel vloestof reservoir
> los deed.
>
> Nieuwe verdamper en over was het.
> Het schijn dat je de verdampers in enkele gevallen
> ook zelf kan reviseren.
>
> Richard
Geen gaslucht, wel druk als ik de radiateurdop losdraai na een rit. Geen harde slangen. Merk ook niets aan het vermogen of verbruik op LPG en dat lijkt me dan toch wel van toepassing. Ga verder met zoeken.
Groet, Henk
-------------------------------------------------------
> De verdamper was bij ons ook de oorzaak van een
> soortgelijk probleem.
> Door lekkage van het mebraan kwam de LPG druk op
> het koel systeem, met erg harde slangen als
> gevolg. Ook werd er veel vloeistof geloost.
> Op een gegeven moment, na even op gas gereden te
> hebben kan je dit ook ruiken als je voorzichtig
> (hoge druk) de dop van het koel vloestof reservoir
> los deed.
>
> Nieuwe verdamper en over was het.
> Het schijn dat je de verdampers in enkele gevallen
> ook zelf kan reviseren.
>
> Richard
Geen gaslucht, wel druk als ik de radiateurdop losdraai na een rit. Geen harde slangen. Merk ook niets aan het vermogen of verbruik op LPG en dat lijkt me dan toch wel van toepassing. Ga verder met zoeken.
Groet, Henk
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: koelvloeistof
henk Schreef:
-------------------------------------------------------
> larojan Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Henk,
> >
> > Bij mij was het toch de koperen radiateur die
> de
> > druk niet meer aankon.Nieuw bij paddock voor
> 110
> > euro thuis gestuurd.
> > Dit zou toch na de rit moeten zien.Of wanneer
> je
> > optrekt met veel toeren, bv. in zijn 3 moet je
> > iemand anders naar je koelsysteem laten kijken.
> > Misschien dat het lek zich dan laat zien, door
> > stoom , waterstraal etc.
> >
> > Succes
>
> >
> > Larojan
>
>
> Weet niet goed of ik dit iemand wil aandoen;
> rijdend in z'n drie en dan onder de motorkap
> kijken of er iets aan kokende vloeistof te zien
> is. Misschien begrijp ik het verkeerd. Heb wel al
> vele malen onder de motorkap gesnuffeld/gekeken
> met verhoogd toerental. Zal nog eens met een
> lampje gaan zoeken, las iets overd e vriesplug en
> kachelradiateur.
> Groet, Henk
kunt je klep er toch even afhalen, en rondje rijden??
-------------------------------------------------------
> larojan Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Henk,
> >
> > Bij mij was het toch de koperen radiateur die
> de
> > druk niet meer aankon.Nieuw bij paddock voor
> 110
> > euro thuis gestuurd.
> > Dit zou toch na de rit moeten zien.Of wanneer
> je
> > optrekt met veel toeren, bv. in zijn 3 moet je
> > iemand anders naar je koelsysteem laten kijken.
> > Misschien dat het lek zich dan laat zien, door
> > stoom , waterstraal etc.
> >
> > Succes
>
> >
> > Larojan
>
>
> Weet niet goed of ik dit iemand wil aandoen;
> rijdend in z'n drie en dan onder de motorkap
> kijken of er iets aan kokende vloeistof te zien
> is. Misschien begrijp ik het verkeerd. Heb wel al
> vele malen onder de motorkap gesnuffeld/gekeken
> met verhoogd toerental. Zal nog eens met een
> lampje gaan zoeken, las iets overd e vriesplug en
> kachelradiateur.
> Groet, Henk
kunt je klep er toch even afhalen, en rondje rijden??
-
Frans Bonnes
Re: koelvloeistof
Hoeveel water verlies je bij lagere ritten?
Wordt de motor dan ook te heet door te weinig koelwater?
fb
Wordt de motor dan ook te heet door te weinig koelwater?
fb
-
Larojan
Re: koelvloeistof
Henk,
Ik krijg het idee dat je het alleen doet .Soms moet je de dingen met zijn tweeen oplossen.Dan in je eentje te knooien.Zonde van je tijd
Waar woon je? Misschien kan iemand je helpen.
Als je in de buurt van A'dam woont kom ik je helpen.
Heb je nou een koperen radiateur?
Gr,
Larojan
Ik krijg het idee dat je het alleen doet .Soms moet je de dingen met zijn tweeen oplossen.Dan in je eentje te knooien.Zonde van je tijd
Waar woon je? Misschien kan iemand je helpen.
Als je in de buurt van A'dam woont kom ik je helpen.
Heb je nou een koperen radiateur?
Gr,
Larojan
-
henk
Re: koelvloeistof
Larojan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Henk,
>
> Ik krijg het idee dat je het alleen doet .Soms
> moet je de dingen met zijn tweeen oplossen.Dan in
> je eentje te knooien.Zonde van je tijd
> Waar woon je? Misschien kan iemand je helpen.
> Als je in de buurt van A'dam woont kom ik je
> helpen.
> Heb je nou een koperen radiateur?
>
> Gr,
>
Ja, meestal, nu ook, werk ik alleen. Woon in Asten en werk in Geldrop waar ook mijn vriendin woont. Zou inderdaad iemand in de buurt moeten hebben met goed zicht op zulk soort dingen. Radiateur is van koper en enkele jaren geleden vernieuwd.
Groet, Henk
> Larojan
-------------------------------------------------------
> Henk,
>
> Ik krijg het idee dat je het alleen doet .Soms
> moet je de dingen met zijn tweeen oplossen.Dan in
> je eentje te knooien.Zonde van je tijd
> Waar woon je? Misschien kan iemand je helpen.
> Als je in de buurt van A'dam woont kom ik je
> helpen.
> Heb je nou een koperen radiateur?
>
> Gr,
>
Ja, meestal, nu ook, werk ik alleen. Woon in Asten en werk in Geldrop waar ook mijn vriendin woont. Zou inderdaad iemand in de buurt moeten hebben met goed zicht op zulk soort dingen. Radiateur is van koper en enkele jaren geleden vernieuwd.
Groet, Henk
> Larojan