krukas blijft hangen,

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
bram_rr1974

krukas blijft hangen,

Bericht door bram_rr1974 »

wie kan me helpen,

heb in mijn range rover uit 1974 een ander blok gehangen, uit een 85er en een andere 4 bak.

na starten enorm veel herrie

Blijkt dat als ik het blok met een ratel op de krukaspoelie ronddraai, met de bougies eruit, deze op 1 punt blijft hangen. soms muurvast, soms kan
je hem erdoorheen trekken. iets minder als 360gr terugdraaien en de krukas blijft weer "vast hangen". dus op een punt, na 1 omwenteling van de krukas, zit een "vastloop" punt

inmiddels alles gedemonteerd. versnellingsbak, kleppendeksels, tuimelaars, frontcover. Op het moment dat de krukas vast zit, hangt
de distributieketting los.
Bij rondraaien blijft de krukas tegen een vast punt aan lopen. De distributieketting hangt op dat punt vrij, dus het moet in de krukas zitten.

Hoe kan dat komen / wat kan dat zijn... een lager, lagerschaal? of zie ik iets over het hoofd.

alsvast badankt voor het meedenken.
Roy Bruurs

Re: krukas blijft hangen,

Bericht door Roy Bruurs »

Weet je heel zeker dat de timing nog klopt van je distibutie ketting. Weet niet in hoevere deze blokken de zuigers de kleppen kunnen raken
bram_rr1974

Re: krukas blijft hangen,

Bericht door bram_rr1974 »

alles is eraf, ook de tuimelaars.
bertil

Re: krukas blijft hangen,

Bericht door bertil »

hoi,

heb je toevalling andere oliecarter pan gemonteerd?

bertil
B van Aspert

Re: krukas blijft hangen,

Bericht door B van Aspert »

Heb je niet toevallig een bougie met een lange schacht gemonteerd?
Cees spithoven

Re: krukas blijft hangen,

Bericht door Cees spithoven »

een stuk roet boven op een zuiger

Cees
Franc

Re: krukas blijft hangen,

Bericht door Franc »

Bram,

Je carterpan heb je er zo af.
Dan kun je via de onderzijn in ieder geval het nodige zien.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
bram_rr1974

Re: krukas blijft hangen,

Bericht door bram_rr1974 »

de caterpan is er ook af. Zie eigenlijk niets waar de krukas blijft hangen.
bareld

Re: krukas blijft hangen,

Bericht door bareld »

Als de carterpan er af is kun je zien of er tijdens het vast punt een zuiger in bdp staat en daar nog een oorzaak kan zitten. Zo niet, dan vrees ik dat je krukas niet fris is (krom?). Zeker als het zo zwaar loopt dat je hem er net doorheen kan trekken.
Bart van Dessel

Re: krukas blijft hangen,

Bericht door Bart van Dessel »

Ik heb ooit een V8 gehad waarbij het lager van een drijfstang los kwam te zitten en stil bleef staan op de krukas terwijl de drijfstang rond ging. Die was zo heet en droog gelopen dat ie los kwam. In mijn geval was ie weer te redden met nieuwe drijfstang lagers, heb er toen ook nieuwe hoofdlagers in gezet want die kun je dan ook het beste vervangen. Heb je dit blok gekocht zonder te horen lopen? Heb je de koppen eraf liggen? Misschien zit er een kantelende zuiger tussen of een zuigerpen die vastzit. Helaas kan het van alles zijn. Succes in ieder geval, ik zou er geen dagen en dagen insteken, er zijn genoeg blokken te koop voor een paar honderd euro. Ik heb er geen meer liggen, ben stilletjes aan aan het overstappen naar de tdi's.

Gr, bart
bram_rr1974

Re: krukas blijft hangen,

Bericht door bram_rr1974 »

Da's het rare,

de 85er waar het blok uitkomt twee jaar terug nog bij de rdw naar binnen gereden. half jaar later blok uitgebouwd en weggezet.
Nu voor starten eerst oliedruk gemaakt met boormachine op de oliepomp. toen pas gestart.
Franc

Re: krukas blijft hangen,

Bericht door Franc »

Koppeling intrappen en dan nog eens draaien?

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Plaats reactie