Vervangen pignon keerring salisbury as
-
Nick
Vervangen pignon keerring salisbury as
Ik wil komende week de salisbury achteras onder mijn ambulance eens onder handen gaan nemen. Bij het schoonmaken van de remmen afgelopen zaterdag zag ik al dat de linker naaf een beetje vettig was, lekkage vanuit de naafkeerring in dit geval. Tevens zweet de keerring van de pignon al een tijdje, en wordt het nu tijd deze te gaan vervangen aangezien er af en toe een druppeltje aan hangt.
Nu heb ik een paar maanden geleden al geprobeerd de moer van de aandrijfflens los te krijgen, dit lukte toen echter niet omdat ik geen gereedschap had om de flens tegen te houden en omdat ik geen fatsoenlijk passende dop had. Ik heb hem toen maar laten zitten, maar inmiddels hangt er dus af en toe een druppeltje aan, en moet er nu toch iets gaan gebeuren.
Kan iemand mij zo vertellen welke (engelse?) maat dop dat ik nodig heb om die moer eraf te krijgen, en eventueel wat de hartafstand van de bouten op de flens is, zodat ik een gereedschap kan maken waarmee ik die flens tegen kan houden? Dan heb ik namelijk alles bij elkaar om dat klusje (hopelijk) snel voor elkaar te krijgen.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Nu heb ik een paar maanden geleden al geprobeerd de moer van de aandrijfflens los te krijgen, dit lukte toen echter niet omdat ik geen gereedschap had om de flens tegen te houden en omdat ik geen fatsoenlijk passende dop had. Ik heb hem toen maar laten zitten, maar inmiddels hangt er dus af en toe een druppeltje aan, en moet er nu toch iets gaan gebeuren.
Kan iemand mij zo vertellen welke (engelse?) maat dop dat ik nodig heb om die moer eraf te krijgen, en eventueel wat de hartafstand van de bouten op de flens is, zodat ik een gereedschap kan maken waarmee ik die flens tegen kan houden? Dan heb ik namelijk alles bij elkaar om dat klusje (hopelijk) snel voor elkaar te krijgen.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
-
Eric&Betty Boop
Re: Vervangen pignon keerring salisbury as
Maat van de moer weet ik zo ff niet uit mijn hoofd,maar dat kan je zelf ook meten met een schuifmaat.
Wat je kan doen om de flens tegen te houden is in twee naast elkaar liggende gaten waar de propshaft mee vast zit twee zo dik mogelijke bouten draaien die wat langer zijn dan de propshaft boutjes en die vastzetten met moertje en kontramoertje.
Dan kan je met een wringijzer boven het ene boutje langs en onder het andere boutje door de flens vasthouden.
Wel bouten gebruiken die je dus niet meer nodig hebt want het schroefdraad beschadig je zo wel.
Henk Bossinade heeft lang geleden een mooie posting geplaatst over het vervangen van een Salisbury keerring.
Ik weet niet of je die kent? Klik hier voor de link.
Wel belangrijk dat je het goed doet want de voorspanning op het pignonlager luistert heel nauw.
Ik heb trouwens nog een originele lederen keerring liggen voor een Salisburydiff als je nog een keerring nodig hebt.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8756fa7e66347359ba922bfd8c2bce1a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14737292, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('63ebb62297920dbfdbec5ed577e936bd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14737292, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/10/2011 18:43 door Eric&Betty Boop.
Wat je kan doen om de flens tegen te houden is in twee naast elkaar liggende gaten waar de propshaft mee vast zit twee zo dik mogelijke bouten draaien die wat langer zijn dan de propshaft boutjes en die vastzetten met moertje en kontramoertje.
Dan kan je met een wringijzer boven het ene boutje langs en onder het andere boutje door de flens vasthouden.
Wel bouten gebruiken die je dus niet meer nodig hebt want het schroefdraad beschadig je zo wel.
Henk Bossinade heeft lang geleden een mooie posting geplaatst over het vervangen van een Salisbury keerring.
Ik weet niet of je die kent? Klik hier voor de link.
Wel belangrijk dat je het goed doet want de voorspanning op het pignonlager luistert heel nauw.
Ik heb trouwens nog een originele lederen keerring liggen voor een Salisburydiff als je nog een keerring nodig hebt.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8756fa7e66347359ba922bfd8c2bce1a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14737292, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('63ebb62297920dbfdbec5ed577e936bd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14737292, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/10/2011 18:43 door Eric&Betty Boop.
-
Mud Machine
Re: Vervangen pignon keerring salisbury as
Moer losdraaien met beide wielen op de grond en geblokkeerd.
-
Roelie
Re: Vervangen pignon keerring salisbury as
De moer is 32 mm.
en voor het tegen houden van flens heb ik een strip van omg. 80 cm. met de 2 gaten
van flens, de maat is voor naast elkaar gelegen gaten.
difftegenhouder.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d49463174a96cfa07d3ab012d8e1a102', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fdifftegenhouder.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/difftegenhouder.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fdifftegenhouder.jpg', '', 14737888, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d2d8c7bb9a42dd07eba8cd4a26028693', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 14737888, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
en voor het tegen houden van flens heb ik een strip van omg. 80 cm. met de 2 gaten
van flens, de maat is voor naast elkaar gelegen gaten.
difftegenhouder.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d49463174a96cfa07d3ab012d8e1a102', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fdifftegenhouder.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/difftegenhouder.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fdifftegenhouder.jpg', '', 14737888, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d2d8c7bb9a42dd07eba8cd4a26028693', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 14737888, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
-
Eric&Betty Boop
Re: Vervangen pignon keerring salisbury as
Mud Machine Schreef:
-------------------------------------------------------
> Moer losdraaien met beide wielen op de grond en
> geblokkeerd.
Dan heb je nog steeds de speling die op diff en spiebanen van steekassen en meenemers zit.
Bij een Saliburydiff is het juist heel belangrijk dat je het aantal omwentelingen van de moer vanaf het eerste moment van lossen nauwkeurig bepaald om de voorspanning van het pignonlager hetzelfde te houden.
Doe je het fout bij demonteren dan zal je dus ook de samendrukbare bus moeten vervangen en alles helemaal opnieuw moeten afstellen wat dus inhoud dat je het diff moet uitbouwen.
Het mooiste is als je de flens met een strip vastzet tegen het chassis zodat hij echt niet kan draaien.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4b86b4efe3894aaf23c42cd071d77b96', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14737925, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('0856266cdcdc34f5484180b6bdb9e7f5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14737925, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Moer losdraaien met beide wielen op de grond en
> geblokkeerd.
Dan heb je nog steeds de speling die op diff en spiebanen van steekassen en meenemers zit.
Bij een Saliburydiff is het juist heel belangrijk dat je het aantal omwentelingen van de moer vanaf het eerste moment van lossen nauwkeurig bepaald om de voorspanning van het pignonlager hetzelfde te houden.
Doe je het fout bij demonteren dan zal je dus ook de samendrukbare bus moeten vervangen en alles helemaal opnieuw moeten afstellen wat dus inhoud dat je het diff moet uitbouwen.
Het mooiste is als je de flens met een strip vastzet tegen het chassis zodat hij echt niet kan draaien.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4b86b4efe3894aaf23c42cd071d77b96', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 14737925, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('0856266cdcdc34f5484180b6bdb9e7f5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 14737925, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Nick
Re: Vervangen pignon keerring salisbury as
@Roelie, dit was de informatie waarnaar ik op zoek was, bedankt!
@Eric, de posting van Henk kende ik inderdaad al, zeer nuttig, en ik ga het stappenplan ook zeker volgen. Inmiddels heb ik hier 3 keerringen liggen, 2x de AAU3381, en 1x de AEU2515. De AEU2515 had ik besteld omdat ik in de veronderstelling was dat de AAU3381 niet de goede was, deze keerringen zien er namelijk totaal verschillend uit als de AEU2515. Echter, als ik op de site van lrseries kijk, zie ik dat deze wel omgenummerd wordt naar de AAU3381, wat dus betekent dat deze keerringen wel zouden moeten passen. De AEU2515 is overigens een leren keerring van Bearmach, en ik moet zeggen dat ik deze wel verschrikkelijk hard vind, dus ik denk niet dat dat hem gaat worden. De AAU3381 zijn beide rubberen keerringen en OEM Land Rover delen, die zijn beduidend soepeler en wil ik dus ook monteren, als deze gewoon blijken te passen.
Tevens is het inderdaad belangrijk om de flens tegen te kunnen houden met een stuk gereedschap, niet alleen om het aantal omwentelingen van de moer te kunnen tellen, en dus de spanning op de spanbus weer goed af te kunnen stellen, maar ook omdat je anders totaal geen kracht op de moer kunt zetten. Alle spelingen in de as, en de neiging van de wagen om naar voren of achteren te rijden maken het niet echt makkelijk als je het op die manier doet.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
@Eric, de posting van Henk kende ik inderdaad al, zeer nuttig, en ik ga het stappenplan ook zeker volgen. Inmiddels heb ik hier 3 keerringen liggen, 2x de AAU3381, en 1x de AEU2515. De AEU2515 had ik besteld omdat ik in de veronderstelling was dat de AAU3381 niet de goede was, deze keerringen zien er namelijk totaal verschillend uit als de AEU2515. Echter, als ik op de site van lrseries kijk, zie ik dat deze wel omgenummerd wordt naar de AAU3381, wat dus betekent dat deze keerringen wel zouden moeten passen. De AEU2515 is overigens een leren keerring van Bearmach, en ik moet zeggen dat ik deze wel verschrikkelijk hard vind, dus ik denk niet dat dat hem gaat worden. De AAU3381 zijn beide rubberen keerringen en OEM Land Rover delen, die zijn beduidend soepeler en wil ik dus ook monteren, als deze gewoon blijken te passen.
Tevens is het inderdaad belangrijk om de flens tegen te kunnen houden met een stuk gereedschap, niet alleen om het aantal omwentelingen van de moer te kunnen tellen, en dus de spanning op de spanbus weer goed af te kunnen stellen, maar ook omdat je anders totaal geen kracht op de moer kunt zetten. Alle spelingen in de as, en de neiging van de wagen om naar voren of achteren te rijden maken het niet echt makkelijk als je het op die manier doet.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
-
Roel
Re: Vervangen pignon keerring salisbury as
Het tellen van het aantal slagen dat je de moer losdraait werkt niet altijd. Ik heb het zelf geprobeerd en helaas, de moer op dezelfde plaats terugzetten geeft in de verste verte niet de juiste voorspanning. En als ik alde juiste voorspannig had zat er nog axiale speing in de pignonas
De lagers moeten een bepaalde voorspanning hebben, en door de jaren heen kan deze verminderen daar de spanbus zijn spanning verliest. Gevolg: lekkende keerring
Je dient de moer met een bepaalde voorspanning vast te zetten. Dat betekend een pijp van > 1 meter op de dop 32 zetten, want je redt het niet met alleen een wringijzer.
In werkplaatsmanual staat wat de 'draaikracht" is die de moer moet hebben als de voorspanning voldoende is. Dit betekend dus steekassen eruit en een kleine schaalmomentmeter op je dop 32. Uit mijn hoofd is de voorspannning als je geen lagers vervangt iets van 17-35 kgf cm. In de manual staat een afwijkende maat in kgf CM / lbf INCH. Dit is dus niet kgfm (10 kgfm = 1 Nm)!! Dus opletten.
Je dient de moer iets aan te trekken en middels de schaalmanometer controleren of de gewenste waarde hebt. En nog eens 1/8 verder, en nog eens 1/8, ....
Uiteindelijk bepaal je dus hoe zwaar je de flens kunt draaien aan de centrale moer.
Losdraaien is niet meer mogelijk, je draait namelijk een bus "dubbel" en deze zet niet meer uit op opnieuw te beginnen. Losdraaien betekent dus geen voorspanning meer met als gevolg loszittende lagerschalen en geen borging voor de centrale moer
Je zult dan het diff eruit moeten halen (mbv een spreider). Maar ook dat lijkt op de diverse fora veel ingewikkelder dan het in werkelijkheid is. Het wisselen van pignonaslagers + het maken van de spreider is een dikke halve dag werk.
Het volgens spec afstellen van het pignon (met nieuwe lagers) geeft een veel zwaardere waarde dan ik zelf handmatig een lager zou afstellen. Als ik de manual geloof loopt eea flink in want er is nogal een verschil als je het geheel instelt met de bestaande lagers of de nieuwe (17-34 tov 34-46).
Na een snelle (?) rit van >250 km voelde lager/dif nergens warm dus de afgestelde speling zal wel kloppen.
suk6
ps de spanbus is met een beetje geluk en wat magnetisme van buitenuit te demonteren mocht het echt niet lukken met de oude bus.
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
De lagers moeten een bepaalde voorspanning hebben, en door de jaren heen kan deze verminderen daar de spanbus zijn spanning verliest. Gevolg: lekkende keerring
Je dient de moer met een bepaalde voorspanning vast te zetten. Dat betekend een pijp van > 1 meter op de dop 32 zetten, want je redt het niet met alleen een wringijzer.
In werkplaatsmanual staat wat de 'draaikracht" is die de moer moet hebben als de voorspanning voldoende is. Dit betekend dus steekassen eruit en een kleine schaalmomentmeter op je dop 32. Uit mijn hoofd is de voorspannning als je geen lagers vervangt iets van 17-35 kgf cm. In de manual staat een afwijkende maat in kgf CM / lbf INCH. Dit is dus niet kgfm (10 kgfm = 1 Nm)!! Dus opletten.
Je dient de moer iets aan te trekken en middels de schaalmanometer controleren of de gewenste waarde hebt. En nog eens 1/8 verder, en nog eens 1/8, ....
Uiteindelijk bepaal je dus hoe zwaar je de flens kunt draaien aan de centrale moer.
Losdraaien is niet meer mogelijk, je draait namelijk een bus "dubbel" en deze zet niet meer uit op opnieuw te beginnen. Losdraaien betekent dus geen voorspanning meer met als gevolg loszittende lagerschalen en geen borging voor de centrale moer
Je zult dan het diff eruit moeten halen (mbv een spreider). Maar ook dat lijkt op de diverse fora veel ingewikkelder dan het in werkelijkheid is. Het wisselen van pignonaslagers + het maken van de spreider is een dikke halve dag werk.
Het volgens spec afstellen van het pignon (met nieuwe lagers) geeft een veel zwaardere waarde dan ik zelf handmatig een lager zou afstellen. Als ik de manual geloof loopt eea flink in want er is nogal een verschil als je het geheel instelt met de bestaande lagers of de nieuwe (17-34 tov 34-46).
Na een snelle (?) rit van >250 km voelde lager/dif nergens warm dus de afgestelde speling zal wel kloppen.
suk6
ps de spanbus is met een beetje geluk en wat magnetisme van buitenuit te demonteren mocht het echt niet lukken met de oude bus.
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD