Net weer een vakantie met de defender 110 TD5 achter de rug,altijd leuk!Niet zo ver weg maar toch genoeg
om een paar vragen te hebben.
Bij normaal werkgebruik valt het me nooit zo op,de motor loopt goed en heeft kracht zat,ook met een aanhanger.Motor is licht getuned en verbruik altijd 1 op 10.
Nu echter met meer snelwegkilometers viel me op dat wanneer je bv invoegt en doortrekt tot 3000rpm het in de volgende
versnelling wel lang duurt voor hij weer oppakt.Voor je gevoel wel 3 seconden.Hij hangt bepaalt niet aan het gaspedaal om het
zo maar te zeggen.Wanneer je in een bepaalde versnelling rijd en dan gas geeft gaat het wel directer.
En in de bergen ook weer traag na het schakelen.Ook dan is de reaktietijd op het gaspedaal langer en komt het vermogen er met een ruk in, rond de 2000 rpm.
Map sensor had ik al eens schoongemaakt,die was ook niet vies,storingen geeft de nanocom ook niet.
Iemand een ideetje of is dit toch normaal?
Groet,
Mark
Mark
directheid TD5
-
Ruud Lemmens
Re: directheid TD5
Beste Mark,
heb je ook getest met live data? Kijken of hij dan niet per ongeluk een foutieve waarde aangeeft voor de turbodruk?
Testen mechanisch:
Blijft de wastegate niet hangen?
Is dieselfilter ontwaterd?
Testen electronisch:
-Wastegate modulator kan defect zijn
-MAF sensor (Luchtmassameter) kan defect zijn
-Sensor op inlaatbuis kan defect zijn.
-Kabelverbinding naar deze sensoren kan defect zijn (te zien met live data)
Groeten, Ruud
heb je ook getest met live data? Kijken of hij dan niet per ongeluk een foutieve waarde aangeeft voor de turbodruk?
Testen mechanisch:
Blijft de wastegate niet hangen?
Is dieselfilter ontwaterd?
Testen electronisch:
-Wastegate modulator kan defect zijn
-MAF sensor (Luchtmassameter) kan defect zijn
-Sensor op inlaatbuis kan defect zijn.
-Kabelverbinding naar deze sensoren kan defect zijn (te zien met live data)
Groeten, Ruud
-
Mark HJ
Hoi Ruud,
Bedankt voor je tips,de turbodruk meet ik met een mechanische meter,los van de nanocom.De turbo is vrij nieuw,van Owen developments(TD5 alive)
Bij normaal rijden merk je niets vreemds,alleen bij het invoegen en dan schakelen duurt het lang,of nu eerst de druk opbouwt en dan ineens die vermogensruk,dat gaat erg snel dus kan ik niet volgen.
Volgens mij is de nanocom niet toereikend om dit uit te vinden,de motor rookt niet veel trouwens.
Groet,
Mark
Bedankt voor je tips,de turbodruk meet ik met een mechanische meter,los van de nanocom.De turbo is vrij nieuw,van Owen developments(TD5 alive)
Bij normaal rijden merk je niets vreemds,alleen bij het invoegen en dan schakelen duurt het lang,of nu eerst de druk opbouwt en dan ineens die vermogensruk,dat gaat erg snel dus kan ik niet volgen.
Volgens mij is de nanocom niet toereikend om dit uit te vinden,de motor rookt niet veel trouwens.
Groet,
Mark
-
Christiaan 90 300TDI
Mark,
Ik denk dat je het inderdaad in de aansturing van de wastegate moet zoeken.
Had hezelfde bij mijn Freelander TD4, die was ook getuned en als ik het gas los liet om te schakelen dan duurde het ook even voor de turbo weer opgang was.
Er is mij toen verteld dat door het sluiten van de gasklep de turbo zijn druk niet kwijt kon en dan smoorde als het ware. En zodoende weer op toeren moest komen bij het opnieuw gasgeven
Er is vast wel iemand hier die kan bevestigen of dit klopt.
Christiaan
Ik denk dat je het inderdaad in de aansturing van de wastegate moet zoeken.
Had hezelfde bij mijn Freelander TD4, die was ook getuned en als ik het gas los liet om te schakelen dan duurde het ook even voor de turbo weer opgang was.
Er is mij toen verteld dat door het sluiten van de gasklep de turbo zijn druk niet kwijt kon en dan smoorde als het ware. En zodoende weer op toeren moest komen bij het opnieuw gasgeven
Er is vast wel iemand hier die kan bevestigen of dit klopt.
Christiaan
-
Mark HJ
Dat is wel een interessante optie moet ik zeggen,maar nu zit er geen gasklep in een diesel.Wel heb ik een nieuwe turbo kompleet met actuator een half jaar.
Het lijkt te lang te duren voor de boel op gang komt inderdaad.Hebben al een andere luchtmeter getest maar geeft geen verschil.
Bedankt in elk geval.
Mark
Het lijkt te lang te duren voor de boel op gang komt inderdaad.Hebben al een andere luchtmeter getest maar geeft geen verschil.
Bedankt in elk geval.
Mark
-
Mark HJ
Opgelost!
Oorzaak was een defecte turbo,waarschijnlijk het lager,is vervangen onder garantie.Turbo was een speciale.
Bedankt allemaal!
Groet,
Mark
Mark
Oorzaak was een defecte turbo,waarschijnlijk het lager,is vervangen onder garantie.Turbo was een speciale.
Bedankt allemaal!
Groet,
Mark
Mark