Niet starten(aanslaan)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Elbert

Niet starten(aanslaan)

Bericht door Elbert »

Goiemorgen medeprikkers

Ik heb een Laro serie3 109 ex,mil 2,25 diesel.
Nu wilde ik gisteren van mijn werk weg maar toen wilde hij niet aanslaan.
Het viel me al op dat als ik de sleutel omdraaide, dat ik geen tik hoorde bij het voorgloeien.
Verder leek het erop dat de accu het niet helemaal meer kon trekken.
Ik heb ze gecontroleerd en de linkse gaf 12.8v en de rechtse 11.8v (uiteraard zonder draaiende motor)
Verder draaide de startmotor wel rond en er kwam tijdens het starten wel rook uit de uitlaat.
Nu blijft sinds kort mijn laadstoomlampje weer flauw branden en heb eergisteren de stekkertjes van de spanningsregelaar en de scheidingsdiode
schoongemaakt en in de vaseline gezet. verder heb ik alle stekkers die ik onder de motorkap tegenkwam ingespoten met WD40
Vorig jaar had ik om de haverklap de accu's leeg en heb toen de stekkers van de scheidingsdiode vervangen omdat die helemaal gecorrodeerd waren.
We hebben hem gisteren aangesleept dus kon ik in iedergeval thuis komen. Je kon wel merken dat het een ex mil. was want tjonge jonge wat een rookgordijn.
Waar moet en kan ik het deze keer zoeken. Ik ben benieuwd naar jullie reakties.

Groeten, Elbert
Exfietser

Re: Niet starten(aanslaan)

Bericht door Exfietser »

Eerst gewoon kijken waar je probleem zit. Wat is tijdens het starten de spanning op je startmotor en wat is tijdens het starten de spanning op de accuklemmen. Zit daar een groot verschil in dan heb je contactproblemen in je bekabeling of in de massaverbindingen.

Hetzelfde kun je doen voor het laadsysteem. Meet de spanningsval tussen de aansluiting op je lader (De blikken doos rechtsvoor tegen het voorfront) en de plus van de accu. Dat mag maar 0,7 volt zijn. De drempel van je diode. De laadstroom is nooit erg groot. Mischien een ampere of vijf. Meer als 10 is het echt niet. De spanninsval kan dan ook nooit erg groot zijn. Mischien een tiende volt ofzo. Totaal dus inclusief diode mischien een 0,7 a 0,8 volt. Als het meer is dan dat moet je de hele kabel nalopen op contact en corossie problemen.

Verder kun je kijken of de blikken doos een goede massa verbinding heeft met het chassis. Deze verbinding in de vorm van een litze kabeltje ziet er nogal onbeduidend uit maar is essentieel voor het laadsysteem. De interne referentiespanningen in de lader/regelaar zijn van deze verbinding afhankelijk.

Verder is het goed idee om alle stekers e.d. in te smeren met zuurvrije vaseline. Ook de bout moer verbindingen kun je hier mee insmeren. Eerst alles losmaken en dan insmeren en dan weer monteren zodat de vaseline er ook tussen zit. Alle metalen delen zijn dan door de vaseline van de lucht(zuurstof) afgeschermt en zullen minder snel corroderen.

Arnold.
Hans

Re: Niet starten(aanslaan)

Bericht door Hans »

Wat voor rook,Wit, blauw. Zwart?
Tommy

Re: Niet starten(aanslaan)

Bericht door Tommy »

Ha Elbert,

Ik zou idd naar de massa verbindingen kijken en misschien er nog 1 of 2 bij maken direct vanaf de accu's naar je blok.
Ik had zelf nl. dit probleem ook met weliswaar mijn 2.25 benzine die via het gaspedaal min maakte met de nodige vonken (niet erg fijn om die in de buurt
van de carb te zien).

Door een nieuwe kabel aan te leggen direct vanaf het punt waar de min van de accu aan het chassis gemonteerd is en deze naar een schoon punt op blok
te leiden kan en hoop problemen wegnemen.

Succes !

Tommy.
Elbert

Re: Niet starten(aanslaan)

Bericht door Elbert »

Hallo Arnold en Tommy

Het probleem zat hem inderdaad in de massastrip van de spanningsregelaar.
Verbinding schoongemaakt, in de vaseline gezet en verder alle stekkers onder de motorkap onderhanden genomen.
En Hans, de kleur van de rook varieerd nogal. 's morgens als ik start en ik geef gas dan is het zwart. Laat ik gas los dan is het wit 9is denk ik condens)
En als ik op snelheid ben is het volgens mij blauwachtig. Ik weet het ,hier ligt nog een spannende taak om dat weer goed te krijgen maar ik denk dat ik dit uitbesteed want dat gaat me boven mijn pet.
Bedankt voor de adviezen, ik ga weer met een gerust gevoel de kou in.

Groeten, Elbert
Pike

Re: Niet starten(aanslaan)

Bericht door Pike »

Militaire LaRo's hebben een hoofdstroomschakelaar (massapik). Door een kabel van de min van de accus naar het blok te trekken overbrug je de schakelaar. Mocht je een lekstroompje hebben dan lopen de accus leeg. Juist om dat leeglopen te voorkomen zit die massapik er in.

Pike

grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8574b4570804829967f10f35f150ff44', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 14729914, 600, 600, 'Loading image ...', false);

On the eighth day God created Land Rover.
Pike

Re: Niet starten(aanslaan)

Bericht door Pike »

Die blauwe rook is iets om in de gaten te houden, het duidt op olie die verbrandt. De oliepijlstok heb je niet voor niets dus gebruik die regelmatig.

Pike

grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5bdc1c76493fbf63517074f3d043fa59', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 14729930, 600, 600, 'Loading image ...', false);

On the eighth day God created Land Rover.
Plaats reactie