Laro gaat naar rechts tijdens het remmen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Waltervw

Laro gaat naar rechts tijdens het remmen

Bericht door Waltervw »

Wanneer ik bij mijn Landover 109 diesel de rem intrapt, heeft de auto de neiging naar rechts te gaan. Ik moet dan echt alles op alles zetten om het recht te houden. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn of hier ervaring mee? Ik vermoed zelf dat het in de remmen zit.
Alvast bedankt voor alle hulp.

Walter
Raoul Winckels

Re: Laro gaat naar rechts tijdens het remmen

Bericht door Raoul Winckels »

standaard remmen?
heb je iets aan de remmen gedaan voordat het zo werd?
afstelling van de remschoenen nakijken.
misschien olie op de remvoering door een lekke keerring.
Roy Bruurs

Bericht door Roy Bruurs »

Waarschijnnlijk remschoenen stellen ken je doen door achter op de ankerplaat (waar de remschoenen op vast zitten) aan de stelbout te draaien. Stellen tot de schoenen de trommel raken en dan net iets terug draaien (niet te ver want dan moet je het pedaal te diep indrukken om te remmen)

Daarna even een stukje rijden en goed remmen. Als je thuis komt herhaal je de afstel procedure nog een keer en dan moet het goed zijn
Waltervw

Bericht door Waltervw »

Het zijn inderdaad de standaard remmen. Ik heb er niets mee gedaan en zover ik kan achterhalen lekt er ook niets.
Waltervw

Bericht door Waltervw »

En als de auto naar rechts trekt, moet ik dan ook de rechter remschoen stellen?
Roy Bruurs

Bericht door Roy Bruurs »

Doe ze gewoon allemaal even zo te horen heb je dat nog nooit niet gedaan

edit Maar als hij naar rechts trekt dan moet je links stellen, maar stel ze allemaal even zoals ik zei

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2011 19:35 door Roy B.
Raoul Winckels

Is inderdaad beter. Dan weet je zeker dat ze gelijk remmen.
Dus gewoon de remschoenen even helemaal vast zetten totdat je ze niet meer kunt draaien
en dan pakweg 2 slagen terug...maar dat moet je zelf even aanvoelen totdat hij net niet/wel aanloopt.
ik kijk altijd hij met het wiel gemonteerd 1 keer ronddraaid als ik hem gewoon een zet geef. en dat altijd
aan beide zijdes dan.
bareld

Bericht door bareld »

Haal de trommels er maar even af aan de linkerkant. 100 om 1 dat je linker voering vettig is. Zeker als het in korte tijd ontstaan is
Patrick Nieuwenhuis

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

als je niets vindt,check hoofdremcyl en de ophanging,ik had t jaren terug met mn cadillac,zat een scheur ergens in de ophanging wat niet te zien was als je onder de auto kijkt maar als je remt kwamen de krachten tesamen en opende de scheur,ik heb dat ding wel 4 keer uitlatenlijnen toen ik t probleem niet wist,succes
Raoul Winckels

Dat gaf ik ook al aan meestal dat de keerring lekt. Lijkt mij ook het logische
Wat remmen stellen zich niet vanzelf maar wel altijd goed om ook na te kijken.
Een probleem wat idd plots ontstaat klinkt mij ook eerder als olie of iets dergelijks
Op de remvoering en dat zie je van buitenaf niet zo snel, soms aan de binnenkant
Van de velg.
Raoul Winckels

Overigens is het ook eens een idee om te kijken of je remslang niet
Opzwelt tijdens het remmen dus even kijken met 2 man 1 die de slang
Controleerd en de ander op de rem drukt.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Sorry Jongens maar dit gaat toch niet werken?

QuoteWaarschijnnlijk remschoenen stellen ken je doen door achter op de ankerplaat (waar de remschoenen op vast zitten) aan de stelbout te draaien. Stellen tot de schoenen de trommel raken en dan net iets terug draaien (niet te ver want dan moet je het pedaal te diep indrukken om te remmen)

De stellertjes hebben niets met de remwerking te maken maar bepalen uitsluitend de slaglengte van de pedaal.
De kracht die de cilinders op de remschoenen uitoefenen is links en rechts altijd gelijk.

QuoteWet van Pascal: Een druk die wordt uitgeoefend op een vloeistof die zich in een geheel gevuld en gesloten vat bevindt, zal zich onverminderd in alle richtingen voortplanten.

Zie ook wiki.

Het Vat waar ze het over hebben is dus je systeem van leidingen. En tegen elke vierkante mm aan de binnenzijde van je leidingen wordt dus even hard door de vloeistof gedrukt. Dus ook tegen de binnenzijde van je cilinders die daardoor naar buiten gaan. De kracht die de cilinders naar buiten uitoefenen is dus links en rechts altijd gelijk.

Met de stellertjes bepaal je alleen de parkeerstand maar. De remschoenen liggen op de stellertjes als je niet remt. Als je gaat remmen komen ze er vanaf en worden door de cilinders tegen de trommels gedrukt. De stellertjes doen dan dus inderdaad niets.

Er is maar 1 oorzaak waardoor een systeem niet goed remt en dat is dat de wrijvingsweerstand tussen de schoen en de trommel niet voldoende is.
Dat kan drie oorzaken hebben:
Niet het hele oppervlak van de schoen raakt de trommel. De schoen staat dan bijvoorbeeld scheef t.o.v. de trommel.
Of de trommel is nat of vet.
Of de schoen en trommel zijn zo ver gesleten dat de schoen niet stevig genoeg meer tegen de trommel gedrukt kan worden. De remcilinders worden maximaal naar buiten gedrukt en kunnen dus niet verder. Of je hoofremcilinder is dan maximaal ingedrukt en kan dus ook niet verder. Maar dat merk je aan het tot op de bodem gaan van je rem en dan nog niet voldoende remmen. (Dit alles zonder dat er lucht in het systeem zit of dat er defecte slangen zijn natuurlijk.)

Ik vermoed dat in dit geval de oorzaak ligt in een lekkende remcilinder. En als je wagen naar rechts trekt moet je het dus zoeken in de linker voorrem. Dat lekken hoeft maar een paar druppels te zijn. Je hoeft het dus niet te merken aan vloeistof verlies of druppels aan je trommels. Een filmpje vloeistof in je trommel is voldoende.
Een andere mogelijkheid is een lekkende oliekering.

Je moet gewoon je wiel en trohmmel verwijderen en kijken wat je aantreft. Als je schoenen nat zijn niet gaan knoeien met schoonmaakmiddelen maar gewoon nieuwe plaatsen. En uiteraard je lekkende cilinder vervangen voor een nieuwe.
Bij nieuwe remschoenen moet je ze zowel linksvoor als rechtsvoor vervangen uiteraard..

En ga als je de boel gerepareed hebt even langs een garage en vraag of je op de testbank mag om te kijken of alles echt in orde is. Dat hoeft niet de wereld te kosten.

Arnold.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2011 22:26 door Exfietser.
Leendert

Bericht door Leendert »

Nog een toevoging lijkt me, een cilinder kan ook vast zitten.
Dan is er dus geen lek of vet te vinden maar 1 remschoen doet niet meer mee.
En volgens mij heeft stellen niet alleen maar invloed op de pedaalslag, maar ook op het aan remmen.
Daar mee bedoel ik dat in eerste instantie bij het opbouwen van de druk 1 kant net even sneller remt dan de andere kant.
Maar bij doorremmen gaat hij dan weer recht remmen.

Succes met onderzoeken, Leendert
Larojan

Bericht door Larojan »

Even inhaken,

Walervw zijn verhaal lijkt op het niet werken van 1 rem.
Het stellen van de remmen helpt slechts voor een klein percentage .
De rollenbank geeft inderdaad uitsluitsel welke cylinders er vervangen moeten worden.
Dit heb ik laast aan de hand gehad toen mijn laro werd afgekeurd omdat rechter sterker remde dan de linker.
Natuurlijk haal je als eerste de remschoenen open om te kijken of de schoen op is of dat er een cylinder lek is . Maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn , wat Leendert ook beweert , om toch een kapotte cylinder te hebben. Mijn cylinder bleek destijds vervagen te zijn door een copy. Pascal kan hier niks aandoen. De cylinder had meer druk nodig om hetzelfde te doen als zijn handlanger.Waarschijnlijk vervuiling of mindere kwaliteit.
Beide vervangen dus. Niet dezelfde fout opnieuw. Hij remde perfect op de rollenbank.
Daarna kun je nog het stelwerk doen zoals werd geopperd.
Succes met je werkzaamheden.

Mvrgr,

Larojan
Waltervw

Bericht door Waltervw »

Wat is hier tegen te doen als dat idd het geval is?
Waltervw

Bericht door Waltervw »

Iedereen hartelijk bedankt voor alle aangedragen mogelijkheden. Ik ga deze week aan de slag.

Walter
Plaats reactie