Aangezien mijn 55A dynamo slechte lagers en een lage laadspanning begon te krijgen, heb ik gisteren op de sloop een 90A Bosch dynamo uit een Ford Scorpio gesloopt. Ding zag er nogal goor uit, dus thuis maar even uit elkaar gehaald. Na het opnieuw polijsten van de sleepringen voor de koolborstels en een flinke schoonmaakbeurt aan de binnen en buitenkant, bleek hij eigenlijk als nieuw te zijn. Hij laad mooi bij, de laadspanning ligt zo rond de 14,1 volt.
Echter, de koolborstels zijn wel behoorlijk versleten, en op termijn aan vervanging toe. Het bestellen van die dingen is het probleem niet, maar ze zijn (bij hella) in 3 uitvoeringen (3 verschillende laadspanningen) te krijgen, namelijk:
14,0 Volt: Hella nummer 5DR 004 246-291
14,1 Volt: Hella nummer 5DR 004 241-121
14,5 Volt: Hella nummer 5DR 004 242-061
*Originele Bosch nummer: 1 197 311 026
Nu is het de vraag wat de beste laadspanning is voor mijn situatie. De dynamo heb ik ingebouwd in mijn Series 2A 109 Ambulance (12 Volts wagen i.v.m. Ex-Engels Rijnleger) waar behoorlijk wat accesoires opgebouwd zijn, namelijk:
Argo Fet Scheidingsdiode voor 2 accu`s, spanningsverlies bij lage stroom: 0,01 Volt en spanningsverlies bij hoge stroom: 0,1 Volt.
4 Verstralers, Radio, Bakkie, 2 werklampen, zwaailicht, etc.
Nu hebben de accesoires normaal niks te maken met de spanning, want die blijft (als het goed is) constant, ze hebben alleen invloed op de stroom die gaat lopen. Ik vraag me wel af of het, met het oog op de laadstroomverdeler, niet verstandig is om voor de 14,5 Volt versie te gaan? Als er een hoge stroom gaat lopen, zou ik met het spanningsverlies van 0,1 Volt van de laadstroomverdeler op een mooie 14,4 Volt op de Acuu`s uit moeten komen. Alleen is dit natuurlijk een theoretische benadering, hoe moet ik dit in de praktijk zien? Ik rijdt natuurlijk niet permanent met alle verbruikers aan...
Iemand die mij hier een goed advies of praktijkervaring over kan geven?
P.S. De "modificatie" stelt niks voor, de dynamo past perfect op de originele steun, en spanner. Een iets langere V-snaar was misschien handig geweest, maar de oude past er met wat moeite ook overheen. Echt een aanrader als je meer laadstroom nodig hebt i.v.m. grote of veel verbruikers!
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Welke spanningsregelaar?
-
VeeTee
Re: Welke spanningsregelaar?
Ik denk dat de 14.5 V regelaar de best keus is: als je googled zie je een andere vervanger van genoemd type regelaar op 14.5 V staan, dus dat lijkt me de originele waarde...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-
Nick
Als ik google kom ik inderdaad op diverse sites uit op de 14,5 volt regelaar. Het is dus duidelijk dat de originele regelaar 14,5 volt geeft. Alleen is nu de vraag wat het beste toepasbaar is in mijn wagen, ik wil ook niet dat mijn accu`s gaan koken bijvoorbeeld...
Gr. Nick,
Gr. Nick,
-
G-men (Gargamel)
Er wordt vaak geroepen hoe hoger hoe beter...... maar dat is niet altijd waar...
Laadspanning van een conventionele loodaccu ligt normaal gesproken op 13,8 tot 14,2 volt.
Bij de oude lood-zuur accu (die met vuldopjes) is 14,5 volt echt te hoog. Deze bereiken hun gasspanning bij 14,2 volt. Zelfs met verlies over de FET-brug zul je bij lange ritten de accu overladen en gaan ze koken !!! Heb je deze accu's dan is 14,1 volt regelaarde enige juiste keuze. Je ziet ze echter niet zo heel vaak meer.
Door de steeds meer toenemende hoeveelheid gebruikers en dus grotere stromen, trad er eind jaren 80 steeds meer spanningsverlies op in de bekabeling. Tegelijkertijd kwam er steeds meer electronica, wat gevoelig is voor (te) lage spanningen. En dikkere bedrading is duur....
Om dit (deels) te compenseren is de dynamospanning iets verhoogd naar 14,5 volt. Dit werd mogelijk omdat de modernere (onderhoudsvrije) lood-calcium accu (zonder vuldoppen, meestal met kijkglaasje) een hogere gasspanning heeft en bijna geen waterverlies. Die kunnen prima met 14,4 volt geladen worden. Bijkomend voordeel is dat ze op kortere ritten wat sneller bijgeladen worden. Ditzelfde geld voor bepaalde (Optima) accu's.
Geen showstopper, maar wel leuk om te weten is dat ook de gloeilampjes sneller stukgaan bij een hogere spanning. ook dit merk je vooral bij de oude duplex lampen (gloeilampen).
Wil je 100% zeker zitten, dan is een 14,1 volt lader een verstandige keuze. Dan kan er absoluut niets mis gaan en houd je na de FET brug nog een prima spanning van 14 volt.
Bij de oudere auto's is een laadspanning van 13,8 volt bij iets verhoogd stationair heel normaal.
Gerrit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/10/2011 23:12 door G-men (Gargamel).
Laadspanning van een conventionele loodaccu ligt normaal gesproken op 13,8 tot 14,2 volt.
Bij de oude lood-zuur accu (die met vuldopjes) is 14,5 volt echt te hoog. Deze bereiken hun gasspanning bij 14,2 volt. Zelfs met verlies over de FET-brug zul je bij lange ritten de accu overladen en gaan ze koken !!! Heb je deze accu's dan is 14,1 volt regelaarde enige juiste keuze. Je ziet ze echter niet zo heel vaak meer.
Door de steeds meer toenemende hoeveelheid gebruikers en dus grotere stromen, trad er eind jaren 80 steeds meer spanningsverlies op in de bekabeling. Tegelijkertijd kwam er steeds meer electronica, wat gevoelig is voor (te) lage spanningen. En dikkere bedrading is duur....
Om dit (deels) te compenseren is de dynamospanning iets verhoogd naar 14,5 volt. Dit werd mogelijk omdat de modernere (onderhoudsvrije) lood-calcium accu (zonder vuldoppen, meestal met kijkglaasje) een hogere gasspanning heeft en bijna geen waterverlies. Die kunnen prima met 14,4 volt geladen worden. Bijkomend voordeel is dat ze op kortere ritten wat sneller bijgeladen worden. Ditzelfde geld voor bepaalde (Optima) accu's.
Geen showstopper, maar wel leuk om te weten is dat ook de gloeilampjes sneller stukgaan bij een hogere spanning. ook dit merk je vooral bij de oude duplex lampen (gloeilampen).
Wil je 100% zeker zitten, dan is een 14,1 volt lader een verstandige keuze. Dan kan er absoluut niets mis gaan en houd je na de FET brug nog een prima spanning van 14 volt.
Bij de oudere auto's is een laadspanning van 13,8 volt bij iets verhoogd stationair heel normaal.
Gerrit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/10/2011 23:12 door G-men (Gargamel).