verklaring Land Rover nl m.b.t. nieuw chassis

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
roeland

verklaring Land Rover nl m.b.t. nieuw chassis

Bericht door roeland »

ik ben bezig met mijn 90 bj 84 en wil hem van een nieuw chassis voorzien , vandaag de keurmeester van de RDW op bezoek gehad .
Hij heeft een rapportje opgemaakt en wat foto's genomen van chassisnr motornummer en de rotte plekken.

Volgens hem mag ik het chassis vervangen door een marsland / richards mits ik een verklaring heb van Land Rover Nederland dat hun voor deze defender geen chassis meer kunnen leveren.

Nu is mijn vraag ; is er iemand die hier ervaring mee heeft , of misschien zo'n verklaring van land rover heeft .

Mvg roeland
Hendrik "Blue-Box"

Re: verklaring Land Rover nl m.b.t. nieuw chassis

Bericht door Hendrik "Blue-Box" »

Land Rover levert dit chassis gewoon nog, dus.............
Maar kortom, weer een andere interpretatie van de wet door een RDW keurmester:

Lees goed wat de RDW er over schrijft (op de site) en trek je eigen conclusie
Er staat dus NIET in de wet dat je geen Marsland chassis mag gebruiken zolang LR nog nieuwe uitlevert.
Dit is dus onzin wat je keurmester als eis stelt.
(een Richarts chassis voldoet trouwens niet aan deze eis omdat deze anders gebouwd en gelast wordt als een orgineel en Marsland chassis)

RDW:
Restauratie van historische voertuigen
Bij de restauratie van historische voertuigen staat de originaliteit van het gerestaureerde voertuig voorop. In de praktijk worden daarom vaak hoofdonderdelen gebruikt die van soortgelijke voertuigen afkomstig zijn.In de meeste gevallen behoudt het voertuig zijn oorspronkelijke identiteit (en kenteken). Voorwaarde is wel dat het samengestelde voertuig tenminste bestaat uit:

* het oude chassisraam of motorfietsframe, de oude semi-dragende bodemplaat of de oude zelfdragende carrosserie of;
* een nieuw, door de oorspronkelijke voertuigfabrikant vervaardigd vervangend frame, chassisraam, semi-dragende bodemplaat of carrosserie, dan wel een volgens de oorspronkelijke fabrieks-specificaties door derden vervaardigd exemplaar en;
* een aandrijflijn, bestaande uit de motor, versnellingsbak en assen van hetzelfde model en type als van het oorspronkelijke voertuig en;
* een carrosserie van hetzelfde model en type als het oorspronkelijke voertuig bij voertuigen met een zelf-dragend chassis of semi-dragende bodemplaat.

U moet de herkomst van de hoofdonderdelen, aan de hand van documenten, bij de keuring kunnen aantonen.

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('39a12a18991670dfa418b6ea0b636d25', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 14685073, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Mud Machine

Bericht door Mud Machine »

Dat chassis levert Land Rover dus niet meer. Alleen nog voor de nieuwste types.

Aankoopbewijs en een conformiteitsverklaring van Marsland is voldoende. Keurmeester heeft het mis.

Met een Richards chassis gaat het niet lukken want die kunnen je niet aan de vereiste conformiteitsverklaring helpen.
Richards chassis is geheel anders van opbouw en dus niet volgens de fabrieksspecificaties.

Marsland chassis is identiek aan origineel chassis en dus conform fabrieksspecificaties.
Frans Mien Mesjien

Bericht door Frans Mien Mesjien »

Marsland mag je zondermeer gebruiken als vervanger. Dat ik, geloof ik, een jaar of anderhalf twee goedgekeurd door de RDW.
roeland

Bericht door roeland »

ik heb dit verhaal opgezocht op de rdw site en door gemaild naar de rdw met een linkje naar hun eigen site.

ik ben benieuwd , als marsland het volgens de specificatie's van Land Rover werkt zou het geaccepteerd moeten worden. En als ik de foto's van een Marsland bekijk lijkt het mij 1 op 1 gekopieerd .
art1

Bericht door art1 »

Hoi Roeland,

De verklaring van land rover zou niet nodig hoeven zijn, het Marsland chassis is namelijk een "origineel" land rover product.
Land rover maakt zelf geen chassis, dat doet GKN. Een bedrijf wat voor meerdere merken chassis en ander materiaal maakt.
GKN levert aan land rover en marsland, marsland doet enkel de motorsteunen aanpassen.
Marsland levert een conformiteist verklaring en een verklaring van GKN bij hun chassis.

Ik heb circa 1,5 jr geleden mijn chassis laten vervangen door een Marsland chassis, het nieuwe chassis is van oorsprong een Td5 chassis, heb nu dus ook de steunen voor stabilisator stangen en er moest een beugeltje afgeslepen worden voor de uitlaat.

Mocht je wat wilen weten..

In mijn beleving is er de laatste jaren een hoop meer mogelijk geworden, dus zal vast goedkomen.

Succes!
roeland

Bericht door roeland »

zo ik eventueel een kopie van die verklaring kunnen krijgen als de keurmeester er om vraagt ? Ik heb deze nog niet natuurlijk omdat ik het chassis nog niet heb besteld, dat doe ik pas als ik weet dat het geaccepteerd wordt. Anders zit ik met een duur stuk ijzer opgescheept .

Mvg Roeland
Franc

Bericht door Franc »

Roeland,

Stuur eens een mailtje naar Marsland, in mijn ervaring zijn ze erg behulpzaam. Als ik me goed herinner hebben ze mij toen ook een voorbeeld gestuurd, maar weet ik niet meer zeker.
Overigens vroeg de RDW er niet eens naar in mijn geval: "mooi chassis, zels de stickers zitten er nog op" !

Groeten,
Franc.
dirk ambu

Bericht door dirk ambu »

hoi

5 maanden geleden ben ik bij de rdw geweest en die wisten mij te vertellen dat als ik het precies het zelfde zelf kon bouwen dat het dan ook goed is
het is dus tegenwoordig toegestaan om zelf een chassis te lassen ik was erg verbaast
maar de keurmeester liet mij weten dat er zins kort veel meer mogelijk is dan vroeger
al zij hij er ook bij dat het haast voor niemand mogelijk is om een chassis precies na te bouwen

maar ik was erg verrast door zijn uitspraak

groet dirk ambu
roeland

Bericht door roeland »

klopt dat verhaal van zelf een chassis lassen heeft de keurmeester mij ook verteld , mits dat land rover geen chassis meer voor mijn 90 kan leveren .
def90

Bericht door def90 »

ik heb 2 jr geleden mijn chassis vervangen door marsland chassis. ik had een kopie van startpagina meegenomen waarin staat dat rdw marsland chassis voor series accepteerd.
bij mij was er geen enkel probleem en is oude chassisnr. op nieuwe chassis ingeslagen bij rdw nieuwegein.

succes,
marco
art1

Bericht door art1 »

Hoi, Je hebt een PB. Stuur je mail adres even.
Crazy-G

Bericht door Crazy-G »

Roeland,

als je nu voor jouw wagen een nieuw chassis gaat bestellen bij Land Rover dan krijg je een zogenaamd Hybride chassis, welke met aanpassinssets geschikt te maken is voor jouw wagen.

Een rechtstreekse Originele Land Rover vervanging van jouw chassis bestaat dus niet meer maar er is nog wel "een" chassis te koop voor jouw wagen.

En dan in de zin van de oldtimer regeling (originaliteit) interpreteer ik dat als "er is GEEN chassis meer leverbaar voor jouw wagen !"

Marsland chassis moet helemaal geen probleem zijn, wij hebben er al diversen verkocht met de bijbehorende papieren en dat heeft nog in geen enkel geval problemen opgeleverd.
We hebben ook een klant die inderdaad het hele chassis helemaal zelf heeft gemaakt, is ook probleemloos door de keuring gekomen.

Groet en succes,

Gert-Jan.
Hendrik "Blue-Box"

Bericht door Hendrik "Blue-Box" »

Quote: "En dan in de zin van de oldtimer regeling (originaliteit) interpreteer ik dat als "er is GEEN chassis meer leverbaar voor jouw wagen !"

In de wet staat "dan wel" = of

Een Marsland chassis is voor de wet dus geen probleem.

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b29265df46f348f94955f7f2bf54b4d4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 14690732, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Jos

Bericht door Jos »

Quote* het oude chassisraam of motorfietsframe, de oude semi-dragende bodemplaat of de oude zelfdragende carrosserie of;
* een nieuw, door de oorspronkelijke voertuigfabrikant vervaardigd vervangend frame, chassisraam, semi-dragende bodemplaat of carrosserie, dan wel een volgens de oorspronkelijke fabrieks-specificaties door derden vervaardigd exemplaar en;
* een aandrijflijn, bestaande uit de motor, versnellingsbak en assen van hetzelfde model en type als van het oorspronkelijke voertuig en;
* een carrosserie van hetzelfde model en type als het oorspronkelijke voertuig bij voertuigen met een zelf-dragend chassis of semi-dragende bodemplaat.
De vraag is dan of het ook goedgekeurd wordt als je bijvoorbeeld achteraf al een 300Tdi motor hebt geplaatst in een auto waar oorspronkelijk een 2.5N/A in zat?
Plaats reactie