stabiliteit
-
Mark HJ
stabiliteit
Waar ik wel eens benieuwd naar ben is ervaringen mbt de stabiliteit van onze landrovers.
Er eindigen er toch wel een aantal op hun dakje,ik snap heus wel dat een verhoogde Defender met rack
en uitrusting op het dak eerder om wil,maar hoe zit dat in de basis?
En zijn de series stabieler?Heeft het met de vering te maken?Ook de discos landen wel op hun dak.
Over japanners hoor je dit veel minder,gebeurt dat ook minder.dan?
En hoe veilig is een landrover die op zijn dak land?
Greetz
Mark
Er eindigen er toch wel een aantal op hun dakje,ik snap heus wel dat een verhoogde Defender met rack
en uitrusting op het dak eerder om wil,maar hoe zit dat in de basis?
En zijn de series stabieler?Heeft het met de vering te maken?Ook de discos landen wel op hun dak.
Over japanners hoor je dit veel minder,gebeurt dat ook minder.dan?
En hoe veilig is een landrover die op zijn dak land?
Greetz
Mark
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: stabiliteit
denk dat het 'm zit in ladderchassis ipv. zelfdragende carrosserie/monocoque, en deCO waarde van een baksteen doet ook geen goed......
-
ToyRoverlander
Hoog zwaartepunt in combinatie met een redelijk smalle spoorbreedte helpen niet mee.
Of bedoel je in het terrein? Die schroefgeveerde modellen hebben, vooral na het vergroten van de veerweg (achteras), niet echt een geweldige balans in het onderstel. Daardoor hangt de body schuiner, en ja, knikkert ie eerder om
In een RR/Disco die op zijn dak eindigt is de kans dat je er zonder kleerscheuren vanaf komt groter dan de defender met zijn Alu kaartenhuis opbouw......
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Of bedoel je in het terrein? Die schroefgeveerde modellen hebben, vooral na het vergroten van de veerweg (achteras), niet echt een geweldige balans in het onderstel. Daardoor hangt de body schuiner, en ja, knikkert ie eerder om
In een RR/Disco die op zijn dak eindigt is de kans dat je er zonder kleerscheuren vanaf komt groter dan de defender met zijn Alu kaartenhuis opbouw......
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
-
vossehoff
Series en Defenders kunnen volgens mij allebei standaard 45 schuin voor ze echt omgaan (35 graden met mijn Defender en 500 kilo op het dak was geen probleem).
Als je kijkt naar bijvoorbeeld Toyota's dan staan die veeeeel breder op hun poten (of de opbouw veel lager, het is maar van welke kant je het bekijkt), dus dat die minder snel omvallen verbaast me niks (hebben meestal ook niet al hun vakantie spullen op het dak gesjord zoals laro-rijders dat doen ).
gr Niels
Als je kijkt naar bijvoorbeeld Toyota's dan staan die veeeeel breder op hun poten (of de opbouw veel lager, het is maar van welke kant je het bekijkt), dus dat die minder snel omvallen verbaast me niks (hebben meestal ook niet al hun vakantie spullen op het dak gesjord zoals laro-rijders dat doen ).
gr Niels
-
sjorsboomschors/aka/PP
die 45 graden gelden toch voor-achterwaarts/kant, niet zijdelings? ( nautische termen: stampen, niet rollen??)
-
vossehoff
Voor de Series zeker weten zijdelings (destijds opgezocht in de handboeken).
Voor/achterwaarts had mijn Defender geen probleem met iets van 60 graden (moest alleen de bagger van de neus afschrapen).
Edit: weet eigenlijk niet wat het officiele getal is bij voor/achterwaarts.
gr Niels
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/10/2011 18:01 door vossehoff.
Voor/achterwaarts had mijn Defender geen probleem met iets van 60 graden (moest alleen de bagger van de neus afschrapen).
Edit: weet eigenlijk niet wat het officiele getal is bij voor/achterwaarts.
gr Niels
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/10/2011 18:01 door vossehoff.
-
Roel
En je gaat niet zomaar op je dak, Op je kant is veel aannemelijker. En waarschijnlijk is jouw ego dan ernstiger beschadigd dan je voertuig (mits het gebeurd op een rotonde).
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-
Mark HJ
Volgens mij rijden er genoeg toyos rond met hun hebben en houwen op het dak,maar grotere spoorbreedte is veel beter natuurlijk.
Ze zijn ook zwaarder toch?Stalen koets o.a.
Maar ik vond mijn series veel strakker dan de defender,tot dat ik stabilisatiesetje voor en achter monteerde,dat zit er standaard niet op,heel vreemd.
Vind het toch een verontrustend gegeven,die puma defender haalde de eland test ook niet.
Spoorverbreders helpen natuurlijk wel weer,al kleven daar ook nadelen aan,ik houd mijn auto laag en probeer niet teveel op het dak te binden
Mark
Ze zijn ook zwaarder toch?Stalen koets o.a.
Maar ik vond mijn series veel strakker dan de defender,tot dat ik stabilisatiesetje voor en achter monteerde,dat zit er standaard niet op,heel vreemd.
Vind het toch een verontrustend gegeven,die puma defender haalde de eland test ook niet.
Spoorverbreders helpen natuurlijk wel weer,al kleven daar ook nadelen aan,ik houd mijn auto laag en probeer niet teveel op het dak te binden
Mark
-
vossehoff
Toyos zijn juist lichter, een Hilux weegt rond de 1400 kilo.
Landrovers zijn juist de lomp zware bakken onder de 4x4's.
gr Niels
Landrovers zijn juist de lomp zware bakken onder de 4x4's.
gr Niels
-
Mark HJ
En wat weegt een landcruiser ook al weer?
Mooie autos wel hoor,mag ik hier niet zeggen.Maar tegen jou wel!
Mark
Mooie autos wel hoor,mag ik hier niet zeggen.Maar tegen jou wel!
Mark
-
Bart van Dessel
Stabiliteit? Wa is da? Niet teveel naar anderen luisteren.....
-
Raoul Winckels
Ik heb mijn serie al verschillende keren tot het randje gebracht en dat is zo'n 45 graden. door de vering maar ook omdat veel van zijn gewicht
onderin zit(aluminium koetswerk) dus wat weer vrij licht bovenin is kan een serie in ieder geval deze hoek halen. en dit was ook met roofrack en extra gewicht
bovenop. fijn is het niet(zeker niet als je 1 cm. speling hebt tussen de auto en een afgezaagde boomstronk...overigens wel krasvrij erlangs gekomen).
onderin zit(aluminium koetswerk) dus wat weer vrij licht bovenin is kan een serie in ieder geval deze hoek halen. en dit was ook met roofrack en extra gewicht
bovenop. fijn is het niet(zeker niet als je 1 cm. speling hebt tussen de auto en een afgezaagde boomstronk...overigens wel krasvrij erlangs gekomen).
-
ToyRoverlander
Ik heb bij mijne gezorgd voor een lekker laag zwaartepunt. Mijn Series staat iets van 20cm hoger dan origineel maar kiept echt niet gauw om. Al het zware spul zit op chassishoogte (4accu's oa). Het is een softtop, dus geen zwaar dak meer (zo'n tropendak is een stuk zwaarder dan je zou denken). Die Toyo assen zijn ook nog eens een flink stuk zwaarder dan de LR assen. En mijn spoorbreedte is een heeeeel stuk meer.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/10/2011 06:44 door ToyRoverlander.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/10/2011 06:44 door ToyRoverlander.
-
Rick90
Nou dit is stabiliteit :
Top lier touw schoot van de trommel.
gelukkig met alleen een deukje in de motorkap vanaf gekomen.
Dat een series veel strakker lijkt dan een Defender komt door de stuggere bladveren. Als je je defender strakker wilt krijgen kun je veel beter naar andere stuggere veren kijken dan naar spoorverbreders. Een set goede of dubbele dempers maakt ook een wereld van verschil.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/10/2011 09:16 door Rick90.
Top lier touw schoot van de trommel.
gelukkig met alleen een deukje in de motorkap vanaf gekomen.
Dat een series veel strakker lijkt dan een Defender komt door de stuggere bladveren. Als je je defender strakker wilt krijgen kun je veel beter naar andere stuggere veren kijken dan naar spoorverbreders. Een set goede of dubbele dempers maakt ook een wereld van verschil.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/10/2011 09:16 door Rick90.
-
Teun
Land Rover zelf geeft 35 graden zijwaarts en 45 graden in lengterichting als maximum aan.
Maar ja ... waarom zou je alles geloven van die mannen... ?
Maar ja ... waarom zou je alles geloven van die mannen... ?
-
Gert
Teun Schreef:
-------------------------------------------------------
> Land Rover zelf geeft 35 graden zijwaarts en 45
> graden in lengterichting als maximum aan.
> Maar ja ... waarom zou je alles geloven van die
> mannen... ?
Omdat het verdomd goede ingenieurs waren. Álles geloven is een beetje overdreven, maar er is bijzonder goed nagedacht over in ieder geval series modellen. Daarom zijn er nog zo veel.
-------------------------------------------------------
> Land Rover zelf geeft 35 graden zijwaarts en 45
> graden in lengterichting als maximum aan.
> Maar ja ... waarom zou je alles geloven van die
> mannen... ?
Omdat het verdomd goede ingenieurs waren. Álles geloven is een beetje overdreven, maar er is bijzonder goed nagedacht over in ieder geval series modellen. Daarom zijn er nog zo veel.