De lange (graai-)arm der wet - gekoppelde bestanden..

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Maartenb

De lange (graai-)arm der wet - gekoppelde bestanden..

Bericht door Maartenb »

Het is alweer even geleden, maar door het lezen van een andere posting wil ik deze dwaling van de wet toch even delen.

Afgelopen juni was de geschorste 110 eindelijk zover dat hij voor de APK kon. Daarvoor had ik al eens een boete gehad omdat ik de auto niet had geschorst en deze dus APK/plichtig was. Deze stond achteraan op de oprit, uit het zicht, niemand in de weg te staan. `Ze` vonden hem natuurlijk via de computer, hij was op kenteken gezet en dus APK/plichtig. Balen, maar eigen schuld.

Nu de auto klaar was heb ik de RDW via hun website verzocht de schorsing op te heffen. Je krijgt dan een reactie van hen terug dat ze het verzoek in behandeling nemen en dat je voordat zij een nieuw kentekenbewijs hebben verzonden niet met de auto op de openbare weg mag rijden. Dit verzoek heb ik op een woensdag- of donderdagavond gedaan en ik heb keurig gewacht tot het kenteken binnen kwam.
Tot mijn verbazing krijg ik de week erop, net voor of na dat het kenteken binnen kwam een brief van onze vrienden van het CJIB met een schikkingsvoorstel van rond de 100 euro vanwege het niet hebben van een geldig APK op de auto. Deze "schikking" was gedagtekend op de week ervoor, dus een of twee dagen na mijn verzoek tot opheffing van de schorsing, maar ruim voordat ik het kentekenbewijs binnen had en weer met de auto de weg op mocht.
"Foutje", dacht ik. Kan gebeuren. Stom van ze, maar zodra ik het ze uitleg zullen ze zelf ook de idoterie hiervan inzien en de bekeuring laten vervallen. Dus ik heb een brief naar de OvJ in Utrecht gestuurd, unit Mulder.
Nu zal iedereen wel aanvoelen komen hoe dit verhaal af gaat lopen. In ieder geval niet zoals ik had verwacht. Mijn bezwaar werd afgewezen, of ik toch maar wilde betalen....
Uiteraard kon ik in beroep gaan tegen deze "rechtstpraak", maar na overleg met een juridisch loket heb ik maar besloten om te betalen (zij vonden overigens dat ik in mijn recht stond en vonden het ok absurt). Ik wilde er best nog wat werk aan besteden, maar had eigenlijk geen zin om hiervoor naar de kantonrechter te gaan. Dan zou ik voor die 100 euro nog een dag vrij moeten nemen ook en proceskosten betalen. Verder begreep ik dat het bij mijn afwezigheid een "hamerstuk" zou worden die in 90% van de zaken worde afgewezen.
Met diepe tegenzin en minachting heb ik maar betaald.
Greetz, Maarten
Frans Bonnes

Re: De lange (graai-)arm der wet - gekoppelde bestanden..

Bericht door Frans Bonnes »

Je kan boos en zijn weet ik niet wat, maar het is toch echt je eigen schuld.
Auto is niet APK gekeurd en niet geschorst, dus een bekeuring. Het staat zo in de regels.
Ze kunnen bij de instanties ook niet zien hoelang jij zonder APK wil rijden / wachten op nieuwe APK.
In die regels staat ook dat je met een geschorste auto naar de APK, en dan ook alleen maar naar de APK, mag rijden.

Staat zelfs op de site van de RDW.
En zelfs ook nog in de toelichting op de schorsingspagina van de RDW (derde stukje)

Dus in het vervolg eerst naar de APK en daarna uit de schorsing.

Nu moet ik wel toegeven dat het natuurlijk nooit prettig is om op deze wijze geld uit te moeten geven.
Misschien krijg je zelfs nog een schikking mbt de verzekering. Hoop het niet voor je.

fb

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/10/2011 10:47 door Frans Bonnes.
macweekers110hcpu

Bericht door macweekers110hcpu »

Je mag tijdens de schorsingperiode 1x een ééndags-kentekens aanvragen om hiermee naar de keuring te gaan.
Dan heb je je auto gekeurd, je rijdt legaal naar het keuringsstation, en daarna pas schorsing opheffen.

Beetje omslachtig, maar wel volgens des lands wetten.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Ik vraag me af hoe erg het is om je wagen geschorst, verzekert en belastingvrij naar de apk boer te rijden.

Verzekering kan moeilijk doen omdat je geen apk hebt.
Je bent uiteraard fout omdat je niet met een geschorste wagen mag rijden omdat je dan geen belasting betaald. Maar bij een belastingvrije is dat weer een beetje triviaal denk ik.

Het is allemaal fout dat is waar. Het grootste risico is, dat al heb je een verzekering hij vanwege de ontbrekende apk dus niet verzekert is.

Arnold.
Maartenb

Bericht door Maartenb »

Hoeveel zou de bekeuring voor het rijden met een geschorste auto zijn, Frans?
Greetz, Maarten
Marijn & Simba

Bericht door Marijn & Simba »

Je mag naar de APK met een geschorste auto en weer terug.Geen probleem. Zelfs een gewone agent doet hier niet moeilijk over. Maarten wordt echter digitaal gepakt en dat maakt t,ook in mijn optiek, allemaal erg dubieus... De essentie hier is, hoe goed je t ook bedoeld als burger, bij een onbewust foutje ben je de lul. Ook al zijn het regels... Het gaat in NL echt alleen maar om controleren, controleren, controleren... en zoveel mogelijk uitkleden. In "het systeem" kan ook een optie 5 dagen respijt worden voorzien, om mensen als Maarten hun plichten te laten nakomen. Maar goed, dat kost geld en Griekenland heeft toch tanks nodig denk ik dan maar op dit moment.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9700bf6fee368f110722b6185cb8d369', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 14661993, 600, 600, 'Loading image ...', false);
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

0 euro als je maar naar de apk gaat.
weet dat een vriend van mij op de 800 meter naar de garage is aangehouden en dat ze de afspraak bij de garage hebben gecheckt.
dit was geen probleem en hij kreeg geen boete.
de auto was wel weer verzekerd en hij had netjes alle papieren bij zich.
zoals frans al aangaf is naar en van de apk de enige uitzondering.
daarna netjes wachten tot de nieuwe papieren er weer zijn.

paul
pieter k

Bericht door pieter k »

Mij is hetzelfde (soort van) overkomen....

Ik had 7 werkdagen na het importeren een APK op de auto gekregen.
Maar dat was niet snel genoeg. Dus ik heb meteen mijn eerste bekeuring van 106 eurootjes gekregen ...

En dat terwijl ik had gebeld en mij werd verzekerd dat ik wel twee weken de tijd had!
Edward

Bericht door Edward »

Nou kunnen mensen wel gaan lullen dat het klopt en volgens de regels is, maar feit blijft dat je als brave burger wel verdomde goed bij de les moet blijven om niet genaaid te worden. Iedereen die zich er niet in verdiept zal op zijn nieuwe kenteken wachten alvorens naar de garage te rijden voor een apk. Dat te doen terwijl de schorsing nog van kracht is omdat je nog geen papieren hebt lijkt verkeerd. Dat je dan zo gepakt wordt heeft niks meer met serieuze handhaving te maken maar met bureaucratie van de eerste orde!

Zielig gewoon en ik zou er zeker voor naar de rechter gaan als ze mij zowat flikken! Al kost het me dan het dubbele.
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Dan ben je dus heel dom bezig.
Het staat er gewoon op, op de site van de RDW, als je de schorsing ongedaan maakt.
Even de toelichting lezen, die is er niet voor niets.

Zo denk ik er tenminste over.

fb
JustinvS

Bericht door JustinvS »

Ik werd een maand of 2 terug nog gewaarschuwd toen ik een schorsing op wilde heffen, of er wel APK en verzekering op het voertuig zat. Ondanks dat dit allemaal netjes op de RDW site staat toch netjes van het postkantoor. Op het moment dat je een auto op kenteken hebt welke niet geschorst is moet de APK en de verzekering gewoon in orde zijn. Naar een plaats van keuring rijden mag als het voertuig geschorst is, mits hier een afspraak voor gemaakt is (wordt gecontroleerd). Als je voertuig goedgekeurd is doet men er normaal gesproken niet moeilijk over als je hem weer terug rijd. Als hij is afgekeurd mag je niet zelf terug rijden. Gedurende dit alles moet het voertuig verzekerd zijn.

Ik ben met schorsen ook wel eens vergeetachtig geweest en dat heeft me ook duur komen te staan. Wat ik erg vreemd vind is dat het juridisch loket vindt dat jij in je recht staat, het geheel is precies gegaan volgens de wet en zoals het altijd gaat. Er is helaas geen rechter die je gelijk zal geven, dus ik vind hun standpunt raar.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3d08f72a35b26a804fb3263ff8a71c89', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 14664637, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Geert Oude Luttighuis

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Mee eens. We kunnen wel vinden dat er veel regeltjes zijn en er onnodig digitaal wordt gehandhaafd, maar dat krijg je binnen een maatschappij met een paar miljoen mensen...
Je hebt nou eenmaal zelf de plicht om jezelf te informeren/overtuigen van de regelgeving, uiteindelijk verzoekt niemand jou om deze hobby te kiezen danwel je auto te schorsen/restaureren?!
dirk ambu

Bericht door dirk ambu »

nou ik heb er hier ook nog zo een
normaal krijg ik netjes ieder jaar een brief dat de schorsing van mijn 110 is verlopen waar ik mee bezig ben
de wagen staat al 6 jaar stil dus netjes ieder jaar een brief van de rdw nou dit jaar dus niet
krijg ik een mooie brief van de belasting dienst dat ik nog even 250 euro belasting over moet maken
omdat de wagen vrij was gevallen en van de rdw nieuwe papieren en dat net voor hij belasting vrij is
het vervelende is dat ik al zo iets heb gehad met een motor in het verleden die ik had gesloopt in eigen beheer 10 jaar geleden
bleek dat dit niet goed in de database van de rdw terug was gekomen kreeg ik een boete van 300 euro ik naar de rechter
nu hoefde ik niet te betalen maar wel 2 jaar voorwaardelijk om dat ik de brief van de rdw niet kon overhandigen
en ik mijn administratie dus niet op orde had en ik maar denken dat je alles 5 jaar moet bewaren nou daar zeg de rechter niets op

nu heb ik dus nog 4 maanden voorwaardelijk nu maar hopen dat ze niet weer een boete voor de verzekering sturen anders ben ik de lul dankzij het
stoppen van de rdw om mensen op de hoogte te stellen van het ophouden van de schorsing

groet dirk ambu
JanTD5

Bericht door JanTD5 »

dirk ambu Schreef:
-------------------------------------------------------
> nou ik heb er hier ook nog zo een
> normaal krijg ik netjes ieder jaar een brief dat
> de schorsing van mijn 110 is verlopen waar ik mee
> bezig ben
> de wagen staat al 6 jaar stil dus netjes ieder
> jaar een brief van de rdw nou dit jaar dus niet
> krijg ik een mooie brief van de belasting dienst
> dat ik nog even 250 euro belasting over moet maken
>
> omdat de wagen vrij was gevallen en van de rdw
> nieuwe papieren en dat net voor hij belasting vrij
> is

Dirk,

Dat doen ze nog wel hoor een brief sturen dat je schorsing bijna verloopt. De mijne zou deze maand verlopen, kreeg eind augustus al een brief van de RDW. MIsschien ook eens met een schuin oog kijken naar TNT, tegenwoordig PostNL. Ook netjes door de supermarkt medemewerker achter de Post balie in geligd dat de schorsing op de huidige dag in ging, had nog 5 weken te gaan op de oude.

Mvg Jan
> het vervelende is dat ik al zo iets heb gehad met
> een motor in het verleden die ik had gesloopt in
> eigen beheer 10 jaar geleden
> bleek dat dit niet goed in de database van de rdw
> terug was gekomen kreeg ik een boete van 300 euro
> ik naar de rechter
> nu hoefde ik niet te betalen maar wel 2 jaar
> voorwaardelijk om dat ik de brief van de rdw niet
> kon overhandigen
> en ik mijn administratie dus niet op orde had en
> ik maar denken dat je alles 5 jaar moet bewaren
> nou daar zeg de rechter niets op
>
> nu heb ik dus nog 4 maanden voorwaardelijk nu maar
> hopen dat ze niet weer een boete voor de
> verzekering sturen anders ben ik de lul dankzij
> het
> stoppen van de rdw om mensen op de hoogte te
> stellen van het ophouden van de schorsing
>
>
> groet dirk ambu
Puffino

Bericht door Puffino »

Maarten, lees dan eens het verhaal op LRCH:
[www.landroverclubholland.nl]

Dan zul je zien dat er van GRAAIEN geen enkele sprake is. Als jij je werk niet goed doet, dan ga je de boot in. Helaas.

Tuurlijk is di streng, maar je schiet er wel erg vanuit je eigen overtuigde onschuld in....

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
dirk ambu

Bericht door dirk ambu »

hoi jan

ik heb nu in een korte tijd 4 mensen gesproken die geen brief hebben gekregen
en ik heb zelf twee briefen niet gekregen
mijn broer heeft ook niet gekregen dus ging ik er vanuit dat ze er mee zijn gestopt om dit te melden

groet dirk ambu
JanTD5

Bericht door JanTD5 »

dirk ambu Schreef:
> hoi jan
>
> ik heb nu in een korte tijd 4 mensen gesproken die
> geen brief hebben gekregen
> en ik heb zelf twee briefen niet gekregen
> mijn broer heeft ook niet gekregen dus ging ik er
> vanuit dat ze er mee zijn gestopt om dit te melden
>
>
> groet dirk ambu

Hoi Dirk,

Raar hoor heb al 5 jaar elk jaar netjes op tijd zo'n brief gehad. Heel apart, maar ja de wegen van de overheid zijn ondoorgrondelijk

Mvg Jan
bas88pickup

Bericht door bas88pickup »

Puffino Schreef:

> Dan zul je zien dat er van GRAAIEN geen enkele
> sprake is.

Jawel, ze doen niet anders, en erger nog, ze dulden geen concurrentie

Edit; en wij laten het lekker toe, stom volk zijn we toch.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/10/2011 20:25 door bas88pickup.
Plaats reactie