koelsysteem reinigen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marco

koelsysteem reinigen

Bericht door Marco »

Van mijn 6 cilinder SIII wil ik het koelsysteem reinigen. Kan iemand mij helpen
met welke stappen ik dien te nemen?

Dank voor je reactie.

groeten
Marco
Bram90

Re: koelsysteem reinigen

Bericht door Bram90 »

Ik heb dit zelf een jaar geleden bij mijn ninety gedaan, het is eigenlijk vrij simpel. Bij elke automaterialen zaak hebben ze wel een blikje/flesje staan met een reinigingsmiddel. Meestal moet je deze in water oplossen en dan in je koelsysteem gooien. Je moet eerst de oude koelvloeistof af laten door de onderste koelwaterslang (aan radiator) los te maken. Dan kan het mengsel van water en reinigingsmiddel in je koelsysteem. Vervolgens moet je een eindje gaan rijden tot de motor op bedrijfstemperatuur is, dan is namelijk alle koelvloeistof goed rond geweest in je blok. Vervolgens opnieuw je koelsysteem aflaten (nadat het weer afgekoeld is), en daarna de boel spoelen door het hele systeem te vullen met water en nog eens een rondje te rijden. Daarna dit water weer aflaten en dan de boel weer vullen met koelvloeistof en vervolgens ontluchten.
Dit hele verhaal staat meestal ook op de verpakking van die reinigingsmiddelen. Het zou trouwens kunnen dat je na het spoelen ook even de aflaatplug in je motorblok moet opendraaien zodat ook je blok volledig leeg loopt. Maar dit zal er ook wel opstaan.
Succes
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Zou wel de thermostaat eruit halen voor een betere doorstroming. Ben gisteren ook op internet gekeken en er worden goedkope manieren genoemd zoals een vaatwastablet en soda/Dreft, maar ik zou inderdaad iets goeds kopen bij de automaterialenzaak, beste merk is volgens mij Forté dat meer bij de garages wordt verkocht/gebruikt, Wynns of Bar's Leaks is ook prima.

Gr, Bart
Exfietser

GEEN VAATWASTABLET GEBRUIKEN

Bericht door Exfietser »

Als je even gaat zoeken in de historie van dit prikbord zul je een zeer triest geval tegenkomen van iemand die dat gedaan heeft met als resultaat dat er een nieuwe motor moest worden aangeschaft.

Arnold.
paulus-109

Re: GEEN VAATWASTABLET GEBRUIKEN

Bericht door paulus-109 »

in het archief kom ik het verhaal van frans tegen..................
............enkel lees ik nergens meer wat er nou precies aan de hand was.

paul

overigens er ook mee eens dat er geen schuimende middelen in het koelsysteem thuishoren.
Exfietser

Re: GEEN VAATWASTABLET GEBRUIKEN

Bericht door Exfietser »

Nog even gezocht:

Vaatwastablet

Dit was maar vier jaar geleden. Er is er echter nog een wat langer geleden met een v8 geweest. Dat was echt een drama.

Arnold.
Hans

Bericht door Hans »

[www.smeerwinkel.nl]

Heb het zelf ook gebruikt, en bevalt prima
Plaats reactie