Optima...zijn dit de goedkoopste??
-
Jan Willem
Optima...zijn dit de goedkoopste??
[www.awaccu.nl]
Is dit het goedkoopste adresje van Nederland (althans in de buurt van Rotterdam)
Hoi
JW
Is dit het goedkoopste adresje van Nederland (althans in de buurt van Rotterdam)
Hoi
JW
-
Pamela
Re: Optima...zijn dit de goedkoopste??
als je zegt welke je exact wil hebben, kan ik even kijken wat de familie er voor vraagt, die hebben het toch maar als bij product, maar je weet nooit
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
-
Roy Bruurs
Re: Optima...zijn dit de goedkoopste??
Wat voor type zoek je en wat wil je met de accu gaan. Je verwijst naar een yellow top dus dan gok ik op lieren/lampen en alles wat eveneens veel stroom trekt.
Als het alleen voor starten is zou ik voor de red top gaan. Als je starten en lieren wilt combineren dan zou ik de blue top pakken
Als het alleen voor starten is zou ik voor de red top gaan. Als je starten en lieren wilt combineren dan zou ik de blue top pakken
-
Thomas Lensvelt
Re: Optima...zijn dit de goedkoopste??
@ roy B
ik wil ook een optima gaan bestellen, maar waarom is voor lieren en starten een blue top het beste?
ik zie namelijk veel mensen die willen starten en lieren met een yellow top.
groet
ik wil ook een optima gaan bestellen, maar waarom is voor lieren en starten een blue top het beste?
ik zie namelijk veel mensen die willen starten en lieren met een yellow top.
groet
-
Alex aka Grizzly
Re: Optima...zijn dit de goedkoopste??
neem eens contact op met deze man ik heb er optima's gekocht voor onder de €200,- ( wel 3 jaar geleden maar je kan het proberen)
Optima
Optima
-
Roy Bruurs
Re: Optima...zijn dit de goedkoopste??
thomas lensvelt Schreef:
-------------------------------------------------------
> @ roy B
> ik wil ook een optima gaan bestellen, maar waarom
> is voor lieren en starten een blue top het beste?
> ik zie namelijk veel mensen die willen starten en
> lieren met een yellow top.
>
> groet
CCA van een redtop ligt aanzienlijk hoger dan die van de gele en blauwe. CCA= cold crank amperage. Dus hoe hoger die is hoe makkelijk een goed aangesloten startmotor rond gaat (uiteraard moet je startmotor dan ook goed zijn)
Yellow top kan tegen volledig leeg trekken en daarna weer volledig opladen (en dat keer op keer) ideaal als je staat te lieren aangezien je lier toch behoorlijk wat ampere trekt en je dynamo dit niet bij kan houden
Blue top Kan zowel tegen starten als tegen lieren (dus piek spanning en langdurige hoge stromen) deze accu word ook vaak als maritieme accu gebruikt.
Ik zelf heb een Blue top als lier en lampen accu en een redtop om te starten en boordspanning. Tot nu toe werkt dat nog perfect icm een split charge system
-------------------------------------------------------
> @ roy B
> ik wil ook een optima gaan bestellen, maar waarom
> is voor lieren en starten een blue top het beste?
> ik zie namelijk veel mensen die willen starten en
> lieren met een yellow top.
>
> groet
CCA van een redtop ligt aanzienlijk hoger dan die van de gele en blauwe. CCA= cold crank amperage. Dus hoe hoger die is hoe makkelijk een goed aangesloten startmotor rond gaat (uiteraard moet je startmotor dan ook goed zijn)
Yellow top kan tegen volledig leeg trekken en daarna weer volledig opladen (en dat keer op keer) ideaal als je staat te lieren aangezien je lier toch behoorlijk wat ampere trekt en je dynamo dit niet bij kan houden
Blue top Kan zowel tegen starten als tegen lieren (dus piek spanning en langdurige hoge stromen) deze accu word ook vaak als maritieme accu gebruikt.
Ik zelf heb een Blue top als lier en lampen accu en een redtop om te starten en boordspanning. Tot nu toe werkt dat nog perfect icm een split charge system
-
Jan Willem
Re: Optima...zijn dit de goedkoopste??
Ik wil ermee:
-Starten
-Extra lampen rondom
-Lieren
-Bakkie en navigatie
-radiootje
-EN nooit problemen
Nou dat valt toch best wel mee
JW
-Starten
-Extra lampen rondom
-Lieren
-Bakkie en navigatie
-radiootje
-EN nooit problemen
Nou dat valt toch best wel mee
JW
-
Jan Willem
Re: Optima...zijn dit de goedkoopste??
Een red of bleu top met gewone polen en schroef aansluiting.
Ik hoor het graag
Gr
JW
Ik hoor het graag
Gr
JW
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: Optima...zijn dit de goedkoopste??
mmm, dat wil ik ook, en wat voor relais dan om beiden te laden, of twee dynamo's?
-
Andre
Re: Optima...zijn dit de goedkoopste??
Jan Willem,
Ik weet niet hoe snel je deze accu nodig hebt maar ik ga eind oktober een actie maken samen met mijn accu leverancier voor Land Rover en 4x4 rijders dan kunnen we de gele optima waarschijnlijk bij voldoende animo ook voor net onder de €200,-incl btw aanbieden (met btw factuur.) Red top zal ergens rond de €160,- incl btw gaan liggen.
Gr Andre Kuijt
www.akmaritimeservice.nl
Ik weet niet hoe snel je deze accu nodig hebt maar ik ga eind oktober een actie maken samen met mijn accu leverancier voor Land Rover en 4x4 rijders dan kunnen we de gele optima waarschijnlijk bij voldoende animo ook voor net onder de €200,-incl btw aanbieden (met btw factuur.) Red top zal ergens rond de €160,- incl btw gaan liggen.
Gr Andre Kuijt
www.akmaritimeservice.nl
-
Erik One-ten+LW op 't werk
Re: Optima...zijn dit de goedkoopste??
Just for your info;
Mijn yellowtop heeft het na ca 2 jr begeven. Werd gebruikt als accesoire accu voor koelkast,enz. Geladen via een Cyrix relais. Was een dure koop vond ik.
Ik heb er nu de goedkoopste van de Praxis in staan en daar doet de koelkast eht nog langer op ook.
Erik
Mijn yellowtop heeft het na ca 2 jr begeven. Werd gebruikt als accesoire accu voor koelkast,enz. Geladen via een Cyrix relais. Was een dure koop vond ik.
Ik heb er nu de goedkoopste van de Praxis in staan en daar doet de koelkast eht nog langer op ook.
Erik
-
dirk ambu
Re: Optima...zijn dit de goedkoopste??
hoi jan
je kan hefra even proberen het beste is als je dan langsrijdt anders zeggen ze niet te leveren aan particulieren
maar als je er voor de deur staat kan het meestal wel
groet dirk ambu
je kan hefra even proberen het beste is als je dan langsrijdt anders zeggen ze niet te leveren aan particulieren
maar als je er voor de deur staat kan het meestal wel
groet dirk ambu
-
Jurjen
Re: Optima...zijn dit de goedkoopste??
Hefra is zeker niet de goedkoopste voor Optima , integendeel. Ze zitten tegenover ons, maar Optima's bestellen we bij AW
Jurjen
Jurjen
-
Exfietser
Re: Optima...zijn dit de goedkoopste??
Het is een beetje jammer dat je er op zo'n kostbare manier achter moet komen dat het laadsysteem van een auto gemaakt is om gewone startaccu's te laden en niet voor andere bijzondere accu's. Waarschijnlijk is de laadspanning wat aan de lage kant voor deze accu's en wordt de accu nooit helemaal opgeladen. Als je regelmatig lange afstanden rijdt waarbij de accu lange tijd laad zal het nog wel gaan (Ik praat dan over wekelijks 8 uur achter elkaar autorijden of zo.). Maar omdat niemand dat doet zal het acculeven maar kort zijn.
Als je de accu elke avond aan een geschikte lader had gehangen had hij waarschijnlijk een stuk langer meegegaan. Dan wordt hij namelijk gedurende de nacht wel helemaal opgeladen.
Een echt goede oplossing is hier ook niet voor helaas. Het laadsysteem in de auto is nu eenmaal niet geschikt hiervoor. Ook als je laadspanning in de wagen zou verhogen (En dat is gewoon mogelijk) zal het niet goed werken. Gewoon omdat de laadtijd die beschikbaar is te kort is.
Daarom is een gewone startaccu om te starten financieel gezien de beste keuze. Om te lieren zou ik een goedkope deepcycle accu die voldoende heeft aan een 13,8 volt laadspanning kiezen. Als je wagen altijd buiten staat zou je hem kunnen uitrusten met een zonnepaneel om overdags als de motor niet loopt toch door te kunnen laden zodat de accu echt helemaal vol geladen wordt.
Staat de wagen binnen dan is een goede onderhoudslader te prefereren. Tevens is het echt gewoon accumoord om de accu te ontladen tot hij echt helemaal plat is. Dan is die echt gelijk stuk. Een simpel apparaatje dat je accu afkoppelt als die leeg is en zo voorkomt dat de accu helemaal plat wordt is een zeer goede investering.
Als accuscheider is een diode of fetbrug te preferen. De relais oplossingen werken ook wel een beetje maar hebben een paar technische nadelen en maar 1 voordeel. En dat voordeel is dat ze lekker goedkoop zijn. Een fetbrug is prijzig maar ik vind dat bedrag in het niet vallen bij hetgeen mensen betalen voor die optima's die dus maar twee jaar meegaan. Mijn goedkope MUTLU accu's doen het gewoon 7 jaar en ik was toen geloof nog geen 100 euro kwijt voor twee stuks in mijn series drie 109 24 volt.
Waarom komt een startaccu nu wel vol en de lier accu niet? Uit een startaccu wordt normaal gesproken maar weinig energie getrokken om te starten. Het lijkt mischien heel veel, er loopt immers zo'n 3 a vierhondert ampere tijdens het starten, maar het is maar heel kort. Laten we zeggen dat het starten 10 seconden duurt, en dat er dan 400 ampere loopt. Een snelle berekening leert dat er dan 10 x 400 = 4000 ampere seconden aan energie uit de accu wordt onttrokken.
In ampere uur (AH) is dat 4000: 60 : 60 = 1,11 AH. Als je een accu van 45 AH hebt, heb je daar dus maar 100 x 1,11 : 45 = 2,5 % van gebruikt.
Die 2,5 % is zeer snel weer bijgeladen. Een ritje van een kwartier is meer dan zat. Met andere woorden een startaccu is normaal gesproken nooit leeg of ontladen en hoeft dus ook nooit echt bijgeladen te worden.
Een deepcycle accu voor een koelkast of lier dat maakt niet uit wordt wel helemaal leeg geslobbert. En helaas pindakaas, het kost een aanzienlijke hoeveelheid tijd om de accu weer helemaal vol te krijgen. Je kunt de accu sneller laden door de laadspanning te verhogen maar dan moet de accu ook bewaakt worden met o.a. temperatuurvoelers om te voorkomen dat de accu gaat koken. Zonder de accu te beschadigen is het eigenlijk niet echt mogelijk om een accu heel snel te laden. Er zijn speciale accu's die dit wel kunnen maar daar is het laadsysteem in de wagen weer ongeschikt voor.
Arnold.
Als je de accu elke avond aan een geschikte lader had gehangen had hij waarschijnlijk een stuk langer meegegaan. Dan wordt hij namelijk gedurende de nacht wel helemaal opgeladen.
Een echt goede oplossing is hier ook niet voor helaas. Het laadsysteem in de auto is nu eenmaal niet geschikt hiervoor. Ook als je laadspanning in de wagen zou verhogen (En dat is gewoon mogelijk) zal het niet goed werken. Gewoon omdat de laadtijd die beschikbaar is te kort is.
Daarom is een gewone startaccu om te starten financieel gezien de beste keuze. Om te lieren zou ik een goedkope deepcycle accu die voldoende heeft aan een 13,8 volt laadspanning kiezen. Als je wagen altijd buiten staat zou je hem kunnen uitrusten met een zonnepaneel om overdags als de motor niet loopt toch door te kunnen laden zodat de accu echt helemaal vol geladen wordt.
Staat de wagen binnen dan is een goede onderhoudslader te prefereren. Tevens is het echt gewoon accumoord om de accu te ontladen tot hij echt helemaal plat is. Dan is die echt gelijk stuk. Een simpel apparaatje dat je accu afkoppelt als die leeg is en zo voorkomt dat de accu helemaal plat wordt is een zeer goede investering.
Als accuscheider is een diode of fetbrug te preferen. De relais oplossingen werken ook wel een beetje maar hebben een paar technische nadelen en maar 1 voordeel. En dat voordeel is dat ze lekker goedkoop zijn. Een fetbrug is prijzig maar ik vind dat bedrag in het niet vallen bij hetgeen mensen betalen voor die optima's die dus maar twee jaar meegaan. Mijn goedkope MUTLU accu's doen het gewoon 7 jaar en ik was toen geloof nog geen 100 euro kwijt voor twee stuks in mijn series drie 109 24 volt.
Waarom komt een startaccu nu wel vol en de lier accu niet? Uit een startaccu wordt normaal gesproken maar weinig energie getrokken om te starten. Het lijkt mischien heel veel, er loopt immers zo'n 3 a vierhondert ampere tijdens het starten, maar het is maar heel kort. Laten we zeggen dat het starten 10 seconden duurt, en dat er dan 400 ampere loopt. Een snelle berekening leert dat er dan 10 x 400 = 4000 ampere seconden aan energie uit de accu wordt onttrokken.
In ampere uur (AH) is dat 4000: 60 : 60 = 1,11 AH. Als je een accu van 45 AH hebt, heb je daar dus maar 100 x 1,11 : 45 = 2,5 % van gebruikt.
Die 2,5 % is zeer snel weer bijgeladen. Een ritje van een kwartier is meer dan zat. Met andere woorden een startaccu is normaal gesproken nooit leeg of ontladen en hoeft dus ook nooit echt bijgeladen te worden.
Een deepcycle accu voor een koelkast of lier dat maakt niet uit wordt wel helemaal leeg geslobbert. En helaas pindakaas, het kost een aanzienlijke hoeveelheid tijd om de accu weer helemaal vol te krijgen. Je kunt de accu sneller laden door de laadspanning te verhogen maar dan moet de accu ook bewaakt worden met o.a. temperatuurvoelers om te voorkomen dat de accu gaat koken. Zonder de accu te beschadigen is het eigenlijk niet echt mogelijk om een accu heel snel te laden. Er zijn speciale accu's die dit wel kunnen maar daar is het laadsysteem in de wagen weer ongeschikt voor.
Arnold.
-
Erik One-ten+LW op 't werk
Re: Optima...zijn dit de goedkoopste??
Arnold, er zijn heel veel voertuigen waar gewoon optima's in staan en met een standaard laadsysteem prima functioneren. Ik koos bewust voor een Yellowtop omdat ik al ca 6 jr een redtop als startaccu had (en nog heb). Dit was zelfs een gebruikte die voorheen bij mijn werkgever als startaccu in een Case tractor stond. Ding werd enkel 's zomers gebruikt (stofbestrijding) en na een winter binnen startte ie altijd prima.
Zodoende was ik erg te spreken over de optima's, de rode is nog steeds een prima startaccu. Ik denk dat de yellow een foutieve is geweest. Maar om er nu weer 1 van 200 eu te kopen ging mij te ver. Dus de goedkoopste van de bouwmarkt genomen.
Je weet beslist meer van elektro enzo als ik, dus theoretisch heb je waarschijnlijk gelijk, maar in de praktijk kan een Optima dus prima functioneren met een standaard laadsysteem..
Grtz. Erik
Zodoende was ik erg te spreken over de optima's, de rode is nog steeds een prima startaccu. Ik denk dat de yellow een foutieve is geweest. Maar om er nu weer 1 van 200 eu te kopen ging mij te ver. Dus de goedkoopste van de bouwmarkt genomen.
Je weet beslist meer van elektro enzo als ik, dus theoretisch heb je waarschijnlijk gelijk, maar in de praktijk kan een Optima dus prima functioneren met een standaard laadsysteem..
Grtz. Erik
-
Tinus
Re: Optima...zijn dit de goedkoopste??
Heb 2 Yellowtops (YT S 5,5L) onder de stoel staan, deze heb ik nu 5 jaar en waren al 2e hands (Duitse kermisaccu's) toen ik ze kocht en doen het nog steeds prima. Ik heb wel een 90A Ford dynamo (Scorpio) in het vooronder hangen ( 40,- bij de sloop) die bij het opladen 14,5V levert, en een scheidingsdiode die beide accu's gescheiden houdt. Ik gebruik ze voor alles en 1 accu is genoeg om mijn compressorkoelkast 2 dagen te laten draaien voordat deze onder de uitschakelspanning van de koelkast komt. Ook wissel ik ze 1 x per jaar om om ze gelijk te belasten, de 1 is voor starten/verlichting en de ander voor alle extra's maar ik kan ze met een paar slimme sleutels ook omwisselen of zelfs koppelen voor het lieren of als er bij het starten 1 leeg zou zijn maar deze optie nog niet bij de hand gehad. (lieren wel, lege accu nog nooit)
Tinus "90" Tiid-Rôver 200TDI
laroijsland2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ab3cfaf4d7485d6b9d336608c0494d4e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', 'http://imageshack.us/a/img15/4281/laroijsland2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', '', 14639977, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Larocamper 300TDI
camper2w.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d5ce159c6beda3557b0f9d6022b33519', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', 'http://imageshack.us/a/img18/5867/camper2w.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', '', 14639977, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Tinus "90" Tiid-Rôver 200TDI
laroijsland2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ab3cfaf4d7485d6b9d336608c0494d4e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', 'http://imageshack.us/a/img15/4281/laroijsland2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', '', 14639977, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Larocamper 300TDI
camper2w.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d5ce159c6beda3557b0f9d6022b33519', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', 'http://imageshack.us/a/img18/5867/camper2w.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', '', 14639977, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
accupower
Re: Optima...zijn dit de goedkoopste??
Hallo Arnold,
Dank voor je positieve reactie op het gebruik van Mutlu accu's.
Hierbij de adres gegevens van Mutlu accu's.
Accu Power Nederland BV
Van IJsendijkstraat 158a
1442 LC Purmerend
T.:0299-473643
F.: 0299-436250
www.accupower.nl
info@accupower.nl
Met vriendelijke groet,
Rob Smalbrugge
Dank voor je positieve reactie op het gebruik van Mutlu accu's.
Hierbij de adres gegevens van Mutlu accu's.
Accu Power Nederland BV
Van IJsendijkstraat 158a
1442 LC Purmerend
T.:0299-473643
F.: 0299-436250
www.accupower.nl
info@accupower.nl
Met vriendelijke groet,
Rob Smalbrugge
-
accupower
Re: Optima...zijn dit de goedkoopste??
Een goed professionnel adres in Rotterdam is bijvoorbeeld
Van Andel accu's, op de Anthonyfokkerstraat.
Van Andel accu's, op de Anthonyfokkerstraat.