tafelblad materiaal in 101 ambu

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
sjeroens

tafelblad materiaal in 101 ambu

Bericht door sjeroens »

Ik begin al aardig ver te komen met de ombouw van 101ambu tot camper. Ik loop in mijn gedachtes vast op het materiaal van het tafelblad.
Ik wil hem 15mm dik houden (ivm afwerkband), blad moet een beetje stevig/ krasvast zijn. (Ik ben nogal lui en zal er vast een keer een stuk kaas op snijden en als werktafel tijdens onderhoud gebruiken). Ik wil er ook nog op slapen, moet niet te zwaar zijn en natuurlijk niet te duur... (maten +/- 61* 90 en 61*40cm)
Op dit moment komt meubelpaneel kwa toplaag het beste in de buurt, het is alleen 18mm en zwak. Andere optie is multiplex en verven, alleen word de toplaag weer wat minder krasvast.
Mijn oude tafel was van betonplex, maar die kleur vind ik er niet meer bij passen....
iemand nog ideeen?
Groet, jeroen

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/10/2011 08:01 door sjeroens.
Frans Bonnes

Re: tafelblad materiaal in 101 ambu

Bericht door Frans Bonnes »

aanrechtblad.

fb
paul

Bericht door paul »

trespa ik weet nietof het goed geschreven is
Erik One-ten+LW op 't werk

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Multiplex 'schilderen' met hars dat gebruikt voor polyesterwerk. Trekt eerst in en de volgende lagen worden keihard.
Ik heb eens kampeerkisten zo gemaakt (naar voorbeeld van Camperchris), die zette we zelfs in nat gras, werden gebruikt als banken,tafel en jawel-snijplank.

Werkte voor ons prima, blijft wel houtnerf zien. Wellicht daarna aflakken met witte verf oid.

Succes.

Erik
Sean

Bericht door Sean »

Trespa met aluminum-koker-balkjes eronder.
Traanplaat
Deksel van aluminium kist etc....
sjeroens

Bericht door sjeroens »

heren, dank voor het meedenken,
@Frans, aanrechtblad is te dik (of te dun) en als ik die op maat moet laten maken weer te duur.
@Paul & Frans, Trespa wat ik gezien heb bij de bouwmarkten is weer net te prijzig (en te dik om op multiplex te lijmen, 3mm trespa niet gevonden)
@Frans alu, en traanplaat voelt te koud aan in de winter.
@ Erik, das een goede! Dat ga ik proberen, ik heb nog wel wat hars liggen, De nerven plamuur ik wel dicht...
Ik hou jullie op de hoogte
jeroen
Gert

Bericht door Gert »

Er zijn ook hele goede lakken te koop die best krastvast zijn. Overigens zou ik gaan voor multiplex met daar overheen 1mm aluminium. Je kunt ook kijken of je multiplex/betonplex kan doen, met daar overheen plexiglas (transparant en gekleurd te koop).
VeeTee

Bericht door VeeTee »

In plaats van polyesterhars zou ik het multiplex met dunne epoxyhars impregneren, dan een geweven glasvezeldoek in de natte hars, en afwerken (schilderen) met 2k epoxylak. Als je in de stap met epoxyhars peel-doek (weet niet of dit de juiste benaming is) gebruikt, krijg je een mooie glad uiterlijk, hoef je nauwelijks te schuren.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Exfietser

Bericht door Exfietser »

En een gewone (Niet te dikke multiplex plaat bedekken met formica. Formica is vreselijk hard en doordat het dun is lang niet zo zwaar als trespa.

Ik heb ooit zo een tafel gemaakt om op te solderen en fijn mechanische werk (boren en slijpen met een dremel e.d.) te doen. Het blad houd zich werkelijk uitstekend. Soldeerbout valt er wel eens op enzo en je schiet wel eens uit met een vijltje enzo.

Dit ziet er ook redelijk betaalbaar uit.

Arnold.
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

4 mm triplex voorzien van latjes aan de rand om aan je dikte te komen.
bekleden met formica zoals arnold zei en je afwerkband er op.
zelf heb ik zo tafeltjes met uitklapbare pootjes gemaakt om mee te camperen.
natte doek en schoon! en zelfs iets wat heet is maakt geen schade.
blijft ook erg licht van gewicht zo.
zelf zet ik er altijd wandelstokprofiel van alu rond, dit heeft een kraaltje dat aan de rand afwerkt.
kan evt een foto maken voor je.

paul
Cor

Bericht door Cor »

het antwoord is formika glad en krasvast.
Edward

Bericht door Edward »

Populieren multiplex met een hpl erop. Dat is standaard te koop in de romantische kleur wit en in andere kleuren zelf plakken. Als je me effe de maat geeft kan ik kijken of ik nog wat heb liggen waar je wat mee kunt.
Plaats reactie