automatische koeling laro ex-defensie
-
Frits
automatische koeling laro ex-defensie
Beste mede Larorijders,
Heeft iemand ervaring met een extra automatische fan op de 109 ex-defensie?
Ik heb met name bij mooi weer de indruk dat de motor best heet is na het rijden.
Bedankt voor jullie antwoorden en tips.
Groet
Frits
Heeft iemand ervaring met een extra automatische fan op de 109 ex-defensie?
Ik heb met name bij mooi weer de indruk dat de motor best heet is na het rijden.
Bedankt voor jullie antwoorden en tips.
Groet
Frits
-
Gert
Re: automatische koeling laro ex-defensie
En hoe kom je aan die "indruk" ?
Bij 50 graden kun jij iets al niet lang vasthouden. Bovendien heeft jouw auto waarschijnlijk een oliekoeler, waardoor oververhitting nog minder aannemelijk is.
Groeten,
Gert
Bij 50 graden kun jij iets al niet lang vasthouden. Bovendien heeft jouw auto waarschijnlijk een oliekoeler, waardoor oververhitting nog minder aannemelijk is.
Groeten,
Gert
-
sirmartin
Ik zou gewoon de Door de motor aangedreven fan er af slopen en er een electrische fan op plaatsen die alleen bijschakeld als het nodig is.
Heb je ook nog meer vermogen over voor waar het voor bedoeld is ....rijden.
Martin
109 2,5n/a
Heb je ook nog meer vermogen over voor waar het voor bedoeld is ....rijden.
Martin
109 2,5n/a
-
Exfietser
Met een exleger laro rijdt je als het goed is gewoon zonder aanpassingen de sahara door bij 50 graden boven nul. Als je nu bij de huidige temperaturen in Nederland al problemen hebt is er gewoon iets niet goed.
Je kunt beter het probleem vinden en oplossen dan iets moeilijks gaan knutselen dat je probleem maskeert.
Kijk eens of je radiator van buiten schoon is. Dus geen modder er in. Haal je radiator er uit en spoel hem door. Gewoon vervangen is ook geen slecht idee. Je waterpomp heeft misschien ook niet de gewenste opbrengst meer. Verder kan je natuurlijk ook je hele systeem eens doorspoelen.
Als je gaat knoeien met elektrische ventilatoren doe je eigenlijk maar wat. De koelende luchtstroom door de radiator, windtunnel (Zit die er nog in?) en langs de motor is ooit door ingenieurs uitgerekend en zo optimaal mogelijk gemaakt. Daarna is die ook in de praktijk getest en eventueel aangepast. De wagens worden in arctische en tropische (heet een vochtig) en woestijn( heet en drroog) zeer uitgebreid getest voor ze in productie gaan. Als je veranderingen in de luchtstroom gaat maken (door het plaatsen van een fan) kan het zelfs tegengesteld werken.
Veel mensen zeggen gewoon doen want ik rijdt al jaren zo. Zeker gewoon doen alleen zijn er elke zomer weer opvallend veel mensen die met auto's in de niet originele opzet een hete motor hebben onderweg naar Italië. En dat terwijl ik ook heel veel mensen ken die met series ex leger de halve wereld rond rijden in zowel Siberische als hete woestijn temperaturen.
Arnold.
Je kunt beter het probleem vinden en oplossen dan iets moeilijks gaan knutselen dat je probleem maskeert.
Kijk eens of je radiator van buiten schoon is. Dus geen modder er in. Haal je radiator er uit en spoel hem door. Gewoon vervangen is ook geen slecht idee. Je waterpomp heeft misschien ook niet de gewenste opbrengst meer. Verder kan je natuurlijk ook je hele systeem eens doorspoelen.
Als je gaat knoeien met elektrische ventilatoren doe je eigenlijk maar wat. De koelende luchtstroom door de radiator, windtunnel (Zit die er nog in?) en langs de motor is ooit door ingenieurs uitgerekend en zo optimaal mogelijk gemaakt. Daarna is die ook in de praktijk getest en eventueel aangepast. De wagens worden in arctische en tropische (heet een vochtig) en woestijn( heet en drroog) zeer uitgebreid getest voor ze in productie gaan. Als je veranderingen in de luchtstroom gaat maken (door het plaatsen van een fan) kan het zelfs tegengesteld werken.
Veel mensen zeggen gewoon doen want ik rijdt al jaren zo. Zeker gewoon doen alleen zijn er elke zomer weer opvallend veel mensen die met auto's in de niet originele opzet een hete motor hebben onderweg naar Italië. En dat terwijl ik ook heel veel mensen ken die met series ex leger de halve wereld rond rijden in zowel Siberische als hete woestijn temperaturen.
Arnold.
-
sirmartin
50 graden is best lang vast te houden, maar dat is erg persoonlijk, de pijngrens verschilt van persoon tot persoon. En dan is het contact oppervlak ook nog van belang. Kan het lichaam de energie afvoeren. Het bloed begint al bij 42 a 43 graden te coaguleren. Ga maar eens in een bad van 50 graden water zitten dat hou je niet lang vol maar een kop thee van 50 graden is goed vast te houden. Het is allemaal relatief. Dus ja ... Toch meten.
Martin
Martin
-
Pike
Hear hear!
Ik heb helemaal dezelfde mening. De boel is niet voor niets zo ontworpen.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f360404095fe251c34edccc9d18ce7b7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 14628151, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Ik heb helemaal dezelfde mening. De boel is niet voor niets zo ontworpen.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f360404095fe251c34edccc9d18ce7b7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 14628151, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
-
Scratch
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> de motor is ooit door ingenieurs uitgerekend en zo optimaal mogelijk gemaakt...
Wisten ze 50 jaar geleden veel
Ik zeg TDi er in hangen
> de motor is ooit door ingenieurs uitgerekend en zo optimaal mogelijk gemaakt...
Wisten ze 50 jaar geleden veel
Ik zeg TDi er in hangen
-
Exfietser
Hij heeft het alleen over het verbeteren van het koelsysteem hoor. En ze wisten 50 jaar geleden echte wel hoe ze een koelsysteem zo optimaal mogelijk moesten maken. Als ik naar het koelsysteem van onze subaru kijk en naar mijn series vind ik zelfs dat van de series een stuk degelijker. Vooral als bij de 10 jaar oude subaru de kunststof???? zijkant van de radiator opeens scheurt zodat die vervangen moet worden.
Beide systemen de subaru en de series doen het overigens wel uitstekend als ze helemaal heel zijn.
Arnold.
Beide systemen de subaru en de series doen het overigens wel uitstekend als ze helemaal heel zijn.
Arnold.
-
Frans Bonnes
Als ze 50 jaar geleden niet wisten wat ze deden zouden ze nu allang niet meer rijden.
En aan het aantal landrovers te zien dat er nu nog, origineel, rondrijden wisten ze dus echt wel watze deden.
En vergeet daarbij ook niet dat toen de Engelsen technisch hun tijd toch wel vooruit waren.
fb
En aan het aantal landrovers te zien dat er nu nog, origineel, rondrijden wisten ze dus echt wel watze deden.
En vergeet daarbij ook niet dat toen de Engelsen technisch hun tijd toch wel vooruit waren.
fb
-
Exfietser
Mee eens Frans. Het is wel grappig in het Aircraft recovery museum hier waar heel veel opgegraven vliegtuig(rest)en ten toon gesteld staan, alle techniek te vinden is die nu hot is in auto's. Meervoudige turbo's, commonrail systemen, meerpuntsinjectie, meervoudige nokkenassen met variabele kleptiming enz. Dubbele V ofwel W motoren. Boxer motoren maar dan zeg maar twee op elkaar zodat je 20 cilinders hebt. Het zit allemaal op die voor het merendeel britse vliegtuigen. En de motoren zijn van merken als Rolls Royce. Werkelijk verbazingwekkend om te zien. Vooral als je zelfs nog wel eens aan een motor klust.
Ik geloof dat de turbo is uitgevonden door Frank Whittle een RAF (Roal Air Force) kapitein.
De mensen achter deze ontwerpen waren bepaald niet gek en wisten heel goed hoe ze zonder de moderne hulpmiddelen en de eenvoudigere materiaal kennis van toen iets knaps en betrouwbaars moesten bedenken. Als amateurs die wij hier zijn kunnen we daar echt niet aan tippen. Gewoon omdat wij niet zo slim zijn als de ingenieurs van toen en omdat we geen uitgebreide praktijktest mogelijkheden hebben.
Arnold.
Ik geloof dat de turbo is uitgevonden door Frank Whittle een RAF (Roal Air Force) kapitein.
De mensen achter deze ontwerpen waren bepaald niet gek en wisten heel goed hoe ze zonder de moderne hulpmiddelen en de eenvoudigere materiaal kennis van toen iets knaps en betrouwbaars moesten bedenken. Als amateurs die wij hier zijn kunnen we daar echt niet aan tippen. Gewoon omdat wij niet zo slim zijn als de ingenieurs van toen en omdat we geen uitgebreide praktijktest mogelijkheden hebben.
Arnold.
-
Marc-my-Words
Vlgs mij was die Frank Whittle van de Britse straalmotor. De Britse proto "straaljager" was een halve Meteor, dwz een straalmotor met vleugels.
Toen de oorlog (bijna) voorbij was vloog de Meteor echt, twee van die Whittles iedere vleugel een, en een romp ertussen. Maar we dwalen af.
Marc
Toen de oorlog (bijna) voorbij was vloog de Meteor echt, twee van die Whittles iedere vleugel een, en een romp ertussen. Maar we dwalen af.
Marc
-
Scratch
Scratch Schreef:
> Wisten ze 50 jaar geleden veel
wat ik eigenlijk bedoel: "O ja, je moet een oude serie Land Rover origineel houden"
Natuurlijk wisten ze 50 jaar geleden wel hoe ze een auto koel moesten houden. Maar tegenwoordig, is de radiator een keer zo klein en het vermogen van de auto tig keer groter. Kijk, ze weten nu na 50 jaar "nog meer" dan toen
gr Eric (gekheid voor de gene die er op door willen borduren)
> Wisten ze 50 jaar geleden veel
wat ik eigenlijk bedoel: "O ja, je moet een oude serie Land Rover origineel houden"
Natuurlijk wisten ze 50 jaar geleden wel hoe ze een auto koel moesten houden. Maar tegenwoordig, is de radiator een keer zo klein en het vermogen van de auto tig keer groter. Kijk, ze weten nu na 50 jaar "nog meer" dan toen
gr Eric (gekheid voor de gene die er op door willen borduren)