Green carbean??

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bart van Dessel

Green carbean??

Bericht door Bart van Dessel »

Ik ben altijd in voor iets nieuws, vooral als het brandstof besparing oplevert en meer vermogen. Maar kan op het www hier niets over terug vinden: [www.barten4x4products.nl]
Kent iemand GreenCarbean?? (heb geen aandelen..)

Groetjes, Bart
Mud Machine

Re: Green carbean??

Bericht door Mud Machine »

Broodje aap zoals zoveel van dat soort middeltjes.
Bart van Dessel

Re: Green carbean??

Bericht door Bart van Dessel »

Is dit dan misschien de green carbean?:

Rowan_Atkinson_on_a_Mini_at_Goodwood_Circuit_in_2009.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b0a301d1ee6585be58a50284fdcf28c2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2Fe%2Fe7%2FRowan_Atkinson_on_a_Mini_at_Goodwood_Circuit_in_2009.jpg', 'http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e7/Rowan_Atkinson_on_a_Mini_at_Goodwood_Circuit_in_2009.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2Fe%2Fe7%2FRowan_Atkinson_on_a_Mini_at_Goodwood_Circuit_in_2009.jpg', '', 14625913, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Nee, deze is geel.
Benno

Re: Green carbean??

Bericht door Benno »

Geen idee wat het is maar voor mij lijkt het een beetje op een voorverwarmer voor de brandstof. Koelwater er doorheen en de brandstof dan verwarmen. Idee erachter zal zijn dat de voorverwarmde diesel gemakkelijker ontbrandt en beter zijn energie vrijgeeft maar volgens mij is dat vooral een theoretisch verhaal. Ach, als het ding je doet geloven dat je zuiniger rijdt kan het zomaar zijn dat je minder gas gaat geven en dus echt gaat besparen. Dat effect is alleen ook te bereiken met een minder zware rechtervoet en die is een stuk goedkoper. 10-15% is altijd te halen met een doordachte rijstijl.

Benno
Roelie

Re: Green carbean??

Bericht door Roelie »

Volgens mij ook een warmtewisselaar om diesel voor te verwarmen, weet niet of dat werk.

Roelie


395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b4f35185d83b3e464602888915231408', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 14625994, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Hans N

Re: Green carbean??

Bericht door Hans N »

binnenkort ook op tv?

He Mike wat heb je daar?
O ik zal you vertelle.
Wat Mike wat? hou ons niet langer in spanning.
Rustig rustig! het is the "Carbean" yes men daar zitte joelie al leng op te wechte.
Wat doet het dan?
Het verdoebeld de brendstof yes echt waar!
Echt waar? Hoe dan?
Nou dat is voer joelie misschien lestig te begrijpe maar het werkt doer middel van moluculaire duplificatie en de Feyman theory waarbij bosonen atomen doet geloven dat ze eindeloos zijn waarbij de baryonen zowel de proton als de neutron energie gaat vrijgeven omdat de quarks worden bestookt met antiquarks waarbij dus 2x zoveel energy vrijkomt uit je dure brandstof.

Wat? zeg je nou allemaal.

Nou heel simpel het is gewoon een deeltjes versneller op zakformaat voor in de auto of de boot snap je.

O ja nee dat is dan duidelijk en waar kunnen we dat kopen... en wat kost het Mike?


Greetz ,

Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG

[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
Bart van Dessel

Re: Green carbean??

Bericht door Bart van Dessel »

Hans, m'n dag is weer goed als ik je pleidooi lees!! Geweldig! echt humor.

Dus als het goed is dan is dit hetzelfde systeem als op een Disco TD5, daar zit ook een diesel voorverwarmer in (die wel eens gaan lekken). Ik heb Barten een mailtje gestuurd wat het precies is en wat het kost, ben benieuwd. Het rare vind ik dat je er op het internet NIETS van kunt vinden. Het brandstof verbruik vind ik niet zo belangrijk, gaat mij meer om de pk'tjes....ben nog altijd te porren voor een kant en klaar lpg setje voor in een diesel, eentje die automatisch z'n werk doet.

Gr, Bart
Wim Janssen

Re: Green carbean??

Bericht door Wim Janssen »

Bart,

Ik heb ze net gebeld en het is inderdaad een heel dure (500,-Euro) warmtewisselaar om je diesel te verwarmen. Wellicht dat het iets helpt, maar dan koop je dat soort warmtewisselaars voor minder dan 100,- Euro nieuw.

groeten
Wim Janssen
Bart van Dessel

Re: Green carbean??

Bericht door Bart van Dessel »

Goh, inderdaad typisch een gevalletje Tellsel....dan is het inderdaad goedkoper om zelf iets in mekaar te schroeven. Ik dacht zelf altijd dat het beter is om de brandstof koeler te houden maar dat heeft dus alleen betrekking op de inlaatlucht. Maar hoeveel zal het schelen als je de diesel van ca. 20 graden naar 80 graden verwarmt? Als het zoveel scheelt dan hadden de autofabrikanten het toch zelf al ingebouwd?
In ieder geval bedankt voor het bellen!

Groetjes, Bart
Bart van Dessel

Re: Green carbean??

Bericht door Bart van Dessel »

Het blijft in m'n kop hangen......[www.fleetguard.com] ben nog verder aan het googlen.....

gr bart
Frans Bonnes

Re: Green carbean??

Bericht door Frans Bonnes »

Ik verwacht dat als je de diesel zo veel verwarmt dat je juist meer brandstof nodig zal hebben om hetzelfde resultaat te behalen.
Mijn boeren verstand zegt dat als de diesel zo warm is het meer volume inneemt en je dus minder inspuit.
En minder inspuiten is dacht ik minder vermogen. en een klein beetje minder vermogen merk je niet gauw
Maar omdat je dus minder inspuit lijkt het alsof je ook zuiniger bent.

Maar dat bereik je dus ook veel goedkoper door je pedaal met iets meer beleid te gebruiken.

Als ik ongelijk heb hoor ik het graag.

fb
Bart van Dessel

Re: Green carbean??

Bericht door Bart van Dessel »

Jouw theorie zal heus wel kloppen, heb ik me niet in verdiept, wat ik net via m'n vriend (Google) wel tegenkwam is dat de smerende werking van diesel sterk afneemt bij 60 graden en hoger, dus ik denk dat het zowiezo niet interessant is. Maar dan zou de Green Carbean ook gevaarlijk zijn als de smering voor de inspuitpomp veel slechter wordt??

gr bart
Marc-my-Words

Re: Green carbean??

Bericht door Marc-my-Words »

Ietsje verwarmen tot een standaard temperatuur - je zou kunnen zeggen "conditioneren" - helpt wel (maar tegelijk ook erg weinig, want vergeleken met een warme motor is de inspuit-hoeveelheid zo klein dat het warmte-effect zoekraakt).
De hoeveelheid - als dat door uitzetting werkelijk zou uitmaken (nee het scheelt nauwelijks) kan je eventueel compenseren op de inspuitpomp (of in de digitale inspuitgrafiek).
Ietsje warmer heeft als voordeel dat de diesel beter vernevelt en niet koud neerslaat maar deze effecten zijn eigenlijk alleen bij hevige koude en koude motor van belang.
Aangezien de diesel wordt ingespoten als de cylinderinhoud al gecomprimeerd is is warmer verder alleen maar winst: je steekt er (theoretisch iets meer energie in - bij de pomp/pomp-verstuiver) en er komt iets meer energie uit .... maar dit is vooral theorie want ver achter de komma.

En zoals al opgemerkt: bij een Td5 wordt de diesel-temperatuur al "gecontinioneerd" en gemonitord ... vlgs mij mag ie ook niet te warm worden, de diesel circuleert nl door de pompverstuivers en wordt daar verwarmd, de warmtewisselaar is er dacht ik juist voor te hoge temperaturen te voorkomen.

O ja, in te warme diesel schuilt ook nog een gevaar: Bij normale omgevingstemperaturen is diesel weinig ontvlambaar, verwarm je diesel dan neemt de ontvlambaarheid fors toe. (Vergelijk maar eens een kampvuurtje dat je met diesel aanmaakt - dat gaat moeilijk - of dat kampvuurtje als het inmiddels brandt waar je een scheut diesel op gooit om het te doen oplaaien - je merkt dan nauwelijks verschil met benzine.)

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2011 14:31 door Marc-my-Words.
Exfietser

Re: Green carbean??

Bericht door Exfietser »

Waarom probeer je het dan niet?

Arnold.
Bart van Dessel

Re: Green carbean??

Bericht door Bart van Dessel »

Omdat ik me liever eerst goed laat informeren ipv als een kip zonder kop wat te gaan kopen.

gr, Bart
RoLandrover

Re: Green carbean??

Bericht door RoLandrover »

misschien geef je nu zelf het antwoord dat je niet helemaal bedoeld?

"O ja, in te warme diesel schuilt ook nog een gevaar: Bij normale omgevingstemperaturen is diesel weinig ontvlambaar, verwarm je diesel dan neemt de ontvlambaarheid fors toe. (Vergelijk maar eens een kampvuurtje dat je met diesel aanmaakt - dat gaat moeilijk - of dat kampvuurtje als het inmiddels brandt waar je een scheut diesel op gooit om het te doen oplaaien - je merkt dan nauwelijks verschil met benzine.) "


Klink mij namelijk als een hoger rendement,. en dus meer Vroem-Vroem

Anderzijds kan ik het niet helemaal rijmen met iets als bv waterinjectie,..wat het zelfde effect heeft als bv een intercooler maar dan door het onttrekken van warmte middels verdamping van een drupje verneveld water. "t zal'em dan wel zitten in inderdaad het mogelijk neerslaan van condensdruppels diesel in de cylinder.


Heerlijk theoretisch maar erg leuk om over na te denken maar vooral om het antwoord uiteindelijk te weten Dus wie verlost!?

grtn

RoLandRover
Rickske

Re: Green carbean??

Bericht door Rickske »

diesel heb je liever koel, maar als je op Afgewerkte Plantaardige Olie wilt rijden kan je beter voorverwarmen. Die olie is koud dikker dan gewone diesel, dus verwarmen of een verdunner toevoegen zodat je pomp heel blijft. MAar inderdaad 500 euro is dan wel echt te veel. Je kan zelf een warmewisselaar maken of een bestellen op internet. Paar jaar terug gingen ze als zoete broodjes op Ebay.co.uk

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0f21ba3360f2cfaa76d111318a0b819c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14628321, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Gerben tB

Re: Green carbean??

Bericht door Gerben tB »

Jou verhaal klopt niet, quarks hebben geen anti-quarks. Dat geldt alleen bij pentaquarks. Maar daarvan is het bestaan nooit echt bewezen
Marc-my-Words

Re: Green carbean??

Bericht door Marc-my-Words »

RoLandrover Schreef:
-------------------------------------------------------
> misschien geef je nu zelf het antwoord dat je niet
> helemaal bedoeld?
>
> "O ja, in te warme diesel schuilt ook nog een
> gevaar: Bij normale omgevingstemperaturen is
> diesel weinig ontvlambaar, verwarm je diesel dan
> neemt de ontvlambaarheid fors toe. (Vergelijk maar
> eens een kampvuurtje dat je met diesel aanmaakt -
> dat gaat moeilijk - of dat kampvuurtje als het
> inmiddels brandt waar je een scheut diesel op
> gooit om het te doen oplaaien - je merkt dan
> nauwelijks verschil met benzine.) "
>
>
> Klink mij namelijk als een hoger rendement,. en
> dus meer Vroem-Vroem

Nee, dat klinkt gewoon als "warme diesel heeft bij verder normale omgevingsomstandigheden andere eigenschappen" -- in plaats van een moeilijk ontbrandende vloeistof wordt het een vloeistof die meer op benzine gaat lijken.
De hoeveelheid "Vroem-Vroem" is hetzelfde zolang de diesel maar goed wordt verstoven, daar in het blok, waar de diesel zijn werk moet doen daar heersen heel andere omgevingsomstandigehden op het moment van inspuiten als de omstandigheden gewoon buiten.
't Was dus vooral een waarschuwing: ga je je diesel verwarmen dan verlies je een stukje passieve veiligheid.

>
> Anderzijds kan ik het niet helemaal rijmen met
> iets als bv waterinjectie,..wat het zelfde effect
> heeft als bv een intercooler maar dan door het
> onttrekken van warmte middels verdamping van een
> drupje verneveld water. "t zal'em dan wel zitten
> in inderdaad het mogelijk neerslaan van
> condensdruppels diesel in de cylinder.

Nee, ook al niet: Waterinjectie heeft een koelend effect op het motorbinnenwerk - je brandt dus niet zo gauw een gat in de zuiger om maar wat te noemen, je kan dus meer diesel verbranden zonder over de grens van het mogelijke te gaan .... en daarbij als tweede "passieve" effect: door het vernevelde water is de cylinder gedurende de arbeitsslag veel effectiever: water verdampt en zorgt voor meer expanderend gas - een soort van turbo maar dan anders.

>
> Heerlijk theoretisch maar erg leuk om over na te
> denken maar vooral om het antwoord uiteindelijk te
> weten Dus wie verlost!?
>
> grtn
>
> RoLandRover

Verlossing ??

Je komt er alleen achter met een echt objectieve test, of als je te rade gaat bij een dieselmotoren-natuurkundige (ik ken er wel een, maar die is dan direct zo theoretisch ...). Ik denk echter dat het aardoliecomplot niet zo effectief is dat ze een eenvoudige aanpassing zoals een diesel-conditioner van de markt kunnen drukken, dus als het serieus interessant was dan was het al lang in de praktijk gebracht - nu ja het zit bijv. al op een Td5.

Marc
Jos Daalmans

Re: Green carbean??

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Kun je ook van een stuk pijp met een dunne pijn doorheen zelf solderen. Pas echter op, het is al gezegd, te warme diesel verliest zijn smerend vermogen.
In vrachtwagen motoren zit een verwarming voor diesel onder de (ik dacht) 10 of 15 graden. Veel warmer maken ze het niet. Als daar zo een injectiepomp (1100 tot 1500 bar) van sneuvelt, zit je aan bedragen te denken van een hele mooie tweedehands Defender.

Bij benzine motoren werkt het blijkbaar wel wat, maar wel alleen maar voor injectie motoren en vooral geen carburatie motoren.

Zorg maar liever voor een filter verwarming, dan heb je er wat aan in de winter. Voor de rest mooi laten.

Des-al-wel-te-plus, sleutel ze,

Jos
Rogier 88 SIII

Re: Green carbean??

Bericht door Rogier 88 SIII »

Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het brandstof verbruik vind ik niet zo belangrijk,
> gaat mij meer om de pk'tjes....ben nog altijd te
> porren voor een kant en klaar lpg setje voor in
> een diesel, eentje die automatisch z'n werk doet.
>
> Gr, Bart


dat is er en heet gas o tronic, mijn vader heeft het op zijn mercedes bus (lees landrover recovery verhikkel ;-)) ...

kost wat maar dan heb je ook wat... kunt wel duidelijk verschil merken (heeft ook op een testbank gestaan)
Zou alleen niet zo weten hoeveel pk meer, dat moet ik eerst navragen.

mtvgr: rogier

1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('1cf09c5051950c038f260ff2e2bcf350', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 14629056, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bart van Dessel

Re: Green carbean??

Bericht door Bart van Dessel »

Rogier 88 SIII Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bart van Dessel Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Het brandstof verbruik vind ik niet zo
> belangrijk,
> > gaat mij meer om de pk'tjes....ben nog altijd
> te
> > porren voor een kant en klaar lpg setje voor in
> > een diesel, eentje die automatisch z'n werk
> doet.
> >
> > Gr, Bart
>
>
> dat is er en heet gas o tronic, mijn vader heeft
> het op zijn mercedes bus (lees landrover recovery
> verhikkel ;-)) ...
>
> kost wat maar dan heb je ook wat... kunt wel
> duidelijk verschil merken (heeft ook op een
> testbank gestaan)
> Zou alleen niet zo weten hoeveel pk meer, dat moet
> ik eerst navragen.
>
> mtvgr: rogier

Hoi Rogier, ben zéér geinteresseerd in dat gas o tronic, kun je 's navragen bij je pa? Wie, wat, waar? Bij voorbaad dank!

Groetjes, Bart
RoLandrover

Re: Green carbean??

Bericht door RoLandrover »

jij maakt er ook echt een sport van Marc.

is je vrouw daar tegen opgewassen?

grtn

RoLandRover
Marc-my-Words

Re: Green carbean??

Bericht door Marc-my-Words »

RoLandrover Schreef:
-------------------------------------------------------
> jij maakt er ook echt een sport van Marc.
>
> is je vrouw daar tegen opgewassen?
>
> grtn
>
> RoLandRover

Misschien is het hier wel de vraag of ik tegen mijn vrouw ben opgewassen ?

...... oh nu doet ie het weer ....
Hans N

Re: Green carbean??

Bericht door Hans N »

aha een kenner...gelukkig maar dat het niet klopt.

En ja bewijzen zijn er bij Telsel niet bij alleen gelukkige gebruikers haha.....

Wel mooi om te zien welke innovatieve ideeën er zijn om meer vermogen , of meer km te maken.
Even een opsomming van degene die ik zoal heb voorbij zien komen.
Waterstof injectie
Waterstof bijmengen via inlaatlucht
Waterdamp toevoeging (dieselmotoren)
LPG hybride (dieselmotoren)
Airflow rotaflow dingen
compressed-air injection
Ionisator toepassingen.

Zo wie weet er nog meer?

Groet,

Hans

Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG

[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
Gerben tB

Re: Green carbean??

Bericht door Gerben tB »

Jammer dat de koffieprijs zo hoog ligt

koffie
Rogier 88 SIII

Re: Green carbean??

Bericht door Rogier 88 SIII »

Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Rogier 88 SIII Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bart van Dessel Schreef:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Het brandstof verbruik vind ik niet zo
> > belangrijk,
> > > gaat mij meer om de pk'tjes....ben nog altijd
> > te
> > > porren voor een kant en klaar lpg setje voor
> in
> > > een diesel, eentje die automatisch z'n werk
> > doet.
> > >
> > > Gr, Bart
> >
> >
> > dat is er en heet gas o tronic, mijn vader
> heeft
> > het op zijn mercedes bus (lees landrover
> recovery
> > verhikkel ;-)) ...
> >
> > kost wat maar dan heb je ook wat... kunt wel
> > duidelijk verschil merken (heeft ook op een
> > testbank gestaan)
> > Zou alleen niet zo weten hoeveel pk meer, dat
> moet
> > ik eerst navragen.
> >
> > mtvgr: rogier
>
> Hoi Rogier, ben zéér geinteresseerd in dat gas o
> tronic, kun je 's navragen bij je pa? Wie, wat,
> waar? Bij voorbaad dank!
>
> Groetjes, Bart

is goed, zal ik zondag even doen.morgen en zondag werken.... nu eerst lara nog ff klaarzetten voor de lrch nacht clubtrail morgen... motor olie en koelvloeistof ff checken, en jaja (voor de mensen die mijn auto kennen) ik heb nog een plekje gevonden voor nog TWEE lampen

mtvgr: rogier

1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('22d8757572bb2354c86f306744bf4291', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 14632628, 600, 600, 'Loading image ...', false);
bareld

Re: Green carbean??

Bericht door bareld »

Een TD5 heeft niet zo'n ding.
Op een TD5 zit een brandstofkoeler die de brandstof koelt als het al weer op zijn retour is uit de cilinderkop. Daarna gaat het weer via het dieselfilter terug naar de pomp in de tank.
Dat ding zit dus in de retour leiding en niet in de aanvoer. Dat is wat anders dan zo'n tuinboon om geld uit je zak te kloppen
Scratch

Re: Green carbean??

Bericht door Scratch »

Ik heb al jaren zo'n ding in mijn auto. ondertussen heb ik hem al terug verdiend en koop ik een 2de !!

Eens kijken of ik aan 50% besparing kan komen
Plaats reactie