Stationair sneller lopen.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marc Frencken

Stationair sneller lopen.

Bericht door Marc Frencken »

Beste prikkers,

Tijdens het starten (met choke) van mijn 110 met 3.5L V8 motor geeft de toerenteller een toerental aan van ca. 1000-1200 toeren.
Als de motor enigzins is opgewarmt gaat de choke uit en ligt het stationaire toerental rond de 600-700 toeren.
Heb ik echter een tijdlang gereden en is de motor echt goed warm dan loopt het toerental stationair op tot iets over de 800 toeren en blijft dit ook constant.
Hoe kan het dat de motor stationair meer toeren maakt naarmate de motor warmer wordt gezien de afstelling op de Zenith-Strohmberg carbs zou dit toch een vaste waarde moeten zijn? Heeft het eventueel zin om het stationaire toerental vanwege bovenstaande iets lager af te stellen met beide stelschroeven op de carbs? Dan de laatste vraag, waarvoor dienen de temperatuur compensatoren op de carbs?

Hoor graag van jullie.

Groeten,

Marc Frencken

Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Jos Daalmans

Re: Stationair sneller lopen.

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Marc,

Is met mijn motor niet anders. Na een tweehonderd meter gaat de choke er af (hij zuipt tenslotte zonder choke al genoeg) en pruttelt hij net (zoals ik schat) rond de 600 toeren. Als hij warm is en dat is na een paar kilometer het geval (alweer, hij zuipt genoeg en stookt dus ook genoeg) draait hij rond 800 toeren en loopt mooi egaal.
De temperatuur regeling " kiept" ergens bij 25 graden en zorgt naar mijn weten voor een by-pass of non-by-pass in de carburateur. Als iemand hier meer van weet, graag commentaar.

Groeten vanuit een zonnig Zuid Duitsland,

Jos
Franc

Bericht door Franc »

Marc,

The carburettor is fitted with a temperature compensator. This is constructed as an air valve regulated by the carburettor temperature and maintains the fuel-air mixture constant irrespective of the fuel temperature.

Alles wat je over de werking van SU en Stromberg wilt weten:
Klikkerdeklik

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
sjorsboomschors/aka/PP

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

wel genoeg ATF in je carbs?
naald ok?
Marc Frencken

Dag Jos,

Hoop dat je je Leder Hose bij je hebt.
Dank voor je antwoord en nog een fijne vakantie.

Groeten,

Marc
Marc Frencken

@ Franc, dankje voor de duidelijke info ik ga me er eens in verdiepen.

@ Sjors carbs zijn beide goed gevult met olie en naalden zijn ok.

Groeten,

Marc
Plaats reactie