Olieverbruik/stinken 3,5l V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Maartenb

Olieverbruik/stinken 3,5l V8

Bericht door Maartenb »

Sinds ik mijn 110 3,5l V8 met carbs (1986) in het bezit heb heb ik ongeveer 6500km gereden. Vooraf heb ik de olie en het filter vervangen voor Castrol High Mileage.
Nu gebruikt de motor olie, niet erg veel (liter per 800/1000km, schat ik) en hij stinkt. Dit zal de verbrande olie zijn, maar ik vind het zelf ook altijd vervelend om achter een stinkende auto te rijden, dus ik vraag mij af waar het vandaan komt en wat te doen.
Naar mijn idee kunnen het de klepseals of de zuiger-/schraapveren zijn. Wat is het meest waarschijnlijke bij een V8? Ik hoop zo een betere inschatting van de kosten te kunnen maken (klepseals/koprevisie/onderblokrevisie/totale revisie).
Alvast bedankt voor het meedenken.
Greetz, Maarten
Wim Janssen

Re: Olieverbruik/stinken 3,5l V8

Bericht door Wim Janssen »

Maarten,

De 3.5 V8 heeft geen klepseals. Als het langs de kleppen gaat zijn de klepgeleiders versleten en moeten die vervangen worden. Als hij het langs de zuigerveren pakt, dan moet je ook carterdruk en een lagere compressie hebben. Dus meet je compressie eens.

groeten
Wim Janssen
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Wat is dan de UKC7012L ?

fb
Wim Janssen

Frans,

Dat is een klepseal.
Laat ik je vertellen hoe ik aan die wijsheid kom zonder mijn gelijk te hoeven halen. Ik heb 3 blokken (3.5) gedemonteerd en in alle 3 zaten geen klepseals. Contact met RPI leerde mij dat ik bij een koprevisie een later model klepgeleider moest gebruiken zodat ik dan ook klepseals kon monteren. Ik heb dat voor waar aangenomen, maar heb ook verder geen onderzoek gedaan of dit verhaal klopte. Dus misschien heb ik hier boven onzin verkocht.

groeten
Wim Janssen
Maartenb

Bericht door Maartenb »

Hoi Wim,
Hoe is de compressie het best te meten? Met gasklep open of dicht?
Groet, Maarten
Wim Janssen

Met warme motor en gasklep vol open.

groeten
Wim Janssen
Maartenb

Bericht door Maartenb »

Ja, toch blijkbaar hebben ze toch klepseals Frans.

Wim, begrijp ik uit jouw reactie op Frans nu goed dat de 3,5l V8 blokken eerst geen klepseals hadden, maar deze later wel hebben gekregen. Weet jij toevallig vanaf wanneer?
Greetz, Maarten
Maartenb

Bericht door Maartenb »

Bedankt!
Gr, Maarten
Wim Janssen

Dit vind ik in het boek "How to Power Tune Rover V8 Engines for Road and Track" van Des Hammill.

Without the seals, too much oil will go down between the valve stems and valve guides, especially inlets, and will end up in the combustion chamber diluting the inlet charge with oil and reducing the power output of the engine. This is why the factory changed the cylinder head design to incorporate seals in 1993.

groeten
Wim Janssen
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Zover ik heb kunnen vinden zijn de klepgeleiders in 1993 gewijzigd zodat daar standaard klepseals op zitten.

Voor die tijd kunnen ze er op zitten, maar dat hoeft niet, wel een ander model dan na 1993, .
Voor 1993 is het dus afhankelijk van of er wel of geen olieverbruik was dat er klepsteelrubbers opzitten.

En dan zijn er ook nog eens, ik dacht, 2 soorten.
Een soort is een soort rubber plaatje

en de tweede is iets wat ik niet kan omschrijven
Klik hier voor een afbeelding.

fb
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Interessant leesvoer, ik wist dit helemaal niet. Is de wisseling van koppen toevallig tegelijkertijd gekomen met de overgang naar serpentine belt en andere oliepomp? Ik weet wel dat koppen van een jongere V8 gewoon op een oude passen.

Gr, Bart
Franc

Bericht door Franc »

Maarten,

Heb je ook al eens iemand achter je aan laten rijden om te kijken of je ook rook uit de uitlaat ziet komen?
Let vooral op of je rook (en welke kleur) je ziet na gas loslaten en na enkele seconden weer gas geven. Zie je dan veel rook --> klepgeleiders versleten.

Bij de compressie meten is het ook handig meteen ook een droge en een natte test te doen. Een natte test is het meten van je compressie na het inspuiten van een beetje motorolie in de cylinder. Is het verschil groot zijn je zuigerveren versleten. In dat laatste geval verwacht ik ook een hoge carterdruk. In extreme gevallen kan je valley asket zelfs bol komen te staan.

En dan nog het stinken. Rijd je op LPG of benzine? De geur van verbrande olie ten opzichte van LPG of Benzine zou je goed moeten kunnen onderscheiden. Alleen leg op een forum maar eens uit wat het verschil is

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Maartenb

Bericht door Maartenb »

Hoi Franc,
Bedankt voor je reactie.
Ik rij op LPG, die geur kan ik wel onderscheiden van verbrande olie als dat is wat je bedoeld.De tip over de natte en droge compressietest neem ik mee, dat kan ik gelijktijdig doen.
Veder zal ik eens goed in mijn spiegel naar de uitlaat kijken. Als ik bij stationair achter de auto sta zie ik geen overmatige rookontwikkelingen.
Voorheen zag ik een puf bij het (warm) starten, maar dat lijkt nu minder nu ik erover nadenk.

De valleygasket zit onder het inlaatspruitstuk, toch? Ik ben nieuw met V8 en heb nog een hoop te ontdekken!

'Vanmorgen startte de auto overigens niet lekker. Loopt de eerst km niet lekker op alle cilinders, vooral bij optrekken. Ben jij bekend met dit fenomeen?
Ik ga in ieder geval de bougies en bougiekabels vervangen.
Greetz, Maarten
Franc

Bericht door Franc »

Maarten,

Met dat laatste ben ik zeker bekend. Had ik afgelopen week zelf ook. Electrode afstand bougies was 0.85. Op 0.7 gezet en loopt weer prima.
Ontsteking is erg gevoelig bij een V8 op LPG. Kijk ook eens onder je verdelerkap.

Valley Gasket is inderdaad die giga pakking onder je inlaatspruitstuk.

Mijn V8 verbruikt (lekt ook iets, dus moeilijk schatten) iets van 1 liter per 1.500 km. Hij stinkt ook, maar dat ligt aan de LPG. Ik zie nooit rook (anders dan wit van de LPG).
Normalerwijze doe je niets aan een motor als het olieverbruik beter is dan 1 liter per 1000 km. Zeker niet als hij verder goed loopt.

Die V8 leer je het beste kennen door hem eens uit elkaar te halen. Valt reuze mee.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Plaats reactie