Pikkobello afstellen van een 200 TDI
-
Edwin
Pikkobello afstellen van een 200 TDI
Hallo,
Na het lezen van Jim's posting waarin hij op zoek is naar "tijdelijk" meer vermogen, is bij mij de vraag opgekomen "hoe kom ik aan PERMANENT meer vermogen ?"
Ik lees over topsnelheden van 135 tot 150 km/h.....pfffff bij mij doen mijn technische oren al pijn bij 110 km/h.
De setup: een 90 uit 1985 met een ex-Disco 200 TDI blok.
1:4 tussenbak en 7,50 x 16 banden.
Standaard intercooler.
Het blokje loopt op zich goed, met weinig tot geen rook.
De topsnelheid van 110 km/h is wat teleurstellend.
Verder ligt het blok een tikkie onrustig te trillen naar mijn idee....
Ook heb ik het idee dat het verbruik pittiger is dan het moet zijn (geen cijfers)
Wellicht dat mijn injectiepomp eens even opnieuw zou kunnen worden afgesteld ?
Natuurlijk kan ik hem bij een bekende Brabantse LR-specialist brengen, maar die zijn naar mijn idee meer gericht op het oplossen van concrete problemen, dan het eens "lekker" afstellen van een op zich goed lopende TDI.
Anders gezegd: kent iemand een adres waarbij ik kan zeggen: Stel de hele reutemeteut nou eens optimaal af ! (zonder dat ik 200 euro arbeidsloon kwijt ben...) en neem daarbij alles mee wat van invloed zou kunnen zijn (pomp, kleppen, timing).
Regio Noord Brabant/West-Gelderland
Groet,
Edwin.
Na het lezen van Jim's posting waarin hij op zoek is naar "tijdelijk" meer vermogen, is bij mij de vraag opgekomen "hoe kom ik aan PERMANENT meer vermogen ?"
Ik lees over topsnelheden van 135 tot 150 km/h.....pfffff bij mij doen mijn technische oren al pijn bij 110 km/h.
De setup: een 90 uit 1985 met een ex-Disco 200 TDI blok.
1:4 tussenbak en 7,50 x 16 banden.
Standaard intercooler.
Het blokje loopt op zich goed, met weinig tot geen rook.
De topsnelheid van 110 km/h is wat teleurstellend.
Verder ligt het blok een tikkie onrustig te trillen naar mijn idee....
Ook heb ik het idee dat het verbruik pittiger is dan het moet zijn (geen cijfers)
Wellicht dat mijn injectiepomp eens even opnieuw zou kunnen worden afgesteld ?
Natuurlijk kan ik hem bij een bekende Brabantse LR-specialist brengen, maar die zijn naar mijn idee meer gericht op het oplossen van concrete problemen, dan het eens "lekker" afstellen van een op zich goed lopende TDI.
Anders gezegd: kent iemand een adres waarbij ik kan zeggen: Stel de hele reutemeteut nou eens optimaal af ! (zonder dat ik 200 euro arbeidsloon kwijt ben...) en neem daarbij alles mee wat van invloed zou kunnen zijn (pomp, kleppen, timing).
Regio Noord Brabant/West-Gelderland
Groet,
Edwin.
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
kijk ook even of je injectoren ok zijn..... bij mij was er 1 pissende,met als gevolg totale onbalans en slecht lopen/vermogen enz.
nieuwe injectoren & gloeistiften, intercoolerslangen schoon, pomp afgesteld, nieuwe duistributie & op tijd & kleppen stellen..... en ze loopt als een naaimachine
en helaas voor jou ken ik alleen maar een adres in A'dam.... niet duur btw
en ik heb btw een 1.2 , rijdt aanzienlijk prettiger dan de 1.6 die er daarvoor inzat, ( en kaduuk was)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/09/2011 13:38 door sjorsboomschors/aka/PP.
nieuwe injectoren & gloeistiften, intercoolerslangen schoon, pomp afgesteld, nieuwe duistributie & op tijd & kleppen stellen..... en ze loopt als een naaimachine
en helaas voor jou ken ik alleen maar een adres in A'dam.... niet duur btw
en ik heb btw een 1.2 , rijdt aanzienlijk prettiger dan de 1.6 die er daarvoor inzat, ( en kaduuk was)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/09/2011 13:38 door sjorsboomschors/aka/PP.
-
M@rcel
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
interessant die van mij loopt ook niet harder dan 115
De setup: een 110 uit 1983 met een ex-Disco 200 TDI blok.
1:4 tussenbak en 7,50 x 16 banden.
Standaard intercooler.
we gaan de discussie volgen
de Bikkels
386069_115618645224207_863071701_n.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0e6a3fed663e7739ae84cbb69f578aa7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fa4.sphotos.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-ash4%2Fs720x720%2F386069_115618645224207_863071701_n.jpg', 'http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/386069_115618645224207_863071701_n.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fa4.sphotos.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-ash4%2Fs720x720%2F386069_115618645224207_863071701_n.jpg', '', 14568542, 600, 600, 'Loading image ...', false);
M@rcel
ONE-TEN 200 TDI 1983 klusserdeklus
VW LUPO 1999 voor moeders
VW POLO Bleumotion 2012 voor het wark
De setup: een 110 uit 1983 met een ex-Disco 200 TDI blok.
1:4 tussenbak en 7,50 x 16 banden.
Standaard intercooler.
we gaan de discussie volgen
de Bikkels
386069_115618645224207_863071701_n.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0e6a3fed663e7739ae84cbb69f578aa7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fa4.sphotos.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-ash4%2Fs720x720%2F386069_115618645224207_863071701_n.jpg', 'http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/386069_115618645224207_863071701_n.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fa4.sphotos.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-ash4%2Fs720x720%2F386069_115618645224207_863071701_n.jpg', '', 14568542, 600, 600, 'Loading image ...', false);
M@rcel
ONE-TEN 200 TDI 1983 klusserdeklus
VW LUPO 1999 voor moeders
VW POLO Bleumotion 2012 voor het wark
-
Frank 110V8
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
Edwin,
ik denk niet dat jou zoektocht gaat lukken. Een totale check up van de diesel incl monteren en demonteren van de injectoren, afstellen van de brandstofpomp (eventueel uitbouwen en op de testbank zetten) kost toch gauw een halve dag en dus jouw 200€. Ik heb trouwens geen idee waar een goede specialist zit in jouw omgeving en als je iemand vind die het hobbymatig doet wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Groet Frank
ik denk niet dat jou zoektocht gaat lukken. Een totale check up van de diesel incl monteren en demonteren van de injectoren, afstellen van de brandstofpomp (eventueel uitbouwen en op de testbank zetten) kost toch gauw een halve dag en dus jouw 200€. Ik heb trouwens geen idee waar een goede specialist zit in jouw omgeving en als je iemand vind die het hobbymatig doet wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Groet Frank
-
De Waldpiek
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
Hallo ,
volg deze discussie even i.v.m. in de toekomst een 1.2 of 1.4 te nemen.
die 115 is dat met vol vermogen(heel veel toeren) ?
ik haal namelijk met m'n 1.6 ook wel de 115 alleen dan maakt die zoveel toeren dat ik na 20 km rijden
zowel koelvloistof en olie kan bijvullen want dan begint die "te nemen"zech maar.
ik heb trouwens een 200 tdi uit een range rover.
groet Nimrod
volg deze discussie even i.v.m. in de toekomst een 1.2 of 1.4 te nemen.
die 115 is dat met vol vermogen(heel veel toeren) ?
ik haal namelijk met m'n 1.6 ook wel de 115 alleen dan maakt die zoveel toeren dat ik na 20 km rijden
zowel koelvloistof en olie kan bijvullen want dan begint die "te nemen"zech maar.
ik heb trouwens een 200 tdi uit een range rover.
groet Nimrod
-
neef Henk
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
Wat is dat adres dan in Amsterdam?
Groet neef Henk
Groet neef Henk
-
Franc
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
Edwin,
Je kunt vast beginnen met de zorgen dat je timing van de dieselpomp goed is. Dat kost alleen wat tijd.
Wanneer is je distributieriem vervangen? Als die rekt is je timing ook niet meer 100%.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Je kunt vast beginnen met de zorgen dat je timing van de dieselpomp goed is. Dat kost alleen wat tijd.
Wanneer is je distributieriem vervangen? Als die rekt is je timing ook niet meer 100%.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
neef Henk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat is dat adres dan in Amsterdam?
>
> Groet neef Henk
Amsterdamse Motoren Revisie, 020-6708857
zeg maar via PP, met die zwarte Land Rover
-------------------------------------------------------
> Wat is dat adres dan in Amsterdam?
>
> Groet neef Henk
Amsterdamse Motoren Revisie, 020-6708857
zeg maar via PP, met die zwarte Land Rover
-
Fraggledefender
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
Inderdaad een intressant draadje dit. Mijn 200tdi (ex-Discovery) met standaard tussenbak (geen idee welke) en lt77 komt echt niet boven de 120... En verbruik is ongeveer 1:9
Jan
Jan
-
marcel
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
Als je bij de landroverspecialist vraagt naar Menno dan heb je de expert op het gebied van afstellen van motoren. Hij heeft niet voor niets al 15 jaar ervaring.
-
disco1992
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
hoi edwin,
stuur me even een prive mailtje:
bericht_voor_wouter@hotmail.com
dan kan ik je wel helpen waarschijnlijk.
een topsnelheid van 130 tot 150 zul je nooit halen helaas.
lukt bij mij ook niet met mijn 110 200 tdi defender.
we kunnen wel eens een keer alles nalopen met je om te kijken of iets beter afgesteld moet worden.
zit in tilburg.
disco1992
stuur me even een prive mailtje:
bericht_voor_wouter@hotmail.com
dan kan ik je wel helpen waarschijnlijk.
een topsnelheid van 130 tot 150 zul je nooit halen helaas.
lukt bij mij ook niet met mijn 110 200 tdi defender.
we kunnen wel eens een keer alles nalopen met je om te kijken of iets beter afgesteld moet worden.
zit in tilburg.
disco1992
-
Roy Bruurs
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
Menno kan motoren inderdaad perfect afstellen, Alleen ga je het niet halen voor 200 euro en zeker daar niet. Nieuwe verstuivers of laten reviseren is niet gratis, kleppen stellen is dan een heel stuk eenvoudiger. distibutie kost al geld aan onderdelen en dan moet alles er nog opgezet worden. Pomp afstellen of laten nakijken kost vervolgens ook weer geld. Ik zou het budget toch drastisch bijstellen
-
Huub
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
Vind de geciteerde topsnelheden wat aan de lage kant, ik dacht dat de 200tdi en de 300tdi vergelijkbare vermogens en toerentallen hebben Onze110 met 300tdi en lt77 bak en 1.2 tussenbak en 235 85 16 banden loopt met een wat lange aanloop toch wel 140 echte km per uur bij windstil weer. Normaal verbruik van de auto is 1:11.
Dat moet met een 200 tdi ook kunnen dacht ik.
GRT Huub
Dat moet met een 200 tdi ook kunnen dacht ik.
GRT Huub
-
Bart van Dessel
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
Afstellen van 200 en 300 tdi is prima te doen, ik doe altijd eerst de distributie vernieuwen en daarna kleppen stellen en dan de inspuitpomp met micrometer afstellen, turbo kan ik ook dmv turbometer bijstellen, meer valt er niet af te stellen, alleen de inspuitpomp is nog te "resetten" maar dat heb ik (nog) niet onder de knie. Daar valt veel winst te halen,
gr, Bart
gr, Bart
-
Marc-my-Words
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
Huub Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vind de geciteerde topsnelheden wat aan de lage
> kant, ik dacht dat de 200tdi en de 300tdi
> vergelijkbare vermogens en toerentallen hebben
> Onze110 met 300tdi en lt77 bak en 1.2 tussenbak en
> 235 85 16 banden loopt met een wat lange aanloop
> toch wel 140 echte km per uur bij windstil weer.
> Normaal verbruik van de auto is 1:11.
> Dat moet met een 200 tdi ook kunnen dacht ik.
>
> GRT Huub
Lijkt mij heel reeel.
Ik haalde met een standaard Td5 145 km/u met 1:1,4 tussenbak, zowel in de 5e alsook in de 5e+overdrive.
Een 1:1,2 tussenbak geeft een 5-en-een-half dus dat klopt allemaal heel netjes -- een Td5 is op papier bijna gelijk aan een Tdi, in de praktijk net iets soepeler en krachtiger.
Overigens ipv de lange aanloop helpt een licht heuvelende weg nog beter: uiteindelijk rijdt je dan nog iets harder, zelfs helling op.
Marc
-------------------------------------------------------
> Vind de geciteerde topsnelheden wat aan de lage
> kant, ik dacht dat de 200tdi en de 300tdi
> vergelijkbare vermogens en toerentallen hebben
> Onze110 met 300tdi en lt77 bak en 1.2 tussenbak en
> 235 85 16 banden loopt met een wat lange aanloop
> toch wel 140 echte km per uur bij windstil weer.
> Normaal verbruik van de auto is 1:11.
> Dat moet met een 200 tdi ook kunnen dacht ik.
>
> GRT Huub
Lijkt mij heel reeel.
Ik haalde met een standaard Td5 145 km/u met 1:1,4 tussenbak, zowel in de 5e alsook in de 5e+overdrive.
Een 1:1,2 tussenbak geeft een 5-en-een-half dus dat klopt allemaal heel netjes -- een Td5 is op papier bijna gelijk aan een Tdi, in de praktijk net iets soepeler en krachtiger.
Overigens ipv de lange aanloop helpt een licht heuvelende weg nog beter: uiteindelijk rijdt je dan nog iets harder, zelfs helling op.
Marc
-
defender F40
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
Toch wel weer grappig z'n discussie over de max. snelheid van een defender
Ik heb mijn oude 300tdi vervangen door een andere, dit ivm met schade aan de 4de cilinder (had de auto gekocht met een kapotte waterpomp en kachelradiator)
De motor liep goed, heb er meteen een nieuwe turbo en 4 nieuwe verstuivers opgezet. Ondanks dat was hij wel wat tam, zeker met een kar erachter.
Na wat pielen aan de pomp heb ik de extra paarden gevonden die ze vanuit de fabriek erin gestopt hebben en is het nu een wereld van verschil.
Verbruik is volgens mij niet echt slechter geworden en weegt trouwens ook niet op tegen het plezier wat je ervoor terug krijgt.
Alleen heb je wat meer last van warmte bij een stevige klim met trailer erachter en bij een lage versnelling optrekken produceert hij wat extra rook. Dat kun je er wel uithalen maar heb de tijd nog niet voor gehad.
Ik zou het zeker doen, het zal nooit geen Ferrari worden maar de extra power is wel fijn....
gr Hans
oja, 110sw 300tdi 1998, 2 inch up, 235/85/16 BF mud, externe rolkooi, lier + bumper e.d. Zonder problemen 150 km/h....
Ik heb mijn oude 300tdi vervangen door een andere, dit ivm met schade aan de 4de cilinder (had de auto gekocht met een kapotte waterpomp en kachelradiator)
De motor liep goed, heb er meteen een nieuwe turbo en 4 nieuwe verstuivers opgezet. Ondanks dat was hij wel wat tam, zeker met een kar erachter.
Na wat pielen aan de pomp heb ik de extra paarden gevonden die ze vanuit de fabriek erin gestopt hebben en is het nu een wereld van verschil.
Verbruik is volgens mij niet echt slechter geworden en weegt trouwens ook niet op tegen het plezier wat je ervoor terug krijgt.
Alleen heb je wat meer last van warmte bij een stevige klim met trailer erachter en bij een lage versnelling optrekken produceert hij wat extra rook. Dat kun je er wel uithalen maar heb de tijd nog niet voor gehad.
Ik zou het zeker doen, het zal nooit geen Ferrari worden maar de extra power is wel fijn....
gr Hans
oja, 110sw 300tdi 1998, 2 inch up, 235/85/16 BF mud, externe rolkooi, lier + bumper e.d. Zonder problemen 150 km/h....
-
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
110 ex-Mariniers met 200 TDi, ik meen uit een Disco, ik meen 1.4 tussenbak, 235/85/16 banden, loopt met gemak 135 km/h. Is niet fijn kwa geluid en kwa verbruik, dus ik doe het niet vaak. Brandstofpomp is verzegeld, dus als ik het zegel zou verbreken en verder open zou laten gaan gaat hij misschien nog wel harder, heb ik echter geen behoefte aan. Bij normale snelheden meen ik toch wel 1:10 te halen.
Succes met je plannen!
Groet,
John
John Straatman
image009.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7280dcfbf5ab433896baf444603b60f0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', 'http://straatman.biz/index_files/image009.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', '', 14579800, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Binky, LW uit 1978
Colonello, 110 ex-Mariniers uit 1989
www.straatman.biz
Succes met je plannen!
Groet,
John
John Straatman
image009.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7280dcfbf5ab433896baf444603b60f0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', 'http://straatman.biz/index_files/image009.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', '', 14579800, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Binky, LW uit 1978
Colonello, 110 ex-Mariniers uit 1989
www.straatman.biz
-
edwin
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
Dank jullie wel voor alle reacties tot nu toe !
Veel "voer" tot nadenken zullen we maar zeggen.
Wouter, ik mail je snel even.....
Edwin.
Veel "voer" tot nadenken zullen we maar zeggen.
Wouter, ik mail je snel even.....
Edwin.
-
disco1992
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
heb je mail ontvangen edwin en je terug gemaild !
hoor het wel van je.
disco1992
hoor het wel van je.
disco1992
-
RaRo74
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
Mijn RRC doet met gemak 145 km/h gemeten met de GPS(=toevallig ook gelijk aan de km-teller). Nog harder rijden heb ik niet getest maar naar mijn gevoel zal het niet veel harder gaan. Dat is ook niet nodig aangezien ik met de RRC meestal maximaal 120 á 125 km/h rij.
Het verbruik is relatief maar wel iets wat ik bijhoud aangezien anders de pagina in het logboek leeg blijft
Snelweg met een constante snelheid van +120 km/h(dus niet lager) 1:13.1
In het terrein 1:8.5
Het gemiddelde verbruik zit op 1:10 en dan rij ik gewoon lekker door met de rest van het verkeer.
Wat voor bak er onder zit weet ik niet(hoe kan ik dat zien??) maar alles is verder standaard qua motor. De wagen zelf heeft een volledige bepantsering dus er hangen de nodige kilo's extra aan.
Banden: BF 245/75/16
Er van uitgaande dat je toerenteller klopt. Weet iemand hoeveel toeren een 200TDI RRC doet bij exact 120 km/h in z'n hoogste versnelling?
Het verbruik is relatief maar wel iets wat ik bijhoud aangezien anders de pagina in het logboek leeg blijft
Snelweg met een constante snelheid van +120 km/h(dus niet lager) 1:13.1
In het terrein 1:8.5
Het gemiddelde verbruik zit op 1:10 en dan rij ik gewoon lekker door met de rest van het verkeer.
Wat voor bak er onder zit weet ik niet(hoe kan ik dat zien??) maar alles is verder standaard qua motor. De wagen zelf heeft een volledige bepantsering dus er hangen de nodige kilo's extra aan.
Banden: BF 245/75/16
Er van uitgaande dat je toerenteller klopt. Weet iemand hoeveel toeren een 200TDI RRC doet bij exact 120 km/h in z'n hoogste versnelling?
-
Pamela
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
Het harder rijden met de Defender, zit ik niet echt op te wachten, soms zou het wel fijner zijn als ik net iets meer vermogen had, iemand "ff snel in te halen" maarja, je weet dat je hobby wagen nu eenmaal geen snelheidsduivel is.
Ik heb in die van mij een originele 200TDI Defender liggen (niet origineel in deze auto, wel origineel Defender, dus geen Discovery), ik rijd normaal, vanwege geluid en trillingen en gerust rijden, rond de 90-100km/u. Maar als ik mijn gaspedaal onderin trap, wil hij met enig geduld best tot de 120km/u komen en soms als ik nog wat meer geduld heb en geen tegenwind, is zelfs 125/130 haalbaar (slechts enkele malen gedaan overigens) maar nogmaals, vooral voor het kabaal en het gevoel dat ik de controle kwijt raak, vind ik 100km/u echt wel meer dan genoeg!
p.s. snelheid is de snelheid afgelezen op de GPS, deze ligt in mijn volvo net iets boven de sneheid die de km-teller van de volvo aangeeft en in de series exact gelijk met de snelheid die de km-teller aan geeft.
Verbazing wekkend trouwens wat het geluid terugbrengt, zodra je er nieuwe olie op gegooid hebt! dat scheelt een hoop!
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
Ik heb in die van mij een originele 200TDI Defender liggen (niet origineel in deze auto, wel origineel Defender, dus geen Discovery), ik rijd normaal, vanwege geluid en trillingen en gerust rijden, rond de 90-100km/u. Maar als ik mijn gaspedaal onderin trap, wil hij met enig geduld best tot de 120km/u komen en soms als ik nog wat meer geduld heb en geen tegenwind, is zelfs 125/130 haalbaar (slechts enkele malen gedaan overigens) maar nogmaals, vooral voor het kabaal en het gevoel dat ik de controle kwijt raak, vind ik 100km/u echt wel meer dan genoeg!
p.s. snelheid is de snelheid afgelezen op de GPS, deze ligt in mijn volvo net iets boven de sneheid die de km-teller van de volvo aangeeft en in de series exact gelijk met de snelheid die de km-teller aan geeft.
Verbazing wekkend trouwens wat het geluid terugbrengt, zodra je er nieuwe olie op gegooid hebt! dat scheelt een hoop!
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
-
Richard
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
Mijn 300 TDI draait bij 120 km/h zo'n 3500 toeren.
Onlangs (i.v.m. falende roetmetingen) de distributieriem laten vernieuwen, de dieselpomp laten afstellen en de kleppen zijn gesteld.
Nu fluitend door de roetmeting.
Ik rij niet zo hard maar bij 130 km/h heeft de Range er nog duidelijk zin in.
De keerzijde
De pomp bleek wat te riant afgesteld, daardoor te veel roetuitstoot. Maar wat ging ie als de brandweer. In de jaren daarvoor ging het met de hakken over de sloot goed bij de roetmeting.
De turbo werkte goed mee en even een vrachtwagen inhalen was zo gepiept.
Nu met de nieuwe afstelling is het wel even wennen. De vermogensopbouw gaat veel geleidelijker en minder snel. Dus even een auto inhalen vergt wat meer vooruitkijken. De topsnelheid is gelijk gebleven, ik heb wel de indruk dat het blok nu veel makkelijker toeren maakt. Minder herrie bij hoge snelheden.
Ik vermoed dat de pomp voorheen binnen een kleiner toerentalgebied z'n werk naar behoren deed. Het blok loopt nu rustiger. Maar zoals gezegd de fut is wel wat uit.
(dus Bart wie weet kom ik nog eens buurten om het wat ruimer af te stellen indien mogelijk)
Mijn advies is (zeker gezien je regio) om met Bart van Dessel te contacten, hij kan je zeker verder helpen om de pomp anders af te stellen.
Ik ben er in ieder geval tevreden over.
Succes.
Onlangs (i.v.m. falende roetmetingen) de distributieriem laten vernieuwen, de dieselpomp laten afstellen en de kleppen zijn gesteld.
Nu fluitend door de roetmeting.
Ik rij niet zo hard maar bij 130 km/h heeft de Range er nog duidelijk zin in.
De keerzijde
De pomp bleek wat te riant afgesteld, daardoor te veel roetuitstoot. Maar wat ging ie als de brandweer. In de jaren daarvoor ging het met de hakken over de sloot goed bij de roetmeting.
De turbo werkte goed mee en even een vrachtwagen inhalen was zo gepiept.
Nu met de nieuwe afstelling is het wel even wennen. De vermogensopbouw gaat veel geleidelijker en minder snel. Dus even een auto inhalen vergt wat meer vooruitkijken. De topsnelheid is gelijk gebleven, ik heb wel de indruk dat het blok nu veel makkelijker toeren maakt. Minder herrie bij hoge snelheden.
Ik vermoed dat de pomp voorheen binnen een kleiner toerentalgebied z'n werk naar behoren deed. Het blok loopt nu rustiger. Maar zoals gezegd de fut is wel wat uit.
(dus Bart wie weet kom ik nog eens buurten om het wat ruimer af te stellen indien mogelijk)
Mijn advies is (zeker gezien je regio) om met Bart van Dessel te contacten, hij kan je zeker verder helpen om de pomp anders af te stellen.
Ik ben er in ieder geval tevreden over.
Succes.
-
Bart van Dessel
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
Richard je bent altijd welkom, ik kan je wel uitleggen hoe je de pomp kunt bijstellen, waardoor ie veel beter loopt, bij de volgende apk is het gewoon weer even terugzetten. Afstellingen die ik met de micrometer heb gedaan die blijven gewoon staan. Brandstof verbruik maakt weinig uit, als je constante snelheid rijdt dan vraagt de motor dezelfde hoeveelheid diesel, alleen bij optrekken krijgt ie wat meer lekkere sapjes......
gr, bart
gr, bart
-
Bauke 110
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
Je moet gewoon eens die grote kist van je dak halen, ga je lijk een stuk harder, iets met windweerstand enz
Die kist is niet de laagste
Gr Bauke
Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D
Die kist is niet de laagste
Gr Bauke
Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D
-
Pamela
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
Bauke 110 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je moet gewoon eens die grote kist van je dak
> halen, ga je lijk een stuk harder, iets met
> windweerstand enz
> Die kist is niet de laagste
ja ja ja..... zal wel ERRUG veel schelen op zo'n blokkendoos dat kleine kistje wat aerodynamischer is dan de blok waar ie op ligt overigens....
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
-------------------------------------------------------
> Je moet gewoon eens die grote kist van je dak
> halen, ga je lijk een stuk harder, iets met
> windweerstand enz
> Die kist is niet de laagste
ja ja ja..... zal wel ERRUG veel schelen op zo'n blokkendoos dat kleine kistje wat aerodynamischer is dan de blok waar ie op ligt overigens....
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
-
Marc-my-Words
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
Zouden die mooiere motorloop en mindere herrie niet gewoonweg het gevolg zijn van de nieuwe distributieriem.
Dat ie voorheen dan nog wel (beter) presteerde was waarschijnlijk het gevolg van een zeer riant opgeschroefde pomp (waarmee je dus de wat gammel lopende motor toch nog voortjoeg).
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2011 00:01 door Marc-my-Words.
Dat ie voorheen dan nog wel (beter) presteerde was waarschijnlijk het gevolg van een zeer riant opgeschroefde pomp (waarmee je dus de wat gammel lopende motor toch nog voortjoeg).
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2011 00:01 door Marc-my-Words.
-
Richard
Re: Pikkobello afstellen van een 200 TDI
De riem was wel 1 tandje versprongen. Niet heel spannend, wel zonde.
Stationair liep/loopt het blok erg rustig. Heeft nu een 125000 km gelopen.
Ik denk niet dat het daarn aan heeft gelegen, bij een rustige rijstijl (nieuwe rijden zeg maar), liep het blok ook super. Ik bedoel aan te geven dat de turbo niet continu aan vol aan de bak moest.
Ook met de paardentrailer erachter geen centje pijn, bij hoge en lage toeren/snelheden. Met paard sowieso niet te hard natuurlijk
Stationair liep/loopt het blok erg rustig. Heeft nu een 125000 km gelopen.
Ik denk niet dat het daarn aan heeft gelegen, bij een rustige rijstijl (nieuwe rijden zeg maar), liep het blok ook super. Ik bedoel aan te geven dat de turbo niet continu aan vol aan de bak moest.
Ook met de paardentrailer erachter geen centje pijn, bij hoge en lage toeren/snelheden. Met paard sowieso niet te hard natuurlijk