toerenteller varieert

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
EvertRRC3.9

toerenteller varieert

Bericht door EvertRRC3.9 »

Ondanks dat de dynamo van mijn RRC 1991 Vogue is gereviseerd blijft de toerenteller schommelen, bij stationair staat ie op 0 bij ca 100km schommelt deze tussen 1500 en 2500 en bij acceleren wil hij wel de 4000 - 5000 toeren laten zien. Bij stationair loopt de motor zeer rustig geschat op 750 toeren. Iemand enig idee hoe dit is te verhelpen??
disco ronl

Re: toerenteller varieert

Bericht door disco ronl »

mogelijkheid is een vuil of gecorrodeerd steekstekkertje achterop de dynamo, er zit er 1 met 1 draad, dat is die van de toerenteller. vervang die steekstekker door een goede en maak het schuifcontact op de dynamo ook goed schoon.
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Is het een diesel of een V8 benzine ???

Bij diesels wordt vaan het signaal van de dynamo aftgetakt.
Uit je nickname zou ik echter afleiden dat we over een 3.9 benzine praten. Bij de benzinemotoren zit de toerenteller niet op de dynamo. Er wordt dan gebruik gemaakt van de (-) van de bobine of een spoel om een hoogspanningskabel om de toeren te meten.
Op de meeste meters zit dan een aantal schakelaars op de achterzijde om in te stellen hoeveel cilinders de motor heeft.
Staat dat verkeerd, dan krijg je dit soort rare uitlezingen. ook kan het zijn dat er een slechte verbinding is van de meter naar je bobine.

De losse draad op de dynamo is dan van de ontstoring...... dat heeft niets met de toerenteller te maken.
EvertRRC3.9

Dank voor de Suggesties ik kan er mee aan de slag, maar eerst de linkervoorportier ruitenmotor aan de praat krijgen, hapert, alleen met een dreun op de binnenzijde van het portier doet ie het af en toe, andere motor en mechanisme maakten geen verandering, relais is ok, schakaar ook goed, spanning op toevoer draden is ook goed, dus nog even kl........en.
Groet Evert
EvertRRC3.9

Ja het is inderdaad een 3.9 V8 benzine /LPG
Leendert

Bericht door Leendert »

Bij een RRC V8 3.9 werkt de toerenteller ook via een dynamo aansluiting, aangezien dat je die hebt gereviseerd en het direct daarna mis ging met de toerenteller zou ik mij daar op richten. Stekkertje goed contact?
EvertRRC3.9

He Leendert, nou nee ik heb de dynamo later reviseren omdat ik dacht dat daar het probleem zat de toerenteller deed daarvoor al vreemd, alle ( 2 dus )draad aansluitingen nu gecontroleerd en kan niets vreemds vinden, wellicht eens een externe toeren teller er aan hangen en zien wat er gebeurt. Ik weet het anders even niet meer.
Dank voor de reacties.
EvertRRC3.9

Tipje, wat betreft de raammotor; stelschroef aan de onderzijde van het wormwiel moest iets versteld worden, waardoor de tanden beter in elkaar grijpen, 't is maar dat we het weten scheelt heel wat werk en niet iedere motor is dus stuk!!!!! Dankzij zoonlief met z'n RRC '86.
Ian RookRover

Bericht door Ian RookRover »

Misschien is de toerenteller zelf gewoon stuk? Zet eens een voltmeter op de toerentelleraansluiting van de dynamo en kijk of die met de toerenteller meeschommelt? Lange draad nemen en voltmeter naast de toerenteller houden.

Ian.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Is de massa wel goed. Als je een "zwevende" massa hebt dan krijg je ook leuke uitlezingen.
Plaats reactie