Airlift

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
mark

Airlift

Bericht door mark »

Iemand ervaring met de Airlift luchtzakken in een rrc?

Wat is de minimale druk in het terrein?
Rick90

Re: Airlift

Bericht door Rick90 »

Airlift balgen zijn bedoeld om de auto meer stevigheid te geven bij belading en niet om de auto te verhogen voor terreinrijden.
De druk hangt dus af van de belading.
mark

Re: Airlift

Bericht door mark »

Weet ik maar ik ga ze toch echt niet demonteren voordat ik het terrein in ga.

Weet iemad de minimale druk voor in het terrein.
theo bouwman

Re: Airlift

Bericht door theo bouwman »

0,5 dar
theo bouwman

Re: Airlift

Bericht door theo bouwman »

0,5 bar (sorrie tik fout)
RaRo74

Re: Airlift

Bericht door RaRo74 »

Ik heb de Airlift 2000 ook in de RRC zitten wat een hele verbetering is. Vooral bij volle belading met campinggear of andere meuk staat de wagen mooi recht aangezien deze voor de Airlift wat achterover gezakt hing met volle belading.
Bijkomend voordeel is dat de wegligging verbeterd is aangezien de koets in de bochten minder overhelt, dit is is merkbaar in de bebouwde kom met veel bochtenwerk maar ook op de snelweg ligt de wagen strak op de weg zonder dat dit kosten van comfort gaat.

Wat mij betreft is het dus een goede investering geweest. In het terrein moet ik het nog goed testen maar ik weet al dat ik niet een te lage druk ga gebruiken.
robbert

Re: Airlift

Bericht door robbert »

ik zou zeggen als je zonder lading offroad gaat laat ze bijna volledig leeg lopen, anders kan je niet volledig inveren
RaRo74

Re: Airlift

Bericht door RaRo74 »

Dat is afhankelijk van hoe de balgen aangesloten zijn.

Heeft iedere balg een eigen ventiel en zijn ze aan elkaar verbonden dan zou ik zeggen bijna leeg naar 0,5 bar. Maar zijn ze aan elkaar verbonden in 1 circuit dan kan ik me voorstellen dat wanneer de ene veer helemaal ingedrukt is en de balg dus ook dat de andere veer/balg alle lucht krijgt waardoor deze optimaal uitrekt wat juist in het terrein weer een voordeel kan zijn.
RaRo74

Re: Airlift

Bericht door RaRo74 »

Hier nog een leuke Q&A waarin ze ook een minimum druk van 0.5 bar aangeven.
[www.airsprings.cc]
disco ronl

Re: Airlift

Bericht door disco ronl »

Uit de handleiding:
Always maintain at least 5 p.s.i. (is ongeveer 0,4bar) air pressure to prevent chafing or coil pinch.
RaRo74

Re: Airlift

Bericht door RaRo74 »

disco ronl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Uit de handleiding:
> Always maintain at least 5 p.s.i. (is ongeveer
> 0,4bar) air pressure to prevent chafing or coil
> pinch.

Klopt, maar dat zegt niets over de minimale druk bij het terreinrijden.
laro mark

Re: Airlift

Bericht door laro mark »

volgens de beschrijving die ik bij mijn set kreeg in de minimale druk 0.5 bar

groet, Laro Mark

130%20havelte%203-2013.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b440cab7ce104a453197e89079845e8e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', 'http://wijnholtservice.nl/landrover/130%20havelte%203-2013.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', '', 15062703, 600, 600, 'Loading image ...', false);
theo bouwman

Re: Airlift

Bericht door theo bouwman »

In mijn vorige 2 auto's heb ik ze ook gehad. Nu in de 110 nog niet, maar dat komt misschien nog wel.
RARO74 "Always maintain at least 5 psi" Betekent toch echt ook bij terreinrijden.....minimale druk 0.4bar ongeveer.
Mijn ervaring is dat je ongeveer 130.000km met een set kunt doen inclusief intensief terreinrijden. Ze bevielen mij erg goed voor mijn discovery's.
RaRo74

Re: Airlift

Bericht door RaRo74 »

theo bouwman Schreef:
-------------------------------------------------------
> RARO74 "Always maintain at least 5 psi" Betekent
> toch echt ook bij terreinrijden.....minimale druk
> 0.4bar ongeveer.

Kwestie van interpretatie. Dan kun je net zo goed de maximale druk van 35 psi aanhouden.
Ik had liever in de gebruiksaanwijzing gezien "Ga je terreinrijden? Zet dan de druk op 0.4 bar."

130.000 km valt trouwens helemaal niet tegen! Ik heb er pas 4000 km mee gereden dus de komende 25 jaar zit ik goed
bram-rrc

Re: Airlift

Bericht door bram-rrc »

Mijne er zaterdag tussenuit gevist. Is na 4 maanden en weinig km al een balg kapot ... (minimale druk aangehouden etc.) dikke scheur zit erin.
RaRo74

Re: Airlift

Bericht door RaRo74 »

Geen duidelijke oorzaak dus waardoor de scheur is ontstaan?
Zit de coating nog wel goed op de binnenkanten van je veren? Ik kan me voorstellen dat deze afbladert door corrosie en dat de scherpe randen van de coating icm roest de balg sneller lek prikt.

Tsja en een polyurethaan scheur lassen of lijmen zal niet meevallen gezien de druk en krachten die er op kunnen komen te staan. Een nieuwe balg is dan de enige oplossing en kost ook de minste moeite.
bram-rrc

Re: Airlift

Bericht door bram-rrc »

Veren zijn nog netjes. Is ook een flinke scheur:

Foto-66TNU6EK-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e5b9b1377f40bbe59253fc0e49b31eea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-66TNU6EK-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-66TNU6EK-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-66TNU6EK-D.jpg', '', 15069425, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Plaats reactie