[www.ropro.net]
dit kwam ik tegen na een zoekactie naar vacuummeter.
mijn zwager heeft een vacuummeter in zijn 109 2.25 benzine gemonteerd.
wat mij alleen nog niet duidelijk is is het pingelen.
is dit duidelijk te horen?
de man zegd eigenlijk dat de voorgeschreven voorontsteking meestal niet optiemaal is.
hij vervroegd zelfs de voor ontsteking.
nu loopt mijn motor op gas(uitsluitend) die staat op 12 graden voor ontsteking met vacuumslangtje aan gesloten.
als ik de redenering van de man er op nahoud, vergroot is toch de kans op backfire's?
groet, Henri
interessant lees voer
-
tijdrovers
Re: interessant lees voer
ow, wat ik vergeet te vragen is, hoe denken jullie, v8 rijders die het optimale zoeken in de motor, ervan?
-
Andrew Colville
gepingel is het moment waarop een of meerdere cilinders te vroeg ontsteken hierdoor wil de motor eigen lijk proberen achteruit te lopen, het gepingel klinkt als een knetterend geluid.
op optimale ontsteking te krijgen moet je gewoon over op het EDIS systeem ( wasted spark ) icm een Megajolt hier mee kun je ontstekingstijdstip programmeren afhankelijk van diverse factoren last, torental, temperatuur motor/lucht, vraag ( je rechter voet), etc, etc iets beters is er nog niet.
de aangegeven waardes in je WP handboek zijn waardes die de fabrikant als veilig beschouwd voor dat type motor in alle omstandig heden, logies dat het niet perse betekent optimaal.
Let wel pingelen kan tot ernstige motor schade lijden, kijk hier dus goed mee uit.
Moderne auto's hebben een bobine per cilinder rechtstreeks op de bougie deze worden door het motor management aangestuurd aan de hand van diverse factoren, waar onder ook een pingel sensor, deze sensor schroeft de ontsteking ( elektronisch ) terug op het moment dat de motor begint te pingelen, dit pingelen bij deze motoren nemen wij als bestuurder noot waar aan gezien de motorregelmodule veel sneller ingrijpt.
Moderne motoren hebben dus eigenlijk altijd maximale vervroeging bij elke last/toerental, weliswaar afhankelijk van een berekening die het maximum aantal graden berekend middels de diverse sensoren, dit is iets wat niet kan met een mechanische ontsteking.
Google ook maar eens op megajolt er is enorm veel over geschreven en ook de 2.25 is al eens voorzien van dit systeem.
Groetjes Andrew
op optimale ontsteking te krijgen moet je gewoon over op het EDIS systeem ( wasted spark ) icm een Megajolt hier mee kun je ontstekingstijdstip programmeren afhankelijk van diverse factoren last, torental, temperatuur motor/lucht, vraag ( je rechter voet), etc, etc iets beters is er nog niet.
de aangegeven waardes in je WP handboek zijn waardes die de fabrikant als veilig beschouwd voor dat type motor in alle omstandig heden, logies dat het niet perse betekent optimaal.
Let wel pingelen kan tot ernstige motor schade lijden, kijk hier dus goed mee uit.
Moderne auto's hebben een bobine per cilinder rechtstreeks op de bougie deze worden door het motor management aangestuurd aan de hand van diverse factoren, waar onder ook een pingel sensor, deze sensor schroeft de ontsteking ( elektronisch ) terug op het moment dat de motor begint te pingelen, dit pingelen bij deze motoren nemen wij als bestuurder noot waar aan gezien de motorregelmodule veel sneller ingrijpt.
Moderne motoren hebben dus eigenlijk altijd maximale vervroeging bij elke last/toerental, weliswaar afhankelijk van een berekening die het maximum aantal graden berekend middels de diverse sensoren, dit is iets wat niet kan met een mechanische ontsteking.
Google ook maar eens op megajolt er is enorm veel over geschreven en ook de 2.25 is al eens voorzien van dit systeem.
Groetjes Andrew
-
Wim Janssen
Precies Andrew, Megajolt is de keuze. En dan kun je ook mooi in het middentoerengebied, waar je met een Land Rover toch meer zit dan het hogetoerengebied, je ontsteking wat scherper zetten zonder dat dit in de hoge toeren risico's op pingelen veroorzaakt. Ik zit trouwens op 16 graden voorontsteking in stationairloop met LPG. Bovendien blijft het ding na een koude start zonder choke of iets dergelijks zelfs op 300 rpm lopen.
groeten
Wim Janssen
groeten
Wim Janssen