UNC/UNF/WW wat moet ik nou hebben?
-
Roel
UNC/UNF/WW wat moet ik nou hebben?
Als newbie in de wereld van LandRover merk ik al direct dat mijn (redeijk gevuld) magazijn niet toereikend is voor UK auto's. Om niet steeds 's avonds en in het weekend ernaast te grijpen wil ik een basisvoorraad bevestigingsmateriaal voor onze '83 110 aanschaffen. Alleen wat??? Ik heb geen enkel idee wat voor draadsoorten en diameters er in chassis en/of motor/drijfwerk veelvuldig gebruikt worden, en geen donorauto die als 2e magazijn kan dienen. Wellicht dat dit forum raad weet
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-
Andrew Colville
Re: UNC/UNF/WW wat moet ik nou hebben?
de meeste originele werkplaats handboeken hebben een introductiebladzijde waar vaak dit soort dingen in staat.
wat je verder exact moet hebben weet ik zo niet, wel helpt een draad kam vaak met het identificeren van oude bouten.
Groetjes Andrew
wat je verder exact moet hebben weet ik zo niet, wel helpt een draad kam vaak met het identificeren van oude bouten.
Groetjes Andrew
-
Roel
het identificeren is niet het probleem, het misgrijpen op zaterdagavond wel
In de originele wkpl handboeken wordt met geen mogelijkheid gerept over de gebruikte maatvoering van de bouten/moeren helaas
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
In de originele wkpl handboeken wordt met geen mogelijkheid gerept over de gebruikte maatvoering van de bouten/moeren helaas
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-
Rob
Hoi Roel,
Een beetje laat maar misschien heb je er nog wat aan.
Wat er zowiezo niet in zit is UNC en UNF, dat is n.l een Amerikaanse draad, wel gebaseerd op inch maatvoering maar met een andere tophoek dat WW toepast.
Verder denk ik dat je je niet al te ongerust moet maken, de Engelsen zijn inmiddels allang overgestapt op metrische draad en volgens mij vind je witworth alleen nog in Series.
Voor moerbouten kan je in ieder geval metrisch pakken en tapbouten zal volgens mij in de meeste gevallen ook metrisch zijn.
Speciale bouten door het chassis enzo moet je gewoon bij Paddock of zo bestellen.
Wat wel lastig is dat veel bouten afwijkende kleine koppen hebben en sommige moeren zijn ook met kleiner zeskant dan normaal ivm gebrek aan ruimte bijvoorbeeld op het uitlaat spruitstuk.
Zelf ben ik bezig mer een 2,5 NA diesel en alle bouten hierin zijn al MM draad, komt natuurlijk ook metrisch fijn in voor en die haal je niet bij de Gamma.
Groeten,
Rob, Series 88 benzine (nog wel)
Een beetje laat maar misschien heb je er nog wat aan.
Wat er zowiezo niet in zit is UNC en UNF, dat is n.l een Amerikaanse draad, wel gebaseerd op inch maatvoering maar met een andere tophoek dat WW toepast.
Verder denk ik dat je je niet al te ongerust moet maken, de Engelsen zijn inmiddels allang overgestapt op metrische draad en volgens mij vind je witworth alleen nog in Series.
Voor moerbouten kan je in ieder geval metrisch pakken en tapbouten zal volgens mij in de meeste gevallen ook metrisch zijn.
Speciale bouten door het chassis enzo moet je gewoon bij Paddock of zo bestellen.
Wat wel lastig is dat veel bouten afwijkende kleine koppen hebben en sommige moeren zijn ook met kleiner zeskant dan normaal ivm gebrek aan ruimte bijvoorbeeld op het uitlaat spruitstuk.
Zelf ben ik bezig mer een 2,5 NA diesel en alle bouten hierin zijn al MM draad, komt natuurlijk ook metrisch fijn in voor en die haal je niet bij de Gamma.
Groeten,
Rob, Series 88 benzine (nog wel)
-
Paul Rasch
Beste Roel,
Voor een 110" 1983 weet ik het niet precies, maar in mijn 109" 1982 Stage One komt alles voor.
Wil je, zoals je zelf zegt, niet op zaterdag avond misgrijpen, overweeg dan een assortiment bouten moeren te kopen.
Op Engelse beurzen kwam ik Wrights Auto Supplies tegen.
Heb nooit bij hem via de Internet besteld, dus daar kan ik je niets over vertellen. Lijkt me wel een betrouwbaar bedrijf.
Heb met hiermee al vele 'zaterdag-avond-momenten' weten op te lossen.
Succes, Paul Rasch
80" 1950
109"1982, Stage One
Voor een 110" 1983 weet ik het niet precies, maar in mijn 109" 1982 Stage One komt alles voor.
Wil je, zoals je zelf zegt, niet op zaterdag avond misgrijpen, overweeg dan een assortiment bouten moeren te kopen.
Op Engelse beurzen kwam ik Wrights Auto Supplies tegen.
Heb nooit bij hem via de Internet besteld, dus daar kan ik je niets over vertellen. Lijkt me wel een betrouwbaar bedrijf.
Heb met hiermee al vele 'zaterdag-avond-momenten' weten op te lossen.
Succes, Paul Rasch
80" 1950
109"1982, Stage One
-
Bart van Dessel
UNF wordt zeker wel gebruikt, bij RRC niet zoveel (cardanassen, differentieël, koets-ophangingpunten) maar misschien bij oudere Land Rovers wel meer. Voor UNF bouten en moeren zijn zelfs speciale "special tools" te koop die voor de cardanassen heel makkelijk zijn. Verder is het bij een RRC heel veel Metrisch. Ik gebruik zelden Engels gereedschap, heb het wel in huis maar het minst gebruikt.
Op de workshop manuals kan ik niet terug vinden waar en welk systeem (UNF of Metr.) gebruikt wordt.
Gr, bart
Op de workshop manuals kan ik niet terug vinden waar en welk systeem (UNF of Metr.) gebruikt wordt.
Gr, bart
-
Roy Bruurs
Bij een 110 en ook 90 zijn de meeste bouten gewoon meterisch. De bouten en de moeren van je cardan en diffs zijn daarintegen zoals bart zegt wel engelse maat (moet je sleutel 9/16) voor hebben.
verder zijn de bouten van de radiusarmen engelse maat maar daar past gewoon spelingsvrij M16 in
verder zijn de bouten van de radiusarmen engelse maat maar daar past gewoon spelingsvrij M16 in
-
Peter
Bart,
Jij zou toch beter moeten weten, bij mijn range rover van 1972 is bijna ja bijna alles UNC of UNF, dat je met een
metrische sleutel terecht kan is gewoon geluk, als het een beetje vast zit lukt dit niet, want dan draai je de kop rond.
Ik dacht, na 1982 of 1984 wordt al wat meer metrisch gebruikt in de jaren 1990 enz zal het wel metrisch zijn, dat weet ik
niet.
Bij de vroege V8 blokken kwam geen metrische bout aan te pas, en in aluminium is het bijna allemaal unc.
Peter
Jij zou toch beter moeten weten, bij mijn range rover van 1972 is bijna ja bijna alles UNC of UNF, dat je met een
metrische sleutel terecht kan is gewoon geluk, als het een beetje vast zit lukt dit niet, want dan draai je de kop rond.
Ik dacht, na 1982 of 1984 wordt al wat meer metrisch gebruikt in de jaren 1990 enz zal het wel metrisch zijn, dat weet ik
niet.
Bij de vroege V8 blokken kwam geen metrische bout aan te pas, en in aluminium is het bijna allemaal unc.
Peter
-
Bart van Dessel
Ik houd me bijna uitsluitend nog bezig met jaren '90 RRC's en Disco's. In belastingvrije chassis zitten geen bouten en moeren, als ze kaal zijn tenminste...
gr, Bart
gr, Bart
-
paulus-109
vanaf 1984 is bijna alles metrisch, bouten voor staal is meestal unf en bouten voor in alu meestal unc, ww is erg oud maar lijkt veel op unc.
paul
paul