Bij 100km door bult en dan grote vibraties in stuur en auto

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Robbert

Bij 100km door bult en dan grote vibraties in stuur en auto

Bericht door Robbert »

Dame en heren,

Ik heb het volgende probleem:
Als ik met mijn RRC uit 1994 met luchtvering over de snelweg rijdt en ik rij dan over een brug en dan specifiek bij het begin van de overgang tussen weg en brug. Dan begint de wagen enorm te vibreren en de motor kap zie je dan als een dolle op en neer dansen.

Onder de 100 km is het ook aanwezig maar niet zo heftig. En gewoon stads verkeer merk je wel dat het niet helemaal okay is maar geen overdreven vibraties. En ik heb het gevoel dat het voor veroorzaakt wordt.

Het probleem is ontstaan toen ik rond om nieuwe monroe schokdempers heb gemonteerd en voor ook nog nieuwe dunlop luchtblagen gemonteerd heb.

Ik heb nu ook al wat plaatjes bij de rubbers van de schokdempers geplaatst om zo de rubber nog steviger in de houders gedrukt te krijgen. Ik kan de schokdempers nog steeds met de hand ronddraaien (voor dan achter gaat dat niet vanwege ander demper constructie).

Verder heb ik de spelling op de lagers voor gecontroleerd en waar nodig bij gesteld.

Ik heb de volgende ideeën nog:
Kan een van de nieuwe schokdempers toch slecht zijn. Zo ja hoe kan ik dat nog testen.
Of zou een lucht ventiel slecht kunnen zijn? DAt hij bij zon druk toch lucht door laat (wat ik persoonlijk onwaarschijnlijk acht maar toch je moet alles meenemen niet!)

Wie o wie kan mijn de goede richting wijzen.

M.vr.gr.

Robbert

Wat kan of moet ik nog meer testen/controleren
Roy Bruurs

Re: Bij 100km door bult en dan grote vibraties in stuur en auto

Bericht door Roy Bruurs »

Dempers ronddraasien is al niet goed betekend dat er nog ergens speling opzit. Zorg eerst dat dat opgelost is en ga dan verder zoeken.

Hoe zijn de rubbers van de panhard en de radiusarmen enz.
Mud Machine

Bericht door Mud Machine »

Pre load op je swivels wel ok? Als die te laag staat dan krijg je heftige vibraties en slingerend stuur bij het rijden over een bult of kuil in de weg.
Rene110

Bericht door Rene110 »

ik had precies hetzelfde met mijn wagen , na vervangen van de stuurdemper was het probleem opgelost.
dus even de stuurdemper eronderuit halen en handmatig voelen of de veerdruk goed is.
alles bij elkaar 10 min. werk.
Rene.
Robbert

Bericht door Robbert »

Die zijn zover ik weet ook nog oud heb ik wel nieuwe liggen. Maar ik wil eerst dit oplossen voordat ik nog meer variabele in het spel ga brengen.
Echter lijkt het mij stug dat dit dan opeens een probleem is dan had ik dat voor heen al moeten merken niet?

M.vr.gr.

Robbert
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Rene110 Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik had precies hetzelfde met mijn wagen , na
> vervangen van de stuurdemper was het probleem
> opgelost.
> dus even de stuurdemper eronderuit halen en
> handmatig voelen of de veerdruk goed is.
> alles bij elkaar 10 min. werk.
> Rene.

Hmmm ... vlgs het boekje moet ie ook zonder stuurdemper zonder vibraties kunnen rijden.
Je hebt dus slechts een end-off-pipeline oplossing. Preload en verschillende rubbers en kogels moeten zo zijn dat je vibratieloos kan rijden, en de stuurdemper doet dan de rest (en niet omgekeerd).

Marc
robbert

Bericht door robbert »

Weet ik niet ben ik niet aan geweest maar zouden die opeens niet meer goed zijn als je dempers en lucht balgen hebt vervangen??
Maar zal ze zeker nakijken om het in ieder geval uit te sluiten.

M.vr.gr.

Robbert
robbert

Bericht door robbert »

Die heb ik ook vervangen door een monroe demper.
Kan natuurlijk de oude weer eens terug plaatsen.

M.vr.gr.

Robbert
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Kan je echt de hele demper ronddraaien en niet alleen maar de stofkoker?

fb
Sylvester

Bericht door Sylvester »

Hi,
Dit is een bekend probleem bij de RRC, men roept dat de RRC zonder stuurdemper moet kunnen.
Onze ervaring is dat dit niet kan, We hadden hetzelfde probleem met onze RRC, alle busen vervangen, voorspanning op de swivels veranderd, tot zelfs 7 kilo zonder keerring ( swivel heeft onder en boven lagers ) niets hielp, uiteindelijk een stuurdemper gemonteerd en de auto rijdt nu al jaren zonder enige trilling of vibraties.
Dus stuurdemper monteren.

Succes,
Silvester
Grumpy Old Sil

Bericht door Grumpy Old Sil »

Fusee speling, stuurdemper, panhardbussen en bandenspanning goed controleren. Daar ergens of in een combinatie daarvan moet je probleem liggen.

Succes.

Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0768a30f8626d99415e7d3b5b67e4bdb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 14574005, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Restauratie Land Rover Serie III
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

"Death Wobbel" (google maar eens)

Dit is een standaard probleem bij elke landrover, maar komt nu veel voor bij 10- 20 jaar oude Rangerovers en Discoverys dit komt door versleten fusee lagers en daar mee ook te weinig voor spanning op de fusee's door shims te verwijderen kun je de voor spanning hertellen, maar als de fusee lagers versleten zijn dan schiet je hier weinig mee op of het resultaat is van korte duur.

Natuurlijk kunnen ook versleten rubbers, banden, Kromme velgen, schok dempers een trilling veroorzaken, maar als dit ( death wobble ) gebeurd bij 100 Km per uur en het raken van een expansie strip of kuiltje in de weg dan zet ik hier mijn geld op .

Een Rangerover rijdt prima zonder stuur demper, deze heb je pas nodig ( op een rangerover ) bij rare velg breedtes of ET waardes en grote banden maten, wel moet de rest van de op ophanging op orde zijn!! en dit zal in veel gevallen niet niet zijn op oudere Rangerovers en Discovery's elke rangerover Classic is nu tenminste 17 jaar oud, en sommige rubbers, lagers, etc, etc dus warschijnlijk ook.

Succes met het het repareren.

Groetjes Andrew
Robbert

Bericht door Robbert »

Nee ik kan de hele demper rond draaien. De rubbers klemmen niet echt heel erg.

M.vr.gr.

robbert
Robbert

Bericht door Robbert »

Dank je wel, ik zal hier eens op googlen.

Maar kunnen dit soort dingen opeens op duiken of had ik dat in de oude opstelling ook moeten merken want daar had ik toen geen probleem.

M.vr.gr.

Robbert
Roy Bruurs

Bericht door Roy Bruurs »

ineens zeker niet had je bij de oude opstelling ook moeten merken.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Roy,

Daar ben ik het nu niet mee eens. De "wobbel" treedt "ineens" op als de voorspanning, fusées, rubbers etc net zoveel ruimte geven en demping gaan missen dat de "wobbel" kan optreden: In een "non-wobbel" toestand treedt hetzelfde op alleen dan wordt iedere beginnende "wobbel" direct weggedempt. In de "wobbel" toestand is die demping net een fractie te weinig en dan gaat ie zichzelf versterken.
Bovendien ... door een aantal elementen in de wielophanging te vernieuwen kan je maar zo hebben dat waar er voorheen net genoeg demping was die demping nu net mist, en zoals ik al zei: zet de "wobbel" door tgv te weinig demping dan versterkt ie zichzelf.

Zoals hiervoor al gemeld: het is een ouderdoms-kwestie, en het is dus op te lossen door al die kleine puntjes van net iets teveel speling weg te nemen.
Ik had overigens een 110 waarvan de stuurdemper-rubbers "los" waren, en de demper dus zijn werk niet goed deed -- daar merkte je gewoonweg niks van behalve dan wellicht iets van "rammel" op slechte wegen, "rammel" was weg en het stuur net iets "directer" toen alles weer op orde was.

Marc
Robbert

Bericht door Robbert »

Heb net gegoogled op death wobble en gelezen dat ik het een en ander moet gaan controleren.
Daar ga ik morgen dan maar eens mee beginnen.

M.vr.gr.

Robbert
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Nieuwe monroe schokdempers kunnen door transport slecht werken, bij montage druk ik iedere demper eerst in en uit tot het geluid van lucht belletjes weg is dit in de montage stand ( recht op dus )

het kan zijn dat je dempers op dit moment niet goed dempen waardoor je het probleem krijgt.

Mogelijk door het nieuwe goede materiaal dat nu juist de swivvels aan het licht komen.

het "Death wobble" verhaal duikt meestal spontaan op, je voelt het niet echt aankomen en ineens raak je een kuiltje en slaat je stuur zowat uit je handen.

De dempers zijn wel te draaien met de hand maar wel zeer stroef, weet je zeker dat de plaatjes en rubbers in juiste volgorde zijn gemonteerd? heb je de moeren van de dempers ook volledig aan gedraaid??

Een defecte schokdemper zou kunnen maar zal bij een merk als monroe zeer zelden voor komen.

Groetjes Andrew
Plaats reactie