afstellen preload van pinion/kroonwiel achter dif
-
disco ronl
afstellen preload van pinion/kroonwiel achter dif
Hallo,
alle beschrijvingen die ik heb gevonden over het afstellen van een Diff in een rover as zeggen heel weinig over de afstelling van de Preload op de lagers van de diff zelf, wat wel duidelijk is is het meten van de backlash (speling tussen kroon en pinion tandwiel.
dus wie kan zeggen hoe je de lager preload afsteld voordat je de backlash gaat meten en eventueel bijstellen.
(ps het gaat niet over de preload van de pinion as, maar om de lagers die links/rechts van het diff zitten)
alvast bedankt
Groetjes Ron
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/08/2011 13:15 door disco ronl.
alle beschrijvingen die ik heb gevonden over het afstellen van een Diff in een rover as zeggen heel weinig over de afstelling van de Preload op de lagers van de diff zelf, wat wel duidelijk is is het meten van de backlash (speling tussen kroon en pinion tandwiel.
dus wie kan zeggen hoe je de lager preload afsteld voordat je de backlash gaat meten en eventueel bijstellen.
(ps het gaat niet over de preload van de pinion as, maar om de lagers die links/rechts van het diff zitten)
alvast bedankt
Groetjes Ron
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/08/2011 13:15 door disco ronl.
-
Mud Machine
Re: afstellen preload van pinion/kroonwiel achter dif
Die stel je tegelijkertijd af als je de backlash afsteld. Geen preload dus want dan heb je geen speling (backlash) meer.
Daarom staat er ook niets over beschreven. Dus niet de backlash afstellen (mbv de lagers) en dan na vastzetten van de lagerkappen nog aan de grote moer draaien ofzo (ik neem aan dat je zoiets bedoeld).
Daarom staat er ook niets over beschreven. Dus niet de backlash afstellen (mbv de lagers) en dan na vastzetten van de lagerkappen nog aan de grote moer draaien ofzo (ik neem aan dat je zoiets bedoeld).
-
disco ronl
Re: afstellen preload van pinion/kroonwiel achter dif
wat ik gelezen heb zegt het volgende:
zet de dif compleet met lagers in de omhuizing, zet de lagerkappen handvast, schroef de lagerstelmoeren (die grote aan de zijkanten) losvast.
schroef nu de lagerstelmoer aan de achterzijde van het kroonwiel aan totdat er 0 backlash voelbaar is.
schroef hierna de anders moer aan tot de juiste backlash gevonden is.
Preload van de lagers is nu vast.
moet je verstellen ivm backlash dan moet je altijd beide lagerstelmoeren gelijker wijze verdraaien om zo de preload te behouden.
klopt deze benadering?
zet de dif compleet met lagers in de omhuizing, zet de lagerkappen handvast, schroef de lagerstelmoeren (die grote aan de zijkanten) losvast.
schroef nu de lagerstelmoer aan de achterzijde van het kroonwiel aan totdat er 0 backlash voelbaar is.
schroef hierna de anders moer aan tot de juiste backlash gevonden is.
Preload van de lagers is nu vast.
moet je verstellen ivm backlash dan moet je altijd beide lagerstelmoeren gelijker wijze verdraaien om zo de preload te behouden.
klopt deze benadering?
-
Mud Machine
Re: afstellen preload van pinion/kroonwiel achter dif
Wat leesvoer om het wat te verduidelijken... Sommige bij installatie van een locker maar procedure is gelijk.
[www.devon4x4.com]
[www.lrrforums.com]
[www.landroverclub.net]
[www.devon4x4.com]
[www.lrrforums.com]
[www.landroverclub.net]
-
marc lw
Re: afstellen preload van pinion/kroonwiel achter dif
nou ik de uitleg heb gezien besef ik dat ik het een en ander fout heb gedaan bij mijn diff ,met als resultaat te zwaar draaien van de pinion as
in de uitleg in de onderste link word er gesproken over prussian bleu( een blauw goedje) voor de laatste controle van de backlash, maar wat is dat voor spul en zijn er ook alternatieven .
groet marc
in de uitleg in de onderste link word er gesproken over prussian bleu( een blauw goedje) voor de laatste controle van de backlash, maar wat is dat voor spul en zijn er ook alternatieven .
groet marc
-
Mud Machine
Re: afstellen preload van pinion/kroonwiel achter dif
Zijn alternatieven voor (ook huis tuin en keuken middeltjes). In een van de links gebruiken ze geel dacht ik. Maar het kost niet zo veel en goed afstellen is erg belangrijk voor geluid en levensduur dus ik zou het gewoon ergens halen.
-
Mrah
Re: afstellen preload van pinion/kroonwiel achter dif
Ik ben nu benieuwd hoe je de preload van de kroonwiellagers nu echt afstelt.
Ik kan het op de desbetreffende sites niet echt terugvinden. Het lijkt op die sites wel of ze vanuit de oude kroonwiellager afstelling de backlash (tandspeling) opnieuw afstellen door die lagerstelschroeven aan beide kanten gelijk de ene kant in en de andere kant uitdraaien of andersom.
Dus backlash afstellen weet ik nu wel maar hoe krijg je nu de kroonwiellagers op de juiste spanning?
Ik kan het op de desbetreffende sites niet echt terugvinden. Het lijkt op die sites wel of ze vanuit de oude kroonwiellager afstelling de backlash (tandspeling) opnieuw afstellen door die lagerstelschroeven aan beide kanten gelijk de ene kant in en de andere kant uitdraaien of andersom.
Dus backlash afstellen weet ik nu wel maar hoe krijg je nu de kroonwiellagers op de juiste spanning?
-
Mrah
Re: afstellen preload van pinion/kroonwiel achter dif
Dus als je bijvoorbeeld een difflocker plaatst moet je de kroonwiellager-preload opnieuw afstellen want het oude kroonwielhuis met de sattelietwielen heeft niet exact dezelfde afmetingen als de nieuwe locker. Je kunt dus niet met de oude afstelling verder.
Het is me nog niet duidelijk hoe ik dat moet doen.
Het is me nog niet duidelijk hoe ik dat moet doen.
-
Mrah
Re: afstellen preload van pinion/kroonwiel achter dif
Dit zag ik nog wel staan.
Zie vooral vetgedrukt
Carrier-bearing Preload
Definition: See pinion-bearing preload
Think of it as: How tightly the carrier-bearings are pressed into their races and consequently how stiff they are to rotate. Also controls how tightly the carrier is held in the housing.
How Measured: Not possible to measure directly.
Adjusted Via: Turning the adjuster nuts
Note: If carrier preload is too little, carrier will move away from pinion under load (squirm or deflect), increasing backlash. This could lead to insufficient gear tooth contact, resulting in chipping/breaking of gear teeth.
Tear Down
Dus moet het op gevoel?
Zie vooral vetgedrukt
Carrier-bearing Preload
Definition: See pinion-bearing preload
Think of it as: How tightly the carrier-bearings are pressed into their races and consequently how stiff they are to rotate. Also controls how tightly the carrier is held in the housing.
How Measured: Not possible to measure directly.
Adjusted Via: Turning the adjuster nuts
Note: If carrier preload is too little, carrier will move away from pinion under load (squirm or deflect), increasing backlash. This could lead to insufficient gear tooth contact, resulting in chipping/breaking of gear teeth.
Tear Down
Dus moet het op gevoel?
-
ToyRoverlander
Re: afstellen preload van pinion/kroonwiel achter dif
Ik lees al wat foute dingen hier... ..
Die verf word niet perse gebruikt om de backlash af te stellen (daarvoor gebruik je een micrometer die haaks op een tand van het kroonwiel staat en dan meet je niet 1x... nee, je meet wel op 10 tanden over het hele kroonwiel verspreid).
Die verf wordt gebruikt om het contactprofiel van de tanden te zien. Daarmee kan je zien of de pinion diepte en ook de backlash goed is.
80d04e58.gif --> mod_embed_images_loadimage('6ddfb2d794a72f069fc2e8758dede7ab', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fw05.dealerconnect.chrysler.com%2Fservice%2Fmds2002%2FserviceInfo%2Fen_US%2F80d04e58.gif', 'https://w05.dealerconnect.chrysler.com/service/mds2002/serviceInfo/en_US/80d04e58.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fw05.dealerconnect.chrysler.com%2Fservice%2Fmds2002%2FserviceInfo%2Fen_US%2F80d04e58.gif', '', 14545690, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hier een stukje over carrier bearing preload: [gearinstalls.com]
En nog wat leesvoer over carrier bearing preload: [gearinstalls.com]
En hier een mooie stap voor stap installatie van een ARB locker in een diff.
Er staat nog veeeeel meer op zijn site, meer dan genoeg goede info over hoe je een diff goed inbouwd..
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Die verf word niet perse gebruikt om de backlash af te stellen (daarvoor gebruik je een micrometer die haaks op een tand van het kroonwiel staat en dan meet je niet 1x... nee, je meet wel op 10 tanden over het hele kroonwiel verspreid).
Die verf wordt gebruikt om het contactprofiel van de tanden te zien. Daarmee kan je zien of de pinion diepte en ook de backlash goed is.
80d04e58.gif --> mod_embed_images_loadimage('6ddfb2d794a72f069fc2e8758dede7ab', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fw05.dealerconnect.chrysler.com%2Fservice%2Fmds2002%2FserviceInfo%2Fen_US%2F80d04e58.gif', 'https://w05.dealerconnect.chrysler.com/service/mds2002/serviceInfo/en_US/80d04e58.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fw05.dealerconnect.chrysler.com%2Fservice%2Fmds2002%2FserviceInfo%2Fen_US%2F80d04e58.gif', '', 14545690, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hier een stukje over carrier bearing preload: [gearinstalls.com]
En nog wat leesvoer over carrier bearing preload: [gearinstalls.com]
En hier een mooie stap voor stap installatie van een ARB locker in een diff.
Er staat nog veeeeel meer op zijn site, meer dan genoeg goede info over hoe je een diff goed inbouwd..
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..