remmen series 3 lightweight

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marc vd K

remmen series 3 lightweight

Bericht door Marc vd K »

Ik heb nieuwe remcylinders, remschoenen en remtrommels op mijn lightweight gelegd. Ik was namelijk helemaal klaar met het slechte remmen van mijn lw.

Het werkt alleen niet zoals ik het wil. Alle remmen lopen aan, en vooral de rechterkant. De lw kan zo ongeveer door een kleuter met 4 slippende banden stil gezet worden. (achter blokkeert als eerste) Alle stelwieltjes staan op max en zijn meerdere malen gecontroleerd daarop. Heb ik misschien iets fout gedaan of is er iets waarmee ik de remmen nog verder mee kan stellen? iemand tips en tricks?

Ik heb er trouwens al een paar jaar een 2.5NA in liggen ipv de 2.25 met drukvat.

mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('33840dc417457376dbb2ec34091c3474', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 14515293, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
Schumi

Re: remmen series 3 lightweight

Bericht door Schumi »

Mag ik hier meteen op inhaken? Ik ben vandaag ook bezig geweest met de remmerij op onze LW (hoe toevallig ook met een 2,5 NA) aangezien ik een tijdje al last had van soms dubbel moeten trappen. Daarbij werd de remvloeistof steeds zwart dus vandaag hoofdremcilinder vervangen, alle remslangen vervangen, voor nieuwe remschoenen, voor nieuwe trommels, boeltje gevuld, ontlucht gesteld en rijden. Remt ie voor geen meter. Dus rem nog wat strakker gesteld. Helaas...nog steeds onvoldoende. Tot slot nog wat strakker en mwoah...houdt niet over. Maar voor worden de remmen wel echt heet.

Wel is me opgevallen dat het rempedaal niet inzakt als ik de motor start. En dat terwijl er wel een vacuum wordt gecreeerd. Dit heb ik getest door de slang van het drukvat af te halen waarbij deze zich meteen sissend met lucht volzuigd. Enige wat ik nu nog kan bedenken is dat het ventiel van de bekrachtiger kapot is. Iemand een idee of ik goed zit?

En sorry Marc...is geen antwoord op je vraag, maar ik voel wel met je mee wat betreft je remproblemen

Bedankt alvast.

Schumi
SAM ex-leger LW uit 1981 met 2,5 N/a
Schumi

Bericht door Schumi »

O ja...het rempedaal geeft het gevoel alsof ik kromme schijven heb, maar dat zou wel heel knap zijn met trommels. Komt dat omdat het één en ander nog op elkaar in moet slijten? Of heeft dat een andere oorzaak.

Ben benieuws.

Schumi
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Series 3 trommelremmen remmen ook goed zonder dat vacuum. Nieuwe remmen remmen inderdaad niet. Ze moeten eerst in remmen. Als je remt en je kunt het pedaal intrappen tot hij keihard is en de pedaal is dan nog niet op de bodem, dan is je hydraulische systeem in orde. Zakt je pedaal weg of moet je twee keer trappen dan is er ergens een probleem. Lucht in je systeem. Lek enz.

Als je zeker weet dat alles goed zit. De schoenen moeten dus niet tegen de trommels gedraaid worden want dan worden ze heet. Maar gewoon er tegen aan en dan de stellertjes een tandje terug. Er zal dan blijken dat je wagen honds beroerd remt.
Maak je remmen open en kijk waar de schoenen gesleten zijn.

Dat zou gelijkmatig over het hele oppervlak van de schoen moeten gebeuren.
Gebeurt dat alleen maar aan een zijkant dan staan je schoenen scheef en moet je zorgen dat ze recht evenwijdig aan de remankerplaat gesteld worden.
Zijn alleen de uiteinden van de schoenen gesleten, dan zijn is kromming van de trommel en de schoen niet gelijk. En dat is bij nieuwe schoenen eigenlijk altijd het geval. Dat moet dus gelijk worden door even in te remmen.

Je kunt eventueel met een dikke stift merktekens op het oppervlak van de remvoering zetten. Als je dan gaat remmen zie je naderhand exact waar de schoen de trommel heeft geraakt.

Arnold.
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

Schumi.... Mijn pedaal is ook nog nooit ingezakt op mijn LW.. (dat doetie op mijn 110 wel)

Wat ik gedaan heb is gas geven en remmen tegelijk, dit om de remmen in te slijten....mijn schoenen slijten van buiten naar binnen in. Mijn lw remde eerst ook voor geen meter maar na dit gedaan te hebben remde het wel.
Schumi

Bericht door Schumi »

Ok...dus misschien niet te voorbarig conclusies trekken. Maar vanaf welk moment zou hij dan doorgaans wel goed moeten gaan remmen? Wil best nog een paar km's zo rijden (erg anticiperend zeg maar ?) maar dat moet niet te lang met samengeknepen billen zijn natuurlijk.

En dan toch mijn remmen maar een beetje terugstellen. Was vaster nu ook al weer linksom of rechtsom? Kan SAM hier nl niet opkrikken dus moet dan ff op gevoel zeg maar.

Bedankt alvast voor jullie reacties iig. Ik heb er wel weer wat meer vertrouwen in nu ?

Schumi
westfries.

Bericht door westfries. »

Schumi Schreef:
-------------------------------------------------------
> O ja...het rempedaal geeft het gevoel alsof ik
> kromme schijven heb, maar dat zou wel heel knap
> zijn met trommels. Komt dat omdat het één en
> ander nog op elkaar in moet slijten? Of heeft dat
> een andere oorzaak.
>
> Ben benieuws.
>
> Schumi

De oorzaak van gevoel dat het krom is ligt zeerwaarschijnlijk in het niet goed centreren van de rem trommel's
Nooit met een slagmoer sleutel vast zetten maar over cross met de hand

vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f0a5e158b65c9369c5c96a85fb7417ad', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 14517224, 600, 600, 'Loading image ...', false);
erskinenr1@hotmail.com

Bericht door erskinenr1@hotmail.com »

westfries. Schreef:
> Schumi Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > O ja...het rempedaal geeft het gevoel alsof ik
> > kromme schijven heb, maar dat zou wel heel knap
> > zijn met trommels. Komt dat omdat het één en
> > ander nog op elkaar in moet slijten? Of heeft
> dat
> > een andere oorzaak.
> >
> > Ben benieuws.
> >
> > Schumi
>
> De oorzaak van gevoel dat het krom is ligt
> zeerwaarschijnlijk in het niet goed centreren van
> de rem trommel's
> Nooit met een slagmoer sleutel vast zetten maar
> over cross met de hand

Huh? Die remtrommels kunnen er toch maar op één manier op en worden toch alleen maar vastgezet met één schroef. En de gaten voor de wielbouten bepalen dan toch of ie in het midden zit? En daar kan ik (gelukkig) niets aan veranderen.

Maw...snap je niet helemaal? :-)

Gr. Schumi
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Nee. De remtrommel wordt gecentreerd met de de schroeven die je er gewoon met een handschroevendraaier in moet draaien. Daarna monteer je wiel en exact zoals Evert zegt overspringend aandraaien en niet in een keer vast maar in drieen ofzo en telkens het wiel even rondraaien en rammelen. Dan komt alles goed op zijn plaats te zitten. En gebruik de door landrover erbij geleverde wielsleutel. De lengte van dat ding is zo uitgekiend dat iemand met een normale gemiddelde kracht de wielmoeren op het juiste moment aandraait. Je draaid ze niet stuk en de moeren draaien ook niet meer vanzelf los. Het blijft natuurlijk verstandig om af en toe de moeren te controleren. De wagens zijn oud. draadeinden oud, moeren oud enz. En alles is door vorige eigenaren mishandeld die die dingen achterlijk vast hebben gezet enzo. Dan kan alles best een beetje lam zijn.

Arnold.
Schumi

Bericht door Schumi »

Exfietser Schreef:
> Nee. De remtrommel wordt gecentreerd met de de
> schroeven die je er gewoon met een
> handschroevendraaier in moet draaien. Daarna
> monteer je wiel en exact zoals Evert zegt
> overspringend aandraaien en niet in een keer vast
> maar in drieen ofzo en telkens het wiel even
> rondraaien en rammelen. Dan komt alles goed op
> zijn plaats te zitten. En gebruik de door
> landrover erbij geleverde wielsleutel. De lengte
> van dat ding is zo uitgekiend dat iemand met een
> normale gemiddelde kracht de wielmoeren op het
> juiste moment aandraait. Je draaid ze niet stuk en
> de moeren draaien ook niet meer vanzelf los. Het
> blijft natuurlijk verstandig om af en toe de
> moeren te controleren. De wagens zijn oud.
> draadeinden oud, moeren oud enz. En alles is door
> vorige eigenaren mishandeld die die dingen
> achterlijk vast hebben gezet enzo. Dan kan alles
> best een beetje lam zijn.
>
> Arnold.

Dat kruislings vastdraaien doe ik altijd. Wielen zijn er al heel vaak afgeweest dus dat is niets nieuws, maar vindt het frappant dat er nu ineens dat schudden is. Na wisseling van wat remspul dus. En klopt...ik gebruik niet de standaard Land Rover sleutel, maar draai het (normaal gesproken) wel altijd vast op moment. Behalve gisteren...had momentsleutel niet bij de hand.

En Arnold...weet jij uit je hoofd welke kant op van de stelschroef je moet draaien om de remmen wat losser te stellen?

Gr. Schumi
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Sorry dat van dat stellertje durf ik niet zo te zeggen. Ik dacht dat als je voor het wiel zit je de ring sleutel omhoog moest bewegen om hem vaster te zetten.

Het schudden kan komen omdat je schoenen misschien nog niet zijn ingeremd in combinatie met niet gecentreerde trommels. De schoenen raken dan alleen met de uiteinden de trommel en alleen het deel van de trommel dat het dichtst bij de as zit. Bij het vastzetten van de wielen draai ik altijd de bouten met hand vast, dan geef ik het wiel een slinger en gedurende de tijd dat het wiel draait sla ik met de hand op de band. Het wiel komt dan weer los te zitten. Met de hand draai ik de moeren dan weer verder aan. Voor zover het met de hand lukt. Dat doe ik totdat het wiel door het rammelen niet meer los gaat zitten en ik de bouten met mijn fingers echt niet meer verder krijg. Dan pak ik de sleutel waarmee ik de moeren cross over vast zet. De trommel zou door de schroef al gecentreerd moeten zijn mar op deze manier centreer ik het wiel en omdat de de wielmoeren veel machtiger zijn dan die ene schroef gaat de trommel misschien ook een beetje mee. Op deze manier werkt het bij mij altijd goed in elk geval.

Dan een rondje rijden en remmen. De remschoenen komen op de juiste plek te zitten. De wielmoeren weer los en dan met het rammelen weer vastzetten. Daarna zit alles zoals het moet. Daarna regelmatig checken of er geen moeren zijn losgelopen.

Arnold.
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

omdat mijn laro morgen APK gekeurd word ben ik weer aan het knutselen geweest.. Ik denk dat het aanlopen van de schoenen komt opdat de remcylinder te ver naar buiten staat. Dit heb ik door een extra rode veer te plaatsen tussen beide remschoenen opgelost. Nu lijkt het probleem opgelost te zijn....... Maar kan dit kwaad??
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

links is los rechts is vast. (2 uur geleden nog gesteld)
marc lw

Bericht door marc lw »

ik ben op het moment zelf ook bezig met de remmerij achter.

begrijp ik het goed dat je de een extra veer hebt geplaatst op de remschoen die normaal geen veer aan de bovenkant heeft?
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

dat is correct en het probleem lijkt opgelost
plaetje

Bericht door plaetje »

En ik doe eerst de trommel goed schoonmaken met remmenreiniger en dan met 1200 schuurpapier opschuren.
en vervolg worden de nieuwe schoenen eerst opgescheurd dan er een schuinrandje aan gevijlt.
Als ik nu aan het pendaal komt kijk ik eerst in de spiegel of er niemand achter mij rijd ( hij staat dan met blokerende remmen stil) ook als ik die in de modder heb gereden.
Natuurlijk wordt het afstellen van de stelschroeven en het ontluchten niet vergeten

plaetje (jo)
Schumi

Bericht door Schumi »

Marc vd K Schreef:
> links is los rechts is vast. (2 uur geleden nog
> gesteld)

Heb hem eens opgekrikt. Remmen wat losser gesteld (liepen echt te veel aan denk ik gezien de hitte) en wielmoeren gelost, draaien, rammelen, whatever :-) en weer op moment vast gezet. Morgenavond maar eens een rondje rijden en dan misschien dinsdag een wat langer stuk. Hopende dat ie gedurende de rit steeds beter gaat remmen natuurlijk. En dat het het schokken in het rempedaal weg is.

Spannende tijden hoor :-)
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

Ik hoop echt dat iemand weet wat er aan de hand is. Ik moet woensdag mijn auto weer laten keuren en ik heb alles al geprobeerd.

Mijn remmen lopen aan. Mijn remcylinders hebben in de neutrale stand en de stel schroef op minimaal een te grote uitslag. Dit heb ik opgelost door een veer tussen beide schoenen ter hoogte van de cilinder te zetten. Hierdoor slaan ze minder ver uit. Echter nu moet ik pompend remmen en lijkt het als of mijn remmen nog steeds aanlopen (de schoenen gaan te langzaam terug?

* Weet iemand wat dit kan zijn?
* Wat kan er fout gaan met installeren?
* Heeft er iemand foto's van een open remschoen
* Graag tips!!! Ik moet vrijdag as aanhangers rijden op de scout- in

Alvast bedankt!!!

mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c1125d1029d2ea3fe7a87453ce47efa3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 14547016, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
Schumi

Bericht door Schumi »

Dag Marc,

Jij bent er dus ook nog steeds niet uit. Ik evenmin. Heb nu de remschoenen en trommel gemarkeerd met een merkstift om te zien waar de remmen voor aanlopen. Uit de remschoenen zelf kon ik namelijk niet zo veel opmaken. Nu maar een paar keer rijden (en op tijd beginnen met remmen) en dan zien waar de merkstift is weggesleten.

Het lastige met de huidige remmen is dat ik hard door moet duwen om een beetje vertraging te krijgen, maar dat vervolgens wel de achterwielen blokkeren. Zeker als het nat is. Niet handig.

Maar gaat wel weer tijdje duren voordat ik er tijd heb om naar te kijken. Ga eerst voor mijn werk nog 9 dagen naar het buitenland so...

Marc heel veel succes, want helaas kan ik je ook niet verder helpen.

Groeten,

Schumi
Plaats reactie