Roetmeting gaat mis

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Richard

Roetmeting gaat mis

Bericht door Richard »

Ieder jaar weer balen, de roetmeting.
De 300 tdi in een RRC 82 rijdt heerlijk, maar de roetmeting gaat weer eens niet goed.
Vorig jaar na 7 keer testen en een nieuw brandstoffilter gevuld met reinigingsmiddel lukte het uiteindelijk.

Nu dus keer op keer te hoog, waarde iets van 3,7 terwijl 3 is toegestaan als ik het goed heb.
De uitlaat is nieuw, de oude was rot.

Inmiddels 2 flesjes reinger er doorheen gereden.
Als het nu weer niet werkt dan worden de verstuivers eruit gehaald en getest.

Kan het zijn dat een verstuiver lekt en daardoor meer roet uitstoot?

De dielselpomp kon zo niet versteld worden, muurvast. Kan daar ook een oorzaak zitten?
De motor trekt goed en rookt wel iets als de turbo erin komt.
Maar niet heel bijzonder. Kan de afstelling ook de boosdoener zijn?
Kan ik dat ergens checken of zien?

Bedankt voor jullie reacties.
Hans

Re: Roetmeting gaat mis

Bericht door Hans »

Ik weet wel een adres waar ze de roetmeting vergeten.
Richard

Re: Roetmeting gaat mis

Bericht door Richard »

Klinkt interessant.
Maar wat bij een steekproef? Ik heb begrepen dat dan terplekke de roetmeting alsnog goed moet gaan.
Locatie Twente/Achterhoek?
Hans

Re: Roetmeting gaat mis

Bericht door Hans »

Nee Zuidholland Zuid
Andrew Colville

Re: Roetmeting gaat mis

Bericht door Andrew Colville »

Een beetje 300tdi moet met vlag en wimpel door de keuring komen, zelf als je zou testen onder de moderne waarden.

Je schrijft over rook als de turbo erin komt? dit doet mij denken dat een vorige eigenaar van de motor/auto mogelijk de pomp iets heeft versteld waardoor deze teveel inspuit onder turbo druk.

Is de distributie recent vervangen? zoja is dit goed gedaan met hulp van speciaal gereedschap? het feit dat je garage/apk station denkt de pomp te kunnen verdraaien duid op imand die totaal niet weet waar hij mee bezig is een 300tdi is geen oude 1.6D VW golf motor!!! Daarom zit de pomp muur vast.

Indien je geen idee hebt wanneer de distributie het laatst vervangen is dan kun je het beste hier beginnen, Laat dit dien bij een garage die verstand heeft van de 300Tdi motor en ook de benodigde gereedschap in huis heeft, Bart van dessel (ook een prikker) heeft recent diverse nieuwe verbeterde gereedschappen aangeschaft.) Hij kent de 300tdi motor van binnen en van buiten en heeft schappelijke prijzen, locatie noord/midden limburg.

Mocht hij te ver weg zijn? dan kun je hier vast een ander goed alternatief vinden.

toevoegingen in je tank gooien, filters vervangen en je motor tal van keren onbelast vol gas laten draaien om te proberen binnen de waarde te blijven heeft geen enkel nut als je inspuiting niet exact op tijd loopt door een versleten/oude/opgerekte riem of eerdere slechte afstel werkzaamheden laat hier eerst naar kijken.

Groetjes Andrew
Bart van Dessel

Re: Roetmeting gaat mis

Bericht door Bart van Dessel »

Daar heb ik niks meer aan toe te voegen...... hebben ze bij die garage wel naar de juiste stelschroef gekeken? Gereedschap dat je nodig hebt is steeksleutel 13 en een platte, kleine, schroevedraaier.

groetjes, bart
Gerben tB

Re: Roetmeting gaat mis

Bericht door Gerben tB »

Waar in Twente zit je??
Joop Dales

Re: Roetmeting gaat mis

Bericht door Joop Dales »

Ik heb het ook gehad en kreeg van mijn bovag garage de tip "doe was benzine bij de diesel en ga een stuk rijden met wat hogere toeren "
bij mij heeft het goed geholpen het gaat om het schoonbranden van het systeem
Puffino

Re: Roetmeting gaat mis

Bericht door Puffino »

Hoeveel van die benzine heb je er toen bijgedaan?
Bart van Dessel

Re: Roetmeting gaat mis

Bericht door Bart van Dessel »

wasbenzine of wat benzine?
Richard

Re: Roetmeting gaat mis

Bericht door Richard »

De motor zou nu echt schoon moeten zijn. Wat langere afstanden gereden + flink doortrekken. Uitlaat is nieuw.


De riem is vervangen zo'n 40.000 km geleden, maar welk jaartal...?
Ik heb via de mail van een vorige eigenaar begrepen dat de motor anders afgesteld is

"Motor ist ziemlich optimiert eingestellt und möglichst im Normalbetrieb mit Halbgas zu fahren. Keine Sorge wenn er bei untertourigem Fahren etwas rust, dann einfach zurückschalten oder weniger Gas geben.....oder uneinsichtige Rennradfahrer einnebeln.
Umbau und die Wartung erfolgte bei AllradBaus (www.allrad-baus.de)".

Ik zit locatie Winterswijk. Bart is mij bekend, is niet direct om de hoek. Als het nu met het reinigen/vervangen van een verstuiver valt op te lossen (in Groenlo bij Klein Gunnewiek revisie wordt getest) dan is dat makkelijker.

De planning is inderdaad de riem en kleppen te laten doen en afstellen bij Bart. Aangezien dat 2 keer reizen wordt, vergt dat enige planning.
Echter door vakantie en vele klusjes zit ik inmiddels net over de apk vervaldatum.
Beetje haast bij dus.
Bart van Dessel

Re: Roetmeting gaat mis

Bericht door Bart van Dessel »

Ben vanavond maar direct begonnen, distributie is er al bijna vanaf, de pomp stond in ieder geval fout afgesteld qua timing. Ik had de distributie op tijd, pennetje in vliegwiel en merktekens bij pijltje, maar ik kreeg boortje 9,5 niet in de pomp. Naar mijn idee stond de pomp te laat afgesteld want ik moest de pomp wat naar rechts draaien, richting inspuitmoment, om het boortje erin te krijgen. Morgen gaan we verder.

gr, bart
Andrew Colville

Re: Roetmeting gaat mis

Bericht door Andrew Colville »

Kijk als de pomp al van tijd staat dan verklaart dat een hoop.

Je krijgt hem vast als nieuw terug en in ieder geval draait alles straks exact op tijd.

Vandaar dat ik Bart zijn "special tools" met spoed moest terug brengen

Groetjes Andrew
Bart van Dessel

Re: Roetmeting gaat mis

Bericht door Bart van Dessel »

Inderdaad! Heb je trouwens vrijdag tijd? I need a specialist!!

Gr, Bart
Plaats reactie