Spoedvraagje... 200 tdi ellende!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
CrazymudWouter

Spoedvraagje... 200 tdi ellende!

Bericht door CrazymudWouter »

Hallo allemaal,

Ik ben al even bezig het het inbouwen van een 200 tdi in mijn light weight. Gaat allemaal best aardig en krijg het ook erg goed passend allemaal. Van de week voor het eerst een testrit met het blok maar blijk heeeeel weinig vermogen te hebben. Gister na wat zoeken de distributie opengehaald en die was inderdaad versprongen. Distributie vervangen maar was nog steeds niks. Toen maar is naar de klepdrijvers gaan kijken en hier was wel het een en ander mis.

1 klepstoter lag ongeveer 2 cm te laag, en 1 was er krom. Dus de kop er maar is afgeschroefd. Nu bleek het 'lager' onder de nokvolger (dus die over de nokkenas heen loopt om de nokvolger aan te drijven) verdwenen te zijn. Na wat zoeken lag deze half afgebroken onderin het carter. Nu ben ik blij dat ik het lager wel gevonden heb maar na nog is wat goed kijken en voelen voel ik dat er een beschadiging op de nokkenas zit, hij heeft dus goed op zijn flikker gekregen. Kan dit kwaad denken jullie of zal ik gewoon in goede hoop de boel weer in elkaar schroeven.

Nog een laatste vraag. Is er iemand in de buurt van leidschendam die een koppakking voor een 200 tdi heeft liggen die ik morgen over kan nemen? Ik wil morgen weer verder namelijk!

Alvast bedankt voor de reacties!!!!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/08/2011 01:00 door CrazymudWouter.
Bob Nonnekens

Re: Spoedvraagje... 200 tdi ellende!

Bericht door Bob Nonnekens »

Je zegt dat de nokkenas beschadigd is. Wat is die schade specifiek? Krassen en deuken op het vlak van één van de nokken (bij de defecte nokvolger) lijken mij een NO voor direct hergebruik. Een nieuwe nokvolger zal er snel op slijten (met alle risico van metaaldeeltjes in je olie en daardoor schade aan andere, nui nog intacte delen) en wat het effect van de schade is op de kleptiming kan ik nu niet inschatten.
Ik vrees dat je nog wat meer werk hebt te verrichten waarbij het vinden van onderdelen vandaag, zondag, nog het lastigst zal zijn.

Ik wens je veel succes met deze toch wel mooie conversie!

Bob
CrazymudWouter

Er zit een deuk in de nokkenas. Moet zeggen dat ik zelf denk dat hij verder geen gevolgschade zal veroorzaken maarja... neem ik de gok? Daar ben ik nog niet helemaal uit.

Een nokkenas wisselen... is dat haalbaar? Wat moet ik hier allemaal voor doen?

Groeten Wouter
Puffino

Bericht door Puffino »

Als ik het zo lees heb je schade aan een blok, welke je rijdend wilt krijgen. Wanneer is die schade ontstaan, en hoe? Heb je het blok wel goed zien lopen? Hoe lang heb je het blok al?

Schade is er vaak niet voor niets, dat is meestal een gevolg ergens van. Nu lukraak de onderdelen gaan vervangen die stuk zijn is niet de juiste weg, in mijn optiek gaat dta blok volledig uit elkaar om het opnieuw op te bouwen, en goed te zien wat er daarbij vervangen moet worden.

Wat je nu doet namelijk is zoeken en alleen wat je vindt vervangen, weet jij of je alles wel gezien hebt?

PS: Oorzaak zou wel eens water kunnen zijn. Ofwel via de inlaat ofwel via koelwaterlekkage.

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

My opinion: maak je blok eerst goed in orde, wat je nu wil doen is pure oplapperij. Gewoon effe met je dagelijkse auto rijden en de Land Rover eerst goed in orde maken zodat je zorgeloos kilometers kan gaan maken.Ik neem aan dat je dit blok los gekocht hebt en niet kent, dan zou ik beginnen met de distributie te vernieuwen, en evt. de waterpomp, keerringen en pakkingen waar je makkelijk bij komt. Persoonlijk koop ik nooit een blok dat ik van te voren niet kan testen, of je gaat het eerst reviseren.

Gr, bart
CrazymudWouter

Ik ben vergeten te vertellen wat de oorzaak is inderdaad. Het boutje van de bus waar de nokvolger doorheen op en neer gaat is eruit en hierdoor kon het lager half uit die bus zakken waardoor hij tussen de nokkenas is gekomen. Oorzaak is dus al gevonden. Ik heb het blok van een vriend overgenomen en het heeft altijd goed gelopen totdat er een klap uit kwam en het vermogen veel minder was. Hij dacht dat het de turbo was maar dit blijkt achteraf niet zo te zijn.

Groeten Wouter
Puffino

Bericht door Puffino »

Turbo zal niet zo snel met een KLAP er mee ophouden. Maar dat terzijde. Ik zit duidelijk in het kamp van Bart. Geen oplapperij, dus.

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
CrazymudWouter

Na nog eens goed gekeken te hebben heb ik besloten de boel weer te gaan monteren. De schade lijkt heel erg mee te vallen en aangezien de auto vooral een terreinspeeltje is denk ik dat ik er geen problemen mee zal krijgen. Maar wel bedankt voor de snelle reacties!

Nu heb ik alleen nog 1 ding nodig... een koppakking. Wie heeft er iets liggen?
Tel: 06 vier118787zes

Alvast bedankt!
Groeten Wouter
Plaats reactie