2 inch verhogen waarom wel/niet veerverhogers gebruiken?
-
Lucas van Lierop
2 inch verhogen waarom wel/niet veerverhogers gebruiken?
Hallo, ben zoals velen aan het kijken of ik mijn auto (Disco) 2 inch zal verhogen ivm bodemvrijheid en ruimte voor een iets grotere maat banden. Nu kun je dan of verhogingsveren monteren (en andere dempers, armen, remslangen etc weet ik). Ipv hogere veren kun je ook veerverhogers gebruiken zoals deze:
TF516%20Spring%20spacers.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fa7202d905b39e59d01b5066b179253f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fvislandrovers.nl%2Ffoto%2FTF516%2520Spring%2520spacers.jpg', 'http://vislandrovers.nl/foto/TF516%20Spring%20spacers.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fvislandrovers.nl%2Ffoto%2FTF516%2520Spring%2520spacers.jpg', '', 14483622, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nadeel zou zijn dat je dan minder veerweg hebt, voordelen leken me zelf dat je meer keuze hebt in veren en vooral dat je dan air lift balgen kunt gebruiken die in de normale veren passen. Ik zit aan deze balgen te denken om de auto zo voor snelweg gebruik wat strakker te laten te rijden en evt wanneer nodig laadvermogen te vergroten.
Wie heeft hier ervaring mee?
Alvast bedankt,
Groet
Lucas
TF516%20Spring%20spacers.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fa7202d905b39e59d01b5066b179253f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fvislandrovers.nl%2Ffoto%2FTF516%2520Spring%2520spacers.jpg', 'http://vislandrovers.nl/foto/TF516%20Spring%20spacers.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fvislandrovers.nl%2Ffoto%2FTF516%2520Spring%2520spacers.jpg', '', 14483622, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nadeel zou zijn dat je dan minder veerweg hebt, voordelen leken me zelf dat je meer keuze hebt in veren en vooral dat je dan air lift balgen kunt gebruiken die in de normale veren passen. Ik zit aan deze balgen te denken om de auto zo voor snelweg gebruik wat strakker te laten te rijden en evt wanneer nodig laadvermogen te vergroten.
Wie heeft hier ervaring mee?
Alvast bedankt,
Groet
Lucas
-
gert2
Re: 2 inch verhogen waarom wel/niet veerverhogers gebruiken?
Ik heb net mijn disco met 2 inch verenset verhoogd .....
- nwe achterste aandrijfas met kruisjes nodig (75 euro) ipv de flexdrive
- andere draagarmen achter ivm de hoek
- langere remslangen voor- en achter +4
- denk ook even aan de abs leidingen
- de gebruikte veren zijn ca 4 a 5cm langer dan degene die eronder weg kwamen
- progressieve veren gebruikt dus stug
- misschien nog een X-eng A ball
dus al met al heb ik al een paar sets spacers laten maken en gooi die er de volgende keer tussen :
- je behoud je comfortabele veercomfort
- bent een stuk goedkoper uit
- gaat stukken sneller
- nwe achterste aandrijfas met kruisjes nodig (75 euro) ipv de flexdrive
- andere draagarmen achter ivm de hoek
- langere remslangen voor- en achter +4
- denk ook even aan de abs leidingen
- de gebruikte veren zijn ca 4 a 5cm langer dan degene die eronder weg kwamen
- progressieve veren gebruikt dus stug
- misschien nog een X-eng A ball
dus al met al heb ik al een paar sets spacers laten maken en gooi die er de volgende keer tussen :
- je behoud je comfortabele veercomfort
- bent een stuk goedkoper uit
- gaat stukken sneller
-
bowy
gert2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb net mijn disco met 2 inch verenset verhoogd
> .....
> - nwe achterste aandrijfas met kruisjes nodig (75
> euro) ipv de flexdrive
> - andere draagarmen achter ivm de hoek
> - langere remslangen voor- en achter +4
> - denk ook even aan de abs leidingen
> - de gebruikte veren zijn ca 4 a 5cm langer dan
> degene die eronder weg kwamen
> - progressieve veren gebruikt dus stug
> - misschien nog een X-eng A ball
>
> dus al met al heb ik al een paar sets spacers
> laten maken en gooi die er de volgende keer tussen
> :
> - je behoud je comfortabele veercomfort
> - bent een stuk goedkoper uit
> - gaat stukken sneller
Gert volgens mij ga je tekort door de bocht. Ook met spacers heb je nodig:
> euro) ipv de flexdrive
>
> Ik heb net mijn disco met 2 inch verenset verhoogd
> .....
> euro) ipv de flexdrive
>
> dus al met al heb ik al een paar sets spacers
> laten maken en gooi die er de volgende keer tussen
> :
> - je behoud je comfortabele veercomfort
> - bent een stuk goedkoper uit
> - gaat stukken sneller
Gert volgens mij ga je tekort door de bocht. Ook met spacers heb je nodig:
> euro) ipv de flexdrive
>
-
Marc-my-Words
bowy Schreef:
> gert2 Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ik heb net mijn disco met 2 inch verenset
> verhoogd
> > .....
> > - nwe achterste aandrijfas met kruisjes nodig
> (75
> > euro) ipv de flexdrive
> > - andere draagarmen achter ivm de hoek
> > - langere remslangen voor- en achter +4
> > - denk ook even aan de abs leidingen
> > - de gebruikte veren zijn ca 4 a 5cm langer dan
> > degene die eronder weg kwamen
> > - progressieve veren gebruikt dus stug
> > - misschien nog een X-eng A ball
> >
> > dus al met al heb ik al een paar sets spacers
> > laten maken en gooi die er de volgende keer
> tussen
> > :
> > - je behoud je comfortabele veercomfort
> > - bent een stuk goedkoper uit
> > - gaat stukken sneller
>
>
> Gert volgens mij ga je tekort door de bocht. Ook
> met spacers heb je nodig:
>
>
> (75
> >
Ja, en vlgs mij zijn progressieve veren juist bedoeld om (ook) bij geringe belastingen nog (enig) veercomfort te hebben.
Progressieve veren zitten dacht ik standaard onder een 110 en zijn daar best te hebben - onder een Disco zitten standaard "softies".
Marc
> gert2 Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ik heb net mijn disco met 2 inch verenset
> verhoogd
> > .....
> (75
> >
> > dus al met al heb ik al een paar sets spacers
> > laten maken en gooi die er de volgende keer
> tussen
> > :
> > - je behoud je comfortabele veercomfort
> > - bent een stuk goedkoper uit
> > - gaat stukken sneller
>
>
> Gert volgens mij ga je tekort door de bocht. Ook
> met spacers heb je nodig:
>
>
> (75
> >
Ja, en vlgs mij zijn progressieve veren juist bedoeld om (ook) bij geringe belastingen nog (enig) veercomfort te hebben.
Progressieve veren zitten dacht ik standaard onder een 110 en zijn daar best te hebben - onder een Disco zitten standaard "softies".
Marc
-
Benno
Draagarmen zijn niet echt nodig, invloed daarvan is marginaal. Mijn RRc (zelfde geometrie) en meer dan 2"verhoogd rijdt al een jaar of zes rond met de standaard armen, nooit gemerkt dat er iets niet goed is. Rubber is toen vervangen door een nieuw driehoeksrubber. Slijtage is nog niet waarneembaar.
Remslang achter kom je net mee weg maar ik zou ze als set vervangen inderdaad.
Verder met spacers of veren , ach het is wat je wilt. Ik heb het met veren gedaan maar zou het zo ook met spacers uitvoeren, wat al gezegd is, stuk goedkoper en sneller.
Benno
Remslang achter kom je net mee weg maar ik zou ze als set vervangen inderdaad.
Verder met spacers of veren , ach het is wat je wilt. Ik heb het met veren gedaan maar zou het zo ook met spacers uitvoeren, wat al gezegd is, stuk goedkoper en sneller.
Benno
-
bram-rrc
rijd maar weer eens in een standaard rrc, merk je het verschil wel in het stuur. ik tenminste wel..
-
Roy Bruurs
Radius armen zou ik wel mee doen anders gaan ze in de rubbers hangen (bovenkant tussen radiusarmen en rubbers is open) Het begrenst je veerweg en is niet goed voor de rubbers
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8141aaf54157d144d9540f58fa8c9257', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 14484930, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8141aaf54157d144d9540f58fa8c9257', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 14484930, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
-
Lucas van Lierop
Bedankt voor alle reacties!, als ik het ga doen ga ik sowieso de radiusarmen etc ook doen. Wat betreft aandrijfas/abs leidingen, mijn auto krijgt +23 inch wielbasis dus dat daar moet ik hoe dan ook iets aan doen.
Groet
Lucas
Groet
Lucas
-
Benno
Het enige wat je merkt is de banden. Door mijn verhoging rijd ik met 235/85-16 rond (Groffe Muds met slappe zijwangen) en die merk je. Als ik een keer een gewoon setje wegbanden eronder heb voelt het precies hetzelfde als een andere Range. Het is niet geluk of pech hebben ermee. Sommige auto's lijken gevoeliger voor setup-wissels dan andere. Banden zijn veel belangrijker dan die armen en tot 2"lift heb je geen problemen met de rubbers, ook niet met articulatie. Ja, als je zo stom bent geweest om polybushes ertussen te stoppen dan wel want die vreet je in een 3 maand kapot met deze setup. De originele isolastics houden het zowat eeuwig uit (wel origineel pakken en geen goedkope replica).
Benno
Benno
-
Puffino
Ik heb nog nooit een aftermarket progressieve veer gezien voor Defender modellen. Vind ik wel een toffe optie. Graag. Wie er eentje kent van decente kwaliteit maar ook nog eens 2" hoger, die mag het zeggen.
Nadeel is wel dat de plaatjes die je ziet vaak gewoon standaard zijn en niet een afbeelding van die ene versie van het produkt.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Nadeel is wel dat de plaatjes die je ziet vaak gewoon standaard zijn en niet een afbeelding van die ene versie van het produkt.
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
-
Puffino
Lucas je komt nu in het "ik weet het ik weet het" moeras. Ik doe ook mijn bijdrage. Nog meer moeras.
Wat ik begrepen heb is dat je de achterarmen NIET en de voorarmen WEL moet aanpassen aan 2" verhoging. Bij nog sterkere verhogingen achter WEL.
Persoonlijke voorkeur van mij is om wel die armen te vervangen en aan te passen. Eigenlijk is de RR P38 oplossing veel mooier met een draaibus. Maar goed. Dat onderstel zou ik graag gebruiken als basis voor een Defender
Maar goed, ik dwaal af.
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
Wat ik begrepen heb is dat je de achterarmen NIET en de voorarmen WEL moet aanpassen aan 2" verhoging. Bij nog sterkere verhogingen achter WEL.
Persoonlijke voorkeur van mij is om wel die armen te vervangen en aan te passen. Eigenlijk is de RR P38 oplossing veel mooier met een draaibus. Maar goed. Dat onderstel zou ik graag gebruiken als basis voor een Defender
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
-
Puffino
Apart dat de een wel en ander geen problemen heeft met dezelfde setup.
Zou het soms aan verschil in rubbers of mate van Franse Slag liggen?
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
Zou het soms aan verschil in rubbers of mate van Franse Slag liggen?
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
-
Marc-my-Words
Of is het misschien gewoon zo dat 2 inch net op (en soms dus over) de grens van het mogelijke ligt.
Tel daarbij op de tolerantie-verschillen en natuurlijk de maandagmorgen-, vrijdagmiddagmodellen en niet te vergeten de andere "union-specials".
Marc
Tel daarbij op de tolerantie-verschillen en natuurlijk de maandagmorgen-, vrijdagmiddagmodellen en niet te vergeten de andere "union-specials".
Marc
-
disco ronl
Hoi,
mijn ervaring is dat langere veren een langere veer uitslag geven, dat is goed in het terrein, langer wielcontact met de grond.
verder als je toch andere veren wilt dat is het goedkoper om langere te kopen ipv met veer verhogers. dit geeft je gelijk de optie om heavy dutty te kopen (sterkere veren dus dit minder inveren bij belading).
zeker als je ook lierbumper en heavydutty achterbumper hebt.
mijn setup: +2" veren heavydutty v+50kg a+200Kg
met kleine veerverhogers van 2cm.
remleidingen en ABS behoefte niet verlengt te worden. wel de remleiding montage punt op achter diff 5cm omhoog gezet mbv beugeltje.
voor heb ik wel die gecorrigeerde armen erop gezet, achter niet. (maar zou wel beter zijn maar niet echt nodig)
polybushers heb ik overal ingezet en dat zit al zeker 3 jaar probleemloos.
tbv grotere banden heb ik verder de achterwielkuipen aangepast en grotere asstootrubbers geplaatst tegen tediep inveren.
mijn ervaring is dat langere veren een langere veer uitslag geven, dat is goed in het terrein, langer wielcontact met de grond.
verder als je toch andere veren wilt dat is het goedkoper om langere te kopen ipv met veer verhogers. dit geeft je gelijk de optie om heavy dutty te kopen (sterkere veren dus dit minder inveren bij belading).
zeker als je ook lierbumper en heavydutty achterbumper hebt.
mijn setup: +2" veren heavydutty v+50kg a+200Kg
met kleine veerverhogers van 2cm.
remleidingen en ABS behoefte niet verlengt te worden. wel de remleiding montage punt op achter diff 5cm omhoog gezet mbv beugeltje.
voor heb ik wel die gecorrigeerde armen erop gezet, achter niet. (maar zou wel beter zijn maar niet echt nodig)
polybushers heb ik overal ingezet en dat zit al zeker 3 jaar probleemloos.
tbv grotere banden heb ik verder de achterwielkuipen aangepast en grotere asstootrubbers geplaatst tegen tediep inveren.
-
Lucas van Lierop
@Sander:
Die franse (Engelse?) slag daar geloof ik wel in, ik vind de Disco nou niet echt nauwkeurig gemaakt...
@Disco Ronl:
Wat je zegt is waar je houdt meer contact met de grond en met HD veren staat ie wat steviger. Nadeel lijkt mij (en vandaar deze post) is dat je dan altijd een grote veerweg hebt en altijd HD veren. Dus ook als je veel op de weg rijdt zoals ik, ik ben bang dat ik dan continue met een wiebelend hobbelpaard rondrijd, heb jij daar geen last van?
Groet
Lucas
Die franse (Engelse?) slag daar geloof ik wel in, ik vind de Disco nou niet echt nauwkeurig gemaakt...
@Disco Ronl:
Wat je zegt is waar je houdt meer contact met de grond en met HD veren staat ie wat steviger. Nadeel lijkt mij (en vandaar deze post) is dat je dan altijd een grote veerweg hebt en altijd HD veren. Dus ook als je veel op de weg rijdt zoals ik, ik ben bang dat ik dan continue met een wiebelend hobbelpaard rondrijd, heb jij daar geen last van?
Groet
Lucas
-
disco ronl
Lucas van Lierop Schreef:
> @Disco Ronl:
> Wat je zegt is waar je houdt meer contact met de
> grond en met HD veren staat ie wat steviger.
> Nadeel lijkt mij (en vandaar deze post) is dat je
> dan altijd een grote veerweg hebt en altijd HD
> veren. Dus ook als je veel op de weg rijdt zoals
> ik, ik ben bang dat ik dan continue met een
> wiebelend hobbelpaard rondrijd, heb jij daar geen
> last van?
>
> Groet
> Lucas
door het gebruik van de HD veren wordt de LR weer wat stugger (lees strakker op de weg).
tuurlijk is door de veer verhoging de weg karakteristiek niet meer zoals die was bij geheel standaard, dat komt door het hoger liggende zwaartepunt, hogere banden (slapper) en zwaarder totaal gewicht van de auto door alle extra assesoires.
maar ik denk dat er voor jou geen verschil is tussen veer verhoger en hogere veer, in beide gevallen gaat het zwaartepunt omhoog.
> @Disco Ronl:
> Wat je zegt is waar je houdt meer contact met de
> grond en met HD veren staat ie wat steviger.
> Nadeel lijkt mij (en vandaar deze post) is dat je
> dan altijd een grote veerweg hebt en altijd HD
> veren. Dus ook als je veel op de weg rijdt zoals
> ik, ik ben bang dat ik dan continue met een
> wiebelend hobbelpaard rondrijd, heb jij daar geen
> last van?
>
> Groet
> Lucas
door het gebruik van de HD veren wordt de LR weer wat stugger (lees strakker op de weg).
tuurlijk is door de veer verhoging de weg karakteristiek niet meer zoals die was bij geheel standaard, dat komt door het hoger liggende zwaartepunt, hogere banden (slapper) en zwaarder totaal gewicht van de auto door alle extra assesoires.
maar ik denk dat er voor jou geen verschil is tussen veer verhoger en hogere veer, in beide gevallen gaat het zwaartepunt omhoog.