schakelen met warme motor
-
dr-trombone
schakelen met warme motor
hi,
ik rij een defender 90 200tdi uit 86. alles gaat goed, behalve als ik een half uur gereden heb, kraakt ie als ik schakel van de 2 naar de 3 en 4 naar de 3. zelfs als ik héél voorzichtig schakel en langzaam rij .verklaring : als de (ATF) bakolie warm is, is die dunner ?
wat kan ik hier aan doen ?
groeten
ik rij een defender 90 200tdi uit 86. alles gaat goed, behalve als ik een half uur gereden heb, kraakt ie als ik schakel van de 2 naar de 3 en 4 naar de 3. zelfs als ik héél voorzichtig schakel en langzaam rij .verklaring : als de (ATF) bakolie warm is, is die dunner ?
wat kan ik hier aan doen ?
groeten
-
Frans Bonnes
Re: schakelen met warme motor
Vraagje: Wat heeft kraken nu met de versnellingsbakolie te maken?
fb
fb
-
Anton (Rumble)
volgens mij is dat ook de vraag: kan het kraken met de olie te maken hebben.
Frans: waarom kan het niet met elkaar te maken hebben?
Frans: waarom kan het niet met elkaar te maken hebben?
-
Frans Bonnes
Kraken van een V-bak wordt veroorzaakt door;
a: Slechte koppeling.
b: versleten synchromesh ringen.
c: onjuist afgestelde schakelvorken
Ik verdenk in dit gevak zelf b, omdat hij er niet altijd en in alle versnellingen last van heeft.
Slijtage van de ringen kan natuurlijk wel veroorzaakt zijn door niet de juiste olie in de V-bak.
Ik weet niet welke bak hij heeft en dus ook niet wat voor olie hij hoort te gebruiken.
fb
a: Slechte koppeling.
b: versleten synchromesh ringen.
c: onjuist afgestelde schakelvorken
Ik verdenk in dit gevak zelf b, omdat hij er niet altijd en in alle versnellingen last van heeft.
Slijtage van de ringen kan natuurlijk wel veroorzaakt zijn door niet de juiste olie in de V-bak.
Ik weet niet welke bak hij heeft en dus ook niet wat voor olie hij hoort te gebruiken.
fb
-
dr-trombone
ik heb een LT77 en hij schakelt niet goed als die warm is. daarom dat ik dacht dat als ie koud is, de olie dikker is en daarom beter schakelt en andersom.
-
Anton (Rumble)
mijn ervaring is dat schakelen juist lastiger is als de olie nog koud is. Dus vraag ik me af: zit er wel (genoeg) olie in de bak?
-
Puffino
Kortom: we nemen aan dat je de juiste hoeveelheid van het juiste type schone olie hebt, en desondanks kraakt ie bij warmgereden in bepaalde versnellingsovergangen.
Dan neem ik aan dat de verdenking die Frans uitte over synchromeshes terecht is.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Dan neem ik aan dat de verdenking die Frans uitte over synchromeshes terecht is.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
jacob
Warme kopplings vloeistof met een belletje lucht doet ook rare dingen.
terwijl je met koude vloeistuf daar veel minder last hebt van slecht ontkppelen.
Het was bij nij niet veel meer net genoeg om niet soeple meer te schakelen.
ik kreeg deze tipe enkelenwelken geleden.
en bij mij was dit het probleem.
groetjes jacob
terwijl je met koude vloeistuf daar veel minder last hebt van slecht ontkppelen.
Het was bij nij niet veel meer net genoeg om niet soeple meer te schakelen.
ik kreeg deze tipe enkelenwelken geleden.
en bij mij was dit het probleem.
groetjes jacob
-
jacob
nee
eigenlijk alleen bij 3/4 3n achteruit die zijn denk ik gevoeliger
mvg jacob
eigenlijk alleen bij 3/4 3n achteruit die zijn denk ik gevoeliger
mvg jacob
-
dr-trombone
bedankt voor alle reakties en het meedenken, ik laat deze week eea kontroleren bij mijn onderhoudsmonteur.
hopen maar dat alles goed is als ik 8 sept naar italie rij met daktent !
groeten
hopen maar dat alles goed is als ik 8 sept naar italie rij met daktent !
groeten