niet starten op LPG, vervolg

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hans 109V8

niet starten op LPG, vervolg

Bericht door Hans 109V8 »

is al eerder een posting over geweest,
kort samen gevat, rijdt super op gas wil er alleen niet op starten.

Het vervolg.
Auto is bij de garage geweest welke de instalatie2.5 jaar geleden heeft ingebouwd en ze hebben de oorzaak gevonden.
Verdamper stuk (een OMVL) ......reparatie dik 400 euro.
Staat maar 2 jaar garantie op dus.....bale
Schijnt niet te reviseren te zijn, geen 2-de hands in voorraad, gewoon een nieuwe (iets van 160 euro, rest is arbeids loon incl. afstellen).

Als ik zelf een nieuwe koop
kan hem natuurlijk 1 op 1 vervangen, zelfde model natuurlijk.
Zoveel is er niet aan af te stellen volgensmij, alleen een schroef aan de voorkant en die is voor stationair,
de twee regelkleppen in de gastoevoer naar de carb. kom ik niet aan, dus......
of een andere idee?

groet
Hans
Art van Blondie

Re: niet starten op LPG, vervolg

Bericht door Art van Blondie »

Hans,

Bij Vogels is gewoon een revisieset R90/E te krijgen voor 23 euro. Ze worden inderdaad door garages niet vaak gereviseerd, omdat het veel tijd kost en een nieuwe verdamper relatief goedkoop is. Als je echter zelf een beetje handig bent, kun je makkelijk zo'n revisiesetje zelf vervangen. Meer dan in zo'n set zit kan eigenlijk ook niet kapot aan zo'n verdamper, of je moet eroverheen gereden zijn ofzo.
Afstellen kun je altijd achteraf bij een garage laten doen, je hebt daar eigenlijk wel een CO meter voor nodig.

Groet, Art
Hans 109V8

Hoi Art,
helemaal duidelijk!
Kan dat ook zo wel zien, uur loon is hoog!

1 vraag, omdat hij gewoon goed rijdt lijkt het me sterk dat die set nodig is (geef je ook zelf al aan)
op de site van "lpg onderdelen" zag ik een "choke spoel" zou die soms stuk zijn omdat het enigste probleem is dat hij niet wil starten op lpg?

groet
Hans
Art van Blondie

Hoi Hans,

Ik heb inderdaad m'n bedenkingen bij het nut van de revisieset. Maar ja, je moet wat, en voor de kosten hoef je het niet te laten. Je zult toch dingen moeten gaan uitsluiten.

De choke spoel is voor impco installaties. Omvl heeft dat niet. Enige "choke functie" die omvl is het timer relais voor het starten. Als je op contact zet dan loopt het gas een paar seconden. Als je dat 2x doet voor het starten, dan kan dat helpen. Ook moet je met starten ongeveer half gas geven, maar daarin heeft elke auto zijn eigen voorkeur is mijn ervaring.

Groet, Art
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Hans, ik weet niet of dit voor jouw motor ook geldt (hoop het niet voor je ) maar ik had dezelfde symptomen. Na uitvoerig onderzoek bleek dat de motor bij mij "op" is. Te lage compressie waardoor de motor het gas niet naar binnen kan zuigen bij het starten. Als ik op benzine start en over schakel op gas dan loopt ie als een zonnetje omdat de motor dan sneller rondgaat als met starten. Ik zou dus moeten gaan reviseren/ zuigerveren vervangen etc. maar ik ga nu over op diesel.
Nogmaals, ik hoop het niet voor je, maar dit is wat je zou kunnen checken.

Succes, neef Henk
Hans 109V8

Heren,
die spoel is er wel voor OMVL, [www.lpgonderdelenshop.nl]

22 euro, kan ik altijd proberen, ik heb de bedrading gevolgt en nergens een relais of zoiets gevonden, wel die spoel, zit gewoon op de verdamper en de naam choke spoel lijkt me echt iets om te starten ;-)

Tsja, inderdaad niet tehopen dat hij op is, compressie was een half jaar geleden nog goed (alle 8 zo rond de 10bar)

Hans
Art van Blondie

Hans,

OK, ik wist niet dat dat een choke spoel genoemd werd. In mijn beleving is het gewoon een afsluiter. Er staat namelijk continue spanning op. Ik heb het net even geprobeerd, als ik die spanning eraf haal loopt de auto niet meer.

Als je de auto op lpg hebt staan en je zet het contact aan, dan hoor je op je gastank een afsluiter klikken, evenals die choke spoel op de verdamper en ook nog een afsluiter in de lpg leiding vanaf de tank vlak bij de verdamper. Klopt dat? En na 1-3 seconden hoor je ze weer terug klikken. In die tussentijd hoor je in de buurt van de verdamper gas lopen. Klopt dat?

Groet, Art
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Wel eens gedacht aan een ander benzineblok.

fb
Hans 109V8

Hoi Art,
ik hoor helemaal niets meer klikken ;-),
tot dat ik benzine selecteer, pomp gaat sneller pompen en zo, dan starten en op lpg, dan loopt hij mooi!.

Hans

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2011 10:08 door Hans 109V8.
Hans 109V8

Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wel eens gedacht aan een ander benzineblok.
>
> fb

hoezo, heb je wat tekoop dan?
Art van Blondie

Hans,

Als hij op LPG staat en je hoort niks klikken dan is dat niet goed. Alles wijst eigenlijk in de richting van het timer relais.
Dit is een voorbeeld:
2yypfm8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cae61e7c22e3ddf3ae6914a74908bd54', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi55.tinypic.com%2F2yypfm8.jpg', 'http://i55.tinypic.com/2yypfm8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi55.tinypic.com%2F2yypfm8.jpg', '', 14451863, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Volg de + draad van de afsluiter op de verdamper eens, die moet komen vanaf dit relais. Meet de werking van dat relais dan eens na.
De bedoeling is dat het relais de lpg afsluiters opent als je de auto op contact zet. Als je dan niks doet moet na enkele seconden het relais weer afvallen. Dit is gewoon een veiligheid. Als je intussen de auto hebt gestart dan moet het relais gewoon open blijven. Vaak zit er ergens een kabel om een bougiekabel om te detecteren of de motor loopt.

Groet, Art
Hans 109V8

Hoi Art,
bedankt voor je hulp, echt top!
Ik heb dit ook gedaan en kom dan uit bij die choke spoel,
zou die timer eventueel ingebouwd kunnen zitten bij de selectie schakelaar (benz. of LPG)? Het is de uitvoering met levelindicatie dmv 4 led lampjes.

Hans
Art van Blondie

Hans,

Er zijn inderdaad selectie schakelaars waarin dit is ingebouwd. In mijn landrover heb ik een lovato selector en die heeft dat inderdaad ingebouwd. Het relais van de foto komt uit een Dodge. De dodge heeft ook zo'n selector met 4 ledjes en daarin zit de timer dus niet ingebouwd.

Je zegt dat de plus van de gas afsluiter uitkomt op de chokespoel, maar van daaruit moet die dan toch weer doorgelusd zijn. Waar gaat de draad dan verder naartoe? Kun je niet eens foto's posten van jou situatie?

Heeft 'ie voorheen eigenlijk wel op lpg gestart?

Groet, Art
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Misschien.

Moet nog wel even kijken naar de huidige staat, ligt al een jaar stil.

Interesse?

fb

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2011 12:57 door Frans Bonnes.
Hans 109V8

Ja, hij starte altijd super op LPG.
Mrah

Bericht door Mrah »

Zet tijdens het starten de LPG knop eens op de tussenstand. Hij staat misschien te rijk.

Door op de tussenstand te zetten krijgt ie even geen brandstof en zodra het te rijke mengsel weg is slaat de motor aan op het correcte mengsel en dan vlug de LPG schakelaar weer op LPG zetten. Dan blijft ie waarschijnlijk wel lopen.

Is bovenstaande het geval dan moet je de verdamper laten afstellen
Hans 109V8

Yeap, al geprobeert ;-)
no succes

Maar dat zou die garage toch moeten weten, die vertelde dat de verdamper stuk is.......
Art van Blondie

Maar waar gaat dat draadje nu naartoe vanaf de chokespoel? En kun je foto's posten?

Als jij niks hoort klikken als je hem op contact zet terwijl hij op lpg staat dan is dat het probleem. Ik vermoed dat je timer relais dan niet goed is dus die zul je moeten gaan zoeken en testen. De vraag of hij ooit wel op LPG heeft gestart vroeg ik om vast te stellen of er uberhaupt een timer relais in zit (aangezien jij hem niet kunt vinden).
Op onderstaand schema zie je ook dat de draad van de lpg-afsluiter en de chokespoel op je verdamper zijn doorgelusd en dat die draad uiteindelijk vanaf het timer relais komt. Dus volg die draad eens.

schemaelectrlpg.jpg --> mod_embed_images_loadimage('21db9cc17a796c735a89cbd828d4ff80', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi28.photobucket.com%2Falbums%2Fc250%2FDafalbum%2Fschema%2Fschemaelectrlpg.jpg', 'http://i28.photobucket.com/albums/c250/Dafalbum/schema/schemaelectrlpg.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi28.photobucket.com%2Falbums%2Fc250%2FDafalbum%2Fschema%2Fschemaelectrlpg.jpg', '', 14454809, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Groet, Art
Hans 109V8

Hoi Art,
ff van het internet geplukt;
[www.google.nl]
Het is dus dat zwarte blokje rechts boven van verdamper, bedrading komt van de O/D klep in de LPG leiding vlak voor de verdamper

Hans
Art van Blondie

Hans,

Volgens mij begrijpen we elkaar niet meer.
Ten eerste bedoel je het zwarte blokje links boven op de foto, dat is de choke spoel uit een eerder berichtje van jou. De lpg afsluiter en de choke spoel worden dus gevoed door dezelfde + draad. Maar die voeding zal ergens vandaan moeten komen, dus ofwel op de chokespoel ofwel op de lpg-afsluiter zullen 2 draadje in hetzelfde kabelschoentje zitten. Dat andere draadje gaat als het goed is naar het timer relais, en die laatste zoeken we.

Groet, Art
Plaats reactie