voordelen nadelen Vervolg ( vragen frankrijk )

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
noudje

voordelen nadelen Vervolg ( vragen frankrijk )

Bericht door noudje »

ffe een nieuw draadje,,,

Wat zijn de voor delen en nadelen van een Visco fan voor een 300 tdi ??
Wat zijn de voor delen en nadelen van een electrische fan voor een 300 tdi ???

Ik hoor graag jullie meningen.

Grr Noudje
Mud Machine

Re: voordelen nadelen Vervolg ( vragen frankrijk )

Bericht door Mud Machine »

Visco
Voordelen:
In combinatie met de fan cowl ook koeling op je intercooler. Draait altijd dus bij lage snelheid bergop ook al koeling.
Goedkoop
Lange levensduur
Waterproof

Nadelen:
Kost motorvermogen en daarmee brandstof, ook als je hem niet nodig hebt (en dat is de meeste tijd).


Electrisch
Voordelen:
Draait alleen als je hem nodig hebt en kan dus een brandstofbesparing opleveren.
Vaak op 2 standen te schakelen (hoog rpm en laag) middels een 2-voudige thermoswitch
Instelbaar op inschakel temperatuur (afhankelijk van model)

Nadelen:
Duurder
Geen koeling op je intercooler (tenzij je dat natuurlijk zo maakt maar niet met de Kenlow kits)
Niet altijd waterproof
noudje

Re: voordelen nadelen Vervolg ( vragen frankrijk )

Bericht door noudje »

Ben benieuwd of er na mn conversie nog ruimte is voor de visco en en de normale fan heb net ook in het andere draadje geschreven dat ik het vermoeden heb dat het aan mn radiator ligt gezien de aansluitingen voor een nieuwe op een andere plek zitten.

De fan van de clio zal ik van de week nakijken of hij twee toerig is op zoek naar de 2de 12 v aansluiting.

grr noudje
Joost88

Re: voordelen nadelen Vervolg ( vragen frankrijk )

Bericht door Joost88 »

ik vind visco-fans onbetrouwbaar. Dit omdat ik nog nooit een werkende heb gezien, maar dat is misschien omdat ik oude rommel heb.

Hoe dan ook, bij een elektrische merk je tenminste wanneer hij ingeschakeld is. Ook eenvoudig een controlelampje te maken als je hem niet hoort.
noudje

Re: voordelen nadelen Vervolg ( vragen frankrijk )

Bericht door noudje »

Kan je deze in laten schakelen via de twee sensoren in het thermostaat huis??
noud
Mud Machine

Re: voordelen nadelen Vervolg ( vragen frankrijk )

Bericht door Mud Machine »

Die sensoren zijn geen schakelaars. Je kunt natuurlijk wel een of ander printje maken (heeft Kenlow ook) die op basis van de veranderende weerstand van die sensoren in en uit schakeld (denk aan de noodzakelijke hysterese) maar veel simpeler gaat het met een standaard switch voor de koelfan die in de meeste auto's te vinden is. Tegenwoordig ook als setje te koop bij Paddock.

[www.paddockspares.com]

Ik heb ook zo'n switch (intermotor) en zelf een alu behuizing gedraaid. De fan is nu op 2 temperaturen in te schakelen middels een schakelaar en ook geheel uit of aan.
De switches zijn er in diverse temperaturen en enkel of dubbel. Zie de site van X-eng.
RoadRocket

Re: voordelen nadelen Vervolg ( vragen frankrijk )

Bericht door RoadRocket »

en deze zit standaard bijgeleverd bij de 2-speed-kenlowe: [www.scparts.co.uk]

daar is naar keuze 1 of 2 fans mee aan te sturen ...

geen gepiel met een stripje gekneld in je waterslang (zoals de oude setup van kenlowe [www.scparts.co.uk] ) maar een probe die je door je radiator steekt, ter hoogte van het binnenkomende water... werkt prima (inderdaad wel zelf een 'override' schakelaar aan toegevoegd)

robert

blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('667875cb8172152c364f0538dd423b7c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 14447784, 600, 600, 'Loading image ...', false);

SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
Plaats reactie