vragen uit frankrijk weer thuis!!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
noudje

vragen uit frankrijk weer thuis!!

Bericht door noudje »

hallo Allemaal,

Nog bedankt voor de reacties in mn vorige draadje over het warmlopen van mn koelvloeistof. Helaas hebben we de pyreneen niet gehaald omdat de temperatuur van de landrover ( koelvloeistof) het niet toe liet maar des al niet te min een leuke vakantie gehad waarbij we Frankrijk op een leuke manier hebben doorkruist. We hebben vooral over binnen door wegen gereden met een gemiddelde snelheid van 50 a 60 km per uur geweldig.

Om terug te komen op het warm lopen.

Ik ben bij een garage geweest in Salavate de Augustine deze man wist mij te vertellen dat mn fan te klein was ??? heb de grootste van het kenlowe type....
Heb vervolgens in La Fox bij Aachen in de buurt, op een sloop een fan gekocht van een een clio ( deze heeft bredere bladen) die er tussen gezet in de hoop mn koel probleem te kunnen op te lossen... Maar helaas pindakaas dit mocht niet baten er was wel iets verbetering maar niet geweldig.

Iemand enig idee wat het kan zijn? Gaat om een 300 tdi van een discovery achter af ingebouwd ( met kunstof tank heb de thermostaat verwijderd) mn fan zet ik zelf aan en uit op mn dashboard en draait op 1 snelheid. Kan het zijn dat de lier en verschijners de airflow benadelen. Ik weet het ffe niet meer...

Hoor graag van jullie

Grr Noudje
Bart van Dessel

Re: vragen uit frankrijk weer thuis!!

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi Noud, waarom niet gewoon een viscofan zoals ze af fabriek komen? Ik heb hier nog nooooit problemen mee gehad, als de motor gewoon op temperatuur is dan vraagt de fan bijna geen vermogen, hij draait wel mee maar zonder grote weerstand, als de motor te warm wordt dan begint ie pas goed te werken. Ik verander nooit iets als het gewoon af fabriek in orde is. Ik rij met m'n Disco 300 tdi met zware kar erachter (3 ton) over hellingen en alle denkbare hindernissen, nooit problemen.

Gr, Bart
noudje

Bericht door noudje »

Ha Bart,

Ja zat hier ook al aan te denken dit omdat ik mn gezin met klapkar nog steeds over die hoogste top van de pyreneen wil trekken.

Ga nog ffe bijkomen en zal binnen kort wel contact met je opnemen mischien dat je nog het een en ander aan onderdelen hebt liggen die ik nodig heb..

Grr noudje
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Heb jij wel de bij een 300tdi behorende radiateur? Zit er bij de 300tdi in de orginele configuratie niet ook een soort van windtunnel achtig ding die de lucht op een bepaalde manier langs de motor laat lopen? Bij mijn series is die luchtstroom een belangrijk deel van de koeling van de motor.

Ik weet verder niet meer in wat voor wagen jij die motor nu hebt staan. Maar als ik een 300tdi in mijn series drie zou willen bouwen heb ik heel veel moeilijkheden om een intercooler, oliecooler, aircocooler en de normale radiateur allemaal in de voorzijde in te bouwen zonder dat die dingen elkaar overlappen. Als ik niet niet de hele voorzijde van de wagen zou aanpassen krijg ik het er volgens mij niet eens in gebouwd zonder componenten achter elkaar te zetten. Landrover zelf heeft ook de hele voorzijde van de wagen aangepast om er een 300TDI in te kunnen passen.

Als jij geen 300tdi radiateur hebt, geen windtunnel, radiateurs achter elkaar geplaatst, en dan ook nog allerlei lieren en lampen ervoor hebt zitten is best voorstelbaar dat je koel problemen krijgt. Als jij eerst een 2,5 motor had en die nu vervangen hebt door een 300TDI praat je over veel meer vermogen. Van een kleine 70pk naar 120 pk. Misschien is het rendement van een 300tdi beter en komt er dus minder warmte per pk vrij. Maar het verschil in warmte die afgefakkeld moet worden tussen een 2,5 en 300tdi zal toch aanzienlijk zijn. In dat geval heeft de man in die franse garage gewoon gelijk over de grootte van je ventilator. Die zou nu dus door een foute configuratie onmogelijk moeten worden.

Ik denk dat je eens goed moet kijken hoe landrover de motor oorspronkelijk heeft geconfigureerd en wat er bij jou anders zit. Ik denk dat je daar de oorzaak van je problemen moet zoeken.

Ik heb wel aangenomen dat de gewone dingen als waterpomp, pijperij, koelkanalen, slangen, thermostaten en radiators allemaal schoon en in orde zijn.

Arnold.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/08/2011 11:15 door Exfietser.
noudje

Bericht door noudje »

Ha Arnold,

Heb de 300 tdi ingebouwd in een defender 110 en de aandrijflijn + radiator slangen ed van een disco overgenomen.

Is er een manier om de waterpomp te checken dan alleen kijken naar het bewegen van de vloeistof in het expansie vat??

Alvast weer bedankt.

Grr noudje
Bas wit

Bericht door Bas wit »

Hè nous,
Ik heb ook een achteraf ingebouwde 300tdi in mijn 110 en ik heb deze hele vakantie niet eens de fan hoeven gebruiken op bijna 3500km... (ik heb ook een grote kenlow fan) Ik heb wel net voor de vakantie de radiator vervangen. Kijk goed of al je slangen wel juist lopen, je had je tehemostaat al eruitgesloopt toch?
Misschien idd de waterpomp eens bekijken, anders zou ik het ook niet weten....

Grt Bas
noudje

Bericht door noudje »

Hallo Bas,

Is het mogelijk om mij een paar foto's van onder de motorkap toe te sturen?? Arnoudseekles@yahoo.com

Alvast bedankt

Grr noudje
Paul Kampeerrover

Bericht door Paul Kampeerrover »

Heb je de feitelijke watertemperatuur al eens gecheked mbv een digitale thermometer? Ofwel, is je klokje/sensor in orde?
Of je pomp het goed doet kun je controleren door de thermostaat er even uit te halen en de ontluchtings/vuldop op de radiateur los te draaien. Bij een goed werkende pomp heb je meteen een fontijn(tje).
Als je de thermostaat er inlaat moet het water eerst op temperatuur komen en dan is het niet zo verstandig de dop op de radiateur te verwijderen.
Thermostaat zelf is makkelijk te controleren. ( pannetje water op het vuur)
Als je radiateur op leeftijd is, zou ik 'm voor die paar centen vervangen. Doorspoelen e.d. heeft niet zoveel zin.
Ik heb een 200Tdi ingebouwd, zonder tunnel en met een fan van een V70 diesel.
Ik heb wel eens koelproblemen gehad, maar dat bleek aan de verouderde radiateur te liggen. De fan heeft nog nooit hoeven aanslaan, terwijl deze prima functioneert. ( uiteraard getest)
Loop ook eens andere zaken na; is je luchtfilter schoon, koelwater helder, slangen in orde, etc. etc.

Groet! Paul
noudje

Bericht door noudje »

Hallo Paul,

Slaat bij jou je fan nooit aan.?? Ben je ook met 26+ met kar van +/- 750 kg en een afgeladen landrover door de pyreneen geweest?

Bedankt voor de tip zal dat is even testen met de waterpomp.

Grr noudje
Paul Kampeerrover

Bericht door Paul Kampeerrover »

Nee ik ben nooit met de 110 in de pyreneen geweest, maar toch vaak zat met meer dan 3 ton gewicht en ruim boven de 30 graden celsius aan de sjouw geweest.
De fan heeft een thermokoppel van 86 graden en bovendien heb ik een "hand" bediening gemaakt om de zaak preventief te koelen.

groet, Paul
gertjan

Bericht door gertjan »

@ exfietser heb zelf ook een serie 3 met een 200tdi(turbo van een 300tdi) en een grote aftermarket interkooler
en dat past allemaal(net in de orginele neus van een serie 3)
Temperatuur problemen heb ik er nog nooit mee gehad en ben in de zomer met een graadje of 30 dwars door de pyreneen (het meest onverhard) gereden
Dus als je componenten goed zijn zouden er geen koelproblemen moeten zijn
noudje

Bericht door noudje »

Paul Kampeerrover Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nee ik ben nooit met de 110 in de pyreneen
> geweest, maar toch vaak zat met meer dan 3 ton
> gewicht en ruim boven de 30 graden celsius aan de
> sjouw geweest.
> De fan heeft een thermokoppel van 86 graden en
> bovendien heb ik een "hand" bediening gemaakt om
> de zaak preventief te koelen.
>
> groet, Paul

Hoi Paul,

Klinkt goed wat voor aansturing heb je gebruikt voor de fan is deze wel van kenlowe?

En heb je eventueel foto's van onder de motor kap??

Groet Noud
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Noudje heeft het over een 300tdi en die motor is best wel anders. Motorsteunen zijn anders en hij past niet zomaar op een lt76 v-bak. Je moet dus aan een adere bak denken en een totale verbouwing van het vooronder. En een 300tdi radiator is nogal breed, veel breder dan die van aan series landrover. En dan moet je de standaard 300tdi intercooler ook nog ergens kwijt. En dat is lastig. Ik begrijp jij andere aftermarkt radiatoren hebt gevonden die makkelijker passen. Dan denk ik dat je een mooie configuratie hebt. Past een 300tdi turbo met spruitstuk zomaar op een 200tdi? En wat heb je voor v-bak?

Omdat Noudje zoveel problemen heeft denk ik dat het wijsheid is om terug te gaan naar configuratie die landrover ooit bedacht heeft. Die configuratie is door landrover helemaal thermisch doorberekend en functioneert prima. Bij configuraties die door mensen zelf worden samengesteld wordt dit volgens mij nooit doorgerekend en is het dus een kwestie van geluk dat het ook daadwerkelijk goed werkt. Men neemt maar aan van allerlei leveranciers en deskundigen dat het wel gaat werken. En meestal gaat dat ook heus wel goed. Ook omdat het in Nederland nooit echt warm wordt. Als je dan naar de warmte op vakantie gaat kan het ineens wel lastig worden. Een echte thermische berekening of het systeem werkt bij 30 graden onder nul en bij zestig graden boven nul doet volgens mij niemand. En daarna daadwerkelijk naar de Sahara en de noordpool om te testen of het volgens verwachting functioneert doet volgens mij ook niemand. En dat alleen maar om dat je als hobbyist maar ook als kleine professional gewoon de mogelijkheden en kennis niet hebt. Dat is geen schande maar wel een reden om als particulier terug te vallen ontwerpen die wel bewezen en getest zijn. Beter goed gejat dan slecht bedacht zeggen ze wel eens.

Arnold.
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Misschien een hele rare vraag, maar draait de fan wel de goede kant op?

fb
noudje

Bericht door noudje »

@ Frans yep de fan draait de goede kant op..

Na al jullie antwoorden en verder te hebben gezocht krijg ik het donkerbruine vermoeden dat het aan de radiator ligt en omdat mn fan niet 2 toerig draait Heb er nu 1 in van een clio zal dat ding is inspecteren op een 2de 12v aansluiting.)

de radiator die ik heb meegekregen bij de aanschaf van het hele spul heeft links boven een aansluiting en rechts onder.

Heb naar nieuwe gekeken op het web en zie dat voor een 300 tdi de wateraansluitingen aan de linker zijde zitten onder elkaar en de oliekoeling aan de rechter zijde onder elkaar.....!? Hmmm aldoende leert men...
Frans Bonnes

noudje Schreef:
>
> de radiator die ik heb meegekregen bij de aanschaf
> van het hele spul heeft links boven een
> aansluiting en rechts onder.
>
> Heb naar nieuwe gekeken op het web en zie dat voor
> een 300 tdi de wateraansluitingen aan de linker
> zijde zitten onder elkaar en de oliekoeling aan de
> rechter zijde onder elkaar.....!? Hmmm aldoende
> leert men...

Radiator van een disco 300 TDi heeft links boven een aansluiting en daaronder de beide aansluitingen van de oliekoeler.
Rechts onder zit de andere aansluiting van het water.

Ga er vanuit dat je voor de auto staat.

Overigens gaat het water en boven in en er onder weer uit.

fb
noudje

Bericht door noudje »

@ Frans dan heb ik toch de juiste radiator?? Ja boven zit deze aangesloten vanuit het termostaat huis ( in die richting)

Hoe zit dit dan met de viscokoppeling en fan achter de radiator dan zit er toch een slang in de weg?? Zit hier namelijk aan te denken

Er kwamen ook radiatoren voorbij voor een 300 tdi met de water aansluitingen boven elkaar.

noud
Frans Bonnes

Noud.

Ik begin nu toch wel heel sterk aan mezelf te twijfelen hoe de slangen nu precies zitten.
Heb ook even geen auto in de buurt om het na te kijken

Op het net staan beide uitvoeringen als zijnde voor een 300 TDi.
In de partsmanual kan ik er echter zo gauw maar een vinden, en dat is met de waterslangen boven elkaar.
Wel zit er dan boven de aansluitingen van de oliekoeler een slangetje naar het expansietankje

Ik weet het dus ook niet meer.

fb
noudje

Bericht door noudje »

@ frans dank je frans heb idd ook beide voorbij zien komen haha weet het zelf al een tijd niet meer.

Juiste radiator draait de elec fan wel hard genoeg toch obstructie door winch en lampen.

water pomp is ok vanmiddag getest was gelijk nat achter de oren..

Noud
gertjan

Bericht door gertjan »

hoi
Spruitstuk van een 300 tdi past gewoon
En het onderblok van een 300tdi is nagenoeg gelijk aan een 200 tdi en motor en baksteunen moet je toch zelf fabriceren
Bak en tussen bak is gewoon van een standaard disco
Oja assen met schroefveren er ook maar gelijk onder gezet (4 schijfremmen heerlijk)
radiateur is ook gewoon standaard 200 tdi
interkooler is opmaat gemaakt

past allemaal net
weet niet hoe je een foto kan plaatsen als iemand dat even uitlegt gooi ik er wel wat plaatjes tegen aan
noudje

Bericht door noudje »

@Gert-jan het gaat om een one - ten uit 86 met een conversie naar een 300 tdi met automaat uit een disco uit 97.

grr noud
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik heb met mijn disco ook wat koelproblemen gehad in het begin, de radiateur zag er goed uit en het water liep er ook vlot door, ik kreeg het echter niet 100%. Ik heb toen gewoon uit nieuwsgierigheid de radiateur vernieuwt, het viel me bij het vullen van koelvloeistof al op dat er meer in ging. De oude bleek behoorlijk verstopt en bijna niet te koelen. Nu kan ik doen wat ik wil, die wijzer komt niet van z'n plek af. Gisteren een RRC 300 tdi soft dash opgehaald met de trailer in de Ardennen, berg op-berg af, geen enkel probleem.

gr, bart
Bas wit

Bericht door Bas wit »

Een 200tdi radiator gheeft de aansluitingen van de watertoevoer rechtsonder en linksboven en de 300tdi naast elkaar (aan de kant van de intercooler).
Maar als ik jou was zou ik die gewoon vervangen, gewoon voor de zkerheid.

Ik zal even wat foto's maken van mijn inbouw!

Groet bas
Plaats reactie