micrometer aanschaffen voor Bosch pomp tdi

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bart van Dessel

micrometer aanschaffen voor Bosch pomp tdi

Bericht door Bart van Dessel »

Ik wil een micrometer aanschaffen voor de fijn afstelling van een Bosch VE pomp, o.a. gebruikt op de 200 en 300 tdi motoren. Wie kan me tips geven over welk merk en type meter en waar aan te schaffen? (webwinkel bij voorkeur)

Gr, Bart
Mud Machine

Re: micrometer aanschaffen voor Bosch pomp tdi

Bericht door Mud Machine »

Wat moet je meten en hoe? Dan bedoel ik bv een lifthoogte. Heb je ook een magneetstatief nodig od andere hulpmiddelen? Er zijn vele soorten en maten. Wil je een goede neem dan bv Mitutoyo.

Ik kan je wel wat gekalibreerde meetmiddelen lenen als je mijn pomp dan ook afstelt
Bart van Dessel

Ik heb een kennis die goed kan afstellen, maar wil het zelf ook gaan doen, zal niet zo moeilijk zijn. Ik koop het liever dan dat ik wat ga lenen.

Gr, Bart
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Als je dat soort meet artikelen niet te duur wilt hebben, kan je HBM eens proberen, die heeft zat van dat soort meet apparatuur en is zeker niet te duur.
Als je echt merkspul moet hebben, zijn er zat die dat verkopen op het internet.

handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9cb49f9f7eb3a0c9b165454faf190b64', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 14426983, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU

Ben
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

hallee,

zal morgen ff kijken op werk, ken een fijn bedrijfje voor goed meetspul.

Wat voor meter moet het zijn, hebbie voorbeeldje.
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Midlock injection timing

Ik zou gaan voor een setje van midlock, niet super goed koop maar wel betaalbaar en een behoorlijke kwaliteit.

Let wel diverse merken hebben hun eigen maat gat in de verdeler zitten, ( VW golf past niet in EDC 300tdi gisteren ondervonden)

Voor de gene die zich af vraagt wat je ermee moet, heel simpel met dit gereedschap stel je de lift hoogte @ TDC/BDP af in het kort het injectie tijdstip.
De lift hoogte wordt middels een adapter en een micrometer achterop de injectiepomp gemeten, midden tussen de injectorleidingen zit een plug die verwijderd wordt op de plaats van deze plug komt de adapter met micrometer.

het gaat bij de 300Tdi om

1.54 mm @TDC 300tdi non EGR non EDC ( ROW spec)
1.40 mm @TDC 300Tdi met electronic EGR ( de gemiddelde hier in west Europa)
0.45 mm @TDC 300Tdi met EDC ( late discovery automaat over het algemeen)

dit stukje gereedschap is vorral handig als een ander/"ex"eigenaar aan zijn distrebutie heeft lopen Kl*ten zonder er verstand van te hebben en hierdoor het verkeerde los draait ( flens van pomp b.v ) en dan willekeurig terug zet op ongeveer de juiste plek zodat de motor in ieder geval nog loopt.

een dergelijk geval als hier boven heb ik gisteren weer goed gezet.

Groetjes Andrew

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/08/2011 23:13 door Andrew Colville.
Eric_1

Bericht door Eric_1 »

Hoi Bart

Het belangrijkste is de verlengstift die erbij zit. Die moet achterop in de pomp passen maar die moet tevens lang genoeg zijn zodat je tussen de brandstofleidingen door komt. Als hij lang genoeg is hoef je deze namelijk niet te demonteren.

Ik heb er een geleend om ze af te stellen. Die was lang genoeg; echter dan moest je wel brandstof opvoerpomp demonteren vanwege de ruimte.

Ik heb zelf nu wel eentje gekocht maar nog niet uitgeprobeerd of het daar net zo goed mee lukte.

Ik heb er trouwens alleen maar 200tdi's mee afgesteld.
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

[www.schut.com]
Bart van Dessel

Heb een Midlock setje aangeschaft, TE-93. Moet nog arriveren....

gr, bart
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Net even bij Bart geweest en gelijk een pomp op tijd gezet ( ik heb het vaker gedaan ), het midlock setje is super! diverse verleng stifjes en accessoires.
Ook de prijs was redelijk ( goed gereedschap kost nou eenmaal geld)

Groetjes Andrew
Hendrik "Blue-Box"

Bericht door Hendrik "Blue-Box" »

Wel oren naar.......
In FR, tenminste bij mij in de buurt, verkopen ze weer geen Midlock maar mijn NL leverancier is vriendelijk en behulpzaam.
Bart van Dessel

Ik heb vandaag voor het eerst m'n Midlock TE-93 Timing tool setje voor inspuitpompen gebruikt. In 1 woord: Geweldig! Je kunt echt perfect op de honderdste millimeter afstellen, alle tooltjes van de set past perfect, heel degelijk, zeeeeker geen Chinese rommel. Het kost wat maar dan heb je ook wat. Ik heb vanmiddag een 200 tdi pomp op een 300 tdi blok geplaatst, en uiteraard afgesteld op de fabriekswaardes, de pomp stond er behoorlijk langs, kwam niet lekker op toeren en flink roken. Effe afstellen en nu pakt ie heerlijk op en geen roken meer. Dadelijk proefrijden, maar ben nu al helemaal blij! Eindelijk heb ik alles in huis om een 200 en 300 tdi volledig te servicen en repareren. De V8 mag op zolder!

Gr, bart
Mud Machine

Hey Bart,

Welke delen van de kit heb je nodig om de pomp af te stellen?
Duurste van de kit (goede micrometer) heb ik al dus kan ik volstaan met alleen de specifieke adaptor(s) of voelernaald.

Groeten,
Rob
Bart van Dessel

[www.midlock.nl]

ik heb het gedaan met de TE-93-8-K en de TE-93-81-K en uiteraard de TE-93-1, het klokje. voor de Bosch VE op onze tdi'tjes is dat voldoende. Tijdens het afstellen maak ik ook gebruik van een borgpen die je onder in het doorwadingsgat draait en zodoende het vliegwiel blokkeert, in het BDP inkeepinkje. Deze set heb ik daarvoor: [www.auntiesatticonline.co.uk]

gr, bart
Mud Machine

Thanks.

Ik heb de Difflock timing kit voor distributieriem te vervangen dus ook de pen voor vliegwiel in de juiste positie te zetten.

Als ik tijd heb zal ook de pomp van mijn 110 eens afstellen. Pas de distributieriem vervangen, daar staat alles goed.
Plaats reactie