lekken bak series - waar vandaan?
-
RoadRocket
lekken bak series - waar vandaan?
Ola,
Nu mijn blok 'droog' is is mijn aandacht opgeschoven naar de (LT76) bak... daar hangt na een rit onder hoofd- en tussenbak een (aantal) druppel(s). Bij de hoofdbak begint die druppel ergens bovenaan. Lijkt ergens ter hoogte van het schakelmechanisme te beginnen om vanaf daar aan de zijkant van de bak tot de aftapplug door te lopen. Lekkere plakbak dus. (bij tussenbak verdenk ik de afdichting achter de trommel en de onderplaat, maar da's stap 2)
Let wel, conclusie is getrokken van onderaf bekeken / voelend. Isolatie en tunnel heb ik nog niet verwijderd maar als ik daaraan begin wil ik zoveel mogelijk de benodigde parts hebben liggen. Als ik de partsmanual bekijk verdenk ik de o-ringen van de selector-assen. Is dat een logische gedachten of moet ik (ook) aan andere afdichtingen denken? Iemand ervaring?
Is er overigens een beetje fatsoenlijk bij die o-ringen te komen om ze te vervangen? Zaken die ik beter meteen mee kan nemen als ik toch bezig ben?
groet, robert
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a24f23772783441448d363bfc213b859', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 14413282, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/08/2011 08:58 door RoadRocket.
Nu mijn blok 'droog' is is mijn aandacht opgeschoven naar de (LT76) bak... daar hangt na een rit onder hoofd- en tussenbak een (aantal) druppel(s). Bij de hoofdbak begint die druppel ergens bovenaan. Lijkt ergens ter hoogte van het schakelmechanisme te beginnen om vanaf daar aan de zijkant van de bak tot de aftapplug door te lopen. Lekkere plakbak dus. (bij tussenbak verdenk ik de afdichting achter de trommel en de onderplaat, maar da's stap 2)
Let wel, conclusie is getrokken van onderaf bekeken / voelend. Isolatie en tunnel heb ik nog niet verwijderd maar als ik daaraan begin wil ik zoveel mogelijk de benodigde parts hebben liggen. Als ik de partsmanual bekijk verdenk ik de o-ringen van de selector-assen. Is dat een logische gedachten of moet ik (ook) aan andere afdichtingen denken? Iemand ervaring?
Is er overigens een beetje fatsoenlijk bij die o-ringen te komen om ze te vervangen? Zaken die ik beter meteen mee kan nemen als ik toch bezig ben?
groet, robert
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a24f23772783441448d363bfc213b859', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 14413282, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/08/2011 08:58 door RoadRocket.
-
richard78
Re: lekken bak series - waar vandaan?
Bovenop je Vbak zit de deksel op het schakel mechanisme, net achter de schakelpook. Hier zit als het goed is een luchtgaatje. Daar wil nog wel eens olie uitkomen. Het kan ook dat het rondje op deze deksel (word duidelijk als je hem ziet) niet alleen een rondje is maar een gat met een dekseltje. Dat kan ook lekken.
Ik was dat dekseltje kwijt. Ik had er een dekseltje opgemaakt maar dat lekte verschrikkelijk. Nu heb ik een rondje uitgeknipt en dat met vloeibare pakking erin gezet. Nu lekt het niet meer.
Maar dat word van bovenaf kijken.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('be92def933518ea6ed9835650d2642ef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 14413346, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik was dat dekseltje kwijt. Ik had er een dekseltje opgemaakt maar dat lekte verschrikkelijk. Nu heb ik een rondje uitgeknipt en dat met vloeibare pakking erin gezet. Nu lekt het niet meer.
Maar dat word van bovenaf kijken.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('be92def933518ea6ed9835650d2642ef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 14413346, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
RoadRocket
Re: lekken bak series - waar vandaan?
mh... maar als het inderdaad dat luchtgaatje is, lijkt me dat niet iets wat ik zomaar dicht moet maken? toch?
-
richard78
Re: lekken bak series - waar vandaan?
Het luchtgaatje niet dicht maken nee. Maar een LT76 heeft een groot gat bovenop zitten (5cm diameter) waar regelmatig een rond stuk plaat in zit met een luchtgat.Hier komt vaak een beetje olie uit. Bij mij zat die ronde plaat er niet in maar een deksel met een klem. De deksel was weg en de nieuwe lekte een hoop olie. NU zit er weer een rond plaatje met lucht gat in en dat lekt nauwlijks.
Maar kijk het even na. Dan kan je zien waar de olie precies vandaan komt en dan kan je bedenken wat je eraan kan doen. Of even hier melden.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cee0b83cfcbe85c53afc0b5966a3dfd5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 14416261, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Maar kijk het even na. Dan kan je zien waar de olie precies vandaan komt en dan kan je bedenken wat je eraan kan doen. Of even hier melden.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cee0b83cfcbe85c53afc0b5966a3dfd5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 14416261, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
WillemJ
Re: lekken bak series - waar vandaan?
Haa Robert,
Het is niet onwaarschijnlijk dat de olie via de selecteurassen de bak verlaat. Ik weet niet of het eenvoudig is om die o-ringen te vervangen. Ik wil het volgende voorstellen:
Ik het "klushonk" van de "Midden-Brabantse Land Rover Liefhebbers", je weet wel, ergens op een afgelegen plek in 013, heb ik nog een LT76 bak liggen. De bak is volledig intact en ligt te wachten op inspectie/revisie. Wat mij betreft schroeven we het deksel van de selecteurassen eens los om te kijken hoe het e.e.a. in elkaar steekt. Ik ben daar binnenkort toch nog een keer een dag aanwezig (volgend weekend) om mijn LW een beurt te geven.
Ik hoor 't wel als het je iets lijkt.
Het is niet onwaarschijnlijk dat de olie via de selecteurassen de bak verlaat. Ik weet niet of het eenvoudig is om die o-ringen te vervangen. Ik wil het volgende voorstellen:
Ik het "klushonk" van de "Midden-Brabantse Land Rover Liefhebbers", je weet wel, ergens op een afgelegen plek in 013, heb ik nog een LT76 bak liggen. De bak is volledig intact en ligt te wachten op inspectie/revisie. Wat mij betreft schroeven we het deksel van de selecteurassen eens los om te kijken hoe het e.e.a. in elkaar steekt. Ik ben daar binnenkort toch nog een keer een dag aanwezig (volgend weekend) om mijn LW een beurt te geven.
Ik hoor 't wel als het je iets lijkt.
-
RoadRocket
Re: lekken bak series - waar vandaan?
Hadden wij volgend weekend ook niet een midden-Brabant-laro-liefhebbers-bbq?
Wanneer wilde je dan naar de loods?
Grt robert
-
Martin Venix
Re: lekken bak series - waar vandaan?
Als je die deksel los wilt halen kom je vanzelf 2 hoeklijnen tegen aan de zijkant van de deksel, deze houden ieder een veer op zijn plaats welke weer een kogellager aandrukken.
Ook bovenop de deksel zit een afwijkende moer die iets hoger is dan de rest...hier achter zit ook een veertje.
Wanneer je deze veren eerst los weg neemt springen ze niet weg wanneer je het niet verwacht
Na het lichten van de deksel kom je vanzelf de lagers tegen en nog een paar andere losse onderdelen (welke de selecteurassen in de gekozen positie houden) je ziet het vanzelf wel
Die "o" ringen vervangen lijkt lastiger dan het is.
Ook bovenop de deksel zit een afwijkende moer die iets hoger is dan de rest...hier achter zit ook een veertje.
Wanneer je deze veren eerst los weg neemt springen ze niet weg wanneer je het niet verwacht
Na het lichten van de deksel kom je vanzelf de lagers tegen en nog een paar andere losse onderdelen (welke de selecteurassen in de gekozen positie houden) je ziet het vanzelf wel
Die "o" ringen vervangen lijkt lastiger dan het is.
-
Peter T.
Re: lekken bak series - waar vandaan?
Even een paar aanvullingen op het voorgaande bericht:
Zet eerst je versnelling in de "3". Dat is nodig om de selecteuras 3-4 te kunnen verwijderen.
Nadat je de genoemde veertjes (en een klein nieuw te bestellen u-ringetjes aan de zijkanten)hebt verwijderd (let goed op want zijn/horen verschillend te zijn!) spuit dan de gaatjes vol met vet uit de vetspuit. Hiermee voorkom je dat de kleine kogeltjes IN de versnellingsbak verdwijnen. Door het vet blijven ze meestal plakken in hun gangetjes. Dan heel voorzichting de deksel verwijderen. Het makkelijks gaat dit door via de zijgaten waar de veertjes uitgekomen zijn voorzichtig een schroevendraaier als hefboom te gebruiken naar boven. Stukje voor stukje, links en rechts. Zo voorkom je dat de deksel ineens losschiet en je alsnog op zoek kunt gaan naar de kogeltjes.
De selecteurassen verwijder je 1 voor 1 te beginnen met de 3-4 dan 1-2 als laatste de achteruit. Kijk goed waar ze op aangrijpen in de bak. Voor het verwijderen van de selecteurassen draai je eerst de 2 x 2 boutjes los van de plaatjes (1 op deksel en 1 op bak) waar de O-ringen mee tegen de bak geklemd worden.
Zitten er nog oude U-ringen om de selecteurassen vervang die dan met O-ringen (inclusief de apart bij bestelde ringetjes van nylon (zie partbook, ook hier verschil in O-ringen!) scheelt een hoop gelek.
Draai de klembout los van de selecteuras hulpstukken maar maak eerst met een olievaste pen een merkteken waar ze hebben gezeten. De speling tussen klembout en pasgleuf is soms zo groot dat dit voor de afstelling van de tandwielen verschil uit kan maken. Zet de nieuwe O-ringen en nylonringetjes (die eerst) op de assen en schuif de hulpstukken weer op de as maar draai nog niet de klembouten aan. Dat scheelt enorm met het er weer terugplaatsen op de aangrijpingspunten. Tevens kun je zo met behulp van de "bakjeskant" van de assen de boel mooi centreren) Vergeet echter niet ze weer vast te zetten!!
Beetje pakking op de deksel (helaas geen papieren pakking voor te krijgen...) en plaatst het geheel terug. Met een schroevendraaier schuif je de O-ringen op zijn plaats en daarna pas drukplaatjes met de 2 x 2 boutjes vastzetten. De rest wijst zichzelf met 1 tip: beetje pakking op de bovenkant van de veertjes waar je het kogeltje op plaatst vermakkelijkt het terugplaatsen van de kogeltjes. Kogellagers en dergelijke kom je helemaal niet tegen.
Sukses
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6ebe3dea0d24aa70ea93770056015308', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14421047, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zet eerst je versnelling in de "3". Dat is nodig om de selecteuras 3-4 te kunnen verwijderen.
Nadat je de genoemde veertjes (en een klein nieuw te bestellen u-ringetjes aan de zijkanten)hebt verwijderd (let goed op want zijn/horen verschillend te zijn!) spuit dan de gaatjes vol met vet uit de vetspuit. Hiermee voorkom je dat de kleine kogeltjes IN de versnellingsbak verdwijnen. Door het vet blijven ze meestal plakken in hun gangetjes. Dan heel voorzichting de deksel verwijderen. Het makkelijks gaat dit door via de zijgaten waar de veertjes uitgekomen zijn voorzichtig een schroevendraaier als hefboom te gebruiken naar boven. Stukje voor stukje, links en rechts. Zo voorkom je dat de deksel ineens losschiet en je alsnog op zoek kunt gaan naar de kogeltjes.
De selecteurassen verwijder je 1 voor 1 te beginnen met de 3-4 dan 1-2 als laatste de achteruit. Kijk goed waar ze op aangrijpen in de bak. Voor het verwijderen van de selecteurassen draai je eerst de 2 x 2 boutjes los van de plaatjes (1 op deksel en 1 op bak) waar de O-ringen mee tegen de bak geklemd worden.
Zitten er nog oude U-ringen om de selecteurassen vervang die dan met O-ringen (inclusief de apart bij bestelde ringetjes van nylon (zie partbook, ook hier verschil in O-ringen!) scheelt een hoop gelek.
Draai de klembout los van de selecteuras hulpstukken maar maak eerst met een olievaste pen een merkteken waar ze hebben gezeten. De speling tussen klembout en pasgleuf is soms zo groot dat dit voor de afstelling van de tandwielen verschil uit kan maken. Zet de nieuwe O-ringen en nylonringetjes (die eerst) op de assen en schuif de hulpstukken weer op de as maar draai nog niet de klembouten aan. Dat scheelt enorm met het er weer terugplaatsen op de aangrijpingspunten. Tevens kun je zo met behulp van de "bakjeskant" van de assen de boel mooi centreren) Vergeet echter niet ze weer vast te zetten!!
Beetje pakking op de deksel (helaas geen papieren pakking voor te krijgen...) en plaatst het geheel terug. Met een schroevendraaier schuif je de O-ringen op zijn plaats en daarna pas drukplaatjes met de 2 x 2 boutjes vastzetten. De rest wijst zichzelf met 1 tip: beetje pakking op de bovenkant van de veertjes waar je het kogeltje op plaatst vermakkelijkt het terugplaatsen van de kogeltjes. Kogellagers en dergelijke kom je helemaal niet tegen.
Sukses
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6ebe3dea0d24aa70ea93770056015308', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 14421047, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
RoadRocket
Re: lekken bak series - waar vandaan?
Kijk. Da's een fijne beschrijving
Die o-ringetjes van de selecteur-assen heb ik gevonden bij Landro. Die 'apart bij te bestellen ringetjes van nylon' en de 'u-ringetjes aan de zijkanten' zie ik zo 1-2-3 niet in het onderdelen-boek. Heb jij toevallig een nummer voorhanden?
groet, robert (die zich nu eerst kwaad moet maken op zijn carburateur voordat hij de bak te lijf gaat)
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e3776fcccd2835e004807279b380b959', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 14439222, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
Die o-ringetjes van de selecteur-assen heb ik gevonden bij Landro. Die 'apart bij te bestellen ringetjes van nylon' en de 'u-ringetjes aan de zijkanten' zie ik zo 1-2-3 niet in het onderdelen-boek. Heb jij toevallig een nummer voorhanden?
groet, robert (die zich nu eerst kwaad moet maken op zijn carburateur voordat hij de bak te lijf gaat)
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e3776fcccd2835e004807279b380b959', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 14439222, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]