Oliekoeler op 3,5 liter V8 lekt!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Berk One Ten

Oliekoeler op 3,5 liter V8 lekt!

Bericht door Berk One Ten »

Ik heb een extra olie koeler van Serck Speed in het systeem hangen. Nu lekt de "regelaar".

Mijn vraag is of deze echt van belang is hier in Nederland? anders haal ik het hele systeem ( regelaar, slangen en radiateur) er tussen uit.
En heeft de oliekoeler deze regelaar nodig? anders zou ik deze er ook tussen uit kunnen halen. Of koelt de olie dan teveel af?

Ik hoor graag jullie mening

Groeten Maurice Sosef

"Berk One Ten" 110 3,5 V8 1984
Arno

Re: Oliekoeler op 3,5 liter V8 lekt!

Bericht door Arno »

Kan je hem niet tijdelijk omleggen met een VDO metertje er tussen??. Weekje met oliekoeler rijden en een weekje zonder oliekoeler rijden dan kan jezelf goed bepalen wat je wilt.
G-men

Bericht door G-men »

Bij een standaard 3.5 is een oliekoeler niet echt nodig. Tenzij het blok getuned is.
Standaard zit hij ook niet op de one-ten.
Als er wel een opzit, is de regelaar wel nodig, simpelweg omdat het anders veel te lang duurt voor de olie op temperatuur is.

Gerrit
sjeroens

Bericht door sjeroens »

Je kunt in principe zonder regelaar rijden. Op de 101 zit standaard een oliekoeler. En ja, daardoor blijft de olie te koud en/of duurt het lang voor de olie warm is zeker in de winter. Daardoor rij ik, wanneer het koud word (najaar/ winter) met een stuk propanol voor mijn oliekoeler. (maar ja, ik moet met de 101 ambu ook 3200kg vooruit trekken met een aerodynamica van 2 platen staal rechtuit tegen de wind..)
Ik zou de oliekoeler laten zitten en regelaar eruit laten.
sccs,
Jeroen
Berk One Ten

Bericht door Berk One Ten »

vanavond de regelaar (thermostaat) er tussen uit gehaald. Lekt niet meer. deze ga ik wel reviseren zodat hij uiteindelijk weer terug kan.
De temperatuur kan ik op de meter volgen, zit bij mij een olie temp meter in.

bedankt voor de adviezen,

Groeten Maurice Sosef

"Berk One Ten" 110 3,5 V8 1984
Plaats reactie