relais
-
WillemNoord
relais
Hallo Prikkers,
Ik heb recentelijk een een Micro relaiskast gekocht.
Daarbij zat een relaishouder voor micro relais. Deze wijken af van de relais die ik normaal gebruik.
Ik wil deze relais gaan gebruiken om licht, claxon ed te schakelen van een 12 Volt Landrover Series III.
Welke micro relais kan ik daarvoor het beste gebruiken?
En welke zekeringen passen daarbij het beste?
Daarnaast heb ik nog een relais voor de gas installatie. Is daarvoor ook een micro relais en zo ja waar kan ik daarvoor een schema vinden?
Hoor graag van jullie.
Groet
WillemNoord
Ik heb recentelijk een een Micro relaiskast gekocht.
Daarbij zat een relaishouder voor micro relais. Deze wijken af van de relais die ik normaal gebruik.
Ik wil deze relais gaan gebruiken om licht, claxon ed te schakelen van een 12 Volt Landrover Series III.
Welke micro relais kan ik daarvoor het beste gebruiken?
En welke zekeringen passen daarbij het beste?
Daarnaast heb ik nog een relais voor de gas installatie. Is daarvoor ook een micro relais en zo ja waar kan ik daarvoor een schema vinden?
Hoor graag van jullie.
Groet
WillemNoord
-
Exfietser
Re: relais
Moet je wel vertellen over wat voor kast je het over hebt. Heeft de leverancier van de kast die relais niet? En wat zijn micro relais? Die auto dingen noemen ze ook wel eens zo. Alleen vind ik die erg groot. Bij micro denk ik altijd aan iets dat misschien een mm of vijf groot is.
Zoiets als dit ( 5x8mm groot):
R622078-01.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8fce52751127f05888f3cc0823630c36', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fradiospares-fr.rs-online.com%2Flargeimages%2FR622078-01.jpg', 'https://radiospares-fr.rs-online.com/largeimages/R622078-01.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fradiospares-fr.rs-online.com%2Flargeimages%2FR622078-01.jpg', '', 14405343, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dit schijnen ook micro relais te zijn: LINKJE
r-1034_1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d3d3510fc4481eb2610e5f960c188ae2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.utilauto.fr%2Fr-1034_1.jpg', 'http://www.utilauto.fr/r-1034_1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.utilauto.fr%2Fr-1034_1.jpg', '', 14405343, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2011 10:44 door Exfietser.
Zoiets als dit ( 5x8mm groot):
R622078-01.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8fce52751127f05888f3cc0823630c36', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fradiospares-fr.rs-online.com%2Flargeimages%2FR622078-01.jpg', 'https://radiospares-fr.rs-online.com/largeimages/R622078-01.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fradiospares-fr.rs-online.com%2Flargeimages%2FR622078-01.jpg', '', 14405343, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dit schijnen ook micro relais te zijn: LINKJE
r-1034_1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d3d3510fc4481eb2610e5f960c188ae2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.utilauto.fr%2Fr-1034_1.jpg', 'http://www.utilauto.fr/r-1034_1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.utilauto.fr%2Fr-1034_1.jpg', '', 14405343, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2011 10:44 door Exfietser.
-
WillemNoord
Re: relais
Hoi Arnold,
Het zijn de relais op jouw onderste plaatje.
zie ook [www.rdae.nl]
Maar die relais heb je dus met 4 en 5 poten. en van verschillende ampères 15 to 25 en in de verschillende smaken :
Normally Open
with Diode (C)
Terminal 1 is positive.
Normally Open
with Resistor (
Normally Open (A) Change Over
with Diode (C)
Terminal 1 is positive.
Change Over
with Resistor (
Change Over (A)
en zijn deze relais vergelijkbaar met de normale relais? zoals hieronder beschreven:
n de hiernaast staande tekening staat bovenaan het schema van een
relais met een wisselcontact; 85 en 86 zijn de spoel contacten, 30 het
hoofd- of wisselcontact, ook wel aangeduid met [C] voor 'common',
87 het maak contact, ook wel aangeduid met [NO] 'normally open' ,
en 87a het breek contact, ook wel [NC] 'normally closed'.
De stippellijn tussen het symbool voor de relaisspoel en het
beweegbare armpje, geeft aan dat het magnetisme opgewekt in de
spoel, het beweegbare contact bedient. Nogmaals, het schema is
getekend in de ruststand, dus 30 maakt nu contact met 87a, en als de
spoel bekrachtigd wordt, maakt 30 contact met 87.
Eronder staat een tekening van de aansluitcontacten van een
standaard auto relais, de contactpunt aansluitingen zijn bedoeld voor
de welbekende kabelschoentjes, van ¼ " (6,35 mm)breed, die ook in
de relaisvoeten zitten, indien gebruikt. Nu staat er nog een symbool
in de schematische aanduiding, en dat is de rechthoek die tussen de
contacten 85 en 86 staat; wat is dit en waar dient dat voor?
Deze rechthoek is een veel gebruikt symbool voor een weerstand. En dat is het hier dan dus ook. Deze weerstand staat
parallel aan de spoel, en er zal dus altijd een stroompje lopen via deze weerstand als er spanning staat op de spoel.
Maar waarom dan wel?
Vreemd genoeg is het antwoord: tijdens het bedrijf, dus als de spoel het contact maakt, niets. Maar als de schakelaar die
de spoel bekrachtigt, het contact verbreekt, komt deze weerstand in actie.
Nu eerst even een stukje theorie van stromen door een spoel: Als er een stroom loopt door een spoel, en die stroom
wordt verbroken, dan treedt er een inductiespanning op, die in de omgekeerde richting loopt als de oorspronkelijke
spoel stroom. Deze inductie spanning is vele malen hoger dan de oorspronkelijke spanning door de spoel, en kan
daardoor de contacten van het ( kleine, zwakke) schakelaartje beschadigen en dat moet natuurlijk niet gebeuren.
Daarom is die weerstand parallel aan de spoel geschakeld: zodra de spoel schakelaar opent, wil de inductie spanning via
de schakelcontacten terug lopen, en een vonk vormen over deze contacten. Dat gebeurt nu dus niet, want de stroom gaat
nu lopen via de weerstand, die als het ware de spoel kortsluit. Het gevolg is dat de schakelaar niet beschadigd wordt
door de inductiespanning. Daarom wordt deze weerstand een blusweerstand genoemd: hij blust de vonkvorming die
anders in de schakelaar zou optreden.
Een andere methode om de inductie spanning af te voeren is door middel van
een diode. Een diode laat maar stroom door in één richting, en dat is in de
richting van de driehoek, in de tekening hiernaast en zoals daaronder
aangegeven.
Een dergelijke diode wordt dan ook een blusdiode genoemd. Het is duidelijk, dat
de + van de accu niet op het bovenste contact gezet mag worden, want dan gaat,
zodra de schakelaar gesloten wordt, alle stroom via de diode direct naar massa
lopen, en dat betekent een 100% kortsluiting!
De + spanning moet dus op het onderste spoelcontact staan.
Dan loopt de bekrachtigingstroom van het relais mooi via de spoel, en als de
bekrachtigingstroom wordt onderbroken, dan loopt de inductiestroom (die dus
anders om loopt) via de diode, en wordt daardoor dus kortgesloten, en doet dan
de schakelaar geen kwaad meer.
Zoals eerder vermeld, staat de maximale stroom, die een relais kan voeren op
het huisje gedrukt; maar vaak staan er 2 waarden op. Dit is het geval, als het om
een relais met een wisselcontact gaat (dus met een 87 en een 87a contactpunt).
Als er op zo'n relais staat : 30(20)A , dan betekent dit dat het relais geschikt is
om een stroom van 30 A te voeren over het maak contact 30>> 87 dus, en 20 A
via het breekcontact van 30>>87a
De reden daarvan is dat de spoel krachtiger en sneller aantrekt bij het maken, dan door het retourneren van het contact,
dat door een (zwakkere) veer gebeurt.
Voor het inschakelen van een resistieve stroom ,maakt dit niet uit (dit is dus een stroom die door een weerstand loopt,
bijvoorbeeld een koplamp; daarbij is de inschakel stroom praktisch gelijk aan stroom tijdens het bedrijf).
Maar voor het schakelen van een inductieve stroom is dit wel van veel belang; een inductieve stroom loopt bijvoorbeeld
door een motor, en dan is de aanloop stroom , tijdens het opstarten van de motor, dus een stuk hoger, dan de
bedrijfsstroom, en dus ook de uitschakelstroom.
Het zijn de relais op jouw onderste plaatje.
zie ook [www.rdae.nl]
Maar die relais heb je dus met 4 en 5 poten. en van verschillende ampères 15 to 25 en in de verschillende smaken :
Normally Open
with Diode (C)
Terminal 1 is positive.
Normally Open
with Resistor (
Normally Open (A) Change Over
with Diode (C)
Terminal 1 is positive.
Change Over
with Resistor (
Change Over (A)
en zijn deze relais vergelijkbaar met de normale relais? zoals hieronder beschreven:
n de hiernaast staande tekening staat bovenaan het schema van een
relais met een wisselcontact; 85 en 86 zijn de spoel contacten, 30 het
hoofd- of wisselcontact, ook wel aangeduid met [C] voor 'common',
87 het maak contact, ook wel aangeduid met [NO] 'normally open' ,
en 87a het breek contact, ook wel [NC] 'normally closed'.
De stippellijn tussen het symbool voor de relaisspoel en het
beweegbare armpje, geeft aan dat het magnetisme opgewekt in de
spoel, het beweegbare contact bedient. Nogmaals, het schema is
getekend in de ruststand, dus 30 maakt nu contact met 87a, en als de
spoel bekrachtigd wordt, maakt 30 contact met 87.
Eronder staat een tekening van de aansluitcontacten van een
standaard auto relais, de contactpunt aansluitingen zijn bedoeld voor
de welbekende kabelschoentjes, van ¼ " (6,35 mm)breed, die ook in
de relaisvoeten zitten, indien gebruikt. Nu staat er nog een symbool
in de schematische aanduiding, en dat is de rechthoek die tussen de
contacten 85 en 86 staat; wat is dit en waar dient dat voor?
Deze rechthoek is een veel gebruikt symbool voor een weerstand. En dat is het hier dan dus ook. Deze weerstand staat
parallel aan de spoel, en er zal dus altijd een stroompje lopen via deze weerstand als er spanning staat op de spoel.
Maar waarom dan wel?
Vreemd genoeg is het antwoord: tijdens het bedrijf, dus als de spoel het contact maakt, niets. Maar als de schakelaar die
de spoel bekrachtigt, het contact verbreekt, komt deze weerstand in actie.
Nu eerst even een stukje theorie van stromen door een spoel: Als er een stroom loopt door een spoel, en die stroom
wordt verbroken, dan treedt er een inductiespanning op, die in de omgekeerde richting loopt als de oorspronkelijke
spoel stroom. Deze inductie spanning is vele malen hoger dan de oorspronkelijke spanning door de spoel, en kan
daardoor de contacten van het ( kleine, zwakke) schakelaartje beschadigen en dat moet natuurlijk niet gebeuren.
Daarom is die weerstand parallel aan de spoel geschakeld: zodra de spoel schakelaar opent, wil de inductie spanning via
de schakelcontacten terug lopen, en een vonk vormen over deze contacten. Dat gebeurt nu dus niet, want de stroom gaat
nu lopen via de weerstand, die als het ware de spoel kortsluit. Het gevolg is dat de schakelaar niet beschadigd wordt
door de inductiespanning. Daarom wordt deze weerstand een blusweerstand genoemd: hij blust de vonkvorming die
anders in de schakelaar zou optreden.
Een andere methode om de inductie spanning af te voeren is door middel van
een diode. Een diode laat maar stroom door in één richting, en dat is in de
richting van de driehoek, in de tekening hiernaast en zoals daaronder
aangegeven.
Een dergelijke diode wordt dan ook een blusdiode genoemd. Het is duidelijk, dat
de + van de accu niet op het bovenste contact gezet mag worden, want dan gaat,
zodra de schakelaar gesloten wordt, alle stroom via de diode direct naar massa
lopen, en dat betekent een 100% kortsluiting!
De + spanning moet dus op het onderste spoelcontact staan.
Dan loopt de bekrachtigingstroom van het relais mooi via de spoel, en als de
bekrachtigingstroom wordt onderbroken, dan loopt de inductiestroom (die dus
anders om loopt) via de diode, en wordt daardoor dus kortgesloten, en doet dan
de schakelaar geen kwaad meer.
Zoals eerder vermeld, staat de maximale stroom, die een relais kan voeren op
het huisje gedrukt; maar vaak staan er 2 waarden op. Dit is het geval, als het om
een relais met een wisselcontact gaat (dus met een 87 en een 87a contactpunt).
Als er op zo'n relais staat : 30(20)A , dan betekent dit dat het relais geschikt is
om een stroom van 30 A te voeren over het maak contact 30>> 87 dus, en 20 A
via het breekcontact van 30>>87a
De reden daarvan is dat de spoel krachtiger en sneller aantrekt bij het maken, dan door het retourneren van het contact,
dat door een (zwakkere) veer gebeurt.
Voor het inschakelen van een resistieve stroom ,maakt dit niet uit (dit is dus een stroom die door een weerstand loopt,
bijvoorbeeld een koplamp; daarbij is de inschakel stroom praktisch gelijk aan stroom tijdens het bedrijf).
Maar voor het schakelen van een inductieve stroom is dit wel van veel belang; een inductieve stroom loopt bijvoorbeeld
door een motor, en dan is de aanloop stroom , tijdens het opstarten van de motor, dus een stuk hoger, dan de
bedrijfsstroom, en dus ook de uitschakelstroom.
-
Hans 109
Re: relais
Relais kun je op afstuderen....
Voor het vermogen van het relais moet je het vermogen van je verlichting weten.
Twee koplampjes, per stuk 55W, = I (stroom) = P (vermogen) : U (spanning) dus in dit geval 110W:12V = 9,16A. Een relais van 20A zou dus geschikt zijn, en ook afzekeren op 15 of 20A.
Je zult niet vaak met overbelasting te doen hebben, wel met kortsluiting.
Claxon, iets ander verhaal, zou je eventueel kunnen meten wat de stroom is, omdat dat er meestal niet opstaat.
Omdat het een spoel is, kun je overwegen om een redelijk forse diode antiparallel over de claxon te zetten. Is een zogenaamde vonkblussing, en je spaart je relaiskontakten ermee.
Een beetje elektronikaboer heeft deze micro relais, en kan je adviseren qua diode. Of Conrad...en als je mazzel hebt Brezan ofzo. Maar dan ga je voor de hoofdprijs!
mvg Hans
Voor het vermogen van het relais moet je het vermogen van je verlichting weten.
Twee koplampjes, per stuk 55W, = I (stroom) = P (vermogen) : U (spanning) dus in dit geval 110W:12V = 9,16A. Een relais van 20A zou dus geschikt zijn, en ook afzekeren op 15 of 20A.
Je zult niet vaak met overbelasting te doen hebben, wel met kortsluiting.
Claxon, iets ander verhaal, zou je eventueel kunnen meten wat de stroom is, omdat dat er meestal niet opstaat.
Omdat het een spoel is, kun je overwegen om een redelijk forse diode antiparallel over de claxon te zetten. Is een zogenaamde vonkblussing, en je spaart je relaiskontakten ermee.
Een beetje elektronikaboer heeft deze micro relais, en kan je adviseren qua diode. Of Conrad...en als je mazzel hebt Brezan ofzo. Maar dan ga je voor de hoofdprijs!
mvg Hans
-
Hans 109
Re: relais
Veze weerstand staat
parallel aan de spoel, en er zal dus altijd een stroompje lopen via deze weerstand als er spanning staat op de spoel.
Aarallal aan de spoel zit een vonkblusweerstand, wordt vooral gebruikt als relais door een elektronisch regelapparaat wordt aangestuurd.
NB; dit is waarschijnlijk een zgn RC kring, bestaand uit een weerstand icm een condensator. Dit setje beschermt, net zoals een blusdiode, je schakelaartje tegen inbranden. het relais met diode is gepolariseerd, dus op één manier aan te sluiten, die met RC kring kun je ongepolariseerd aansluiten.
mvg Hans
parallel aan de spoel, en er zal dus altijd een stroompje lopen via deze weerstand als er spanning staat op de spoel.
Aarallal aan de spoel zit een vonkblusweerstand, wordt vooral gebruikt als relais door een elektronisch regelapparaat wordt aangestuurd.
NB; dit is waarschijnlijk een zgn RC kring, bestaand uit een weerstand icm een condensator. Dit setje beschermt, net zoals een blusdiode, je schakelaartje tegen inbranden. het relais met diode is gepolariseerd, dus op één manier aan te sluiten, die met RC kring kun je ongepolariseerd aansluiten.
mvg Hans
-
WillemNoord
Re: relais
oké,
kan dit spul inkoop krijgen, die van 4 polen met 15A kosten iets van 5 per setje van 10. heb er dan 3 op reserve voor het doorbranden.
Nu is de boel helemaal niet beveiligd dus zal hier de try and error methode op toepassen.
kan dit spul inkoop krijgen, die van 4 polen met 15A kosten iets van 5 per setje van 10. heb er dan 3 op reserve voor het doorbranden.
Nu is de boel helemaal niet beveiligd dus zal hier de try and error methode op toepassen.
-
Exfietser
Re: relais
Try and error?
Je kunt het toch gewoon gelijk goed doen. De diodes en weerstanden zijn in een serieslr niet noodzakelijk. Alles wordt nu direct door de schakelaar geschakeld. Die schakelaars zijn stevig genoeg voor de directe stromen. Het stroompje dat een relaisspoeltje nodige heeft is klein. En daardoor is de energie inhoud van de eventuele vonk ook klein. Die zal niet zoveel schade aanrichten dat je schakelcontacten defect raken.
Als je zoals gezegd, elektronisch gaat schakelen d.m.v. halfgeleider(transistor o.i.d.) Dan is d diode wel heel belangrijk. Weerstanden doen zo inderdaad ook om polariteit onafhankelijk te zijn. Zit er ook nog een condensator bij dan heet het een z.g. snubbernetwerk. Maar wordt meer bij wisselspanning gebruikt. O.a. in lichtdimmertjes voor gloeilampen over de thyristor of triac heen. Het voorkomt ook stoorpulsen op het net. (Die weer hoorbaar zijn op audio apparatuur of merkbaar in een computer die daardoor foutjes maakt.)
En betreft het vier of vijfpolige, maakt het uit of je een wissel contact of een enkel maak- of breek-contact nodig hebt. Wat je moet moet hebben hangt af van wat jij wilt en hoe je schakeling moet gaan werken. Maar als je de relais alleen als vervanger voor de gewone schakelaars gebruiken wilt heb jij genoeg aan een stel 4 polige versies met een enkel maakcontact.
Hier onder het schema van een relais met een z.g. wissel contact:
relais_symbool.gif --> mod_embed_images_loadimage('46da6de415df132e4847de927b9ba3a0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fmembers.home.nl%2Fpaulwagemakers%2Fimages%2Frelais_symbool.gif', 'http://members.home.nl/paulwagemakers/images/relais_symbool.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fmembers.home.nl%2Fpaulwagemakers%2Fimages%2Frelais_symbool.gif', '', 14406314, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Relais met een maak contact:
relais2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9bb9ffeb2f0f1f85dd51c03b6501169b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.timloto.org%2Ftoets%2Fafb%2Frelais2.jpg', 'http://www.timloto.org/toets/afb/relais2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.timloto.org%2Ftoets%2Fafb%2Frelais2.jpg', '', 14406314, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Relais met een breek contact:
NOT-poort_relais.png --> mod_embed_images_loadimage('fbea58af96da16af1d3caa420391a55a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2F2%2F21%2FNOT-poort_relais.png', 'http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/NOT-poort_relais.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2F2%2F21%2FNOT-poort_relais.png', '', 14406314, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zoals je ziet kun je een relais met een wissel contact ook gebruiken als relais met verbreek contact of als een relais met een maak contact. Je moet dan alleen het andere pennetje aansluiten. Een pen gebruik je dan dus gewoon niet.
Overigens,
Om het nog lastiger te maken bestaan er ook vierpolige uitvoeringen met een wisselcontact. Intern is dan een van de drie pennen waar het contact aanzit verbonden met een aansluiting van de spoel.
Arnold.
Je kunt het toch gewoon gelijk goed doen. De diodes en weerstanden zijn in een serieslr niet noodzakelijk. Alles wordt nu direct door de schakelaar geschakeld. Die schakelaars zijn stevig genoeg voor de directe stromen. Het stroompje dat een relaisspoeltje nodige heeft is klein. En daardoor is de energie inhoud van de eventuele vonk ook klein. Die zal niet zoveel schade aanrichten dat je schakelcontacten defect raken.
Als je zoals gezegd, elektronisch gaat schakelen d.m.v. halfgeleider(transistor o.i.d.) Dan is d diode wel heel belangrijk. Weerstanden doen zo inderdaad ook om polariteit onafhankelijk te zijn. Zit er ook nog een condensator bij dan heet het een z.g. snubbernetwerk. Maar wordt meer bij wisselspanning gebruikt. O.a. in lichtdimmertjes voor gloeilampen over de thyristor of triac heen. Het voorkomt ook stoorpulsen op het net. (Die weer hoorbaar zijn op audio apparatuur of merkbaar in een computer die daardoor foutjes maakt.)
En betreft het vier of vijfpolige, maakt het uit of je een wissel contact of een enkel maak- of breek-contact nodig hebt. Wat je moet moet hebben hangt af van wat jij wilt en hoe je schakeling moet gaan werken. Maar als je de relais alleen als vervanger voor de gewone schakelaars gebruiken wilt heb jij genoeg aan een stel 4 polige versies met een enkel maakcontact.
Hier onder het schema van een relais met een z.g. wissel contact:
relais_symbool.gif --> mod_embed_images_loadimage('46da6de415df132e4847de927b9ba3a0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fmembers.home.nl%2Fpaulwagemakers%2Fimages%2Frelais_symbool.gif', 'http://members.home.nl/paulwagemakers/images/relais_symbool.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fmembers.home.nl%2Fpaulwagemakers%2Fimages%2Frelais_symbool.gif', '', 14406314, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Relais met een maak contact:
relais2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9bb9ffeb2f0f1f85dd51c03b6501169b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.timloto.org%2Ftoets%2Fafb%2Frelais2.jpg', 'http://www.timloto.org/toets/afb/relais2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.timloto.org%2Ftoets%2Fafb%2Frelais2.jpg', '', 14406314, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Relais met een breek contact:
NOT-poort_relais.png --> mod_embed_images_loadimage('fbea58af96da16af1d3caa420391a55a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2F2%2F21%2FNOT-poort_relais.png', 'http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/NOT-poort_relais.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2F2%2F21%2FNOT-poort_relais.png', '', 14406314, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zoals je ziet kun je een relais met een wissel contact ook gebruiken als relais met verbreek contact of als een relais met een maak contact. Je moet dan alleen het andere pennetje aansluiten. Een pen gebruik je dan dus gewoon niet.
Overigens,
Om het nog lastiger te maken bestaan er ook vierpolige uitvoeringen met een wisselcontact. Intern is dan een van de drie pennen waar het contact aanzit verbonden met een aansluiting van de spoel.
Arnold.
-
WillemNoord
Re: relais
Oke heren,
Bedankt voor de duidelijke input.
Ik heb dus 4 polige hella relais van 15A tot 20A besteld. Als ik een hoger Ampère wou hebben zou ik overgaan op 5 polig en die 4 polig zijn nog redelijk goedkoop.
Ik ga ze alleen gebruiken voor het schakelen van licht enz. voor mijn LW SIII.
Doe er verder geen spannende dingen mee zoals dimmen van lampjes en radio. De start motor schakel ik nu via een normale relais maar zou daar dus ook de micro relais voor kunnen gebruiken.
hang er nog wel een normale relais bij voor de gas schakeling.
Verder ga ik de relaiskast aansluiten op een zekeringkast. Wat is dan handig 15 of 20 Ampère zekeringen??
groet
Willem
Bedankt voor de duidelijke input.
Ik heb dus 4 polige hella relais van 15A tot 20A besteld. Als ik een hoger Ampère wou hebben zou ik overgaan op 5 polig en die 4 polig zijn nog redelijk goedkoop.
Ik ga ze alleen gebruiken voor het schakelen van licht enz. voor mijn LW SIII.
Doe er verder geen spannende dingen mee zoals dimmen van lampjes en radio. De start motor schakel ik nu via een normale relais maar zou daar dus ook de micro relais voor kunnen gebruiken.
hang er nog wel een normale relais bij voor de gas schakeling.
Verder ga ik de relaiskast aansluiten op een zekeringkast. Wat is dan handig 15 of 20 Ampère zekeringen??
groet
Willem
-
Rogier 88 SIII
Re: relais
WillemNoord Schreef:
-------------------------------------------------------
> Verder ga ik de relaiskast aansluiten op een
> zekeringkast. Wat is dan handig 15 of 20 Ampère
> zekeringen??
>
> groet Willem
dat hangt af hoeveel stoorm je gaat pakken van 1 zekering...
volgens mij was het ampere = wattage / volts dus een werklamp/verstraler van 55 watt op een stroom van 12 volt is dus
55 delen door 12 = 4.59 ampere die zeker ik dus op 5 ampere af....(praktijk is 7,5 of per twee is dus 10 ampere zekering.)
mtvgr: rogier
-------------------------------------------------------
> Verder ga ik de relaiskast aansluiten op een
> zekeringkast. Wat is dan handig 15 of 20 Ampère
> zekeringen??
>
> groet Willem
dat hangt af hoeveel stoorm je gaat pakken van 1 zekering...
volgens mij was het ampere = wattage / volts dus een werklamp/verstraler van 55 watt op een stroom van 12 volt is dus
55 delen door 12 = 4.59 ampere die zeker ik dus op 5 ampere af....(praktijk is 7,5 of per twee is dus 10 ampere zekering.)
mtvgr: rogier
-
Hans 109
Re: relais
Hou ook je draaddiameter in de gaten....20A door 0,75 qmm gaat geen succes worden!
1,5 qmm max 15A, 2,5 qmm max 20A
mvg Hans
1,5 qmm max 15A, 2,5 qmm max 20A
mvg Hans
-
Rogier 88 SIII
Re: relais
ik heb daar een handig progje voor van internet af heb alleen geen idee meer waar het weg komt. is wel te versturen
-
AadG
Re: relais
Dat zat ik me al de hele tijd af te vragen.
Zekeringen dienen er voor om de draad te beschermen anders wordt de draad de zekering.
Zekeringen dienen er voor om de draad te beschermen anders wordt de draad de zekering.