vervolg 2 vragen uit frankrijk met kokende motor
-
noudje
vervolg 2 vragen uit frankrijk met kokende motor
Hallo allemaal,
Na jullie vorige antwoorden over de massa ed over de temp meter die op loopt en dan weer terug valt. Ik had alles na gekeken en we zijn vanuit de avernge door gereden naar de midipyreneen en zitten nu ter hoogte van Fraisse nog wat agur. Echt een geweldige rit binnen door en een gedeelte over de snelweg met de 110 met een vouwwagen achter de kont. Door dat ik de tempertuur aanduiding voor lief nam en deze niet vertrouwde rustig door gereden wat uit eindelijk tot gevolg had dat ik in een gebied kwam waar ik niet meer kon stoppen ivm haarspeld bochten dus op de volgende camping met een kokende motor beland.. Zucht heb nu de termostaat verwijderd en weer alles afgevuld en rond gereden maar ben nu wel een beetje bang om verder te gaan.
1 radiator is doorgespoeld voor vertrek en is niet aan pulp
2 heb een grote electrische fan achter de radiator (die het doet en de goede kant op blaast)
3 heb mn lucht inlaat verlegd zodat deze minder warme lucht aanzuigt.
4 als ik in het resevoir kijk zie ik beweging in het water ( dus geen kapotte waterpomp??)
Morgen ga ik naar een klein dorpje waar een garage zit heb deze man gesproken met mn steenkole frans en gelukkig spreekt mn vrouw het beter en deze gaat verder kijken wat er eventueel scheelt.
Ps de thermostaat ging open toen het water begon te koken in mn pannetje dit is denk ik al te laat.
Hmm hoor graag jullie bevindingen en mischien nog andere ideeen die ik kan aandragen bij de garage.
Grr Noudje
Na jullie vorige antwoorden over de massa ed over de temp meter die op loopt en dan weer terug valt. Ik had alles na gekeken en we zijn vanuit de avernge door gereden naar de midipyreneen en zitten nu ter hoogte van Fraisse nog wat agur. Echt een geweldige rit binnen door en een gedeelte over de snelweg met de 110 met een vouwwagen achter de kont. Door dat ik de tempertuur aanduiding voor lief nam en deze niet vertrouwde rustig door gereden wat uit eindelijk tot gevolg had dat ik in een gebied kwam waar ik niet meer kon stoppen ivm haarspeld bochten dus op de volgende camping met een kokende motor beland.. Zucht heb nu de termostaat verwijderd en weer alles afgevuld en rond gereden maar ben nu wel een beetje bang om verder te gaan.
1 radiator is doorgespoeld voor vertrek en is niet aan pulp
2 heb een grote electrische fan achter de radiator (die het doet en de goede kant op blaast)
3 heb mn lucht inlaat verlegd zodat deze minder warme lucht aanzuigt.
4 als ik in het resevoir kijk zie ik beweging in het water ( dus geen kapotte waterpomp??)
Morgen ga ik naar een klein dorpje waar een garage zit heb deze man gesproken met mn steenkole frans en gelukkig spreekt mn vrouw het beter en deze gaat verder kijken wat er eventueel scheelt.
Ps de thermostaat ging open toen het water begon te koken in mn pannetje dit is denk ik al te laat.
Hmm hoor graag jullie bevindingen en mischien nog andere ideeen die ik kan aandragen bij de garage.
Grr Noudje
-
Frans Bonnes
Re: vervolg 2 vragen uit frankrijk met kokende motor
Ga er maar denk ik maar van uit dat de thermostaat kapot is.
Deze hoort onder de temperatuur die erop staat al open te gaan.
En helemaal open te zijn bij die temperatuur.
Ik neem wel aan dat de fan wel op tijd aanslaat.
Trouwens zonder thermostaat kun je ook goed rijden hoor.
fb
Deze hoort onder de temperatuur die erop staat al open te gaan.
En helemaal open te zijn bij die temperatuur.
Ik neem wel aan dat de fan wel op tijd aanslaat.
Trouwens zonder thermostaat kun je ook goed rijden hoor.
fb
-
noudje
Re: vervolg 2 vragen uit frankrijk met kokende motor
hoi Frans,
ik schakel mn fan handmatig in en die draait 1 snelheid......
Ga het morgen wel verdert zien de auto moet wel hard werken naar boven met al dat extra gewicht maarja lijkt mij dat tie voor gebouwd is ??? Laat in ieder geval mn olie verversen deze zal wel iets veranderd zijn van structuur na al deze warmte...
Hoor nog graag meer reacties. vriendelijke groet noudje
ik schakel mn fan handmatig in en die draait 1 snelheid......
Ga het morgen wel verdert zien de auto moet wel hard werken naar boven met al dat extra gewicht maarja lijkt mij dat tie voor gebouwd is ??? Laat in ieder geval mn olie verversen deze zal wel iets veranderd zijn van structuur na al deze warmte...
Hoor nog graag meer reacties. vriendelijke groet noudje
-
Exfietser
Re: vervolg 2 vragen uit frankrijk met kokende motor
De pannetje met kokend water test kun je niet helemaal vertrouwen. Water kookt bij 100 graden bij 1 bar druk. Ik weet niet hoe hoog je zit maar dat kan net het verschil maken.
Als ik op wintersport ben in Tignes (en daar zit je geloof ik op 1800 meter) moet ik mijn ei 10 minuten koken om dezelfde hardheid te krijgen als bij 5 minuten koken in Nederland.
Ik heb wel eens geprobeerd uit te rekenen wat het kookpunt van water is op 1800 meter. Helaas niet helemaal gelukt. Maar dat was omdat ik de luchtdruk waarschijnlijk fout geschat had.
Maar ik zou wel gewoon een nieuwe thermostaat plaatsen. Voor die vijf euro of wat kost zo'n ding zou ik het niet laten.
Edit: P.S. Je motor kan zijn niet zijn gaan koken omdat kookpunt op hoogte lager ligt. Het koelvloeistof systeem wordt als het goed is door de overdruk regelaar in je radiatordop op een druk gehouden iets meer is als 1 bar. Het kookpunt ligt daardoor zelfs iets boven de 100 graden. Er is dus wel degelijk iets niet in orde met je koelsysteem.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/08/2011 13:04 door Exfietser.
Als ik op wintersport ben in Tignes (en daar zit je geloof ik op 1800 meter) moet ik mijn ei 10 minuten koken om dezelfde hardheid te krijgen als bij 5 minuten koken in Nederland.
Ik heb wel eens geprobeerd uit te rekenen wat het kookpunt van water is op 1800 meter. Helaas niet helemaal gelukt. Maar dat was omdat ik de luchtdruk waarschijnlijk fout geschat had.
Maar ik zou wel gewoon een nieuwe thermostaat plaatsen. Voor die vijf euro of wat kost zo'n ding zou ik het niet laten.
Edit: P.S. Je motor kan zijn niet zijn gaan koken omdat kookpunt op hoogte lager ligt. Het koelvloeistof systeem wordt als het goed is door de overdruk regelaar in je radiatordop op een druk gehouden iets meer is als 1 bar. Het kookpunt ligt daardoor zelfs iets boven de 100 graden. Er is dus wel degelijk iets niet in orde met je koelsysteem.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/08/2011 13:04 door Exfietser.
-
Frans Bonnes
Re: vervolg 2 vragen uit frankrijk met kokende motor
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb wel eens geprobeerd uit te rekenen wat het
> kookpunt van water is op 1800 meter. Helaas niet
> helemaal gelukt. Maar dat was omdat ik de
> luchtdruk waarschijnlijk fout geschat had.
Arnold,
Heb je hier iets aan. Zelfs ik kan dat snappen
-------------------------------------------------------
> Ik heb wel eens geprobeerd uit te rekenen wat het
> kookpunt van water is op 1800 meter. Helaas niet
> helemaal gelukt. Maar dat was omdat ik de
> luchtdruk waarschijnlijk fout geschat had.
Arnold,
Heb je hier iets aan. Zelfs ik kan dat snappen
-
sjeroens
Re: vervolg 2 vragen uit frankrijk met kokende motor
Noud,
Probeer morgen met een onbelaste wagen een rondje te rijden (zonder thermostaat). Kijk hoe je temperatuurmeter reageert. Voel na de rit even aan de slangen. mogen wel wat harder zijn, niet keihard.
Ik neem aan dat het gebruik kent dat als je motor te warm word de kachel open te zetten. (is deze ook ontlucht?)
sccs. en een fijne vakantie
jeroen
Probeer morgen met een onbelaste wagen een rondje te rijden (zonder thermostaat). Kijk hoe je temperatuurmeter reageert. Voel na de rit even aan de slangen. mogen wel wat harder zijn, niet keihard.
Ik neem aan dat het gebruik kent dat als je motor te warm word de kachel open te zetten. (is deze ook ontlucht?)
sccs. en een fijne vakantie
jeroen
-
hans 110
Re: vervolg 2 vragen uit frankrijk met kokende motor
per 8 meter hoogte neemt de druk af met 1 hPa (hectopascal = mbar)
zeenivo is 1013 hPa dus op 1800 m is de druk nog ongeveer 800 hPa.
Damptabel van water geeft dan een kookpunt van ca. 93,5 graden
zeenivo is 1013 hPa dus op 1800 m is de druk nog ongeveer 800 hPa.
Damptabel van water geeft dan een kookpunt van ca. 93,5 graden
-
noudje
Re: vervolg 2 vragen uit frankrijk met kokende motor
Hallo Allemaal,
Het luchtdruk verhaal snap ik... We zijn van +/- 1200 meter naar +/- 800 M gegaan. We willen onze weg vervolgen en zullen dan pieken haalen rond de 2700 M afhankelijk wat de meneer van de garage te vertellen heeft. Mischien zie ik iets over het hoofd.
Dadelijk gaan we weerr op pad en zal weer een pittige rit worden zonder aanhanger ben benieuwd..?
Bestaan er eigenlijk soorten koelvloeistof die nog later dr kookpunt bereiken?? of een toevoeging?
grrr Noudje
Het luchtdruk verhaal snap ik... We zijn van +/- 1200 meter naar +/- 800 M gegaan. We willen onze weg vervolgen en zullen dan pieken haalen rond de 2700 M afhankelijk wat de meneer van de garage te vertellen heeft. Mischien zie ik iets over het hoofd.
Dadelijk gaan we weerr op pad en zal weer een pittige rit worden zonder aanhanger ben benieuwd..?
Bestaan er eigenlijk soorten koelvloeistof die nog later dr kookpunt bereiken?? of een toevoeging?
grrr Noudje
-
Michiel 109 V8
Re: vervolg 2 vragen uit frankrijk met kokende motor
Die oliewissel kun je achterwege laten, olie kan best tegen hoge temperaturen.
Zei je nou in je eerste posting dat het koelwater in je expansievat beweegt, borrelt? Dan zou je koppakking er aan zijn....
Er bestaat speciale koelvloeistof die de boel beter koelt maar dat komt uit de motorcross wereld en is niet voor auto's bedoeld (te duur) en bovendien niet nodig als je koelsysteem goed werkt.
Maar ik verdenk je thermostaat ook.
Succes,
Michiel
Zei je nou in je eerste posting dat het koelwater in je expansievat beweegt, borrelt? Dan zou je koppakking er aan zijn....
Er bestaat speciale koelvloeistof die de boel beter koelt maar dat komt uit de motorcross wereld en is niet voor auto's bedoeld (te duur) en bovendien niet nodig als je koelsysteem goed werkt.
Maar ik verdenk je thermostaat ook.
Succes,
Michiel
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: vervolg 2 vragen uit frankrijk met kokende motor
is het een orginele 300tdi? of een conversie? en heb je je expansievat ook vervangen indien engineswap??
duurde bij mijn 2/5NA-> 200TDi even voordat ik het doorhad dat m'n oude koperen expansievat de druk van een 200tdi niet aankon met als gevolg kokende alles...
been there, done that......
en je zou evt. ook een extra fan ( BX oid) op de lokale sloop kunnen scoren voor weinig en deze voor de radiator plaatsen, met schakelaar op dash... just to be sure!
duurde bij mijn 2/5NA-> 200TDi even voordat ik het doorhad dat m'n oude koperen expansievat de druk van een 200tdi niet aankon met als gevolg kokende alles...
been there, done that......
en je zou evt. ook een extra fan ( BX oid) op de lokale sloop kunnen scoren voor weinig en deze voor de radiator plaatsen, met schakelaar op dash... just to be sure!
-
plaetje
Re: vervolg 2 vragen uit frankrijk met kokende motor
zit er geen lucht in het blok ; als het er wel zit dan circulairt het water niet goed.
plaetje
plaetje
-
Puffino
Re: vervolg 2 vragen uit frankrijk met kokende motor
Arnold, thermostaten hebben een openingstemperatuur die op 82 of 88 graden ligt en niet tegen de 100 pas. Hij is volledig open bij temperaturen die wel net iets hoger liggen dan deze waarden, dat is waar, dus dat haalt ietsje rek uit mijn cijfers. Maar zo veel scheelt het niet (Zie ook PDF). In de bergen moet je goed weg kunnen komen met een goeie thermostaat..
-
sander "one10"
Re: vervolg 2 vragen uit frankrijk met kokende motor
bonjour
ook vanuit france de dordogne
mijn 110 met 2.7nissan motor
gaat met 50km pu de berg op , auto volgeladen caravan er achter .
ook mijn temperatuur gaat omhoog , weliswaar niet aan de kook !
mijn thermostaat bleek ook defect te zijn , inmiddels mijn zelfdenkende fan maar niet meer laten zelfdenken
en gewoon een schakelaar er tussen gezet , nu gaat het goed , bij beklimmen van de berg in z'n 3 niet teveel toeren en fannetje aan
en nu temperatuur blijft goed ! niet te snel weliswaar de berg op maar we komen er evengoed .
groetjes uit saint cybranet
sander
110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd
ook vanuit france de dordogne
mijn 110 met 2.7nissan motor
gaat met 50km pu de berg op , auto volgeladen caravan er achter .
ook mijn temperatuur gaat omhoog , weliswaar niet aan de kook !
mijn thermostaat bleek ook defect te zijn , inmiddels mijn zelfdenkende fan maar niet meer laten zelfdenken
en gewoon een schakelaar er tussen gezet , nu gaat het goed , bij beklimmen van de berg in z'n 3 niet teveel toeren en fannetje aan
en nu temperatuur blijft goed ! niet te snel weliswaar de berg op maar we komen er evengoed .
groetjes uit saint cybranet
sander
110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd
-
Exfietser
Re: vervolg 2 vragen uit frankrijk met kokende motor
Ik beweer ook helemaal niet dat je koelwater 100 graden is. Bij een goed functionerend koelsysteem is het ook geen 100 graden. Maar als de boel kookt en de druk is 1 bar is het water echt 100 graden. Of je thermostaat dan open gaat bij 8 graden of op 82 graden maakt niet uit. Open is open en koken is 100 graden. En dan is er dus gewoon iets niet goed.
Van de series is het koelsysteem best wel overbemeten. Bij een defender weet ik het niet maar een series moet je zonder enig probleem met een aanhanger op een zomerdag de bergen door komen. Lukt dat niet dan is het gewoon niet goed.
Arnold.
Van de series is het koelsysteem best wel overbemeten. Bij een defender weet ik het niet maar een series moet je zonder enig probleem met een aanhanger op een zomerdag de bergen door komen. Lukt dat niet dan is het gewoon niet goed.
Arnold.