Temparatuursensor V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Wim Janssen

Temparatuursensor V8

Bericht door Wim Janssen »

Land Rover 110 3.5 V8 1983

Gisteren op weg naar Maka watertemperatuurmeter in het rood. Even gestopt om de nieuwe v-snaar, die ik de vorig nog snel gemonteerd had, te controleren. Deze klapperde inderdaad een beetje en dus gespannen. Motor stationair laten lopen met de elektrische fan aan, maar de temperatuur zakte niet. Een stuk verder gereden en weer gestopt. Radiator deed zijn werk prima, maar meter bleef in het rood. Ik twijfelde alleen aan de temperatuur van de slang van het blok naar de radiator. Deze leek mij niet zo warm als anders. Daarom voor de zekerheid de thermostaat verwijderd om goede doorstroming te krijgen. Daarna 150 km door de Ardennen naar Maka. Alle tekenen wezen op normale werking. Olietemperatuurmeter gaf normale temperaturen aan. Zakte ook netjes bij lange afdalingen waar minder motorvermogen gevraagd wordt. De elektrische fan schakelt netjes in waar je dat verwacht, aan het eind van lange hellingen en schakelt ook weer uit bij de volgende afdaling.
Kortom, ik verdenk de temperatuursensor. Bedrading gecontroleerd. 12V voeding op meter. 5V naar sensor. Dit is hetzelfde als de olietemperatuurmeter en die werkt prima.
Weet iemand weerstandswaarden van deze sensor? Dan zou ik nog een iets duidelijke beeld krijgen van de situatie, want het is de bedoeling dat we doorrijden richting Ardeche en het is toch een raar idee om steeds die meter in het rood te zien staan.

Toch idioot, dat deze dingen gebeuren op je eerste vakantiedag na 50000 km dagelijks gebruik.

groeten
Wim Janssen
G-men (Gargamel)

Re: Temparatuursensor V8

Bericht door G-men (Gargamel) »

Hoi Wim,

Tja, het enige onderdeel wat nooit kapot gaat is de stressensor die in elke landrover zit. Die verzorgt de planning van de defecten......
Er staat mij bij dat de sensor 180 ohm moet zijn bij 20 graden.
Wat overigens vaak het probleem is, is de soldeersverbinding waarmee het schuifje voor de stekker op de sensor is gesoldeerd. Door de temperatuur en het trillen ontstaat er een koude las, met een overgangsweerstand waardoor de aanwijzing niet meer klopt (geeft veel) te hoog aan. Rommel eens aan het stekkertje en dan even iemand anders laten kijken.
Maar aangezien de electrische koel fan wel werkt en de olietemperatuur goed is zit denk ik dat je lekker verder kunt op vakantie

Fijne vakantie nog !!
Michiel 109 V8

Re: Temparatuursensor V8

Bericht door Michiel 109 V8 »

Hèhè, Landrovers en vakantie gaan 'nooit' samen hè?! Maar goed zoals Roland al zei is je olietemperatuur de belangrijkste, als die goed is functioneert je koelsysyteem.

Als je nou met je multimeter aan de slag wilt heb ik hier een artikeltje voor je: ¨sensor weerstanden¨

En mocht het nou toch niet lukken kom je 150 km zuidoostelijker toch een bakkie doen?! Ik heb ondertussen Mo ook al hier staan met een kapotte ventilator (doet z'n koppeling het eindelijk weer.......).

Greetz,

Michiel

Edit: waarschijnlijk maakt je meter ergens massa want zoals je uit de tabel kan afleiden, hoe minder weerstand hoe hoger de temperatuurweergave.

Wim Janssen

Re: Temparatuursensor V8

Bericht door Wim Janssen »

@Gerrit
Stresssensor is heel lang defect geweest, gezien mijn redelijk probleemloze kilometers. Daarom ook zo idioot dat dit op de eerste vakantiedag gebeurt. Maar inderdaad ziet alles er voor de rest goed uit en los contact is niet aan de orde.

@Michiel
We hebben geen vaste plannen, dus wie weet en bedankt voor de link. Dat ga ik vanavond een s rustig bekijken. Nu eerst richting Morvan.

groeten en bedankt
Wim
Wim Janssen

Re: Temparatuursensor V8

Bericht door Wim Janssen »

Kleine update. Ondertussen probleemloos in de Ardeche aangekomen. De temperatuurmeter lijkt zelfs zelfreparerend aangezien hij nu weer onder het rood staat. Enige punt is dat hij daar niet beweegt.

groeten
Wim
Michiel 109 V8

Re: Temparatuursensor V8

Bericht door Michiel 109 V8 »

Hèhè, Lucas hè?! Need to say more?............
Plaats reactie